Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2002, 14:34
Optima
Optima is offline
sympathiseer dan mee.

Waarom krijgen 17jarigen geen studiebeurs? Ookal heet het Wet StudiFinanciering 18+ het gaat toch om de STUDIE!!!!!!!!!!!

ik studeer, net als de andere 18/19/20 jarigen, maar ik wordt benadeeld vanwege mijn jonge leeftijd.

Daarbij krijg ik geen OV, maar moet wel reizen

kan IEMAND me uitleggen waar dit goed voor is?

ik vind het leeftijdsdiscriminatie
Oud 06-09-2002, 14:37
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Ehm als je HBO doet krijg je die wel hoor..

In je info staat dat je 6vwo doet dus ksnap et niet..?

Laatst gewijzigd op 06-09-2002 om 14:39.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 15:41
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
Nomen-nescio schreef:
Ehm als je HBO doet krijg je die wel hoor..
Nee hoor! Er zitten best wel veel 17-jarige bij mij in de klas en ze zijn allemaal OV-loos.. Zelfs 18-jarig die nèt 18 zijn geworden krijgen pas hun OV in oktober.
Ik vind het echt belachelijk! Iedereen heeft recht op een bepaald aantal jaar studiefinanciering, dus wat maakt het nou uit vanaf wanneer je gaat studeren? Het kost hetzelfde hoor
Oud 06-09-2002, 16:08
miro
miro is offline
Op mbo krijg je helemaal geen ov als je nog geen 18 bent. Op het HBO is het zo dat als je 17 bent en je wordt in t zelfde jaar 18 dan krijg je in oktober je OV.

Ik vind t idd ook belachelijk, heb ook 1 jaar op en neer moeten reizen omdat ik nog niet oud genoeg was. Dat terwijl als je t in verhouding gaat bekijken, op t MBO zitten veel meer jongere mensen, dus t zou eerder zo moeten zijn dat deze mensen juist wel eerder hun OV kregen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 16:57
Dark Enchantress
Dark Enchantress is offline
Citaat:
miro schreef:
Op het HBO is het zo dat als je 17 bent en je wordt in t zelfde jaar 18 dan krijg je in oktober je OV.

Ik snap deze zin nie helemaal, ik was namelijk 16 toen ik aan mn HBO-opleiding begon en ik kreeg mn ov..wel in oktober maar goed
Oud 06-09-2002, 16:58
Dark Enchantress
Citaat:
MeCute1983 schreef:

Nee hoor! Er zitten best wel veel 17-jarige bij mij in de klas en ze zijn allemaal OV-loos.. Zelfs 18-jarig die nèt 18 zijn geworden krijgen pas hun OV in oktober.
Ik vind het echt belachelijk! Iedereen heeft recht op een bepaald aantal jaar studiefinanciering, dus wat maakt het nou uit vanaf wanneer je gaat studeren? Het kost hetzelfde hoor
Ik snap echt niet hoe dat kan..
Of bedoel je soms dat die 17-jarige hem ook pas in oktober krijgen
Oud 06-09-2002, 17:05
miro
miro is offline
Citaat:
Dark Enchantress schreef:

Ik snap deze zin nie helemaal, ik was namelijk 16 toen ik aan mn HBO-opleiding begon en ik kreeg mn ov..wel in oktober maar goed
hmm ik kreeg m pas toen ik 17 was.....
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 17:11
DrPain
DrPain is offline
Als je jonger dan 18 bent krijgen je ouders nog kinderbijslag, dit is eigenlijk de vervanging omdat je vanaf je 18e financieel onafhankelijk bent.

Alleen zonder OV is het inderdaad wel erg lastig...
Oud 06-09-2002, 17:41
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:

Ja dat probleem heb ik ook.
Komt omdat ze per kwartaal die dingen uitgeven.
Maar uiteindelijk krijg je het wel als 17-jarige..
Oud 06-09-2002, 17:42
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
Dark Enchantress schreef:

Iedereen die aan 'n hbo-opleiding begint heeft er recht op ja.. maakt niet uit hoe jong je bent.. (wel hoe oud geloof k)
Oud 06-09-2002, 19:37
Tangaslip Jongentje
Tangaslip Jongentje is offline
Jammer joh.
Oud 06-09-2002, 19:39
PV
PV is offline
zoveelste topic hierover... zoek gewoon op ibgroep.nl o.i.d. de regeltjes op als je daar wat over wilt weten, klagen kan je in genoeg andere topics.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 20:42
Severus
Severus is offline
Ik ben 17 en krijg wél studiefinanciering, hoor, net zoals iedereen van 18+. Ik heb HAVO gedaan en doe dus nu het HBO.... ik vind het niet meer dan normaal dat ik dan studiefinanciering krijg, ik zou niet weten waarom jij er geen krijgt....

