![]() |
concentratieverlies
Hallo,
Ik kan me de laatste tijd helemaal niet goed concentreren met leren, en ik heb binnekort proefwerkweek... :( vind dat echt iritant, heeft iemand tips? :confused: |
Ga eerst wat ontspannen voordat je gaat leren. Zo kun je je beter concentreren.
|
niet langer leren dan een uur.
Maar als je een goede concentratie hebt, een hyperfocus. Doorgaan totdat iemand je stoort. Als dat namelijk gebeurt leer je super snel en onthoud je het ook beter. Ik leer meestal op deze manier een uur half uur pauze een uur uur pauze een uur half uur pauze etc. tot dat het af is en verder heb ik ook nog een avond eet pauze |
Wat mij helpt is niet boven de boeken hangen en de stof proberen op te nemen, maar écht met de stof werken. Dus bv. telkens een paragraaf/hoofdstuk lezen, en dat goed gaan samenvatten. Dan lees je niet alleen, maar ben je ook aan het schrijven/typen, dat helpt vaak wel je aandacht erbij te houden.
|
Citaat:
En meestal doe ik 45 min. leren en dan half uur pauze etc. :) Maar hoe lang moet je nu eigenlijk op een dag leren, als je uit school komt en dan tot je naar bed gaat? of gewoon na het avond eten nog een uurtje en dan stoppen? Ik begin meestal 3 weken voor de preofwerkweek al met voorbereidingen. (y) |
Citaat:
|
En zorg ervoor dat je niet allemaal dingen hebt rondslingeren waardoor je afgeleid wordt!
Trouwens, met veel pauzes leren werkt bij mij niet want dan heb ik na een pauze geen zin om weer te gaan leren :o . |
Inderdaad, dan ga ik tien minuten achter de computer zitten, en dan eindig ik op MSN voor een uur ofzo. :o
|
Citaat:
|
Of twee uur. :o
|
Ik heb wel eens het idee dat ik aan yoga zou moeten doen omdat dat helpt... Althans, dat denk ik dus :p Vraag me af of ik dat met een thuiscursus kan leren :p
Maar ik ken het probleem ja... Ik ben heel erg snel afgeleid. Andere mensen denken volgens mij dat ik heel veel leer omdat ik steeds tijd vrij hou om te leren. Maar ik doe dat bewust omdat ik mezelf ken: als ik een dag vrij hou, leer ik maximaal 2 uur op zo'n dag en soms zelfs helemaal niet... |
Citaat:
|
Dat is gewoon een kwestie van dicipline (<<< of met een s ik twijfel...). Mischien iets anders doen dan achter je computer zitten, of even met je ouders overleggen hoe jou leermethode is en of ze je daarin willen steunen. Bijvoorbeeld door iedere keer als je even een pauze doet dat tegen hun te zeggen en aan ze vragen of ze je er op willen wijzen dat je pauze weer voorbij is.
|
Citaat:
|
Ik vind het zelf ook moeilijk om me te concentreren.
een half uurtje leren, en dat even iets leuks doen, 10-15 minuutjes, dan weer een half uurtje, enz. |
Enkele tips om je concentratie te verbeteren:
- Goed eten en drinken. - Probeer zoveel mogelijk afleiding te vermijden. (bijv. tv, muziek uit, etc) - Zorg voor een goede nachtrust. - Schrijf alles wat je wilt doen die dag op een papiertje. Omcirkel 1 ding wat je NU wilt doen en richt je enkel daarop. Enkele tips om je geheugen te verbeteren: - Vis eten, waar Omega-3 vetzuren in zitten. Deze stoffen zijn goed voor je hersenen. - Verdeel het te leren werk in delen. - Maak gebruik van ezelsbruggetjes. - Herhaal het meerdere malen. Herhaling zorgt ervoor dat je hersenen makkelijk geleerde dingen terug kan vinden. - Zorg voor een goede nachtrust. Dit is nodig om hetgeen wat je geleerd hebt goed te verwerken. - Hoewel je er wat lef voor nodig moet hebben, maar het is wel effectief. Neem een erg koude douche voor je gaat leren. Je lichaam komt hierdoor in een toestand waardoor je beter dingen onthouden. Het wordt extra goed opgeslagen, omdat je lichaam in een 'paniek'toestand komt. - Het visualiseren van dingen die je moet leren, maakt het voor je zelf ook vaak makkelijker om te onthouden. |
Oke, dankje voor de tips, je zei dat vis ook goed is, maar er zijn toch ook pilletjes die dit ondersteunen??
Makaveli schreef op [pl=20301949]25-01-2006 @ 21:41 - Vis eten, waar Omega-3 vetzuren in zitten. Deze stoffen zijn goed voor je hersenen. |
Citaat:
|
Ik ben dus zo iemand die helemaal niet leert en ook niet bang ben voor mn examen.. ik hoef dus geen concentratie maar wil motivatie :P tips daarvoor? Ik doe momenteel Havo 5 en haal gemiddeld 6-jes..
|
@ Makaveli: pure herhaling is een zeer inefficiënte manier van leren... en een koude douche nemen? :D Heb je daar bewijs voor?
|
maar dat is het juist, door te herhalen gaat het vervellen, en dan ga ik naar andere dingen kijken (ook al staat geen tv of andere verleidelijke dingen) maar naar de stomste dingen
Ik had dinsdag ook een tentamen, in november wist ik het, heb nu iedere keer kleine stukjes herhaald, ik hoop dat het voldoende was |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Wat ik zelf handig vind is de te leren tekst goed door te lezen, kernbegrippen/zinnen en signaalworden te onderstrepen/markeren, en dan zelf een verhaaltje proberen te vormen. Dat mag best een grappig verhaaltje zijn. :D En controlevragen aan jezelf stellen. 'Waarom blablablabla'? - 'omdat blablalbla'
In de afgelopen tentamenweek heeft het succes gehad. :o |
@ Sylph: en dat noemen wij nou 'meaningful learning'. Bravo! (Y)
|
Ik heb me echt doodgelachen om de rare verhaaltjes die ik zelf verzon. Vooral met Vietnam enzo, even de spotprenten analyseren. :D Voordeel ervan is dat de stof meer gaat leven, het wordt minder droog en dan ben je ook sneller geneigd het op te nemen. Ergo: een manier vinden om de stof iets minder droog te maken.
|
Ik ga mezelf niet weer quoten, maar jij bent de droom voor elke onderwijskundige :P
|
Haha, dat zou ik niet te hard zeggen - ik kan totaal niet plannen. :bloos: Maar daar probeer ik wel aan te werken, ook omdat ik volgend jaar niet zoals nu doorkan - dat wordt een drama. :p
|
Minstens 8 uur slapen. Je concentratie gaat dan meestal met sprongen vooruit en als je ná het leren weer goed slaapt blijft het beter hangen omdat tijdens je slaap belangrijke info uit het korte termijngeheugen naar je lange termijngeheugen wordt verplaatst. :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09. |