![]() |
Hoe belangrijk opleidingsniveau in relatie?
Hoe belangrijk is het opleidingsniveau voor jou in een relatie?
Zou je het erg vinden als je vriend/ vriendin vmbo heeft gedaan en jij zelf uni of andersom? Zijn er studies waarvan je zegt dat is een afknapper als mijn vriend/ vriendin dat studeert (bijv. een meisje dat informatica studeert :nono: of een jongen die psychologie studeert :nono: )... Is het zo dat vrouwen vallen op mannen die een studie bedrijfskunde volgen waarbij ze later strak in het pak kunnen lopen een een dikke lease auto voor de deur hebben staan of hebben ze een liever een man die een technische studie volgt en daar helemaal in opgaat? En hoe zit dat bij de mannen? Willen zij een vrouw die heel erg carrière gefocust is? Wie reageert? ;) |
opleiding an sich zegt vrij weinig, denkniveau zegt meer.
|
Citaat:
|
dat lijkt me heel persoonlijk, maar ik vind het wel prettig als een gast minstens het niveau heeft dat ik heb, dan zit je toch meer op 1 lijn. wat slimmer vind ik ook niet erg (y) maar iemand die vmbo heeft gedaan en inderdaad geen vervolgopleiding heeft zou ik toch afwijzen denk ik.
|
Hangt er vanaf. Als het klikt met een vmbo'er, zou ik hem niet afwijzen. Het gaat erom of je op dezelfde golflengte zit, of er te praten valt. Natuurlijk hangt dat wel samen met je opleiding, maar uitzonderingen bevestigen de regel...
|
Geeft wel moeilijkheden
Mijn vriend heeft mavo gedaan en ik doe gymnasium. Ik vind mezelf wel iets slimmer, maar daar gaat het niet echt om. Wat wel vervelend is, is dat ik soms wel vooroordelen heb over mavo'ers, komt natuurlijk door het hele wereldje waarin ik ben opgroeid. Als ik bijvoorbeeld zeg 'aargh aardrijkskunde is zo lastig', zegt hij 'oh daar was ik altijd goed in' en dan zeg ik 'ja in de onderbouw van de mavo zeker'. In dit geval heb ik wel gelijk, omdat aardrijkskunde in de bovenbouw van het vwo heel anders is dan in de onderbouw, maar toch is het gewoon niet aardig. En als vriendinnen en ik vmbo'ers op tv zien zeggen we soms weleens 'tja wij moeten later hun uitkering betalen', da's natuurlijk ook niet aardig. Het hangt van jezelf als persoon af of het wel of niet werkt; ik ben nogal arrogant en dan kan het soms weleens botsen. Afknappers heb ik niet echt op studies. Turns on wel: als een jongen American Studies of Nederlands zou doen, mag hij van mij blijven. ;) |
Opleidingsniveau is niet van al te groot belang. Hoe groter de verschillen hoe moeilijker het kan zijn elkaar soms te begrijpen of overeenkomsten te vinden; maar het mag nooit een belangrijk item zijn. Carriere van mijn vrouw/vriendin maakt me niets uit zolang ze het maar met plezier doet en er ambitie in ziet!
|
Citaat:
|
Opleidingsniveau zegt niet altijd iets over hoe slim/dom iemand is. Er is ook nog zoiets als een EQ en dat is denk ik belangrijker. Het gaat er voornamelijk ook of je met elkaar kunt communcieren en dat kan tussen twee uni mensen net zo goed fout gaan.
|
Hmm, niet heel belangrijk denk ik. Alhoewel ik me soms wel 'erger' aan vriendjes/scharreltjes die bijvoorbeeld VMBO hebben gedaan, en helemaal trots zijn op het werk/de opleiding wat/die ze nu doen. Tja, als je niet beter kan; oke. Maar ik weet zeker dat een paar van hen best wel wat hoger hadden kunnen eindigen, en dan vind ik dat zeker niet iets om 'trots' over te zijn. Dat kan me wel eens irriteren; of als ik veel dingen weet die hij niet weet/snapt.
Ik zou nóóit een jongen afwijzen om zijn niveau (of het moet echt belachelijk laag zijn), maar ik heb toch wel liever iemand die iets slimmer is. |
Ik heb een tijdje gedacht van wel....
Maar ben daar opterugkomen. Het belangrijkste voor mij op dit moment is, is dat iemand gewoon niet 'dom' overkomt, daarnaast is EQ net zo belangrijk, en inderdaad het feit dat je op dezelfde golflengte zit. |
Als het klikt dan klikt het.