Ripper
Oud 06-09-2002, 21:05
DrPain
DrPain is offline
Als je aan een HBO begint en je bent nog geen 18 kun je idd bij de IB groep een overbrugging krijgen.
Oud 06-09-2002, 21:10
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik ben 16...

Doe een opleiding (MBO) die op 6 plaatsen in heel Nederland bestaat, ik woon er redelijk dicht bij. Ben MAAR €180 per maand kwijt aan reiskosten...

Ik háát de IB-Groep.

Bovendien, weet je dat je op meer plaatsen (uni) rechten kan studeren dan (MBO/HBO) Maritiem Officier?
Op 6 plaatsen MBO, op 4 plaatsen HBO.

Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 22:37
Vice
Vice is offline
Eigenlijk zou iedereen die gaat studeren een OV moeten krijgen. Die trajectkaarten zijn belachelijk duur
Oud 06-09-2002, 22:52
Zwarma
Zwarma is offline
de leeftijd is 18, en blijft 18. Er zijn uitzonderingen, maar op een MBO en geen 18 is simpelweg geen OV. Want ik had m toen ook niet, en dat heeft veel doekoes gekost.
Oud 07-09-2002, 06:19
maar
maar is offline
Ja, ik hoorde laatst ook al zoiets; redelijk nadelig inderdaad. Maar hoe groot is het verschil tussen kinderbijslag en stufi?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 09:24
Nuck
Nuck is offline
Daar heb ik volgend jaar ook last van ...
Oud 07-09-2002, 10:43
Rioto
ik schijt er ook best wel van ..ik moet elke dag totaal 2x de trem 4x de bus nemen ! bagger zooi
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 11:14
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
tslaat ook nergens op eigenlijk zodra je van de middelbare school af bent moet je het gewoon krijgen. Ik zit nou op mbo en ik moet in januari stage lopen maar ik word pas in maart 18 dus me ov heb ik dan nog niet. Aangezien ik waarschijnlijk heel ver weg stage moet lopen gaat me dat vet veel geld kosten.

Kinderbijslag is trouwens niet voor het kind maar voor de moeder.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 13:46
skip
skip is offline
waarom krijg je dan wel ov + stufi als je 17 bent en naar hbo gaat en niet als je 17 bent en naar uni gaat??? is erg krom, want mensen die een klas hebben overgeslagen of vroege leerlingen zijn daar nogal de dupe van...
zelf heb ik er dan geen last van, maar in mijn omgeving zijn er wel een aantal mensen die dat hebben...

~SKIP~
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 15:21
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
skip schreef:
waarom krijg je dan wel ov + stufi als je 17 bent en naar hbo gaat en niet als je 17 bent en naar uni gaat??? is erg krom, want mensen die een klas hebben overgeslagen of vroege leerlingen zijn daar nogal de dupe van...
zelf heb ik er dan geen last van, maar in mijn omgeving zijn er wel een aantal mensen die dat hebben...

~SKIP~
Volges mij geldt et ook als je naar universiteit gaat..alleen niet voor mbo
Oud 07-09-2002, 19:58
chris9 tje
chris9 tje is offline
Je moet op 1 juli 18 zijn, anders krijg je pas in oktober stufi en ov.
Allemaal leuk en aardig, maar wel vervelend voor mij: ik ben op pas op 6 juli 18 geworden...

Die vijf dagen kosten mij ongeveer 300 euro.... en dat voor 1 maand van apeldoorn naar de ut.
Oud 08-09-2002, 12:24
Roozie
Roozie is offline
Ik baal!! Krijg ook pas in oktober mijn stufi & OV, stom gedoe
Oud 08-09-2002, 18:54
Evito
Evito is offline
Ja ik heb er ook last van, maar opzich is het wel logisch want tot de maand waarin je studiefinanciering en OV beginnen, krijg je ook nog kinderbijslag. Voor de armere mensen is er dan ook nog tegemoetkoming in de studiekosten, zoals voor mij, en daarvan krijg ik zoveel dat het veel gunstiger is nog dan mijn studiefinanciering!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 20:35
Black Sugar
Black Sugar is offline
Citaat:
DrPain schreef:
Als je jonger dan 18 bent krijgen je ouders nog kinderbijslag, dit is eigenlijk de vervanging omdat je vanaf je 18e financieel onafhankelijk bent.

