Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2006, 14:36
pietjepluk
Voor school moet ik een onderzoek doen met het onderwerp 'de invloed van antibiotica op bacteriën'. Wat we willen onderzoeken, moeten we zelf verzinnen, als het maar realiseerbaar is op school (dus niet te gevaarlijk en niet te moeilijk apparatuur).

Hebben jullie suggesties voor het onderzoek?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2006, 14:42
sdekivit
sdekivit is offline
neem een bacteriekweek en laat die groeien op een normaal groeimedium en op een medium waarin antibiotica zit
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 14:48
pietjepluk
En wat wordt dan de uitkomst? Iets van "antibiotica remmen de groei van bacteriëren" ofzo... Dat is niet echt heel vernieuwend denk ik
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 15:20
Koen M
Koen M is offline
Citaat:
pietjepluk schreef op 12-01-2006 @ 15:48 :
En wat wordt dan de uitkomst? Iets van "antibiotica remmen de groei van bacteriëren" ofzo... Dat is niet echt heel vernieuwend denk ik

Je hebt twee groepen antibiotica.
Bacteriedodende (bijvoorbeeld penicilline) , en die die de groei voorkomen (bijvoorbeeld tetracyclines)
Waarschijnlijk maak je best het onderscheid in je proeven, en dus ook in je conclusies.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 11:32
MieX
MieX is offline
Je kunt misschien kijken naar het verschil in snelheid waarmee antibiotica werken, bijvoorbeeld door verschillende groeicurve's te maken waar je op een vast tijdstip een antibioticum aan toevoegt
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 15:57
foefighter
foefighter is offline
meerdere antibiotica testen en de beste uitzoeken voor een bepaalde stam bacteriën
Oud 13-01-2006, 16:12
pietjepluk
Misschien een beetje domme vraag, maar hoe kom je aan bacteriën? Ik weet wel dat er op je huid een heleboel zitten, maar dat zijn verschillende soorten waarvan ik niet zou weten hoe ik de naam moet achterhalen.

Maar in ieder geval bedankt voor de suggesties Zelf zat ik te denken aan misschien iets over 'antibiotische resistentie' (ik weet niet of dat goed Nederlands is, maar dus bacteriën die resistent zijn geworden voor antibiotica), maar ik weet geen goede onderzoeksvraag enzo.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 16:22
foefighter
foefighter is offline
misschien is het te proberen via een hogeschool of universiteit misschien kunnen ze je zelfs helpen met een onderwerp.
Oud 15-01-2006, 11:30
pietjepluk
Weet iemand de goede vertaling van 'microdilution' en 'agar disc-diffusion'? Het zijn twee methodes om te onderzoeken of een bacterie resistent is of niet.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 11:58
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
pietjepluk schreef op 15-01-2006 @ 12:30 :
Weet iemand de goede vertaling van 'microdilution' en 'agar disc-diffusion'? Het zijn twee methodes om te onderzoeken of een bacterie resistent is of niet.
Microdilution kun je vertalen als microverdunning, en disc-diffusion kun je vertalen als schijfdiffusie.
Oud 15-01-2006, 13:21
pietjepluk
Maar is dat niet te letterlijk of zijn dat echt officiële vertalingen zeg maar?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 21:13
foefighter
foefighter is offline
de agar diffusie methode is dat met die discjes
Oud 16-01-2006, 18:58
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
pietjepluk schreef op 15-01-2006 @ 14:21 :
Maar is dat niet te letterlijk of zijn dat echt officiële vertalingen zeg maar?
Dit zijn in ieder geval de vertalingen waar ik op kom met behulp van mijn woordenboek. Omdat de tweede term betrekking heeft op een gebied waarin ik niet thuis ben kan ik je niet garanderen of die vertaling helemaal klopt.
Reageren

Regels voor berichten