![]() |
lenen
Tsja, door persoonlijke omstandigheden vrees ik dat er toch aan zal moeten om een lening af te sluiten. Waar moet ik op letten voor een kleine lening van zo'n 2000 euro? Dingen als frisia financieringen en dergelijke, hoe weet ik dat deze betrouwbaar zijn? is hier een soort van keurmerk voor oid?
(en asjeblieft geen commentaar dat ik niet moet lenen, ik weet dat dit het liefst voorkomen moet worden, maar op het moment kan het helaas niet anders) |
Ik heb me er niet in verdiept, maar als ik op korte termijn geld nodig zou hebben dan zou ik altijd eerst bij mijn eigen bank lenen en pas als ik in het 'gewone' circuit geen lening meer kon krijgen omkijken naar die 'tweederangs' financiers. Ik heb toch iets meer vertrouwen in echte banken dan in leningbedrijfjes die hun diensten in goedkope reclamespotjes moeten aanprijzen.
|
Daar komt bij dat die bedrijfjes vrijwel altijd leningen bieden 'op basis van hypothecaire zekerheid', terwijl jij vast geen eigen huis hebt.
|
Op vandaag hebben de meeste banken (ook de ''makkelijkste'' bank Postbank) de eisen omtrent geld lenen aangescherpt, zo moet je tegenwoordig minimaal 1100 € netto inkomen hebben om uberhaupt nog geld te kunnen lenen. De bank waar je wel vaak terecht kunt is de Kredietbank, deze geld verstrekker bemiddeld meestal bij schuldsanering ed, maar verstrekken ook leningen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Nee, ik heb geen eigen huis, luchtvaartuig of geregistreerd binnenvaartschip. Dus hypothecaire zekerheid heb ik niet. Jullie zeggen dus dat ik dan waarschijnlijk geen lening kan krijgen, behalve eventueel bij een kredietbank. Maar stel dat ik er wel een kan krijgen? Waar moet ik dan op letten bij dat soort bedrijven? Want, ook al kan ik er geen krijgen, het is toch handig om dit soort dingen te weten. Niet alleen voor mij, maar ook voor anderen eventueel. Is er iemand die hier toch iets over kan zeggen? |
Citaat:
|
In stapjes lenen bij de IB-Groep is geen optie?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb een tijdje bij zo'n "tweederangs financierder" gewerkt en ik denk dat zelfs daar de kans klein is dat je geld kunt lenen. Ze hebben veel slechte ervaringen gehad met betrekking tot leningen aan jongeren (of in ieder geval mensen onder de 21) en zijn hier dus niet meer zo happig op.
|
Citaat:
De tijden dat je zomaar €2000 rood kon staan en eindeloos geld kon lenen wordt steeds minder, dan doen ze om de mensen te beschermen tegen onverantwoord geld uitgeven! :o |
en je ouders hebben geen geld om je ff uit de brand te helpen :s
|
Hallo, we hebben het hier wel over 2000 euro he? Mijn ouders hebben niet zomaar 2000 euro, maar misschien is het gemiddeld inkomen op dit forum hoger dan in mijn familie. :p
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik neem toch aan dat elk gezin een spaarrekening heeft met wat geld? Ik vind €2000,- niet erg veel, dat hebben ouders toch vast wel op een spaarrekening staan? |
Citaat:
Ik maak wel een afspraak met m'n bank voor advies. Bedankt voor de reacties |
IB-Groep als je student bent.
overigens hebben de verschillende banken ook leningen in de aanbieding voor studenten, meot je wel student zijn en je P hebben. |
Als ik zelf geld zou lenen:
-IB Groep maximaal lenen tot ik aan die 2000 euro zit -Bij familie (wel goede afspraken maken) |
Ik zie in je profiel dat je een opleiding doet, dan kun je toch bij de IB-groep lenen? Dan heb je het geld niet allemaal in één keer, als dat nodig is, maar dan kun je bijvoorbeeld maanden achter elkaar maximaal lenen. Dan is het in elk geval een goedkope lening bij een betrouwbare instantie.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
oftewel : lekker boeiend dat jij zulke ouders hebt. |
Citaat:
Ik erger me wel vaker aan het feit dat veel mensen in mijn omgeving denken dat ouders geld zat hebben en de mijne dus blijkbaar ook. Dat is niet zo. |
lenen van ouders en als dat niet tot de mogelijk heden behoort dan van andere familie!
|
Ik zou dan bij de IB-groep gaan lenen. Het is een renteloze lening en je hoeft pas gaan af te betalen als je bent afgestudeerd en full time werkt.
|
Citaat:
1 het zelfstandig zijn => onafhankelijkheid |
Sowieso niet naar zaken als Frisia stappen, die verkopen namelijk dingen die af en toe een looptijd hebben tot 30 jaar, en zonder vaste baan+huis kun je zo het dubbele bij de rente optellen.
En zelfs op het laagste ben je vaak 160-170% van het geleende bedrag uiteindelijk kwijt. IB Groep als het kan, daarna idd familie, daarna kan je bank je vast verder helpen. Misschien lijkt het op het eerste gezicht duurder, maar als ze je gaan naaien dan zeggen ze het tenminste van tevoren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
niet te ver weg lenen... levert ellende op.
liefst bij familie/kennis dat je geen rente betaalt. studentenkredieten enzovoort krijg je bij de postbank als je je P hebt gehaald. misschien kun je het tot die tijd uitzingen met minder.... boeken lezen in de bieb is ook een prima oplossing om geld te sparen; ik koop geen enkel boek meer, als je het vak gehaald hebt gooi je het toch weg. En meer van die meuk. wat moet je er eigenlijk mee doen? 2000 is best veel ofzo. |
Citaat:
na je P wordt dat verdubbelt, en kun je dus 4000 euro opnemen. |
Citaat:
in de tussentijd heb ik het allemaal helemaal niet meer nodig, m'n hobby begint nu redelijk geld op te leveren. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
En wat als iemands ouders gewoon geen 2000 euro hebben?
|
Citaat:
|
Citaat:
Je uitgaven op een rijtje zetten, kijken of je misschien op sommige punten in verhouding gewoon te veel geld uit geeft, kijken hoe je die uitgaven kan beperken (door bv. niet meer uit te gaan, kleiner te gaan wonen, geen merk-kleren meer kopen, niet meer naar de AH maar naar de Aldi, op zoek gaan naar koopjes) en dan kijken hoeveel geld je daarmee overhoudt. En je moet kijken naar hoeveel geld er binnen komt; kan dat niet meer worden door te gaan werken/ergens anders te gaan werken/meer te gaan werken? Als je studeert is het geen slechte optie om, wanneer bovenstaande dingen op orde zijn, via de IBG maandelijks een vast bedrag te lenen, maar niet om er voor te zorgen dat je wel uit kan gaan, maar écht voor belangrijke kosten (studie, huur, eten, verzekering). |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind geld lenen bij ouders/familie een betere optie dan geld lenen via frisia, postkrediet, lenen.nl, etc als het gaat om €2000,-. Dat laatste moet je gewoon nooit doen, als je daar aan begint, dan is het einde zoek. Als werkend persoon, dus niet meer studerend, vind ik ook dat je niet meer van je ouders moet lenen, maar als student lijkt het me meer dan normaal. Zeker wanneer ze het geld hebben. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37. |