Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 13:10
antigone
antigone is offline
ik snap niets van de folders en de internetsite, maar wil toch graag weten waar ik recht op heb qua financiële tegemoetkoming.

het geval is dat ik in mijn eindexamenjaar zit en in april 18 jaar word. ik weet echter nog niet zeker of ik volgend jaar al aan een studie begin. moet ik mijn formulier nu helemaal niet meer opsturen ?

en hoe zit het met de kinderbijslag die vervalt op je 18e, is dat ook via de ib-groep geregeld en wordt die automatisch vanaf die leeftijd op je rekening gezet ? ik ben van plan om daar namelijk mijn ziektekostenverzekering van te gaan betalen.
Oud 19-01-2006, 13:18
Verwijderd
Volgens mij moet je een tegemoetkoming scholieren aanvragen, dat bedrag is hetzelfde als de kinderbijslag, alleen heet het anders en krijg jij het zelf. Dat kan je aanvragen via de IBG. Als je niet gaat studeren volgend jaar, dan krijg je volgend jaar geen geld van de IBG, maar moet je zelf voor je inkomen gaan zorgen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 13:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-01-2006 @ 14:18 :
Volgens mij moet je een tegemoetkoming scholieren aanvragen, dat bedrag is hetzelfde als de kinderbijslag, alleen heet het anders en krijg jij het zelf. Dat kan je aanvragen via de IBG. Als je niet gaat studeren volgend jaar, dan krijg je volgend jaar geen geld van de IBG, maar moet je zelf voor je inkomen gaan zorgen.
Tegemoetkoming scholieren heet dat. Een soort overbrugging tussen het einde van je kinderbijslag (vanaf het kwartaal dat je 18 wordt) en het begin van je studiefinanciering (september of oktober van het jaar dat je gaat studeren).
Oud 19-01-2006, 14:15
antigone
antigone is offline
als ik het goed begrijp krijg ik dus alleen de basistoelage van de tegemoetkoming voor scholieren, a € 95,73 per maand ?

en deze wordt dan stopgezet vanaf het moment dat mijn studiefinanciering in gaat , of krijg ik dit alleen maar tot het moment dat ik geen onderwijs meer volg ? dat zou ik wel raar vinden, want deze basistoelage zou in mijn geval pas vanaf 1 juli ingaan en dan ben ik al klaar met mn examens.
Oud 19-01-2006, 15:08
Iduna
Iduna is offline
Ik was op 1 juli 18 geworden, toen had ik ook recht op de tegemoetkoming scholieren, maar dan als overbruggingsperiode juli-aug (middelbare school - vervolgstudie). Hoe het zit als je niet meteen gaat studeren, weet ik niet..

Misschien moet je toch maar even bellen naar IBG.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:56
Verwijderd
Ik denk dat je in dit geval niks krijgt, aangezien je in juli al klaar bent.

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 16:00.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 16:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik werd in mei 18 en kreeg in juli en augustus die tegemoetkoming scholieren, ook al ging ik niet meer naar school toen. Ik ging echter wel in september studeren en toen kreeg ik dus ook stufi.

Als je niet gaat studeren krijg je denk ik ook geen tegemoetkoming scholieren.
Oud 19-01-2006, 16:18
Verwijderd
Als je niet gaat studeren, krijg je geen overbrugging voor juli/augustus, dus in dat geval krijg je na de laatste keer kinderbijslag (kwartaal voor juli) niets meer.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 19-01-2006 @ 17:07 :
Ik werd in mei 18 en kreeg in juli en augustus die tegemoetkoming scholieren, ook al ging ik niet meer naar school toen. Ik ging echter wel in september studeren en toen kreeg ik dus ook stufi.
Same here. Ik werd in juni 18, en kreeg twee maanden overbrugging. Maar antigone, je kunt óók nog tegemoetkoming scholieren gewoon aanvragen. Overbrugging kan alleen als je ook gaat studeren, want daar is het voor. Tegemoetkoming gaat over de maanden dat je nog naar school gaat. Ik hoop dat ik het nou goed zeg, bel anders even met de IBG of mail.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 21:35
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Nog een detail: als je nog niet weet of je gaat studeren, kun je de overbrugging ook met terugwerkende kracht krijgen als je je ingeschreven hebt. Vraag de overbrugging wel aan, want anders krijg je niets!
Oud 19-01-2006, 21:44
Verwijderd
een tip

ik had ook een overbrugging aangevraagd (werd in mei 18).
ik ging per 1 juli op kamers. toen heb ik een uitwonende beurs overbrugging gehad (ongeveer 240 euro)

