Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2004, 11:00
Vini-Vidi-Vici
Vini-Vidi-Vici is offline
Ik kan het gewoon niet meer opbrengen om me aan te zetten tot school, ik ga vaak niet, doe thuis nooit iets, voor n proefwerkweek leer ik bijna niet, sta nu nog wel voldoende, maar de komende en laatste pta week moet goed zijn...

iemand tips ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2004, 11:04
Balance
Balance is offline
Denk veel aan de gevolgen: niet werken, niks doen, niet naar school gaan = blijven zitten.
Blijven zitten = nog een jaar school.
Denk daar zo vaak mogelijk aan en geef jezelf een trap onder je kont. Een beetje zelfdiscipline is toch wel op te brengen?!!
Kijk ook vooral naar het geen wat het belangrijkst is. Zet je iig dáár voor in. Laat de kleine dingetjes lekker zitten.
En beloon of straf jezelf evt voor je daden.
Oud 16-03-2004, 11:22
El Kim
El Kim is offline
Andere opleiding/studie kiezen? Als je het niet leuk vindt, modder dan niet door.

Zit je nog op de middelbare school, bedenk dan dat je waarschijnlijk liever een jaar eerder van school af bent, dan kun je een opleiding gaan doen die je wel interesseert.
Oud 16-03-2004, 12:52
HoopStront
HoopStront is offline
Citaat:
En beloon of straf jezelf evt voor je daden.
Zelf-Kastijding
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 13:05
Ninnoc
Ninnoc is offline
fijne mededeling, ik heb al sinds jaar en dag chronisch gebrek aan motivatie en discipline, ook voor de dingen die ik wel leuk vind. ben bijna 20 dus om je even blij te maken, waarschijnlijk hou je dit nog wel tijdje.

accepteer het (ik schuif het af op een nog te ontdekken genetische afwijking) en probeer te plannen. bij mij heelpt t altijd om een week nix te doen en dan een maand wel wat te doen enzo. even jaar tussenuit helpt misschien. en ja het besef dat je toch een opleiding moet afmaken helpt altijd op laatste moment nog beetje. beetje suffe tips maar ik weet het ook niet.
oh ja wat bij mij perfect werkt is samen met mensen tentamens leren. zorg dat je op z'n minst 1 vriend hebt die uberambitieus is. Dat helpt mij altijd, je wilt namelijk niet die persoon laten zitten als je afspraken hebt gemaakt, dus moet je wel
Oud 17-03-2004, 18:16
Verwijderd
Hier heb ik ook altijd last van. Ik kan pas echt werken pas de ochtend van te voren als ik iets moet inleveren. Leren doe ik vaak nog de lessen voor het proefwerk of gewoon 's ochtends. Mij inspannen voor dingen die nog niet de volgende dag moeten zijn gebeurd is erg lastig. Ik moet hier ook wat op vinden. DIt vind ik een van de slechtste eigenschappen van mij....

Ik zal mezelf echt keihard moeten pushen etc om het af te leren. Ik denk dat anders mijn studie heel moeilijk gaat worden. Maar misschien is dat nou wel wat ik nodig heb. Dat je echt merkt dat je je flink moet inzetten anders wordt het niks.

Iig succes ermee. Het probleem ligt echt bij jezelf. Wordt je misschien verleid om iets anders te gaan doen?? Als dat zo is moet je die verleiding weghalen. Verder moet je gewoon je boeken etc open doen, tegen jezelf zeggen wat er moet gebeuren, en daar niet eerder mee ophouden totdat dat gebeurt is. Vaak ga ik een poosje later alweer met mezelf in onderhandeling dat het alweer genoeg is, DAT ZOU JE NIET MOETEN DOEN
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 18:30
fractuur
fractuur is offline
Bij mij is het precies hetzelfde. Maar mijn ouders zijn twee weken geleden met mijn mentor en leerjaarcoordinator gaan praten, en ik schrok bst wel van de mededelingen waar ze mee this kwamen: ze zijn bezorgd om je, je bent een van de tijfelgevallen, maar waarschijnlijk ben jij de enige die nog enige kans heeft om het te halen.

