Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2006, 18:14
Jeroen13325
Met biologie moest ik een proef doen met de colorimeter.
De onderzoeksvraag is: Wat is het verband tussen de concentratie zetmeel en de afbraaksnelheid van zetmeel tot maltose door amylase?

Ik heb de hoeveelheid zetmeel (substraat) gevarieerd, en met een jodiumoplossing blauw gekleurd. Ik heb er amylase bij gegooid, en in de colorimeter de lichtabsorbtie gemeten.

Ik heb dus netjes een tabel met waardes die de colorimeter aangaf. Elke 30 seconden heb ik die waarde opgeschreven.

Maar nu moet ik dus een grafiek maken met op de x-as de substraatconcentratie, en op de y-as de reactiesnelheid in substraat per tijdseenheid.

Hoe bereken ik nu de reactiesnelheid (in substraat per tijdseenheid) met mijn meetresultaten??

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2006, 18:15
Jeroen13325
Dus eigenlijk: hoe bereken ik de reactiesnelheid?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 18:53
foefighter
foefighter is offline
uit de grafiek het meeste rechte stuk de helling bepalen

dus dy/dx en dan weetje hoeveel er reageert per seconde ?
Oud 11-01-2006, 18:59
Jeroen13325
Maar de grafieken zijn niet een rechte lijn.. heeft een beetje de vorm van een omgekeerd kwadratisch evenredig verband. Ik moet geloof ik de gemiddelde reactiesnelheid bereken.. En als ik het in één punt meet dan weet je nog niks...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 19:02
Verwijderd
Uit dM/dt (de methode van foefighter) krijg je de reactiesnelheid in mol per liter. Die waarde kan je vermenigvuldigen met het volume om het aantal mol per seconden te krijgen (dus mol/s = V*M'). Kennelijk wisselt de reactiesnelheid, dan moet je veel meer berekeningen uitvoeren om een goed beeld te krijgen. De gemiddelde reactiesnelheid bereken je door het verschil in concentratie (tussen begin en einde van de reactie) vermenigvuldigd met het volume te delen door de totale reactietijd.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 20:08
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Snees schreef op 11-01-2006 @ 20:02 :
Uit dM/dt (de methode van foefighter) krijg je de reactiesnelheid in mol per liter. Die waarde kan je vermenigvuldigen met het volume om het aantal mol per seconden te krijgen (dus mol/s = V*M'). Kennelijk wisselt de reactiesnelheid, dan moet je veel meer berekeningen uitvoeren om een goed beeld te krijgen. De gemiddelde reactiesnelheid bereken je door het verschil in concentratie (tussen begin en einde van de reactie) vermenigvuldigd met het volume te delen door de totale reactietijd.
als ik in een extinctiecurve de helling bepaal krijg ik geen reactiesnelheid in mol/L hoor

--> een verschil in extinctie komt overeen met een bepaalde concentratie en door dan het differentieqoutient te nemen over de hele curve (en dus de gemiddelde reactiesnelheid te bepalen) krijg je de eenhet extincties / s oftewel concentratie/s
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 21:57
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Jeroen13325 schreef op 11-01-2006 @ 19:14 :
Ik heb de hoeveelheid zetmeel (substraat) gevarieerd, en met een jodiumoplossing blauw gekleurd. Ik heb er amylase bij gegooid, en in de colorimeter de lichtabsorbtie gemeten.

Ik heb dus netjes een tabel met waardes die de colorimeter aangaf. Elke 30 seconden heb ik die waarde opgeschreven.
Voor ieder verschillend potje een grafiek tekenen met op de x-as de tijd en op de y-as de lichtabsorbtie (gevormd product/afgebroken substraat.)
Hier de richtingscoeffiecient (dY/dX) is de reactiesnelheid per substraatconcentratie en met deze gegevens kun je deze grafiek opzetten. (als het geen rechte is kun je in excell regressie toepassen)
Je moet dan wel eerst de lichtabsorbtie correleren aan de concentratie.

Citaat:
Jeroen13325 schreef op 11-01-2006 @ 19:14 :
op de x-as de substraatconcentratie, en op de y-as de reactiesnelheid in substraat per tijdseenheid.

Laatst gewijzigd op 11-01-2006 om 21:59.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 10:59
foefighter
foefighter is offline
moet de reactiesnelheid nou niet juist ook net aan het begin worden gemeten omdat er dan onder initiële omstandigheden gewerkt wordt ?
Oud 12-01-2006, 14:41
sdekivit
sdekivit is offline
dan heb je het over de initiele snelheid --> je kunt ook spreken van een gemiddelde snelheid (zijn 2 verschillende dingen !)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 23:11
foefighter
foefighter is offline
ok op die manier
Reageren

Regels voor berichten