je kan deze alleen krijgen als je ook daadwerkelijk bij de gemeente ingeschreven staat vanaf in mijn geval dan 1 juli. ik had me pas in augustus ingeschreven en kreeg dan ook alleen voor de maand augustus uitwonende beurs overbrugging
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 12:11
Balance
Balance is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-01-2006 @ 20:30 :
Same here. Ik werd in juni 18, en kreeg twee maanden overbrugging. Maar antigone, je kunt óók nog tegemoetkoming scholieren gewoon aanvragen. Overbrugging kan alleen als je ook gaat studeren, want daar is het voor. Tegemoetkoming gaat over de maanden dat je nog naar school gaat. Ik hoop dat ik het nou goed zeg, bel anders even met de IBG of mail.
Maar hij wordt in april 18. Dat betekent dat ie tot en met juni nog kinderbijslag krijgt. En juli valt onder de overbrugging. Dus hij heeft geen recht op gewoon tegemoetkoming scholieren.
Oud 20-01-2006, 12:30
Go
Go is offline
Citaat:
Balance schreef op 20-01-2006 @ 13:11 :
Maar hij wordt in april 18. Dat betekent dat ie tot en met juni nog kinderbijslag krijgt. En juli valt onder de overbrugging. Dus hij heeft geen recht op gewoon tegemoetkoming scholieren.
. Hoezo krijgen zijn ouders tot en met juni kinderbijslag, als hij in april al 18 wordt? Is het niet gewoon per de eerste van de volgende maand, dus tot en met mei?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 12:32
Gimme more beer
Citaat:
gerwin schreef op 20-01-2006 @ 13:30 :
. Hoezo krijgen zijn ouders tot en met juni kinderbijslag, als hij in april al 18 wordt? Is het niet gewoon per de eerste van de volgende maand, dus tot en met mei?
Kinderbijslag gaat per kwartaal
Oud 20-01-2006, 12:47
Go
Go is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 20-01-2006 @ 13:32 :
Kinderbijslag gaat per kwartaal
Oh ja, natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik weet niet precies hoe dat met de kwartalen zit. Zo dus. Ik vond april zo 'vroeg' in het jaar dat ik dacht dat dat wel zou kunnen. Niet dus.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 13:09
Verwijderd
Ik heb het al aangevraagd. Ben zelf in mei jarig en krijg voor juli en augustus inderdaad een overbrugging van 93 euro oid.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 20-01-2006 @ 14:09 :
Ik heb het al aangevraagd. Ben zelf in mei jarig en krijg voor juli en augustus inderdaad een overbrugging van 93 euro oid.
Maar alleen omdat je in september gaat studeren dus.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 20-01-2006 @ 14:56 :
Maar alleen omdat je in september gaat studeren dus.
nope,

ik werd in vwo 5 in mei 18 en heb totdat ik ging studeren (dus een jaar en ongeveer 2 maanden later) een vergoeding van 93 euro per maand gehad
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 10:40
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikke-eva schreef op 20-01-2006 @ 20:46 :
nope,

ik werd in vwo 5 in mei 18 en heb totdat ik ging studeren (dus een jaar en ongeveer 2 maanden later) een vergoeding van 93 euro per maand gehad
Maar je kreeg dus 2 zomervakanties die overbrugging, omdat je daarna ook scholing volgde. De eerste zomervakantie was dat je middelbare school, de tweede zomervakantie was dat je studie.

Maar als je geen studie gaat volgen na de zomervakantie en ook niet meer op de middelbare school zit daarna, dan krijg je dus geen overbrugging.
Oud 21-01-2006, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 21-01-2006 @ 11:40 :
Maar je kreeg dus 2 zomervakanties die overbrugging, omdat je daarna ook scholing volgde. De eerste zomervakantie was dat je middelbare school, de tweede zomervakantie was dat je studie.

Maar als je geen studie gaat volgen na de zomervakantie en ook niet meer op de middelbare school zit daarna, dan krijg je dus geen overbrugging.
andijvie had het over studeren dus ik dacht dat ze bedoelde hbo/universiteit
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 11:28
Verwijderd
Citaat:
ikke-eva schreef op 21-01-2006 @ 11:54 :
andijvie had het over studeren dus ik dacht dat ze bedoelde hbo/universiteit
Dat bedoelde ik wel, maar 't lijkt me logisch dat wanneer je na de zomervakantie naar 6 vwo gaat, je in die zomervakantie een overbrugging krijgt. Dat is eigenlijk precies hetzelfde als de zomervakantie die je hebt voor je gaat studeren.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Ik ben ook in april 18 geworden toen ik in mn examenjaar zat, en ik heb nog twee maanden tegemoetkoming gekregen
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 11:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
Katje schreef op 21-01-2006 @ 12:38 :
Ik ben ook in april 18 geworden toen ik in mn examenjaar zat, en ik heb nog twee maanden tegemoetkoming gekregen
jij hebt overbrugging gekregen als het goed is: juli en augustus.
maar toch geen tegemoetkoming in mei en juni?
Oud 21-01-2006, 11:49
Gimme more beer
Citaat:
Balance schreef op 21-01-2006 @ 12:47 :
jij hebt overbrugging gekregen als het goed is: juli en augustus.
maar toch geen tegemoetkoming in mei en juni?
Dat kan wel, als je op tijd bent en het op de juiste manier aanvraagt. In ieder geval, dat was bij mij wel het geval
Oud 21-01-2006, 11:57
Balance
Balance is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 21-01-2006 @ 12:49 :
Dat kan wel, als je op tijd bent en het op de juiste manier aanvraagt. In ieder geval, dat was bij mij wel het geval
Hmm, daar snap ik weinig van, want dan zou je dubbelop krijgen: kinderbijslag én tegemoetkoming. Of laat je dan kinderbijslag al een kwartaal eerder stoppen ofzo?

Ik ben in oktober jarig en kreeg pas vanaf januari tegemoetkoming. En zo staat het dus ook overal in de papieren.
Oud 21-01-2006, 12:06
Gimme more beer
Citaat:
Balance schreef op 21-01-2006 @ 12:57 :
Hmm, daar snap ik weinig van, want dan zou je dubbelop krijgen: kinderbijslag én tegemoetkoming. Of laat je dan kinderbijslag al een kwartaal eerder stoppen ofzo?
Kinderbijslag krijg je ook nog in het eerste kwartaal dat je tegemoetkoming of studiefinanciering krijgt. Ik heb een formulier opgestuurd om vervroegde tegemoetkoming aan te vragen en ik heb die gekregen. Geen idee hoe of wat, overigens, ik heb het gewoon gedaan. Mijn ouders hebben daarna zelfs nog kinderbijslag gekregen.
Reageren

Regels voor berichten