Daar schrik je behoorlijk van, al heb je het wel aan zien komen. Sindsdien ben ik harder gaan werken, niet echt meer. (In de zin van: ik zat wel achter mn bureau, maar ik deed niet zoveel) Nu werk ik zeker per dag een uur en dat is voor mij al een vooruitgang. Dus ik sluit me voor een groot deel bij Balance aan: denk aan volgend jaar, het wordt er niet leuker op..
Oud 17-03-2004, 19:26
Verwijderd
Ik heb dat ook, maar ik 'straf' en 'beloon' mezelf wanneer ik goed gewerkt heb. Zo mag ik een keer géén tv kijken wanneer ik geen zak gedaan heb of een keer niets lekkers eten.. en wanneer ik wel goed gewerkt heb, dan mag ik wel die leuke film gaan kijken of iets lekkers eten... of een beetje langer blijven liggen... En mja, dat werkt toch wel, 't duurde even voor het echt goed werkte, maar nu gaat het helemaal goed.

Ik probeer ook zoveel mogelijk te plannen, dan kan ik daar vervolgens een straf en een beloning aan vast knopen en naar die beloning toe werken.

Geef jezelf een trap onder je kont en stel een systeem op waarin jij goed kan werken maar toch ook krijgt wat je wil. (Of niet goed kan werken maar ook geen zak krijgt van jezelf.)

(Mogelijk zijn meerdere trappen nodig, maar als je echt wil, dan lukt het ook.)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 16:44
brinta
brinta is offline
Ik heb hier vooral last van bij huiswerk voor Economie. Ik vind dit een moeilijk vak, omdat de stof zo gort- en gortdroog is. Ik krijg echt slaapneigingen elke keer als ik die boeken opendoe. De rest van mijn klas voert bij dit vak niets uit (allemaal onvoldoendes), er is dus ook niemand die mij kan helpen of moeilijke opdrachten mee samen te doen. De leraar lult de hele les over van alles en nog wat (geschiedenis van de Florijn blablabla) en besteedt te weinig aandacht aan formules, vervolgens worden we met bergen huiswerkopdrachtjes opgezadeld.Ik had de vorige 2 blokken nog wel het gevoel dat het net op het randje goed ging (hoge cijfers) maar nu kan ik me er niet meer toe zetten om me voor dit vak in te spannen.

Maar ja, het moet maar weer, ik lees de Tips voor Ijzeren Zelfdiscipline hierboven nog een keer door en ga weer aan de slag... bahbahbahbah
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 18:06
de Koe!
de Koe! is offline
Ik heb geen problemen met school, maar ik kan toch wel een tip geven. Ik moet dit jaar namelijk eindwerken maken voor allerlei taalvakken, en ik zit enorm achterop met mijn werk. Voor mij is dat geen probleem, ik heb hoge punten, maar ik heb mezelf aangezet tot meer zelfdiscipline, omdat dat gewoon een belangrijke eigenschap is, die ik nog nodig zal hebben bij verdere studies. Ik heb het op deze manier aangepakt:

Ik heb een agenda gekocht, een tweede naast mijn schoolagenda dus, waarin ik dingen opgeschreven heb die ik op die dag moest doen. Dus i.p.v. iets op te schrijven op de dag waarop het GEDAAN moet zijn, schrijf je het in op de dag waarop je het moet doen! Je werk op voorhand plannen dus. Door die dingen zelf te gaan plannen (wanneer doe ik wat) en door ze zelf in een aparte agenda op te schrijven, ga je (dat was bij mij toch het geval) al heel wat makkelijker motivatie kunnen opbrengen om het ook echt te doen. Ook het feit dat je meer actief bezig bent met je weekplanning, help al heel wat.
Het klinkt misschien stom, maar probeer 'school' ook te zien als iets positiefs. Ga niet naar school 'omdat het moet', ga naar school omdat het de basis is van je eigen toekomst!

Neem ook een dikke, zwarte viltstift bij de hand en schrap alles wat je gedaan hebt ... geeft een heerlijk gevoel
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 23:34
phensicske
phensicske is offline
Ik heb het momenteel heel moeilijk om nog iets op te brengen voor mijn studie. De stagebeleider dacht zelfs dat ik aan de drugs zat, omdat ik er zo onverschillig bij zit en heel vaak te laat kom.
Als mijn gedrage niet verbetert, maakt hij een contract op en dit is echt een laatste kans.

Maar ik kan het nu even niet aan en ben dan ook doorverwezen geweest naar het centrum geestelijke gezondheidszorg (zoiets als het RIAGG, denk ik). Hier zal ik verdere begeleiding krijgen om het weer wat beter aan te kunnen.

Vorige week ben ik een hele week thuisgebleven. Deze week ben ik wel gegaan, maar ik kan het echt niet opbrengen, ben met niets in orde, krijg nota's, vlieg uit tegen leerkrachten...

