![]() |
[BI] Colorimeter
Met biologie moest ik een proef doen met de colorimeter.
De onderzoeksvraag is: Wat is het verband tussen de concentratie zetmeel en de afbraaksnelheid van zetmeel tot maltose door amylase? Ik heb de hoeveelheid zetmeel (substraat) gevarieerd, en met een jodiumoplossing blauw gekleurd. Ik heb er amylase bij gegooid, en in de colorimeter de lichtabsorbtie gemeten. Ik heb dus netjes een tabel met waardes die de colorimeter aangaf. Elke 30 seconden heb ik die waarde opgeschreven. Maar nu moet ik dus een grafiek maken met op de x-as de substraatconcentratie, en op de y-as de reactiesnelheid in substraat per tijdseenheid. Hoe bereken ik nu de reactiesnelheid (in substraat per tijdseenheid) met mijn meetresultaten?? Alvast bedankt! |
Dus eigenlijk: hoe bereken ik de reactiesnelheid?
|
uit de grafiek het meeste rechte stuk de helling bepalen
dus dy/dx en dan weetje hoeveel er reageert per seconde ? |
Maar de grafieken zijn niet een rechte lijn.. heeft een beetje de vorm van een omgekeerd kwadratisch evenredig verband. Ik moet geloof ik de gemiddelde reactiesnelheid bereken.. En als ik het in één punt meet dan weet je nog niks...
|
Uit dM/dt (de methode van foefighter) krijg je de reactiesnelheid in mol per liter. Die waarde kan je vermenigvuldigen met het volume om het aantal mol per seconden te krijgen (dus mol/s = V*M'). Kennelijk wisselt de reactiesnelheid, dan moet je veel meer berekeningen uitvoeren om een goed beeld te krijgen. De gemiddelde reactiesnelheid bereken je door het verschil in concentratie (tussen begin en einde van de reactie) vermenigvuldigd met het volume te delen door de totale reactietijd.
|
Citaat:
--> een verschil in extinctie komt overeen met een bepaalde concentratie en door dan het differentieqoutient te nemen over de hele curve (en dus de gemiddelde reactiesnelheid te bepalen) krijg je de eenhet extincties / s oftewel concentratie/s ;) |
Citaat:
Hier de richtingscoeffiecient (dY/dX) is de reactiesnelheid per substraatconcentratie en met deze gegevens kun je deze grafiek opzetten. (als het geen rechte is kun je in excell regressie toepassen) Je moet dan wel eerst de lichtabsorbtie correleren aan de concentratie. Citaat:
|
moet de reactiesnelheid nou niet juist ook net aan het begin worden gemeten omdat er dan onder initiële omstandigheden gewerkt wordt ?
|
dan heb je het over de initiele snelheid --> je kunt ook spreken van een gemiddelde snelheid (zijn 2 verschillende dingen !)
|
ok op die manier
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39. |