Alleen zonder OV is het inderdaad wel erg lastig...
Jammer voor ons dat die kindebijslag te weinig is om en je studie en de rijskosten van te betalen.

Oftewle je ouders moeten flimk bij betalen.
Best gemeen eigenlijk dat je wel op het HBO ov e.d krijgt en op het MBO niet. Dat is dan eigenlijk discriminatie op nivo.
Mensjes op het mbo hebben het net zo hard nodig.

Laatst gewijzigd op 09-09-2002 om 20:38.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 21:07
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Black Sugar schreef:

Jammer voor ons dat die kindebijslag te weinig is om en je studie en de rijskosten van te betalen.

Oftewle je ouders moeten flimk bij betalen.
Best gemeen eigenlijk dat je wel op het HBO ov e.d krijgt en op het MBO niet. Dat is dan eigenlijk discriminatie op nivo.
Mensjes op het mbo hebben het net zo hard nodig.
Wat moet iemand van 15 of 16 jaar met een OV als hij of zij in vrijwel iedere "grote stad" in de omgeving naar een mbo kan? Iemand van 17 jaar die van het VWO af komt en naar een universiteit gaat die meestal veel verder weg is dan een mbo is in die ene maand dat hij of zij het zonder OV moet doen al meer geld kwijt is dan een mbo'er in een heel jaar?
Oud 09-09-2002, 21:07
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Nomen-nescio schreef:
Volges mij geldt et ook als je naar universiteit gaat..alleen niet voor mbo
Bij universiteit moet je, als ik de papieren van de IB-Groep mag geloven, ook achttien zijn. En mijn bankrekening zal dat tot eind oktober bevestigen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 22:08
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Bij universiteit moet je, als ik de papieren van de IB-Groep mag geloven, ook achttien zijn. En mijn bankrekening zal dat tot eind oktober bevestigen.
are u sure?

Je kunt studiefinanciering krijgen als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

je bent nog geen 30 jaar
je bent Nederlander (maar ook als niet-Nederlander kun je soms studiefinanciering krijgen)
je doet voltijd- of duaal hbo of universiteit
Oud 09-09-2002, 22:15
Conan the Librarian
Citaat:
Nomen-nescio schreef:
are u sure?
Ja.

Maar ik kan het niet op internet vinden, dus moet ik idd een voorbehoud houden. (En het boeit me stiekum niet zóveel dat ik het ga opzoeken in m'n 'administratie' hier. )
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 22:17
girlzaktofslaag
girlzaktofslaag is offline
hay,

ik heb een vraagje...
als je wel een ov kan krijgen, maar er voor kiest dat je er geen neemt, krijg je dan nog geld ipv dat ov?
en zo ja... hoeveel krijg je dan.
alvast thnx greetz
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 22:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Dwarfie schreef:
Wat moet iemand van 15 of 16 jaar met een OV als hij of zij in vrijwel iedere "grote stad" in de omgeving naar een mbo kan? Iemand van 17 jaar die van het VWO af komt en naar een universiteit gaat die meestal veel verder weg is dan een mbo is in die ene maand dat hij of zij het zonder OV moet doen al meer geld kwijt is dan een mbo'er in een heel jaar?
MBO Maritiem Officier.

Delfzijl
Harlingen
Zwolle
Amsterdam
Rotterdam
Vlissingen

Iedere grote stad???

Weet je @^*#&$^ dat je op 3x zoveel plaatsen uni-rechten kan studeren als MBO-marof?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 07:05
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

MBO Maritiem Officier.

Delfzijl
Harlingen
Zwolle
Amsterdam
Rotterdam
Vlissingen

Iedere grote stad???

Weet je @^*#&$^ dat je op 3x zoveel plaatsen uni-rechten kan studeren als MBO-marof?
Ik dacht dat jij als Maritiem Officier toch daar in zo'n soort internaat moest? (Sorry, weet de precieze benaming nu even niet). En nou doe jij ook een vrij uitzonderlijke opleiding, MBO ICT of MBO-V kan volgens mij in vrijwel iedere plaats van een beetje grootte...
Oud 10-09-2002, 12:48
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:

Ja.

Maar ik kan het niet op internet vinden, dus moet ik idd een voorbehoud houden. (En het boeit me stiekum niet zóveel dat ik het ga opzoeken in m'n 'administratie' hier. )
Maar uh, je bent toch 18 of niet
Oud 10-09-2002, 16:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Dwarfie schreef:
Ik dacht dat jij als Maritiem Officier toch daar in zo'n soort internaat moest? (Sorry, weet de precieze benaming nu even niet). En nou doe jij ook een vrij uitzonderlijke opleiding, MBO ICT of MBO-V kan volgens mij in vrijwel iedere plaats van een beetje grootte...
Internaat is alleen bij HBO op Terschelling, ik doe nu MBO in Zwolle.