Wanneer je daarna nog gaat kijken naar opleiding en dan moet gaan twijfelen omdat iemand te hoog of te laag is geschoold kan je beter afvragen of een vriend/vriendin wel iets voor jou is... |
Het is niet dat iemand gelijk kan vertrekken als hij een lagere opleiding doet, maar ik val gewoonweg niet op jongens waarmee ik niet enigszins op één lijn zit. Een jongen moet me wat te melden hebben, ook qua gesprekken enzo. Tot nu toe val ik vanzelf wel op wat intelligentere jongens. Mocht ik helemaal verkocht zijn van iemand die toevallig vmbo heeft gedaan, dan vind ik het prima; verliefd is verliefd. Het gebeurt mij alleen niet zo snel.
|
mhoaw als je met elkaar kunt praten lijkt me het niet echt een probleem
|
Ik kan mezelf ook niet voorstellen met een vmbo'er. Gewoon omdat we niet op dezelfde golflengte zitten. Het is trouwens meermaals bewezen dat mensen met een bepaald opleidingsniveau automatisch andere mensen met hetzelfde niveau zullen opzoeken.
Wat is er trouwens mis met een jongen die psychologie doet? :s Mijn vriend doet psychologie...ik ook...en ik ken nog een hoop andere jongens die ook psychologie studeren ;) |
Opleidings niveau zegt heel weinig, er zijn zat mensen met een hoge intelligentie die toch maar vmbo hebben, omdat ze gewoon weg geen zin hadden, dus dat zegt echt helemaal niets.
*kuch |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als iemand een lager opleidingsniveau heeft omdat-ie niet goed is in het onthouden van dingen die hij niet interessant vindt, dan vind ik het geen probleem.
Als iemand dat heeft gedaan omdat-ie niet goed kan nadenken wel, want dan vind ik 'm irritant. Als-ie dat heeft gedaan omdat-ie niet graag 'in de boeken zit' ook, want dan past-ie niet bij me. Als-ie dat heeft gedaan omdat-ie niet z'n best wilde doen voor school ook, want dan is hij een ongemotiveerde lamzak en die hoef ik niet. |
Het gaat niet om slimheid, het gaat om wijsheid :o Ik vind wel dat je allebei ongeveer even wijs moet zijn, slimheid hoeft niet persé.
|
Citaat:
|
Maakt het voor jullie ook nog uit wat iemand studeert?
Ik vind persoonlijk dat je bij verschillende opleidingen ook best wel typerenden karakters tegenkomt... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik acht het EQ nog net wat belangrijker dan het IQ, want een universitaire nerd met zijn informatie uit zijn boeken ruil ik met liefde om voor een 'dom wicht' van het VMBO die wel levenservaring heeft en weet waar hij het over heeft tijdens een gesprek. Het soort studie vind ik niet belangrijk, wél dat hij studeert of dit in iedergeval zou willen, en dat hij hier plezier in heeft. Mijn vriend doet SPH, dan zijn er zat mensen die gillen 'How Geayyy", mja zal allemaal best zolang ik maar weet dat hij hetero is, hoezzé (y) |
Ik vind iemands persoonlijkheid belangrijker. :)
|
Lekker makkelijk, dat denkniveau-verhaal.
Volgens mij correleert opleidingsniveau toch wel vrij hoog met jullie "denkniveau", dus ik denk dat het een vrij moot point is. Ik date dus geen HBO'ers. Ook dat is lekker makkelijk. |
Citaat:
Haar opleidingsniveau lag wat lager dan het mijne en ik het het idee dat je dat na verloop van tijd merkte. Haar interesses waren totaal anders dan de mijne en we dachten op een heel andere manier over de wereld na. |
Ik wil als academicus natuurlijk niet gezien worden met iemand zonder (uitzicht op) een titel, dat moge duidelijk zijn.
|
Citaat:
|
Een lekker kontje maakt veel goed. ;) Nee opleidingsniveau boeit me geen drol. Als er nou een opleiding 'humor' was ofzo kon ik daar nog wel waarde aan hechten. Natuurlijk wil ik een meisje dat gewoon kan nadenken maar ik heb geen dom schoolsysteem nodig om mij te vertellen of ze dat wel of niet kan.
|
Havo/Vmbo/Mbo dat scheelt niet zo heel veel met elkaar...
Ik denk niet dat een relatie erg lang zal duren tussen iemand die uni heeft gedaan en iemand die alleen vmbo heeft gedaan. Gewoon om wat Mark Almighty zegt. Verder vind ik het belangrijk dat het denkniveau ongeveer overeenkomt, een beetje verschil zal niet zoveel uitmaken... als het gat er tussen maar niet te groot is :) Maar aan de andere kant; ik zal niet zo snel contact zoeken met iemand die of veel slimmer is of veel dommer is dan dat ik ben, dus een relatie met iemand die of veel dommer of veel slimmer is zit er sowieso niet echt in :) 'Soort zoekt soort' zeggen ze wel eens :o |
Als ik iemand tegen kom is mijn eerste vraag niet: "Wat is je opleidings niveau en wat is je IQ?" oid...ik vind andere dingen veel belangrijker in een relatie. Als iemand echt heel anders is dan ik qua denkniveau (en ik denk net als veel mensen hier dat dat lang niet altijd samen hoeft te hangen met opleidingsniveau) dan klikt het sowieso niet zo dat ik een relatie met hem aan ga.