Nu heeft mijn titularis me voorgesteld even thuis te blijven en aan mezelf te werken.

Ik ga dus vanaf nu niet meer naar school en na de paasvakantie doe ik een nieuwe poging. Dus ik heb nu twee weken dat ik niet naar school ga en dan nog twee weken vakantie tijd.

Lukt het me niet dan stop ik, aangezien ik reeds een jaar gedubbeld heb en ga ik volgend jaar naar het tweedekansonderwijs.

Ik zou erover spreken met je mentor of titularis, ik weet niet hoe jullie je klassenleerkracht noemen. Die mensen zien zo'n dingen duidelijker en geven je mogelijkheden.

Ik heb de mogelijkheid op tweede zit, aangezien ik nu niet meer klaar kan geraken met mijn GIP (eindwerk). Mja, in feite wel, moest er een mirakel gebeuren.
De toetsen en dergelijke moet ik niet inhalen en als ik tekorten heb op het eind van het jaar, krijg ik eind augustus nog een herkansing.

Er is dus nog hoop dat ik eindelijk van die school afgeraak. Wat voor mij wel belangrijk is, aangezien ik reeds een jaar dubbelde.

Ik hoop dat het beter met je gaat, dan met mij en je toch nog op een normale manier je school kan afmaken.

Je kan ook leerlingenbegeleiding vragen, even langslopen naar het CLB (hebben jullie dat?)...

Wacht er niet te lang mee, want hoe dieper je erin zit, hoe moeilijker er uit te geraken.

Studietips kan ik je niet zo direct meegeven, behalve dan dat je eerst het belangrijkste moet doen.

Veel succes.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 23:40
Charlottetje
Charlottetje is offline
Ik doe ook alleen het noodzakelijke voor school, hoor!
Absoluut motivatiegebrek.
Al zorg ik nog net wel dat ik het haal, ik ben ook altijd wel in de les eigenlijk.
(al ben ik dit jaar wel wat vaker 'ziek' geweest en heb ik er een keertje gebruik van gemaakt dat mijn moeder niet thuis was en mijn vader mij een dag extra in Den Haag liet blijven, me ziek meldde, waardoor ik de hele week thuis ben gebleven)

Hoe je je moet motiveren? Geen idee. Ik heb soms nog wel eens aardige contacten met mijn leraren en voor die mensen doe ik dus ook het meest, vaak puur omdat ik goede banden met die mensen wil houden...

Ben nu nog biologie aan het leren voor morgen!
Nederlands moet ik ook nog doen en om 8 uur moet ik al op school zijn!

Sorry, geen tips dus, hooguit medeleven ofzo
Oud 19-03-2004, 01:23
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 19-03-2004 @ 00:40:
Ik doe ook alleen het noodzakelijke voor school...*verhaal*...
Bij mij was het identiek zoals bij jou nu...maar het is wel verergerd en lees even wat meer vanboven hoe het nu zit.
Maak dat het niet zover komt.

Motivatie: ieder jaar dat je erdoor bent, is weer een jaartje minder en eentje dichter bij de eindmeet...dan ben je vrij en kan je doen wat je wil!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 02:40
stfuktnx
stfuktnx is offline
Ik moest bij de psycholoog langs voor 'demotivatie'. gemotiveerd raken doe je alleen als iets je interesseert, school en de maatschappij boeide mij niet dus ben ik naar iets anders gaan zoeken.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 08:45
Verwijderd
Citaat:
Mannetje17 schreef op 16-03-2004 @ 12:00:
Ik kan het gewoon niet meer opbrengen om me aan te zetten tot school, ik ga vaak niet, doe thuis nooit iets, voor n proefwerkweek leer ik bijna niet, sta nu nog wel voldoende, maar de komende en laatste pta week moet goed zijn...

iemand tips ofzo?
TIP: laat het hier niet bij zitten. Dat heb ik wel gedaan en vervolgens vijf jaar langer over mijn VWO gedaan (tussendoor nog twee jaar gewerkt). Dit is alles behalve leerzaam, leuk, et cet.

Goede tips:
1. Praat met je ouders en eventueel je studiebegeleider. Het hlept enorm als je begrip kweekt voor je situatie - het vermindert de druk op je.

2. (Tip van Andijvie hierboven): "ik 'straf' en 'beloon' mezelf wanneer ik goed gewerkt heb". Dat straffen zou ik laten zitten, maar dat belonen werkt bij mij altijd.
Beloon jezelf met iets dat je echt heel leuk vind. Op die manier conditioneer je jezelf dat studeren iets leuks op brengt.

