Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2005, 10:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zit nu weer in een periode van drie weken dat ik tentamens heb en geen les. Altijd als ik in zo'n tentamenperiode zit maak ik voor mezelf een schema op basis van het volgende:
09.00 - 11.00 uur: leren
11.00 - 11.30 uur: pauze
11.30 - 13.00 uur: leren
13.00 - 14.00 uur: pauze
14.00 - 16.00 uur: leren
16.00 - 16.30 uur: pauze
16.30 - 18.30 uur: leren

's avonds kan ik dan eventueel nog wat herhalen maar meestal leer ik dan niet meer. In het weekend sla in het eerste blok leren over en begin ik om 11.30 met leren.

Dit schema werkt op zich goed bij mij maar er zijn een paar nadelen:
- ik vind het eigenlijk niet zo fijn dat ik zo'n heel strak schema heb, ik zou liever een wat losser schema hebben (niet zo tijdgebonden enzo) maar als ik gewoon maar wat doe dan doe ik altijd minder dan ik eigenlijk zou moeten doen.
- als ik op deze manier leer heb ik eigenlijk alleen tijd om te leren en 's avonds wat tv te kijken of te msnen met als gevolg dat ik in die drie weken dat ik tentamens heb ongeveer alleen met mijn neus in mijn boek zit en verder niets doe. Maar als ik iets ga doen dan ben ik er gelijk zoveel tijd aan kwijt dat ik niet meer aan leren toe kom.
- ik leer ontzettend langzaam, het schiet nooit op maar ik ben bang dat als ik vlotter door de stof heen ga (wat luchtiger zeg maar) dat ik niet alles oppik wat ik zou moeten oppikken
- als ik me aan dit schema houdt dan kan ik heel veel leren op een dag maar ik put mezelf ontzettend uit met als gevolg dat als ik dit drie weken vol moet houden ik in de half uurtjes pauze alleen maar slaap en al helemaal niet aan iets anders toe kom. 's Nachts slaap ik wel genoeg (van elf tot half negen meestal).

Iemand tips om die nadelen weg te werken? Weet iemand misschien hoe ik mijn schema zo aan kan passen dat ik toch nog genoeg tijd aan leren besteed maar niet meer zo krampachtig aan dat schema vast hoef te houden zodat ik meer tijd heb om ook eens iets anders te doen en mezelf wat minder uitput?
Oud 07-11-2005, 10:47
Verwijderd
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd omdat je al in je tentamenweek zit, maar het werkt volgens mij veel beter als je gewoon per college alvast voorbereidt. Dus gewoon twee uur per college alvast inlezen, daarna twee uur college volgen en eventueel na een weekje nog even vluchtig overkijken.

Als het gaat om studeren werkt herhaling beter dan regelmaat. Je hebt veel meer aan drie korte periodes waarin je met stof bezig bent, dan aan één heel strak geplande periode waarin je puur voorafgaand aan een tentamen leert. Sowieso is nachtrust ook heel belangrijk. Je kunt beter op dag 1 kort leren, goed slapen en op dag 2 nogmaals kort leren, dan alleen op dag 1 keihard blokken en een slechte nacht maken.

Ik doe al mijn stof zo, gewoon één of twee dagen voor het college even de boel doornemen. Dan bezinkt het veel beter, en hoef je eigenlijk in de periode tussen laatste college en tentamen niet eens meer echt te studeren, hooguit nog even doorkijken op punten waarin je jezelf minder sterk vindt.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 10:51
Balance
Balance is offline
Je zou allereerst je kunnen richten op wat je moet doen, in plaats van de tijd die je ervoor nodig hebt. Dus in plaats van:

9.00 - 11.00 Leren
11.30 - 13.30 Leren
etc.

maak je een schema met:

Maandag: hoofdstuk 1 t/m 5 leren
Dinsdag: hoofdstuk 6 t/m 10 leren

Je kan het dan zelf verdelen over de dag, maar je weet wel dat het afkomt als je je gewoon aan dit schema houdt.

