Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Informatie Beheer Groep (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1344467)

antigone 19-01-2006 13:10

Informatie Beheer Groep

ik snap niets van de folders en de internetsite, maar wil toch graag weten waar ik recht op heb qua financiële tegemoetkoming.

het geval is dat ik in mijn eindexamenjaar zit en in april 18 jaar word. ik weet echter nog niet zeker of ik volgend jaar al aan een studie begin. moet ik mijn formulier nu helemaal niet meer opsturen ?

en hoe zit het met de kinderbijslag die vervalt op je 18e, is dat ook via de ib-groep geregeld en wordt die automatisch vanaf die leeftijd op je rekening gezet ? ik ben van plan om daar namelijk mijn ziektekostenverzekering van te gaan betalen.

Andijvie 19-01-2006 13:18

Volgens mij moet je een tegemoetkoming scholieren aanvragen, dat bedrag is hetzelfde als de kinderbijslag, alleen heet het anders en krijg jij het zelf. Dat kan je aanvragen via de IBG. Als je niet gaat studeren volgend jaar, dan krijg je volgend jaar geen geld van de IBG, maar moet je zelf voor je inkomen gaan zorgen.

Daantje_0705 19-01-2006 13:31

Citaat:

Andijvie schreef op 19-01-2006 @ 14:18 :
Volgens mij moet je een tegemoetkoming scholieren aanvragen, dat bedrag is hetzelfde als de kinderbijslag, alleen heet het anders en krijg jij het zelf. Dat kan je aanvragen via de IBG. Als je niet gaat studeren volgend jaar, dan krijg je volgend jaar geen geld van de IBG, maar moet je zelf voor je inkomen gaan zorgen.
Tegemoetkoming scholieren heet dat. Een soort overbrugging tussen het einde van je kinderbijslag (vanaf het kwartaal dat je 18 wordt) en het begin van je studiefinanciering (september of oktober van het jaar dat je gaat studeren).

antigone 19-01-2006 14:15

als ik het goed begrijp krijg ik dus alleen de basistoelage van de tegemoetkoming voor scholieren, a € 95,73 per maand ?

en deze wordt dan stopgezet vanaf het moment dat mijn studiefinanciering in gaat , of krijg ik dit alleen maar tot het moment dat ik geen onderwijs meer volg ? dat zou ik wel raar vinden, want deze basistoelage zou in mijn geval pas vanaf 1 juli ingaan en dan ben ik al klaar met mn examens. :confused:

Iduna 19-01-2006 15:08

Ik was op 1 juli 18 geworden, toen had ik ook recht op de tegemoetkoming scholieren, maar dan als overbruggingsperiode juli-aug (middelbare school - vervolgstudie). Hoe het zit als je niet meteen gaat studeren, weet ik niet..

Misschien moet je toch maar even bellen naar IBG. :)

**SoMeOne 19-01-2006 15:56

Ik denk dat je in dit geval niks krijgt, aangezien je in juli al klaar bent.

Daantje_0705 19-01-2006 16:07

Ik werd in mei 18 en kreeg in juli en augustus die tegemoetkoming scholieren, ook al ging ik niet meer naar school toen. Ik ging echter wel in september studeren en toen kreeg ik dus ook stufi.

Als je niet gaat studeren krijg je denk ik ook geen tegemoetkoming scholieren.

Andijvie 19-01-2006 16:18

Als je niet gaat studeren, krijg je geen overbrugging voor juli/augustus, dus in dat geval krijg je na de laatste keer kinderbijslag (kwartaal voor juli) niets meer.

Krummeltje 19-01-2006 19:30

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 19-01-2006 @ 17:07 :
Ik werd in mei 18 en kreeg in juli en augustus die tegemoetkoming scholieren, ook al ging ik niet meer naar school toen. Ik ging echter wel in september studeren en toen kreeg ik dus ook stufi.