3. Belangrijk: begin gematigd. Bouw het op. Begin eerst met bv elke dag een kwartiertje aan je huiswerk. Na een paar dagen een half uurtje, et cetera. Op deze manier leer je langzaam weer aan je leerpatroon wennen.
Als je merkt dat je weer dat weerstandsgevoel van binnen krijgt, dan besteed je gewoon wat minder tijd. Het belangrijkste is dat je regelmatig weer ana het werk gaat. De tijd en de hoeveelheid werk komt later wel.

4. Vraag niet waarom je die leerstof allemaal moet weten - de stof op zich is ook vaak niet boeiend en achterhaald. Het punt van leren is niet de kennis zelf, maar de manier van denken. Je zult er dus gewoon ff doorheen moeten.

5. Als je jezelf echt niet aan het leren kan zetten, doe dan iets wat je wel leuk vindt en dat aanverwant is aan leren. Lees bijvoorbeeld iets over een onderwerp dat je wel interesseert. Doe iets dat je op school ook doet, maar dan in jouw interessegebied.

6. Doe je huiswerk steeds om en nabij dezelfde tijden. En plan ook dagen in dat je niets hoeft te doen (bv. zaterdag hele dag en zondagochtend)

7. Motiveer jezelf op de korte termijn door te weten dat je na je huiswerk (ook al is het maar kwartiertje) ff dat klotegevoel kwijt bent van dat je je huiswerk niet doet. Dan kun je meer genieten van de andere dingen die je erna doet.

succes!

Laatst gewijzigd op 19-03-2004 om 08:51.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 22:03
Verwijderd
Goede tips. Zelf kan je het natuurlijk ook wel een beetje bedenken, maar een lijstje met tips voor je zien is toch wat handiger. Vooral de vaste tijden lijken me een goede tip. Als je routine opbouwt wordt het steeds makkelijker.

Ik er ook maar eens mee beginnen denk ik. Morgen start ik!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 16:00
Endomychus
Endomychus is offline
ironisch dat ik dit lees want ik heb volgende week proefwerkweek en zeg steeds tegeen mezelf: ja zometeen ga ik beginnen....om 4 uur dus al haha. Zal ik internet gewoon even aftappen? Misschien dat dat werkt...
Anyway ik ken je gevoel helemaal. een tip die bij mij werkt: Doe net alsof je s'avonds nog een uur les hebt en dus wel moet leren. Of denk aan alle negatieve dingen die ervan komen als je niet gaat leren en dus op lange termijn blijft zitten... Moet je dit nog een jaar langer meemaken.
Oud 23-03-2004, 20:52
frans1210
frans1210 is offline
tip: ga eens een weekje lopende band werk doen.

dat motiveert je echt wel om weer naar school te gaan.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 21:24
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
De middelbare school lijkt wel een demotivatie-machine :-S. Ik ken echt maar een enkeling (en meer dan bij naam ken ik die ook niet) die gemotiveerd was voor zijn middelbare schoolopleiding. Het niveau is te laag en het gehalte zinloos werk te hoog.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 21:31
sientjuh
sientjuh is offline
Ik maak een lijstje, waarop alle dingen staan die gedaan moeten worden, zit geen speciale volgorde in, maar totaal willekeurig.
Vervolgens kies ik iets uit en doe dat en dan streep ik dat punt door enz. Net zolang tot lijstje weg is.
Ik merk bij mezelf dat ik het vooral moeilijk vind om te beginnen met mijn huiswerk e.d. dus vandaar dat lijstje. Dat is lekker overzichtelijk en schept duidelijkheid. Kan wel de zelfdiscipline opbrengen om alles ook daadwerkelijk te doen.

Als ik wiskunde gedaan heb "beloon" ik mezelf altijd, dan mag ik ijs eten voor de tv oid Maar wiskunde is ook een speciaal geval bij mij
Oud 24-03-2004, 00:25
Prudentulo
Prudentulo is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 23-03-2004 @ 22:24:
De middelbare school lijkt wel een demotivatie-machine :-S. Ik ken echt maar een enkeling (en meer dan bij naam ken ik die ook niet) die gemotiveerd was voor zijn middelbare schoolopleiding. Het niveau is te laag en het gehalte zinloos werk te hoog.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 01:04
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Zelf denk ik altijd "moet t toch een x doen?"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten