![]() |
[WI] De limieten van twee rijen.
Ik heb al gezocht, maar vond veelal vragen over functies en de mijne zijn over rijen. :o
Mijn eerste vraag: lim(n->oneindig) van de volgende reeks: 1 + 3 + 5 + ... + (2n+1) ------------------------------- n² Nu heb ik twee resultaten als antwoord: 0 en 1. Ik geloof dat 1 goed is, maar kan het niet bewijzen. Hier is wat ik heb gedaan: 1 + 3 + ... is een somrij De som van zo'n rij is n*((eerste term + laatste term)/2) De som is dus n*((1 + 2n+1)/2) = n(0.5(1 + 2n+1)) = 0.5n(2n+2) = n² + n Dit verandert de opgave in n² + n -------- n² wat gelijk is aan n-1. En dat zou de limiet gelijk stellen aan nul voor n = oneindig. Anderzijds zag ik het volgende: 2 termen = 1 + 3 = 4 = 2² 3 termen = 1 + 3 + 5 = 9 = 3² 4 termen = 1 + 3 + 5 + 7 = 16 = 4² 5 termen = 1 + 3 + 5 + 7 = 9 = 25 = 5² etc. Dus dat de som gelijk is aan n², wat van de opgave n²/n² maakt en dat is dan weer 1. En als dit goed is, hoe bewijs ik het dan? Wat is het goede antwoord? :s De tweede post ik wel in de volgende post, om het netjes te houden. :p |
Mijn andere probleem is het volgende:
de limiet van n naar oneindig voor de volgende rij: 1 + 2 + 4 + 8 + ... + 2n --------------------------------------- 4n Volgens mij is dit een meetkundige rij, dus de som is (eerstvolgende term + eerste term)/ reden - 1 De eerste term is 1 de eerstvolgende 2n + 1 Dus de opgave is volgens mij nu: 1 + 2n+1 -------------------------- 4n En hoe moet ik hier verder? :p Want van deze snap ik niet zoveel. =\ |
Citaat:
Citaat:
In beide gevallen heb ik de som van de reeks die je bepaald hebt niet nagekeken. |
Citaat:
Maar hoe kan ik aantonen dat er dus eigenlijk n²/n² staat? (of ga ik nu verkeerd?). Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En ja, als ik de equivalente som vergelijkt met 4n dan zie ik dat 4n sneller naar oneindig gaat dan de som zelf. |
Mooi (y)
:) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27. |