Same here. Ik werd in juni 18, en kreeg twee maanden overbrugging. Maar antigone, je kunt óók nog tegemoetkoming scholieren gewoon aanvragen. Overbrugging kan alleen als je ook gaat studeren, want daar is het voor. Tegemoetkoming gaat over de maanden dat je nog naar school gaat. Ik hoop dat ik het nou goed zeg, bel anders even met de IBG of mail.

Gimme more beer 19-01-2006 21:35

Nog een detail: als je nog niet weet of je gaat studeren, kun je de overbrugging ook met terugwerkende kracht krijgen als je je ingeschreven hebt. Vraag de overbrugging wel aan, want anders krijg je niets!

Eva 19-01-2006 21:44

een tip

ik had ook een overbrugging aangevraagd (werd in mei 18).
ik ging per 1 juli op kamers. toen heb ik een uitwonende beurs overbrugging gehad (ongeveer 240 euro)

je kan deze alleen krijgen als je ook daadwerkelijk bij de gemeente ingeschreven staat vanaf in mijn geval dan 1 juli. ik had me pas in augustus ingeschreven en kreeg dan ook alleen voor de maand augustus uitwonende beurs overbrugging

Balance 20-01-2006 12:11

Citaat:

Krummeltje schreef op 19-01-2006 @ 20:30 :
Same here. Ik werd in juni 18, en kreeg twee maanden overbrugging. Maar antigone, je kunt óók nog tegemoetkoming scholieren gewoon aanvragen. Overbrugging kan alleen als je ook gaat studeren, want daar is het voor. Tegemoetkoming gaat over de maanden dat je nog naar school gaat. Ik hoop dat ik het nou goed zeg, bel anders even met de IBG of mail.
Maar hij wordt in april 18. Dat betekent dat ie tot en met juni nog kinderbijslag krijgt. En juli valt onder de overbrugging. Dus hij heeft geen recht op gewoon tegemoetkoming scholieren.

Go 20-01-2006 12:30

Citaat:

Balance schreef op 20-01-2006 @ 13:11 :
Maar hij wordt in april 18. Dat betekent dat ie tot en met juni nog kinderbijslag krijgt. En juli valt onder de overbrugging. Dus hij heeft geen recht op gewoon tegemoetkoming scholieren.
:confused: . Hoezo krijgen zijn ouders tot en met juni kinderbijslag, als hij in april al 18 wordt? Is het niet gewoon per de eerste van de volgende maand, dus tot en met mei?

Gimme more beer 20-01-2006 12:32

Citaat:

gerwin schreef op 20-01-2006 @ 13:30 :
:confused: . Hoezo krijgen zijn ouders tot en met juni kinderbijslag, als hij in april al 18 wordt? Is het niet gewoon per de eerste van de volgende maand, dus tot en met mei?
Kinderbijslag gaat per kwartaal :)

Go 20-01-2006 12:47

Citaat:

Gimme more beer schreef op 20-01-2006 @ 13:32 :
Kinderbijslag gaat per kwartaal :)
Oh ja, natuurlijk :o :D

Krummeltje 20-01-2006 13:06

Citaat:

Ja, ik weet niet precies hoe dat met de kwartalen zit. Zo dus. Ik vond april zo 'vroeg' in het jaar dat ik dacht dat dat wel zou kunnen. Niet dus.

Anneka 20-01-2006 13:09

Ik heb het al aangevraagd. Ben zelf in mei jarig en krijg voor juli en augustus inderdaad een overbrugging van 93 euro oid.

Andijvie 20-01-2006 13:56

Citaat:

Anneka schreef op 20-01-2006 @ 14:09 :
Ik heb het al aangevraagd. Ben zelf in mei jarig en krijg voor juli en augustus inderdaad een overbrugging van 93 euro oid.
Maar alleen omdat je in september gaat studeren dus.

