Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [audio] speler pakt geen gebrande cd's (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1336621)

ABgirl 07-01-2006 14:22

[audio] speler pakt geen gebrande cd's

Ik weet niet of dit het goede deelforum is, maar ik heb een vraagje over gebrande cd's.
Heb nl voor iemand een cd gebrand, die het in mijn cd-speler ook gewoon doet, maar de speler van de ander pakt de cd niet.
Heb al duurdere (philips) cd's gekocht, maar ook die doen het niet.
Heeft iemand tips hoe ik het wel voor elkaar zou krijgen dat de speler de cd's pakt?
Oh ja, speler is nog maar een jaar of 2 oud.

Alvast bedankt.

Dukko 07-01-2006 14:54

Om welke (merk en type) cd-speler gaat het?

Offtopic: Van mij mag hij hier blijven staan

MTpower 07-01-2006 20:26

Niet alle cd-spelers kunnen gebrande cd's afspelen :o

June bug 08-01-2006 22:38

Brand de cd's op iets lagere snelheid

ABgirl 08-01-2006 23:23

Cd-speler kan ik vanaf hier even niet nakijken.
Ik brand cd's normaal gesproken al niet op de maximumsnelheid.
meestal rond 32x ofzo. Is dat nog te snel?

Hakuna 19-01-2006 02:38

Citaat:

MTpower schreef op 07-01-2006 @ 21:26 :
Niet alle cd-spelers kunnen gebrande cd's afspelen :o
Mijn 3 CD's spelers (waaronder een oude Philips CD100) en DVD speler lusten ze wel, maar dan moeten ze wel in het ''gewone'' formaat zijn opgenomen (geen Mp3 formaat oid) :o

Mijn CD recorder (Philips CDR880) kan zelfs de goedkope data CD's opnemen! :cool: (y)

phoxetis 23-01-2006 14:23

Citaat:

ABgirl schreef op 09-01-2006 @ 00:23 :

uhm, ik brand audio-cd's die langer dan een week mee moeten gaan zelf eigenlijk niet hoger 4x speed. probeer het eens...!

MTpower 23-01-2006 19:05

Citaat:

Cornel schreef op 19-01-2006 @ 03:38 :
Mijn 3 CD's spelers (waaronder een oude Philips CD100) en DVD speler lusten ze wel, maar dan moeten ze wel in het ''gewone'' formaat zijn opgenomen (geen Mp3 formaat oid) :o

Mijn CD recorder (Philips CDR880) kan zelfs de goedkope data CD's opnemen! :cool: (y)

Mijn pioneer installatietje pakt ze ook, maar heb ook een sony dingetje staan die ze niet pakt (n)

@Moon 24-01-2006 12:33

Citaat:

ABgirl schreef op 09-01-2006 @ 00:23 :

:eek: Dat is véél te snel! Voor muziek brand ik nooit hoger dan 8x, meestal doe ik maar 4x.

Hakuna 24-01-2006 15:38

Citaat:

@Moon schreef op 24-01-2006 @ 13:33 :
:eek: Dat is véél te snel! Voor muziek brand ik nooit hoger dan 8x, meestal doe ik maar 4x.
Ik brand gewoon 1 op1 snelheid, dan gaat het altijd goed. Alleen duurt het copyeren dan wel net zo lang als de speeltijd van de CD! :o

nare man 26-01-2006 19:09

Wat een onzinnig geleuter hier weer. Het is in principe wel zo dat je audio-CD's beter niet te snel kunt branden, maar 1X (of 4X for that matter) is zwaar overdreven. Daarvan wordt de brandkwaliteit echt niet hoger.

De meeste moderne branders kunnen zelfs niet eens onder de 4X of soms 8X als het gaat om audio-CD's. Ik brand ze zelf altijd op 16X en ja, ik ben audiofiel, ik heb daartoe besloten na ettelijke blinde luistertests.

Wat belangrijker is dan de brandsnelheid is dat jouw brander de schijfjes wel CLV brandt (constant linear velocity, tegenover CAV, constant angular velocity). CLV wil zeggen dat de snelheid van de schijf omlaag wordt gebracht naarmate de laser verder naar de buitenste sporen vordert. Audio-CD's die gebrand worden met een CAV-brander hebben vaker last van jitter.

De meeste moderne branders branden 4X, 8X, 12X en 16X (de 'oude snelheden') in CLV-modus, terwijl ze op 10X en 20X meestal CAV branden. Boven de 20X wordt sowieso altijd in CAV gebrand, anders zou de schijf veel te hard rondgedraaid moeten worden (de hoogste snelheid die men meestal ziet is 52X CAV, dus van ~22X inner tracks tot 52X outer tracks).

Sterker nog, er is zelfs anekdotisch bewijs dat het gebruik van zeer lage brandsnelheden in bepaalde gevallen tot onvoorspelbare en ondermaatse resultaten kan leiden. Dat komt doordat schijfjes van tegenwoordig (uiteraard) gemaakt worden voor hogere snelheden; de 'dye' (beschrijfbare laag) van die schijfjes is gewoon anders dan die van oudere types. Mensen die dus hun oude 2X-brander bewaard hebben om er nog 'kwaliteitsschijfjes' mee te kunnen maken, kunnen bedrogen uitkomen.

Kingofthemall 31-01-2006 13:45

Zal is ff wat vertellen: Mijn opa heeft een heel dure home-cinemaset gekocht en gebruikt nu een dvdspeler van de Aldi omdat de dvdspeler van de cinemaset geen gebrande kon afspelen (n) :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.