Verder ben je bang dat je het niet goed kent. Iets wat je daarvoor kan doen: schrijf werkelijk ALLE vragen op die je je maar voor kan stellen bij je tentamenstof. Het beste kan je de volgorde van een samenvatting aanhouden (neem aan dat je wel samenvattingen van je stof hebt?)
Dit vergt tijd (je moet de gehele samenvatting doorlezen en van elk stukje informatie bedenken wat voor vraag daarbij gesteld kan worden), maar tijdens het bestuderen van die samenvatting leer je al, calculeer je bepaalde vragen al in en na afloop kan je jezelf overhoren. De antwoorden kun je vervolgens in je samenvatting checken als je het niet meer weet (daarom kun je ook het beste die volgorde aanhouden; anders zijn de antwoorden lastiger terug te vinden).
Oud 07-11-2005, 13:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-11-2005 @ 11:47 :
Als het gaat om studeren werkt herhaling beter dan regelmaat.
Ik ben het op zich wel met je eens, maar herhaling is een zeer inefficiënte vorm van studeren / leren. Wat jijzelf waarschijnlijk doet als jij voorbereidt, college's volgt en daarna nog iets doet, is niet alleen herhaling (rote learning), maar ook 'meaningful learning' of 'elaboratie'. (De termen krijg je er gratis bij.)
Elaboratie houdt in dat je de kennis in je lange termijn geheugen opslaat. Met herhaling (van bijvoorbeeld een telefoonnummer, woorden, rijtjes, etc) houd je iets in je werkgeheugen, maar dat is ook zo weer verdwenen. Als het in je lange termijngeheugen terecht moet komen, moet je er iets meer moeite voor doen. Dat houdt dus in: samenvatten, de stof begrijpen (en dat kan dus door een samenvatting in je eigen woorden heel goed), ezelsbruggetjes... noem maar op. De essentie is dat je de kennis die je tot je moet nemen voor jezelf betekenisvol maakt.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 13:46
Verwijderd
Het is juist mijn ervaring dat kennis sneller uit mijn geheugen verdwijnt wanneer ik het er uit alle macht probeer in te stampen, bijv. door urenlange studiesessies te houden met vastgelegde leertijden. Als ik er op een vrijere manier mee bezig ben blijft het funtioneler hangen, je ziet de stof dan in actie en dat werkt voor mij fijner. Ik veronderstelde eigenlijk al dat iemand die de stof doorleest vóór een college en op college ook goed oplet, die stof al voor zichzelf heeft samengevat, in modules uiteen heeft gebroken, van alle kanten heeft bekeken en weer opnieuw heeft samengesteld. Anders blijft het natuurlijk sowieso nooit hangen.

Maar ik denk dat het ook heel sterk afhankelijk is van de soort stof die je je eigen moet maken. Mijn studiemateriaal lees ik als goede boeken, ook in mijn vrije tijd, terwijl je dat met een zwaar bètaboek over lineaire analyse toch wat minder snel doet.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 14:04
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-11-2005 @ 14:46 :
Het is juist mijn ervaring dat kennis sneller uit mijn geheugen verdwijnt wanneer ik het er uit alle macht probeer in te stampen, bijv. door urenlange studiesessies te houden met vastgelegde leertijden.
Daar weet ik dan weer niet zoveel van maar ik bedoelde ook dat stampen niet helpt. En dat jouw typering van je eigen leren (herhaling) waarschijnlijk niet klopte met wat je bedoelde. Maar ik geloof dat je dat al snapt.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 15:20
Verwijderd
Overigens, Daantje, wilde ik ook nog even zeggen dat jijzelf waarschijnlijk een 'slechte' manier van leren hebt als je zo'n strak schema aanhoud om het te kunnen redden. Wat zijn je cijfers op deze manier in het verleden geweest? Want als je het goed doet, en dus efficient, dan zou je echt hele hoge cijfers moeten halen.

En wat doe je door het blok heen, in de les (aantekeningen?), thuis, en hoe doe je dat?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 16:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-11-2005 @ 16:20 :
Overigens, Daantje, wilde ik ook nog even zeggen dat jijzelf waarschijnlijk een 'slechte' manier van leren hebt als je zo'n strak schema aanhoud om het te kunnen redden. Wat zijn je cijfers op deze manier in het verleden geweest? Want als je het goed doet, en dus efficient, dan zou je echt hele hoge cijfers moeten halen.

En wat doe je door het blok heen, in de les (aantekeningen?), thuis, en hoe doe je dat?
Waar baseer je dan op dat ik een slechte manier van leren heb? Het zou best kunnen hoor, daarom vraag ik hier ook tips. Ik denk zelf dat mijn manier van leren niet efficient is omdat ik heel veel tijd nodig heb om iets te leren en mezelf ook ontzettend uitput.

