Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2006, 15:51
daan snijders
daan snijders is offline
Ik ben voor school bezig met een werkstuk over de 2e wereld oorlog. Nu ben ik bij het volgende punt:

Concentratiekampen:
De concentratiekampen lagen vooral in Oost-Europa.

Bedenk en beschrijf twee redenen waarom ze vooral daar lagen.

Ik heb nu 1 reden bedacht dit is de volgende:

De concentratiekampen lagen vooral in Oost-Europa, omdat deze concentratiekampen zo verder van de vijand waren(Engeland, Frankrijk). In Duitsland lagen veel spoorwegen dus vervoeren van Joden was geen probleem.

Maar ik weet niet of dit klopt en weet iemand misschien nog een 2e reden. Zelf denk ik iets van:

Ze lagen ook in Oost-Europa, omdat de vijand niks van wat er in de concentratiekampen gebeurde te weten mocht komen.

Maar ik weet ook niet of dit juist is.

Alvast bedankt, Daan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2006, 20:28
T_ID
T_ID is offline
Lol, verder van de vijand? De Russen liepen Oost-Europa onder de voet voordat de westelijke geallieerden hun opmars begonnen hoor.

Verder is Oost-Europa minder dichtbevolkt en golden de bewoners voor de nazi's toch al als minderwaardig, het maakte dus niet uit als onder hen het bestaan van die kampen bekend werd.
Oud 15-01-2006, 20:37
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-01-2006 @ 21:28 :
Verder is Oost-Europa minder dichtbevolkt en golden de bewoners voor de nazi's toch al als minderwaardig, het maakte dus niet uit als onder hen het bestaan van die kampen bekend werd.
Bovendien kwamen daar de meeste te vernietigen mensen vandaan: heel veel joden, zigeuners en ook Slaven die iets teveel in de weg liepen. Zo hoefden deze mensen niet zo ver vervoerd te worden.
Oud 15-01-2006, 21:11
Belgarath
Belgarath is offline
Misschien dat er al veel kampen waren? Het gebeurde wel vaker dat de Duitsers bestaande kampen overnamen, bijvoorbeeld Westerbork.
Oud 16-01-2006, 09:10
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Goede transport mogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:50
No Soup For You
No Soup For You is offline
Citaat:
daan snijders schreef op 15-01-2006 @ 16:51 :
Ik ben voor school bezig met een werkstuk over de 2e wereld oorlog. Nu ben ik bij het volgende punt:

Concentratiekampen:
De concentratiekampen lagen vooral in Oost-Europa.

Bedenk en beschrijf twee redenen waarom ze vooral daar lagen.

Ik heb nu 1 reden bedacht dit is de volgende:

De concentratiekampen lagen vooral in Oost-Europa, omdat deze concentratiekampen zo verder van de vijand waren(Engeland, Frankrijk). In Duitsland lagen veel spoorwegen dus vervoeren van Joden was geen probleem.

Maar ik weet niet of dit klopt en weet iemand misschien nog een 2e reden. Zelf denk ik iets van:

Ze lagen ook in Oost-Europa, omdat de vijand niks van wat er in de concentratiekampen gebeurde te weten mocht komen.

Maar ik weet ook niet of dit juist is.

Alvast bedankt, Daan
de vijand wist ook van niks. de russen stonden stomverbaasd in auschwtz. maar dat had er niks mee te maken. het ging er gewoon om dat de meeste joden gewoon in polen en die richting woonden. waarom zou je dan je concentratiekamp in frankrijk of noorwegen bouwen? beetje domme duitser die dat zou bedenken
Oud 18-01-2006, 17:35
daan snijders
daan snijders is offline
Bedankt iedereen. Heb ik nog een klein vraagje. Waarom hebben de Geallieerden de kampen in Oost-Europa zoals Auschwithz, Treblinka en Maidanek niet gebombadeerd?

Ik denk persoonlijk, omdat ze niet van het bestaan afwisten.

Alvast bedankt daan
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 18:01
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
daan snijders schreef op 18-01-2006 @ 18:35 :
Bedankt iedereen. Heb ik nog een klein vraagje. Waarom hebben de Geallieerden de kampen in Oost-Europa zoals Auschwithz, Treblinka en Maidanek niet gebombadeerd?

Alvast bedankt daan
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, militaire doelen zijn daarnaast belangrijker plus dat, als ze er al van wisten het natuurlijk niet erg verantwoord is de gevangenen die daar nog leven om het leven te brengen.
Oud 19-01-2006, 00:35
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
daan snijders schreef op 18-01-2006 @ 18:35 :