Eva 20-01-2006 19:46

Citaat:

Andijvie schreef op 20-01-2006 @ 14:56 :
Maar alleen omdat je in september gaat studeren dus.
nope,

ik werd in vwo 5 in mei 18 en heb totdat ik ging studeren (dus een jaar en ongeveer 2 maanden later) een vergoeding van 93 euro per maand gehad

Balance 21-01-2006 10:40

Citaat:

ikke-eva schreef op 20-01-2006 @ 20:46 :
nope,

ik werd in vwo 5 in mei 18 en heb totdat ik ging studeren (dus een jaar en ongeveer 2 maanden later) een vergoeding van 93 euro per maand gehad

Maar je kreeg dus 2 zomervakanties die overbrugging, omdat je daarna ook scholing volgde. De eerste zomervakantie was dat je middelbare school, de tweede zomervakantie was dat je studie.

Maar als je geen studie gaat volgen na de zomervakantie en ook niet meer op de middelbare school zit daarna, dan krijg je dus geen overbrugging.

Eva 21-01-2006 10:54

Citaat:

Balance schreef op 21-01-2006 @ 11:40 :
Maar je kreeg dus 2 zomervakanties die overbrugging, omdat je daarna ook scholing volgde. De eerste zomervakantie was dat je middelbare school, de tweede zomervakantie was dat je studie.

Maar als je geen studie gaat volgen na de zomervakantie en ook niet meer op de middelbare school zit daarna, dan krijg je dus geen overbrugging.

andijvie had het over studeren dus ik dacht dat ze bedoelde hbo/universiteit :o

Andijvie 21-01-2006 11:28

Citaat:

ikke-eva schreef op 21-01-2006 @ 11:54 :
andijvie had het over studeren dus ik dacht dat ze bedoelde hbo/universiteit :o
Dat bedoelde ik wel, maar 't lijkt me logisch dat wanneer je na de zomervakantie naar 6 vwo gaat, je in die zomervakantie een overbrugging krijgt. Dat is eigenlijk precies hetzelfde als de zomervakantie die je hebt voor je gaat studeren.

Katje 21-01-2006 11:38

Citaat:

Ik ben ook in april 18 geworden toen ik in mn examenjaar zat, en ik heb nog twee maanden tegemoetkoming gekregen :confused:

Balance 21-01-2006 11:47

Citaat:

Katje schreef op 21-01-2006 @ 12:38 :
Ik ben ook in april 18 geworden toen ik in mn examenjaar zat, en ik heb nog twee maanden tegemoetkoming gekregen :confused:
jij hebt overbrugging gekregen als het goed is: juli en augustus.
maar toch geen tegemoetkoming in mei en juni?

Gimme more beer 21-01-2006 11:49

Citaat:

Balance schreef op 21-01-2006 @ 12:47 :
jij hebt overbrugging gekregen als het goed is: juli en augustus.
maar toch geen tegemoetkoming in mei en juni?

Dat kan wel, als je op tijd bent en het op de juiste manier aanvraagt. In ieder geval, dat was bij mij wel het geval :)

Balance 21-01-2006 11:57

Citaat:

Gimme more beer schreef op 21-01-2006 @ 12:49 :
Dat kan wel, als je op tijd bent en het op de juiste manier aanvraagt. In ieder geval, dat was bij mij wel het geval :)
Hmm, daar snap ik weinig van, want dan zou je dubbelop krijgen: kinderbijslag én tegemoetkoming. Of laat je dan kinderbijslag al een kwartaal eerder stoppen ofzo?

Ik ben in oktober jarig en kreeg pas vanaf januari tegemoetkoming. En zo staat het dus ook overal in de papieren.

Gimme more beer 21-01-2006 12:06

Citaat:

Balance schreef op 21-01-2006 @ 12:57 :
Hmm, daar snap ik weinig van, want dan zou je dubbelop krijgen: kinderbijslag én tegemoetkoming. Of laat je dan kinderbijslag al een kwartaal eerder stoppen ofzo?
Kinderbijslag krijg je ook nog in het eerste kwartaal dat je tegemoetkoming of studiefinanciering krijgt. Ik heb een formulier opgestuurd om vervroegde tegemoetkoming aan te vragen en ik heb die gekregen. Geen idee hoe of wat, overigens, ik heb het gewoon gedaan. Mijn ouders hebben daarna zelfs nog kinderbijslag gekregen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.