Mijn cijfers zijn gemiddeld (zevens, achten, soms zesjes, niet heel hoog maar ook niet heel laag) als ik op deze manier leer. In de rest van het blok, buiten de tentamens om maak in aantekeningen tijdens de hoorcolleges, maak ik opdrachten in de werkcolleges, lees ik thuis de stof nog een keertje door. Maak ik soms een samenvatting. Ik probeer meestal wel te zorgen dat ik alle stof al een keer gezien heb zelf voor ik eraan ga leren voor het tentamen.

@ nare man en Balance: De stof voor het college bestuderen vind ik niet echt fijn. Dat kan bij ons ook niet bij alle vakken omdat de slides soms pas online komen na het hoorcollege. Ik vind het ook heel vervelend als ik van te voren al weet hoe de docent zijn zin gaat eindigen als hij eraan begonnen is (bij wijze van spreken) omdat ik al weet wat hij precies gaat bespreken enzo. Ik lees wel kort door waar de les over gaat zodat ik al kan nagaan wat ik er al van weet en waar ik eventueel extra aandacht voor nodig heb (mijn studie is tot nu toe grotendeels herhalen van wat ik vorig jaar al gehad heb).

Ik heb niet van alle vakken samenvattingen. Voor biochemie leer ik bijvoorbeeld alleen mijn aantekeningen en de slides uit de hoorcolleges dus dat is eigenlijk al samengevat. Voor moleculaire biologie heb ik van de eerste paar lessen wel een samenvatting maar van de latere (nog) niet.

Met mijn tijdsschema van nu is het zo dat ik naast de tijd dat ik leer ook inplan wat ik dan leer. Bijvoorbeeld van negen tot elf hoofdstuk 1 en 2 en van half twaalf tot een hoofdstuk 3. Ik ben nu aan het proberen om de tijden los te laten en alleen de doelen in de zin van hoofdstukken, colleges of bladzijden in stand te houden en dat gaat wel goed moet ik zeggen
Oud 07-11-2005, 16:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat leer je lang en veel Ik plan de hele dag in voor leren, maar uiteindelijk leer ik maar 2 uurtjes (ik ken dat van mezelf, dus vandaar dat ik er zoveel tijd voor uitrek). Geen idee of dat straks voldoende blijkt te zijn, maar we zullen zien Jij leert zeker 7,5 uur (als je dit schema aanhoudt).. veel!!

Het is inderdaad zo dat je je stof moet samenvatten, begrijpen, je ezelbruggetjes moet maken etc. Je moet actief met de stof bezig zijn geweest, wil je het opslaan in de langetermijngeheugen.

Wat nare man zei is een goede basis voordat je gaat leren. Ik wou dat ik meer mn stof had herhaald, maar dat is nou het nadeel van hbo: je hebt te veel praktische opdrachten om je ook nog eens bezig te houden met je leerstof. Ik heb alles wel gelezen, maar dat was het dan ook echt.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 18:09
Gothic
Gothic is offline
ik doe uur leren, kwartier pauze... ooit gelezen dat dat de beste en effectiefste methode was. Werk perfect. En dan leer ik vanaf 10 uur tot max 4 uur smiddags. Daarna is het op. Maar het werkt beter dan als ik heel lang leer zoals jij, dan 's middags/'s avonds is de concentratie veel minder en duurt het veel langer voordat ik het opneem.
Soms 's avonds ook nog wel ff herhalen, maar echt leren kan ik dan niet meer...
Oud 07-11-2005, 19:07
El Kim
El Kim is offline
Als ik echt iets heel goed moet leren, maak ik een samenvatting. Als de boeken in het Engels zijn en ik lees ze intensief, dan blijft 't vanzelf wel hangen.

Over 't algemeen lees ik de boeken, de samenvatting en de sheets door van 't hoorcollege en dan weet ik 't wel

NB: ik gebruik echt noooooit studieschema's Meestal begin ik iets van drie dagen van tevoren met leren van een toets (en dan kijk ik vaak 't boek van tevoren voor de eerste keer in) en dan besteed ik er in totaal zo'n 6 uur aan. (Aan de hele toets dan; colleges bereid ik niet voor aangezien ik dan precies weet wat de docent gaat zeggen). Studieschema's en dat soort dingen zijn mij vreemd Zelfs met tentamenweken leer ik max. 4 uur per dag.
Oud 08-11-2005, 09:16
Verwijderd
@ Daantje: ik zeg niet dat je slecht leert, alleen het lijkt me zo inefficient... als je er nou 9-ens en 10-en mee haalde, dan was dat terecht, maar het lijkt me zo raar als je het nu niet super goed doet, qua cijfers... Vandaar dat 'slechte' leren (had het daarom tussen aanhalingstekens gezet.)

Oh, en verder, misschien heb je wat aan het volgende:

Actief luisteren en aandacht geven aan hetgeen belangrijk is --> Selectieve aandacht
Encodeer informatie op meer dan een manier. Gebruik plaatjes en acroniemen --> Dual code, multiple memory connections
Deel complexe informatie in kleinere delen --> Chunking
Elaborate op nieuwe informatie met voorbeelden die betekenisvol voor jou zijn --> Elaboratie in encoding
Lees actief. Maak de informatie persoonlijk door het te relateren aan je eigen leven. --> Elaboratie in encoding
Maak notities in je eigen woorden. Schrijf het niet op zonder nadenken. --> Elaboratie in encoding
Overleer het materiaal. Blijf oefenen ook nadat je ze allemaal goed hebt. --> Rehearsel, automatiseren
Herlees je aantekeningen van het college, dezelfde dag als dat je het college gevolgd hebt --> Vergeetcurve (Ebbinghaus)
Leer de informatie in dezelfde volgorde als dat het opgeroepen moet worden --> Encoding specifciity
Vermijd alcohol, caffeìne, nicotine of medicijnen die invloed hebben op je concentratie tijdens het leren --> State dependent learning
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 14:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bedankt voor alle tips en dergelijke Ik heb me dat leerschema vorig jaar eigen gemaakt toen ik in Belgie studeerde. Daar was zo'n soort schema zeer gangbaar maar hier in Nederland vind iedereen nou ineens dat ik heel veel leer enzo.

Ik heb nu twee tentamens gemaakt en het ging goed. Ik had in elk geval het idee dat ik er goed genoeg voor geleerd had Alleen als ik het dan vergelijk met klasgenoten van me ofzo dan is het echt zo dat ik twee keer zoveel tijd nodig heb om dezelfde stof te leren. Ik heb van de week met een klasgenoot op school een computermodule zitten leren en zij was na een uur klaar en ik pas na een uur en drie kwartier

Hoe kan ik efficienter leren leren?
Oud 15-11-2005, 16:00
LoeLoe
LoeLoe is offline
De boeken die ik moet leren vat ik altijd eerst samen. Je hebt dan het boek al een keer helemaal doorgespit en dingen die je dan niet perse moet weten voor een tentamen heb je dan toch gelezen. Vervolgens lees ik de samenvattingen een paar keer door. Als het echt grote samenvattingen zijn splits ik het op in meerdere delen, maar meestal kan ik het wel in 1 keer per vak behapstukken.

Ikzelf ben niet een type dat al weeeken avn tevoren moet gaan leren. Een week van tevoren is voldoende voor mij. Maar ieder persoon leert weer anders.

Maar als ik kijk naar dat rooster dat je voor jezelf hebt gemaakt .. dan heb ik echt bewondering voor je wnat ik heb dus echt niet zoveel discipline om me daaraan te houden

Nou ligt het misschien ook aan de 'zwaarte' van je studie. Misschien vraagt jouw studie dit wel gewoon van je. Mijn opleiding minder.
Oud 15-11-2005, 16:26
Verwijderd
@ Daantje: blijkbaar leer je toch iets langzamer dan je klasgenoten. Dat is niet erg, maar het kost natuurlijk wel tijd. Voor jezelf zou je misschien eens kunnen nagaan wat je dan precies anders doet dan je klasgenoten, en waar je gevoelsmatig het meeste tijd aan moet besteden? Analyse van je eigen leergedrag
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 19:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 15-11-2005 @ 17:00 :
De boeken die ik moet leren vat ik altijd eerst samen. Je hebt dan het boek al een keer helemaal doorgespit en dingen die je dan niet perse moet weten voor een tentamen heb je dan toch gelezen. Vervolgens lees ik de samenvattingen een paar keer door. Als het echt grote samenvattingen zijn splits ik het op in meerdere delen, maar meestal kan ik het wel in 1 keer per vak behapstukken.

Ikzelf ben niet een type dat al weeeken avn tevoren moet gaan leren. Een week van tevoren is voldoende voor mij. Maar ieder persoon leert weer anders.

Maar als ik kijk naar dat rooster dat je voor jezelf hebt gemaakt .. dan heb ik echt bewondering voor je wnat ik heb dus echt niet zoveel discipline om me daaraan te houden

Nou ligt het misschien ook aan de 'zwaarte' van je studie. Misschien vraagt jouw studie dit wel gewoon van je. Mijn opleiding minder.
Ik denk dat ik dan toch een (voor mij) zwaardere studie doe dan jij en dat is niet arrogant bedoeld hoor, dat leid ik alleen af aan de tijd die jij besteed aan leren en de tijd die ik daaraan besteed. Als ik alleen naar de lessen ga en de stof doorlees dan heb ik daar denk ik niet genoeg aan voor het tentamen. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar ik vind het een beetje riskant om dat te gokken om het uit te proberen.

Meestal volg ik de lessen, het werkcollege, lees ik daarna de stof een keer door en dan voor het tentamen leer ik alles een keer goed en dan herhaal ik alles nog een keer. Dan begin ik toch wel een week van tevoren of ik elk geval een dag of vijf want veel meer dan een hoorcollege per dag kan ik niet leren.
Oud 15-11-2005, 19:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-11-2005 @ 17:26 :
@ Daantje: blijkbaar leer je toch iets langzamer dan je klasgenoten. Dat is niet erg, maar het kost natuurlijk wel tijd. Voor jezelf zou je misschien eens kunnen nagaan wat je dan precies anders doet dan je klasgenoten, en waar je gevoelsmatig het meeste tijd aan moet besteden? Analyse van je eigen leergedrag
Mja, ik weet van mezelf dat ik langzaam leer maar ik weet niet goed hoe dat komt. Ik denk dat ik gewoon meer tijd nodig heb dan een ander om letters in een boek (leerstof) om te zetten in informatie in mijn hoofd. Maar ja, wat doe je aan zoiets? Ik weet het niet goed eigenlijk. Een klasgenootje van me leert veel oppervlakkiger, die gaat veel sneller en makkelijker door de stof heen, maar als ik dat doe dan onthoud ik niets.
Oud 15-11-2005, 20:13
Verwijderd
Overigens, ik denk voor tentamens altijd dat ik niet genoeg geleerd heb, en meestal valt dat wel mee en haal ik het wel. Jij wilt zeker zijn dat je het kent, geloof ik.
Het oppervlakkig lezen ken ik overigens ook, ik moet me heel goed concentreren op wat ik lees, anders werkt het niet.
Onderscheid je hoofd- van bijzaken, of leer je gewoon alles even goed? En leer je ook 'voorbeelden'?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 20:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-11-2005 @ 21:13 :
Overigens, ik denk voor tentamens altijd dat ik niet genoeg geleerd heb, en meestal valt dat wel mee en haal ik het wel. Jij wilt zeker zijn dat je het kent, geloof ik.
Het oppervlakkig lezen ken ik overigens ook, ik moet me heel goed concentreren op wat ik lees, anders werkt het niet.
Onderscheid je hoofd- van bijzaken, of leer je gewoon alles even goed? En leer je ook 'voorbeelden'?
Ja, klopt. Ik wil zeker weten dat ik in elk geval het meerendeel van de stof ken als ik daar tijd voor heb. Ik vind het gewoon (zeker nu aan het begin van een nieuwe studie) heel moeilijk om in te schatten wat ze willen weten en hoe diep je de stof moet kennen enzo.

Ik moet me idd ook heel goed kunnen concentreren op wat ik lees, anders blijft het niet hangen. Het gebeurt dus soms dat ik drie keer achter elkaar hetzelfde stukje lees omdat ik niet zo goed geconcentreerd ben. Hoofd en bijzaken kan ik wel scheiden. Meestal begrijp ik de principes wel na het volgen van het hoorcollege maar bij mijn studie zijn de bijzaken vaak juist ook wel belangrijk en bij de afgelopen tentamens vroegen ze ook vaak juist de kleine dingetjes. Ik zorg in eerste instantie wel dat ik de grote lijnen ken maar dat is vaak niet genoeg (of dat denk ik). Voorbeelden leer ik meestal niet echt bewust maar die onthoud ik onbewust wel. En als ik de stof goed ken dan kan ik zelf wel een voorbeeld bedenken.
Reageren

Regels voor berichten