Alvast bedankt daan
Er zijn anders genoeg luchtfoto's van Auschwitzch bekend die waarschijnlijk gemaakt zijn door Amerikaanse en Engelse vliegtuigen. Men was uitstekend op de hoogte van de Duitse "Entlösdung" ofwel de grote oplossing van het Joodse probleem.
Dat ze die kampen niet bombardeerden ligt voor de hand, dat maakt je namelijk niet populair.
Oud 19-01-2006, 01:24
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Sartre schreef op 19-01-2006 @ 01:35 :
Er zijn anders genoeg luchtfoto's van Auschwitzch bekend die waarschijnlijk gemaakt zijn door Amerikaanse en Engelse vliegtuigen. Men was uitstekend op de hoogte van de Duitse "Entlösdung" ofwel de grote oplossing van het Joodse probleem.
Dat ze die kampen niet bombardeerden ligt voor de hand, dat maakt je namelijk niet populair.
Er zijn luchtfoto's bekend en eveneens dat er een jacht plaatsvond op joden, maar de link was niet met zekerheid te leggen.
Oud 19-01-2006, 07:48
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Precies en het concept van Entlösung kenden ze helemaal niet. Er waren geruchten, bij de legertop zowel als bij de joodse bevolkingsgroepen zelf.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 12:30
No Soup For You
Citaat:
Sartre schreef op 19-01-2006 @ 01:35 :
daarnaast lagen die kampen voornamelijk in oost europa, met name polen. de bommenwerpers konden die plekken wel halen, maar jachtvlietuigen niet, en dat zou de bommenwerpers veel te kwetsbaar maken voor duitse jagers. en de engelse en amerikaanse legertop kon zijn bommenwerpers wel beter gebruiken, bijvoorbeeld om dresden plat te gooien, de duitse fabrieken platgooien en raids op legereenheden. die bommenwerpers waren veel te kostbaar om ze in te zetten tegen kampen waarvan men niet eens zeker was dat ze werden gebruikt om mensen te vergassen
Oud 08-02-2006, 16:45
miepjess
miepjess is offline
In 1941 schreef de Poolse regering al in een krant over vergassingsexperimenten in Auschwitz.
In 1943 berichtte BBC London hierover.
Het vaticaan, de geallieerden en neutrale landen waren hier al van op de hoogte.
Vanuit Auschwitz zelf ontvluchttte mensen naar de vrije landen, waar zij de geallieerden o pde hoogte brachten van Auschwitz.
In 1944 zond de BBC meer hierover uit en andere landen schreven er krantenartikelen over.
Amerikanen hadden vanaf april 1944 luchtfoto's van Auschwitz. Vanaf juni 1944 gaddeb ze zo'n gedetailleerde foto's dat ze de mensen naar de gaskamers zagen lopen en crematoria herkenden.
Vanaf het italiaanse Foggia konden geallieerde bommenwerpers Auschwitz bereiken., Aan de strategische en wapentechnische voorwaarden voor een bombardement op de crematoria en sppoorlijn was voldaan.

Waarom geen bommen werden gestuurd?
Het kamp was geen militair doel, dus geen operatie mogelijk (Amerikanen).
Te weinig luchtstrijdkrachten (Britten).
Echter: er kwamen regelmatig bommenwerpers over AUschwitz. Afgedwaalde bommen vielen zelfs af en toe in de buurt van het kamp.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 23:20
Klaas B.
Klaas B. is offline
Ja, dat zou wat zijn. Fransen die Auschwitz bombarderen. Nu was de ontsnappingskans sowieso klein, maar een bombardement vaagt natuurlijk de gehele 'populatie' van zo'n kamp weg, waarna ontsnappen niet meer tot de opties behoort. En neem van mij aan, met zo'n bombardement hadden ze meer joden dan Duitsers getroffen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 23:21
No Soup For You
Citaat:
miepjess schreef op 08-02-2006 @ 17:45 :
In 1941 schreef de Poolse regering al in een krant over vergassingsexperimenten in Auschwitz.
In 1943 berichtte BBC London hierover.
Het vaticaan, de geallieerden en neutrale landen waren hier al van op de hoogte.
Vanuit Auschwitz zelf ontvluchttte mensen naar de vrije landen, waar zij de geallieerden o pde hoogte brachten van Auschwitz.
In 1944 zond de BBC meer hierover uit en andere landen schreven er krantenartikelen over.
Amerikanen hadden vanaf april 1944 luchtfoto's van Auschwitz. Vanaf juni 1944 gaddeb ze zo'n gedetailleerde foto's dat ze de mensen naar de gaskamers zagen lopen en crematoria herkenden.
Vanaf het italiaanse Foggia konden geallieerde bommenwerpers Auschwitz bereiken., Aan de strategische en wapentechnische voorwaarden voor een bombardement op de crematoria en sppoorlijn was voldaan.

Waarom geen bommen werden gestuurd?
Het kamp was geen militair doel, dus geen operatie mogelijk (Amerikanen).
Te weinig luchtstrijdkrachten (Britten).
Echter: er kwamen regelmatig bommenwerpers over AUschwitz. Afgedwaalde bommen vielen zelfs af en toe in de buurt van het kamp.
persoonlijk ben ik van mening dat de geallieerden in italië dachten dat ze veel beter hun bommenwerpers konden gebruiken tegen de duitse legereenheden dan tegen een kamp. temeer omdat je met een raid op een kamp ook een heleboel joden ombrengt, en de duitsers zo weer een nieuw cermatorium hebt gebouwt, en als ze de wehrmacht bombardeerde, konden ze hun eigen soldaten beter beschermen zodat die het hele probleem (de duitsers zelf) uit de weg konden ruimen en de kampen bevrijden
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten