![]() |
Wo2
Ik ben voor school bezig met een werkstuk over de 2e wereld oorlog. Nu ben ik bij het volgende punt:
Concentratiekampen: De concentratiekampen lagen vooral in Oost-Europa. Bedenk en beschrijf twee redenen waarom ze vooral daar lagen. Ik heb nu 1 reden bedacht dit is de volgende: De concentratiekampen lagen vooral in Oost-Europa, omdat deze concentratiekampen zo verder van de vijand waren(Engeland, Frankrijk). In Duitsland lagen veel spoorwegen dus vervoeren van Joden was geen probleem. Maar ik weet niet of dit klopt en weet iemand misschien nog een 2e reden. Zelf denk ik iets van: Ze lagen ook in Oost-Europa, omdat de vijand niks van wat er in de concentratiekampen gebeurde te weten mocht komen. Maar ik weet ook niet of dit juist is. Alvast bedankt, Daan |
Lol, verder van de vijand? De Russen liepen Oost-Europa onder de voet voordat de westelijke geallieerden hun opmars begonnen hoor.
Verder is Oost-Europa minder dichtbevolkt en golden de bewoners voor de nazi's toch al als minderwaardig, het maakte dus niet uit als onder hen het bestaan van die kampen bekend werd. |
Citaat:
|
Misschien dat er al veel kampen waren? Het gebeurde wel vaker dat de Duitsers bestaande kampen overnamen, bijvoorbeeld Westerbork.
|
Goede transport mogelijkheden.
|
Citaat:
|
Bedankt iedereen. Heb ik nog een klein vraagje. Waarom hebben de Geallieerden de kampen in Oost-Europa zoals Auschwithz, Treblinka en Maidanek niet gebombadeerd?
Ik denk persoonlijk, omdat ze niet van het bestaan afwisten. Alvast bedankt daan |
Citaat:
|
Citaat:
Dat ze die kampen niet bombardeerden ligt voor de hand, dat maakt je namelijk niet populair. |
Citaat:
|
Precies en het concept van Entlösung kenden ze helemaal niet. Er waren geruchten, bij de legertop zowel als bij de joodse bevolkingsgroepen zelf.
|
Citaat:
|
In 1941 schreef de Poolse regering al in een krant over vergassingsexperimenten in Auschwitz.
In 1943 berichtte BBC London hierover. Het vaticaan, de geallieerden en neutrale landen waren hier al van op de hoogte. Vanuit Auschwitz zelf ontvluchttte mensen naar de vrije landen, waar zij de geallieerden o pde hoogte brachten van Auschwitz. In 1944 zond de BBC meer hierover uit en andere landen schreven er krantenartikelen over. Amerikanen hadden vanaf april 1944 luchtfoto's van Auschwitz. Vanaf juni 1944 gaddeb ze zo'n gedetailleerde foto's dat ze de mensen naar de gaskamers zagen lopen en crematoria herkenden. Vanaf het italiaanse Foggia konden geallieerde bommenwerpers Auschwitz bereiken., Aan de strategische en wapentechnische voorwaarden voor een bombardement op de crematoria en sppoorlijn was voldaan. Waarom geen bommen werden gestuurd? Het kamp was geen militair doel, dus geen operatie mogelijk (Amerikanen). Te weinig luchtstrijdkrachten (Britten). Echter: er kwamen regelmatig bommenwerpers over AUschwitz. Afgedwaalde bommen vielen zelfs af en toe in de buurt van het kamp. |
Ja, dat zou wat zijn. Fransen die Auschwitz bombarderen. Nu was de ontsnappingskans sowieso klein, maar een bombardement vaagt natuurlijk de gehele 'populatie' van zo'n kamp weg, waarna ontsnappen niet meer tot de opties behoort. En neem van mij aan, met zo'n bombardement hadden ze meer joden dan Duitsers getroffen. :rolleyes:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09. |