![]() |
[Bio] Antibiotica
Voor school moet ik een onderzoek doen met het onderwerp 'de invloed van antibiotica op bacteriën'. Wat we willen onderzoeken, moeten we zelf verzinnen, als het maar realiseerbaar is op school (dus niet te gevaarlijk en niet te moeilijk apparatuur).
Hebben jullie suggesties voor het onderzoek? Alvast bedankt :) |
neem een bacteriekweek en laat die groeien op een normaal groeimedium en op een medium waarin antibiotica zit ;)
|
En wat wordt dan de uitkomst? Iets van "antibiotica remmen de groei van bacteriëren" ofzo... Dat is niet echt heel vernieuwend denk ik :P
|
Citaat:
Je hebt twee groepen antibiotica. Bacteriedodende (bijvoorbeeld penicilline) , en die die de groei voorkomen (bijvoorbeeld tetracyclines) Waarschijnlijk maak je best het onderscheid in je proeven, en dus ook in je conclusies. |
Je kunt misschien kijken naar het verschil in snelheid waarmee antibiotica werken, bijvoorbeeld door verschillende groeicurve's te maken waar je op een vast tijdstip een antibioticum aan toevoegt
|
meerdere antibiotica testen en de beste uitzoeken voor een bepaalde stam bacteriën
|
Misschien een beetje domme vraag, maar hoe kom je aan bacteriën? Ik weet wel dat er op je huid een heleboel zitten, maar dat zijn verschillende soorten waarvan ik niet zou weten hoe ik de naam moet achterhalen.
Maar in ieder geval bedankt voor de suggesties :) Zelf zat ik te denken aan misschien iets over 'antibiotische resistentie' (ik weet niet of dat goed Nederlands is, maar dus bacteriën die resistent zijn geworden voor antibiotica), maar ik weet geen goede onderzoeksvraag enzo. |
misschien is het te proberen via een hogeschool of universiteit misschien kunnen ze je zelfs helpen met een onderwerp.
|
Weet iemand de goede vertaling van 'microdilution' en 'agar disc-diffusion'? Het zijn twee methodes om te onderzoeken of een bacterie resistent is of niet.
|
Citaat:
|
Maar is dat niet te letterlijk of zijn dat echt officiële vertalingen zeg maar?
|
de agar diffusie methode is dat met die discjes
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16. |