Hierná, over 4 jaar dus, dan ga ik wel naar Terschelling, verkort HBO doen in 2 jaar.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 17:00
Conan the Librarian
Citaat:
Nomen-nescio schreef:
Maar uh, je bent toch 18 of niet
Ah oui. En als je voor het kwartaal waarin je opleiding begint nog geen achttien bent, krijg je je OV en stufi pas in oktober...
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 19:06
Jules
Jules is offline
ik heb geloof ik niet alles supergoed doorgelezen..

maar ik word dus volgend jaar (12 januari) pas 18

krijg ik dan ook pas volgend jaar april OV en StuFi??

Oud 10-09-2002, 19:14
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Sooz schreef:
ik heb geloof ik niet alles supergoed doorgelezen..

maar ik word dus volgend jaar (12 januari) pas 18

krijg ik dan ook pas volgend jaar april OV en StuFi??

Euhm, als je HBO of Uni gaat doen dan krijg je vanaf 1 okt. gewoon stufi en OV. Hoe het precies zit als je MBO gaat doen weet ik niet.
Oud 10-09-2002, 22:30
marlies
marlies is offline
inderdaad ik krijg ook pas mijn OV in oktober
Oud 10-09-2002, 22:47
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:

Ah oui. En als je voor het kwartaal waarin je opleiding begint nog geen achttien bent, krijg je je OV en stufi pas in oktober...
Oh oke... miscommunicatie denk

Maar als je nog 17 was gweest had je et ook wel gekregen..
dat bedoelde ik..
Oud 11-09-2002, 18:49
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Dwarfie schreef:
Euhm, als je HBO of Uni gaat doen dan krijg je vanaf 1 okt. gewoon stufi en OV. Hoe het precies zit als je MBO gaat doen weet ik niet.
MBO:

<18: tegemoetkoming studiekosten, niets voor reiskosten.
>18: studiefinanciering, OV-studentenkaart
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 19:57
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
http://nu.nl/document?n=62105

[u]Flats IB-Groep onder politiebewaking gezet[u]

Uitgegeven: 10-9-2002 19:25

GRONINGEN - De politie Groningen heeft extra bewaking ingesteld bij de kantoren van de Informatie Beheer Groep (IB-Groep) in de stad. Dat heeft de politie dinsdag bevestigd. Ook heeft de organisatie zijn eigen bewaking in en rond de gebouwen flink verscherpt. De IB-Groep regelt onder meer de studiefinanciering voor studenten.

Hier is toe besloten nadat vijf nachten achter elkaar enkele tientallen ruiten in het gebouw zijn ingegooid. De schade loopt in de tienduizenden euro's.

De politie heeft inmiddels een signalement van de dader. Het afgelopen weekeinde is al gepost bij de gebouwen van de IB-Groep, maar tevergeefs. "We hebben echter goede hoop het onderzoek snel tot een goed einde te brengen", stelde de politie. Over het motief tast de politie nog in het duister.

http://nu.nl/document?n=62105

We staan niet alleen in de strijd tegen de IB-groep.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 05:35
Dark Enchantress
t schijnt geloof ik zo te zijn dat je tegenwoordig echt 18 moet zijn om je ov te krijgen..tenminste dat heb ik gehoord maar ik weet niet zeker of t ook echt zo is..
Vind ik echt zooo oneerlijk
Oud 13-09-2002, 21:41
red violin
red violin is offline
Hier is al vaker een topic over geweest.....
Zelf had ik het ook, 17 en universiteit....het is een slechte regeling.....vanaf 1 oktober krijg je je OV mits je hem hebt aangevraagd.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 22:55
phoebe4000
phoebe4000 is offline
ik =17, en ik heb wel een OV en studiefinanciering!!
Bij MBO zijn de regels weer anders, echt niet eerlijk eigenlijk!!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 16:36
Jules
Jules is offline
Citaat:
phoebe4000 schreef:
hoe de fuuuuck flik je dat nou weer dan !!!!!!!
Oud 15-09-2002, 18:27
phoebe4000
phoebe4000 is offline
Citaat:
Sooz schreef:

geen idee....
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 11:20
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
phoebe4000 schreef:
Leg uit...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 07:47
Dark Enchantress
Citaat:
Sooz schreef:

Indeed, je doet toch mbo?
Reageren

Regels voor berichten