Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2006, 19:47
oesterpoester
oesterpoester is offline
voor levensbeschouwing moet ik hier een aantal voorbeelden van noemen, maar ik kan niets meer bedenken dan dat bijv. een marokkaan wordt aangenomen bij gelijke sollicitanten.

kunnen jullie misschien nog wat voorbeelden van positieve discriminatie noemen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2006, 20:03
T_ID
T_ID is offline
Dat zal lastig worden, positieve discriminatie bestaat namelijk niet.
Oud 31-01-2006, 20:07
oesterpoester
oesterpoester is offline
ok bij wijze van spreke dan
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 22:09
Belgarath
Belgarath is offline
Vrouwen die eerder worden aangenomen dan mannen.
Oud 01-02-2006, 09:30
Subject
Subject is offline
Allochtonen die eerder worden aangenomen dan autochtonen.
Oud 02-02-2006, 06:58
Verwijderd
Je moet wel duidelijk zjin met het verschil tussen positieve disciriminatie en positieve actie. Bij een positieve actie worden bij gelijke kwaliteiten de minderheden aangenomen.
Bijvoorbeeld een Marokkaan en een Nederlander, die allebei solliciteren voor accountant en hetzelfde opleidingsniveau hebben en dezelfde ervaring. Dan wordt de Marokkaan aangenomen.
Bij positieve discriminatie is er sprake van ongelijke ervaring/opleiding. De Marokkaan is bijvoorbeeld 25 en heeft 10 jaar minder ervaring dan de Nederlander, maar toch wordt de Marokkaan aangenomen.
Vaak staat het ook al in een advertentie.

Meer voorbeelden:
-vrouwen worden eerder aangenomen dan mannen.
-jongeren worden eerder aangenomen dan ouderen (ivm met ervaring anders zouden de jongeren mss nooit aan werk komen)
-of die juist andersom: ouderen gaan voor op jongeren (anders komen de ouderen nooit mer aan het werk).
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 12:30
Verwijderd
Ik vroeg me eigenlijk af of dit ook positieve discriminatie was:
-Wanneer er veel zware spullen gesjouwd moeten worden, en men alleen jongens vraagt om dit te doen, terwijl de meisjes lekker niks hoeven te doen.

Het is eigenlijk niet geëmancipeerd, maar de meisjes worden hierbij wel in het voordeel gesteld.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 14:24
*[FairyGirl]*
*[FairyGirl]* is offline
Als er in een advertentie bepaalde voorkeuren worden genoemd, blijft dit discriminatie. Het is misschien positief voor de groep die daarvoor in aanmerking komt, maar het is weer negatief voor de groep die daar dan weer niet voor in aanmerking komt.
Positieve discriminatie vindt plaats wanneer er in een situatie van bijvoorbeeld solicitanten met dezelfde vaardigheden, de minderheid wordt aangenomen. Deze minderheid zijn onder andere vrouwen en allochtonen.

Niet zoals hierboven wordt genoemd als de allochtoon wordt aangenomen terwijl hij minder kwaliteiten heeft dan de autochtoon, sorry, maar dat is gewoon dom van de werkgever

Wanneer er in een advertentie alleen mensen in aanmerking komen tussen de 17 en de 40, is dat discriminatie, want waarom zou iemand van 42 niet goed in dat werk zijn?

Ik heb het idee dat positieve discriminatie niet bestaat, want er worden altijd groepen 'buitengesloten'.
Oud 02-02-2006, 15:47
Klaas B.
Klaas B. is offline
Ik raad je aan eens een goed boek over discriminatie open te slaan, in plaats van je VMBO3-lesstof als waarheid te beschouwen.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 09:21
oesterpoester
oesterpoester is offline
Citaat:
Klaas B. schreef op 02-02-2006 @ 16:47 :
Ik raad je aan eens een goed boek over discriminatie open te slaan, in plaats van je VMBO3-lesstof als waarheid te beschouwen.
ik zit in 5v, maar bedankt
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 20:08
Klaas B.
Klaas B. is offline
Citaat:
oesterpoester schreef op 05-02-2006 @ 10:21 :
ik zit in 5v, maar bedankt
Pardon, ik vergat te citeren. Ik doelde op bovenstaande mevrouw, die beweert dat hetero- en homoseksualiteit als strafbaar gezien dient te worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten