Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Gebroken pols zonder gips (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1336520)

Bubbeldoosje 07-01-2006 12:02

Gebroken pols zonder gips

Ik heb op 29-12-2005 mijn rechter pols gebroken. Het is een rechte breuk waarbij de botten nog op de goede plaats zaten en dus alleen aan elkaar moeten groeien (soort van scheurtje). Op 05-01-2006 moest het gips eraf en moest er nieuw gips omheen, dit heb ik niet laten doen omdat ik me echt opgesloten voelde met dat gips eromheen, je kunt minder doen (zelf douchen, schrijven, niet goed typen) en het zweet en jeukt heel erg en je arm gaat er stijf van staan. Het advies was om het er nog wel eventjes om te doen (gips). Toen ik koos voor geen gips zei de arts van de gipskamer dat ik dan ook geen verder advies kreeg en bij hem niet terug hoefde te komen. Ik heb er opzich geen last van nu, alleen kan ik mijn pols natuurlijk niet helemaal normaal bewegen en zit mijn duim een beetje vast lijkt wel. Ik voel me nu wel heerlijk vrij zonder gips, omdat ik ook weer naar school moet vrijdag en dan moet schrijven enzo. Jullie hebben vast wel een advies voor me, voor als ik het af laat hoe ik er dan mee om moet gaan? :s of voor als ik er alsnog gips om laat zetten, moet ik dan naar de eerste hulp gaan ofzo? Straks groeit me pols misschien scheef, hoewel die wel in de goede stand staat hoor... Alvast bedankt!

Kali 07-01-2006 12:06

Sorry maar : zelf gezocht.
En ja ik zou naar de eerste hulp gaan.
En volgens mij mocht je dokter inderdaad zeggen dat je je plan moet trekken en hij geen verder advies meer gaf aangezien je het eerste toch niet volgde!

Subject 07-01-2006 12:09

Mijn zusje heeft laatst haar arm gebroken en daar 2 maanden mee rond gelopen. Toen pas kwamen ze erachter dat het gebroken was, ze heeft dus nooit gips gehad. Dat is allemaal goed gekomen en ze heeft er gewoon zoveel mee gedaan als lukte. Volgens mij kan er bij jou weinig fout gaan i.v.m. scheefgroeien aangezien je al gips gehad hebt. :)

ekki 07-01-2006 12:11

Advies: laat er weer gips omheen zetten. Dat adviseren ze niet voor niets. Zometeen maak je een vreemde beweging en maak je het alleen maar erger.

Veel rust houden en niet bewegen lijkt me ook wel wat. Arm in een mitella. En een opvangreactie als je valt ofzo onderdrukken. Er niet mee schrijven dus, dat kan namelijk best belastend zijn.

Sorry, maar ik vind het niet zo'n slimme beslissing. Ik begrijp best dat je je opgesloten voelt, maar als er iets met je arm gebeurt zit je nog veel langer in het gips.

Succes ermee.

duivelaartje 07-01-2006 12:21

Inderdaad een 'doosje'...

Roos 07-01-2006 12:24

Jij bent echt dom.

Je pols moet nog tientallen jaren mee. Hier kan je echt last van krijgen en dan is het je eigen lompe schuld.

Groot gelijk dat de gipsmeester je niet meer terug hoefde te zien.

Leonoor 07-01-2006 12:26

Citaat:

ekki schreef op 07-01-2006 @ 13:11 :
Veel rust houden en niet bewegen lijkt me ook wel wat.
Niet bewegen is nooit goed. :p Dat wordt ie stijf ed. ;)

Ontopic: ik zou toch ook liever nog even in het gips zitten, de kans dat je er daarna echt vanaf bent is dan toch groter. Misschien kan je het ziekenhuis of de dokter die je behandeld heeft bellen als je alsnog gips wilt, hij kan je vast wel vertellen wat je dan moet doen ed.

Raven 07-01-2006 12:31

Citaat:

Roos schreef op 07-01-2006 @ 13:24 :
Jij bent echt dom.

Je pols moet nog tientallen jaren mee. Hier kan je echt last van krijgen en dan is het je eigen lompe schuld.

niet erg subtiel maar wel helemaal waar

wie doet nu zoiets (n)

Andijvie 07-01-2006 12:48

Dommerd.
Ga er gips om laten zetten en zeur niet.

