Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Goede tips: 1. Praat met je ouders en eventueel je studiebegeleider. Het hlept enorm als je begrip kweekt voor je situatie - het vermindert de druk op je. 2. (Tip van Andijvie hierboven): "ik 'straf' en 'beloon' mezelf wanneer ik goed gewerkt heb". Dat straffen zou ik laten zitten, maar dat belonen werkt bij mij altijd. Beloon jezelf met iets dat je echt heel leuk vind. Op die manier conditioneer je jezelf dat studeren iets leuks op brengt. 3. Belangrijk: begin gematigd. Bouw het op. Begin eerst met bv elke dag een kwartiertje aan je huiswerk. Na een paar dagen een half uurtje, et cetera. Op deze manier leer je langzaam weer aan je leerpatroon wennen. Als je merkt dat je weer dat weerstandsgevoel van binnen krijgt, dan besteed je gewoon wat minder tijd. Het belangrijkste is dat je regelmatig weer ana het werk gaat. De tijd en de hoeveelheid werk komt later wel. 4. Vraag niet waarom je die leerstof allemaal moet weten - de stof op zich is ook vaak niet boeiend en achterhaald. Het punt van leren is niet de kennis zelf, maar de manier van denken. Je zult er dus gewoon ff doorheen moeten. 5. Als je jezelf echt niet aan het leren kan zetten, doe dan iets wat je wel leuk vindt en dat aanverwant is aan leren. Lees bijvoorbeeld iets over een onderwerp dat je wel interesseert. Doe iets dat je op school ook doet, maar dan in jouw interessegebied. 6. Doe je huiswerk steeds om en nabij dezelfde tijden. En plan ook dagen in dat je niets hoeft te doen (bv. zaterdag hele dag en zondagochtend) 7. Motiveer jezelf op de korte termijn door te weten dat je na je huiswerk (ook al is het maar kwartiertje) ff dat klotegevoel kwijt bent van dat je je huiswerk niet doet. Dan kun je meer genieten van de andere dingen die je erna doet. succes! Laatst gewijzigd op 19-03-2004 om 08:51. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Goede tips. Zelf kan je het natuurlijk ook wel een beetje bedenken, maar een lijstje met tips voor je zien is toch wat handiger. Vooral de vaste tijden lijken me een goede tip. Als je routine opbouwt wordt het steeds makkelijker.
Ik er ook maar eens mee beginnen denk ik. Morgen start ik! |
![]() |
|
ironisch dat ik dit lees want ik heb volgende week proefwerkweek en zeg steeds tegeen mezelf: ja zometeen ga ik beginnen....om 4 uur dus al haha. Zal ik internet gewoon even aftappen? Misschien dat dat werkt...
Anyway ik ken je gevoel helemaal. een tip die bij mij werkt: Doe net alsof je s'avonds nog een uur les hebt en dus wel moet leren. Of denk aan alle negatieve dingen die ervan komen als je niet gaat leren en dus op lange termijn blijft zitten... Moet je dit nog een jaar langer meemaken.
|
Ik maak een lijstje, waarop alle dingen staan die gedaan moeten worden, zit geen speciale volgorde in, maar totaal willekeurig.
Vervolgens kies ik iets uit en doe dat en dan streep ik dat punt door enz. Net zolang tot lijstje weg is. Ik merk bij mezelf dat ik het vooral moeilijk vind om te beginnen met mijn huiswerk e.d. dus vandaar dat lijstje. Dat is lekker overzichtelijk en schept duidelijkheid. Kan wel de zelfdiscipline opbrengen om alles ook daadwerkelijk te doen. Als ik wiskunde gedaan heb "beloon" ik mezelf altijd, dan mag ik ijs eten voor de tv oid ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Paralympics Nina339 | 44 | 04-10-2016 22:37 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Vraag betoog nederlands avonden | 0 | 10-11-2010 19:55 | |
Beleidszaken |
[4 mei] 2 minuten forumstilte Verwijderd | 156 | 07-05-2007 15:23 | |
Verhalen & Gedichten |
Favoriete Auteur Topic Emily Eau | 43 | 17-07-2006 11:06 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Roken in publieke gebouwen - Hoe zit het nou? hhendrikxx | 500 | 25-01-2005 20:28 | |
Psychologie |
Ik kan thuis absoluut niets kwijt Keyser Saus | 24 | 23-06-2003 14:34 |