Als iemand mij niet zou moeten enkel en alleen omdat ik HBO gedaan heb en hij zelf universiteit, dan zou ik hem echt midden in z'n gezicht uitlachen...en niet eens iets met hem willen (dat iemand zo iets denkt en zegt, zegt nl wel iets over die persoon). Maar goed, ik ben al 'voorzien'. ;):) |
Citaat:
ik vind rechten vreselijk, net als de meeste economische studies, en bedrijfskunde |
Citaat:
|
Citaat:
Kern van het verhaal: de opleiding geeft meestal een indicatie over de denkwijze van de personen, zo kijken VMBO'ers en HAVO'ers anders tegen het leven aan dan VWO'ers, en dan bedoel ik qua 'wat voor werk wil ik later doen', toekomstvisies, etc. Echte intelligentie is daar niet echt mee in te delen denk ik, zeker omdat er zoveel verschillende intelligentie vlakken zijn (taalkundig, wereldkundig, wiskundig, enz.) Persoonlijk zou ik het vrij lastig vinden om een vriend van het VMBO te hebben, ik denk niet dat het überhaupt wat zou worden aangezien een relatie bij mij niet alleen gebaseerd is op seksuele aantrekkingskracht, ook op in hoeverre het klikt op andere vlakken, en één daarvan is intelligentie. Dan hoeft hij van mij heus niet een atoombom te kunnen maken of een formule van synthetische aardolie oid, maar een beetje 'praten op niveau' vind ik toch wel belangrijk. En verder zou ik ook niet willen dat mijn vriend mij zou proberen om te praten zodat ik mijn studie zou laten vallen. Misschien heb ik de verkeerde personen getroffen, maar als ik aangeef dat ik moet studeren en doordeweeks niet tot 0400 in de morgen aan de telefoon wens te hangen en je krijgt dan het antwoord 'je moet niet steeds studeren, daar heb je later toch niets aan', dan is er iig een drempel om iets met die persoon te beginnen aangezien hij mij dan toch iets dierbaars wil ontzeggen. In mijn huidige relatie heb ik daar gelukkig geen last van, we kunnen goed met elkaar overweg, hij heeft levenservaring en hij ziet er nog goed uit ook! Wat wil ik nog meer :D Silverwolf |
Ow, en even over die economische gabbers en bedrijfskunde-trutjes: Niet mijn ding, het maakt me niet uit als ik een vriend zou hebben die het studeert, maar mezelf kennende komt een dergelijk type nooit mijn huis in (en ja ik ken genoeg studenten om daar over te kunnen en mogen oordelen, voor mezelf dan). :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar zo erg is het echt niet :o |
Mijn ex heeft havo gedaan en heeft 1 jaar HBO gedaan, maar is daarmee gestopt omdat hij ging zin had in leren... toen hij vervolgens fulltime bij de supermarkt ging werken, had ik daar wel moeite mee en toen hij vervolgens zei dat hij daar een groente-cursus ging volgen, toen had ik het er erg moeilijk mee :o....
|
Citaat:
Persoonlijk kan ik het geen minuut uithouden met mensen zonder ambitie. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is wel grappig dat zodra je zegt dat je psychologie studeert, mensen zich anders gaan gedragen. Ze denken dat je zo door ze heen kijkt en anders wel dat je ontzettend slim bent. En ik snap niet zo goed wat er mis is met jongens die psychologie studeren? Bij ons is ongeveer een derde jongens. |
Ik kan mezelf niet voorstellen met iemand die slechts een mbo-opleiding heeft afgerond. Dan heb ik het nog niet eens zozeer over intelligentie en ambitie, al zou het daar dan waarschijnlijk ook op stuklopen, maar vooral over verschillende levens.
Je zit dan toch in een iets ander wereldje. Ik doe zelf een universitaire opleiding. Ik kom dan ook vooral jongens tegen die dat ook doen. Welke richting maakt me niet uit. Alleen als hij bijvoorbeeld geschiedenis zou studeren, wat mij totaal niet interesseert, past dat misschien niet zo goed. |
Ik vind het ook het belangrijk dat je op een lijn zit. Dat je ook normale, goede, intelligente en humor gesprekken met elkaar kunt hebben zonder dat de ander geen idee meer heeft waar het over gaat.
Ook een beetje normaal Nederlands vind ik belangrijk :D ik erger me altijd dood wanneer iemand weer eens 'hun zijn groter als ons' oid zegt. De opleiding maakt niet uit, zolang ik geen eindeloos lange verhalen over economie enzo hoef te horen... |
Citaat:
|
Citaat:
Misschien is dat bij geneeskunde anders, ik denk het wel omdat je voor die studie meer moeite moet doen om binnen te komen en door te blijven gaan, maar bij rechten is de gemiddelde student qua instelling echt niet beter dan een dropped out hangjongere. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25. |