Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   positieve discriminatie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1352662)

oesterpoester 31-01-2006 19:47

positieve discriminatie

voor levensbeschouwing moet ik hier een aantal voorbeelden van noemen, maar ik kan niets meer bedenken dan dat bijv. een marokkaan wordt aangenomen bij gelijke sollicitanten.

kunnen jullie misschien nog wat voorbeelden van positieve discriminatie noemen?

T_ID 31-01-2006 20:03

Dat zal lastig worden, positieve discriminatie bestaat namelijk niet.

oesterpoester 31-01-2006 20:07

ok bij wijze van spreke dan

Belgarath 31-01-2006 22:09

Vrouwen die eerder worden aangenomen dan mannen.

Subject 01-02-2006 09:30

Allochtonen die eerder worden aangenomen dan autochtonen.

Anneka 02-02-2006 06:58

Je moet wel duidelijk zjin met het verschil tussen positieve disciriminatie en positieve actie. Bij een positieve actie worden bij gelijke kwaliteiten de minderheden aangenomen.
Bijvoorbeeld een Marokkaan en een Nederlander, die allebei solliciteren voor accountant en hetzelfde opleidingsniveau hebben en dezelfde ervaring. Dan wordt de Marokkaan aangenomen.
Bij positieve discriminatie is er sprake van ongelijke ervaring/opleiding. De Marokkaan is bijvoorbeeld 25 en heeft 10 jaar minder ervaring dan de Nederlander, maar toch wordt de Marokkaan aangenomen.
Vaak staat het ook al in een advertentie.

Meer voorbeelden:
-vrouwen worden eerder aangenomen dan mannen.
-jongeren worden eerder aangenomen dan ouderen (ivm met ervaring anders zouden de jongeren mss nooit aan werk komen)
-of die juist andersom: ouderen gaan voor op jongeren (anders komen de ouderen nooit mer aan het werk).

**SoMeOne 02-02-2006 12:30

Ik vroeg me eigenlijk af of dit ook positieve discriminatie was:
-Wanneer er veel zware spullen gesjouwd moeten worden, en men alleen jongens vraagt om dit te doen, terwijl de meisjes lekker niks hoeven te doen.

Het is eigenlijk niet geëmancipeerd, maar de meisjes worden hierbij wel in het voordeel gesteld.

*[FairyGirl]* 02-02-2006 14:24

Als er in een advertentie bepaalde voorkeuren worden genoemd, blijft dit discriminatie. Het is misschien positief voor de groep die daarvoor in aanmerking komt, maar het is weer negatief voor de groep die daar dan weer niet voor in aanmerking komt.
Positieve discriminatie vindt plaats wanneer er in een situatie van bijvoorbeeld solicitanten met dezelfde vaardigheden, de minderheid wordt aangenomen. Deze minderheid zijn onder andere vrouwen en allochtonen.

Niet zoals hierboven wordt genoemd als de allochtoon wordt aangenomen terwijl hij minder kwaliteiten heeft dan de autochtoon, sorry, maar dat is gewoon dom van de werkgever ;)

Wanneer er in een advertentie alleen mensen in aanmerking komen tussen de 17 en de 40, is dat discriminatie, want waarom zou iemand van 42 niet goed in dat werk zijn?

Ik heb het idee dat positieve discriminatie niet bestaat, want er worden altijd groepen 'buitengesloten'.

Klaas B. 02-02-2006 15:47

Ik raad je aan eens een goed boek over discriminatie open te slaan, in plaats van je VMBO3-lesstof als waarheid te beschouwen.

oesterpoester 05-02-2006 09:21

Citaat:

Klaas B. schreef op 02-02-2006 @ 16:47 :
Ik raad je aan eens een goed boek over discriminatie open te slaan, in plaats van je VMBO3-lesstof als waarheid te beschouwen.
ik zit in 5v, maar bedankt :o

Klaas B. 05-02-2006 20:08

Citaat:

oesterpoester schreef op 05-02-2006 @ 10:21 :
ik zit in 5v, maar bedankt :o
Pardon, ik vergat te citeren. Ik doelde op bovenstaande mevrouw, die beweert dat hetero- en homoseksualiteit als strafbaar gezien dient te worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.