![]() |
Informatie Beheer Groep
ik snap niets van de folders en de internetsite, maar wil toch graag weten waar ik recht op heb qua financiële tegemoetkoming.
het geval is dat ik in mijn eindexamenjaar zit en in april 18 jaar word. ik weet echter nog niet zeker of ik volgend jaar al aan een studie begin. moet ik mijn formulier nu helemaal niet meer opsturen ? en hoe zit het met de kinderbijslag die vervalt op je 18e, is dat ook via de ib-groep geregeld en wordt die automatisch vanaf die leeftijd op je rekening gezet ? ik ben van plan om daar namelijk mijn ziektekostenverzekering van te gaan betalen. |
Volgens mij moet je een tegemoetkoming scholieren aanvragen, dat bedrag is hetzelfde als de kinderbijslag, alleen heet het anders en krijg jij het zelf. Dat kan je aanvragen via de IBG. Als je niet gaat studeren volgend jaar, dan krijg je volgend jaar geen geld van de IBG, maar moet je zelf voor je inkomen gaan zorgen.
|
Citaat:
|
als ik het goed begrijp krijg ik dus alleen de basistoelage van de tegemoetkoming voor scholieren, a € 95,73 per maand ?
en deze wordt dan stopgezet vanaf het moment dat mijn studiefinanciering in gaat , of krijg ik dit alleen maar tot het moment dat ik geen onderwijs meer volg ? dat zou ik wel raar vinden, want deze basistoelage zou in mijn geval pas vanaf 1 juli ingaan en dan ben ik al klaar met mn examens. :confused: |
Ik was op 1 juli 18 geworden, toen had ik ook recht op de tegemoetkoming scholieren, maar dan als overbruggingsperiode juli-aug (middelbare school - vervolgstudie). Hoe het zit als je niet meteen gaat studeren, weet ik niet..
Misschien moet je toch maar even bellen naar IBG. :) |
Ik denk dat je in dit geval niks krijgt, aangezien je in juli al klaar bent.
|
Ik werd in mei 18 en kreeg in juli en augustus die tegemoetkoming scholieren, ook al ging ik niet meer naar school toen. Ik ging echter wel in september studeren en toen kreeg ik dus ook stufi.
Als je niet gaat studeren krijg je denk ik ook geen tegemoetkoming scholieren. |
Als je niet gaat studeren, krijg je geen overbrugging voor juli/augustus, dus in dat geval krijg je na de laatste keer kinderbijslag (kwartaal voor juli) niets meer.
|
Citaat:
|
Nog een detail: als je nog niet weet of je gaat studeren, kun je de overbrugging ook met terugwerkende kracht krijgen als je je ingeschreven hebt. Vraag de overbrugging wel aan, want anders krijg je niets!
|
een tip
ik had ook een overbrugging aangevraagd (werd in mei 18). ik ging per 1 juli op kamers. toen heb ik een uitwonende beurs overbrugging gehad (ongeveer 240 euro) je kan deze alleen krijgen als je ook daadwerkelijk bij de gemeente ingeschreven staat vanaf in mijn geval dan 1 juli. ik had me pas in augustus ingeschreven en kreeg dan ook alleen voor de maand augustus uitwonende beurs overbrugging |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb het al aangevraagd. Ben zelf in mei jarig en krijg voor juli en augustus inderdaad een overbrugging van 93 euro oid.
|
Citaat:
|
Citaat:
ik werd in vwo 5 in mei 18 en heb totdat ik ging studeren (dus een jaar en ongeveer 2 maanden later) een vergoeding van 93 euro per maand gehad |
Citaat:
Maar als je geen studie gaat volgen na de zomervakantie en ook niet meer op de middelbare school zit daarna, dan krijg je dus geen overbrugging. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar toch geen tegemoetkoming in mei en juni? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben in oktober jarig en kreeg pas vanaf januari tegemoetkoming. En zo staat het dus ook overal in de papieren. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21. |