LoeLoe 07-01-2006 12:50

Ik denk niet dat je een slimme keuze hebt gemaakt. Je moet nog je hele leven met die pols doen!! Ook al is het een rechte breuk, misschien dat je er later last aan ondervindt omdat je nu geen gips wou. Als je pech hebt moet je het dan opnieuw laten breken en nog veeeeel langer met gips blijven lopen.

Ik heb mijn pols een keer op 2 plaatsen gebroken gehad, 12 weken gips. Ik weet dat het echt geen pretje was, het was ook nog eens me schrijfhand. Maar nu is mijn pols wel genezen en kan ik er weer bijna alles mee (alleen kan minder kracht zetten dan voorheen).

Nee ik vind het niet slim van je en ik snap wel dat die dokter tegen je zegt dat je niet meer naar hem hoeft terug te komen als je er last van krijgt.

squat 07-01-2006 15:11

Haha, geen gips omdat je het vervelend vind om 2 weekjes een beetje last ervan te hebben. Dat is grappig.

Lynn 07-01-2006 15:55

Citaat:

squat schreef op 07-01-2006 @ 16:11 :
Haha, geen gips omdat je het vervelend vind om 2 weekjes een beetje last ervan te hebben. Dat is grappig.
Inderdaad. In de herhaling; dadelijk gaat er alsnog wat mis met je pols omdat je 'm niet hebt laten gipsen en dan zit je veel langer in het gips dan die twee zielige weekjes. Kom op zeg, hoe lang is dat nou?! :|
Ik vraag me af waarom jij die twee weken ongemak van dat gips belangrijker vindt dan het advies van iemand die er verstand van heeft en dat advies dus niet voor niks geeft. :confused:

Andijvie 07-01-2006 15:59

Citaat:

Lynn schreef op 07-01-2006 @ 16:55 :

Ik vraag me af waarom jij die twee weken ongemak van dat gips belangrijker vindt dan het advies van iemand die er verstand van heeft en dat advies dus niet voor niks geeft. :confused:

Ik denk dat het woord 'dom' hier dus wel op z'n plaats is, alleen dat kan verklaren waarom je het advies van iemand die er echt verstand van heeft in de wind slaat.

Poeperd 07-01-2006 16:28

Sorry, maar ik vind dit te hilarisch! Je riskeert liever de kans dat er iets totaal misgaat met je pols en deze helemaal niet meer kan gebruiken (of in mindere mate) omdat je nu eventjes geen zin hebt in niet kunnen douchen etc. Wat trouwens totale onzin is, want met zo'n zak om je arm kun je echt makkelijk douchen. Mens, ik ben er zelfs mee naar het strand gegaan!

Je wilde advies; laat het er weer omzetten. Die mensen in dat ziekenhuis lullen niet zomaar wat, die hebben ervoor geleerd. En doe verder nooit meer zo dom, denk eerder aan je toekomst dan aan eventuele ongemakkelijkheden nu. Ongemakkelijkheden die je in mijn ogen zwaar overdrijft trouwens.

Poeperd 07-01-2006 16:34

Oja en je pols groeit niet scheef als je er niks raars mee doet, dus em in een mitella doet en niet beweegt (even tegen diegene die zegt dat niet bewegen niet goed is: als je er gips omheen doet, beweeg je em ook niet. In een geval van een breuk lijkt het mij echt wel een strak plan om em niet te bewegen :P). Je hebt waarschijnlijk een twijgbreuk gehad, die heb ik ook een paar keer gehad. Dan scheurt het inderdaad, maar het valt weer terug op zn plaats.

En niet schrijven! Ik nam, toen het mn rechter was, mn typmachine mee naar school :P Maarja, dat was op de basisschool..

ABgirl 07-01-2006 16:40

Nu zou je (indien je die hebt) een laptop mee kunnen nemen ;)

Verder vind ik het idd ook onverstandig, maar dat het ik verder al in haar vorige (gesloten) topic al verteld.
Heb na een scheurtje met 6 weken gips nog steeds beperkingen ,niet heel erg, maar in de zin van niet heel zwaar kunnen tillen en kan m'n hand nog steeds niet in een 90 graden hoek met m'n arm, wat ik met de andere wel kan, dus laat staan wat je er aan overhoudt als je het helemaal niet in het gips hebt gehad.

Chloe Siere 07-01-2006 17:40

Beetje plat gezegd, maar: Wat ben jij een domme doos zeg :eek: (n)

:rolleyes:

remy476 07-01-2006 18:43

Citaat:

Chloe Siere schreef op 07-01-2006 @ 18:40 :
Beetje plat gezegd, maar: Wat ben jij een domme doos zeg :eek: (n)

IDD STRONTEIGENWIJS

koekjes 07-01-2006 20:50

het is vast nog niet gezegd maar je bent redelijk dom

*nerwen elensar 07-01-2006 22:30

Ik heb 5 maanden in de gips gezeten en heb nog last van m'n polsen en jij miept omdat je ocharme 2 weekjes in de gips moest zitten, wat moest ik dan doen, van een brug springen ofzo

Roos 07-01-2006 22:52

Citaat:

Raven schreef op 07-01-2006 @ 13:31 :
niet erg subtiel maar wel helemaal waar

wie doet nu zoiets (n)

Ja sorry hoor :D Wat is nou een paar weekjes ongemak (ja gips is ook lastig) vergeleken bij duizend andere ongemakken die sommige zieke mensen dagelijks moeten doorstaan.

Bloem 08-01-2006 00:10

Citaat:

Roos schreef op 07-01-2006 @ 23:52 :
Ja sorry hoor :D Wat is nou een paar weekjes ongemak (ja gips is ook lastig) vergeleken bij duizend andere ongemakken die sommige zieke mensen dagelijks moeten doorstaan.
En dan hoef je het nog niet eens te vergelijken met mensen die dagelijks worstelen met een ziekte, maar wat is nou 2 weekjes ongemak vergeleken met de ellende die je je op je hals kunt halen door zo eigenwijs te zijn... :o

@TO, gips is inderdaad niet erg praktisch, maar jeez, het is máár gips hoor. Plastic zak erom met douchen en even schrijven met je andere hand, als je dat al een probleem vindt... :confused:

rare kwast 08-01-2006 00:52

mijn vriendin heeft haar pols ook eens gebroken en geen gips gekregen..
nu heeft ze er dus nog steeds last van (en tis al 6 jaar geleden) last met typen en schrijven en moet met werken een brace om...
zeer prettig waarschijnlijk..
zij kon dr weinig aan doen maar jij wil geen gips..
lekker boeie.. t is nog maar heel ffies

poetic_tragedy 08-01-2006 07:52

de ex van mijn zusje heeft heel lang met een gebroken pols rondgelopen zonder gips, ik geloof wel 3/4 jaar. toen is ie eindelijk eens naar de dokter geweest, en heeft ie nog een paar maanden met gips moeten rondlopen. dat hielp niet en toen hebben ze moeten opereren en er pinnen ingezet.

Mariekje* 08-01-2006 11:04

Citaat:

Roos schreef op 07-01-2006 @ 13:24 :
Jij bent echt dom.

I agree. Zeik niet zo, en ga gips halen. :|

Anaïs 08-01-2006 11:22

Als je het beter denkt te weten dan iemand die er 10 jaar voor gestudeerd heeft...
:nono:

Wees verstandig en laat er snel gips rondzetten. Wat als je op school, of thuis, ergens tegenaan loopt? Dan mag je weer helemaal van voorafaan beginnen.

Spacemonkey 08-01-2006 11:33

De kans is groot dat als je nu ergens tegen aan stoot ofzo dat het dan echt mis gaat.. En dat je wekenlang aan dat gips vast zit. Kan je nu beter nu een weekje of twee/drie met dat gips zitten :)

Leonoor 08-01-2006 11:38

De mening van het overgrote deel van de forumbezoekers is inmiddels duidelijk, denk ik. ;):) Als TS behoefte heeft aan meer reacties dan kan ze me dat via pm/mail laten weten, dan gaat het topic weer open, tot die tijd sluit ik hem iig. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:59.