![]() |
LPG Occassions
Na heel wat calculaties, kritische analyses en andere afwegingen is de conclusie toch heel helder dat ik met een LPG auto het goedkoopst uit ben. Ik ga een auto kopen waar de LPG als is ingebouwd en daarbij staat het voor vrijwel 95% vast dat het geen G3 installatie zal worden.
Zelf weet ik wel op welke plus- en minputen ik moet letten bij de aanschaf van een auto, dus dat is geen enkel probleem. Ik vroeg mij alleen af waar op te letten bij een LPG installatie. En dan met name op het gebied van onderhoud en hoe ik de staat van de LPG installatie kan controleren. Daarnaast ben ik ook heel nieuwschierig naar jullie ervaring met LPG. Zelf heb ik natuurlijk al veel informatie opgezocht, maar ik wil natuurlijk niks over het hoofd zien. Dus brand maar los... |
tja, een anwb of dekra-keuring wellicht.
En bij een gas-installatie is de staat van de leidingen van vitaal belang, daar zou je even naar kunnen kijken. Overigens : hoeveel wil je gaan rijden, waarom geen g3, en waarom geen diesel ? De gastank mag iig geen zichtbare beschadigingen en zo vertonen, lijkt me vrij logisch. Als je een bepaalde auto op t oog hebt, probeer dan vantevoren een beetje uit te vogelen of die auto goed op gas kan. Sommige merken (bv Renault) laten de fabrieksgarantie vervallen bij een gas-installatie (nou denk ik niet dat er op jouw occasion fabrieksgarantie zal zitten, maar t zegt iets he). Andere merken (bv alfa romeo) zijn dan weer heel geschikt om op gas te rijden. De kleppen moeten iig tegen een hogere druk bestand zijn. (en alfa-motoren zijn meestal hoge-compressie motoren). overigens probeer ik je niet aan te praten om een alfa te kopen, dit voorbeeld schoot me gewoon te binnen. |
Citaat:
|
Citaat:
meer dan 30.000 km, en mijn keus gevallen op 'een' audi 80. En ik heb er niet eentje gevonden die een g3 installatie heeft. Ik ben nu toe aan mijn 4e auto, en dan wil ik wel een degelijke snelwegbak hebben. Wegenbelasting etc maakt me niet zoveel uit. Een diesel is alleen (heel ietsjes) goedkoper als ik een TDI koop omdat deze motoren zuinig zijn. In alle andere gevallen (dus ook TD) is LPG de goedkopere versie. Tenzij ik natuurlijk een VW golf koop, wat altijd een duizend-in-een-dozijn auto blijft. :rolleyes: De TDI is alleen in aanschaf enkele duizenden euro's duurder. En het eventuele onderhoud voor een LPG is ook goed geregeld. De vader van een klasgenoot van mij bouwt autogas in en is ook aangesloten bij enkele hoog aangeschreven controle instanties. edit: Mijn oog is natuurlijk wel gevallen op het nieuwe model audi 80! :) |
Citaat:
|
Anders zelf gas in laten bouwen, kost rond de 1800 voor een GasFX tank (beste merk).
|
Citaat:
Overigens is iedere auto wel bestand tegen het rijden met LPG, kwestie van de koppen aanpakken voor gebruik met LPG, staat toevallig nog een artikel over in Autoweek die nu in de schappen ligt, wellicht handig voor TS. Stond ook in dat je met een TDI motor vanaf 21.000 en een beetje km's per jaar goedkoper uit was, dus ik denk dat je - als je het geld hebt - in dit geval beter uit bent met een TDI auto. |
Citaat:
Daarnaast : begrijpend lezen, waarde vriend. In de AW van vorige week stond dat, bij een kilometrage van 21dkm per jaar, een seat leon tdi goedkoper uit zou pakken als eenzelfde seat leon, maar dan de 1.6 op gas of benzine. (daar staat dus niet dat 'een tdi' goedkoper is bij 21dkm dan een benzine- of gasgestookte auto.) -------------------------- tenslotte dit, over LPG en LPG-G3 --------------------------- de reden waarom je geen 'g3'-audi 80 zal vinden, is vrij simpel. 'G3' is namelijk niet een 'type' gasinstallatie oid. G3 staat voor 'generatie 3', en is een voornamelijk schoner systeem dan oudere systemen. Een auto op gas kan de aantekening mbt het hebben van een g3-installatie (op het kenteken een lettertje), enkel krijgen als de combinatie van zowel auto als gasinstallatie aan behoorlijk strenge voorwaarden voldoet. alle auto's die aan de euro-5 norm voldoen, en de meeste die aan de euro-4 norm voldoen, kunnen, in combinatie met een moderne gasinstallatie (zoals bv een Vialla LPi-installatie) die aan de eisen voldoet, korting krijgen op de wegenbelasting en dan heet t officieel een LPG-G3 auto. Gooi een moderne installatie in een vervuilende auto, en je krijgt die typegoedkeuring niet. Dan mag je wel rijden, maar dat kost 380 euro meer per jaar dan een G3 installatie. |
Citaat:
Overigens was jij niet bij die tests en er wordt ook nergens vermeld hoeveel ze daadwerkelijk gereden hebben, dus hoe je bij 1000 km komt... :rolleyes: En niet zo uit de hoogte doen he, dat ik nu een keer niet goed genoeg heb gelezen is fijn voor jou, maar dan hoef je niet zo te doen, kthxbye. |
Citaat:
daarnaast, je zegt ook dat alle auto's geschikt zijn om op gas te rijden. Hoe wil je dat rijmen met 'kan wel problemen opleveren' ? overigens zijn die lui bij de AutoWeek mensen met een journalistieke opleiding, niet met een auto-gerelateerde opleiding. (hoe weet ik dat ? simpel, gevraagd aan de hoofdredacteur, Tony Broekhuizen.) |
Citaat:
Kom op zeg, sportief rijgedrag 'kan ook wel problemen opleveren', het is gewoon zo dat de huidige LPG/LPI installaties allang niet meer zo probleemgevoelig zijn als men denkt. Zeker met LPI waarbij het gas gewoon precies hetzelfde wordt ingespoten als benzine. Iedere malloot weet dat nog wel, maar het is ook zo dat die lui beroepshalve behoorlijk wat meer rijden dan dat jij doet. De relevantie van deze opmerking van jouw kant ontgaat me dan ook gezien het feit dat ik nergens heb beweerd dat die mensen een auto-gerelateerde achtergrond hebben. |
Citaat:
anyway, om ff serieus te reageren - aangezien de TS op zoek is naar een audi 80 oid, lijkt mij een moderne LPi installatie niet echt een optie. (te duur, beetje 'overkill' voor een oudere auto sowieso). Dus, even afgezien van mijn bedenkingen bij bepaalde combinatie van motor en gasinstallatie, is een oudere gasinstallatie sowieso probleemgevoeliger dan een nieuwe. (om nog maar niet te spreken over de hoge km-stand die een audi 80 op gas waarschijnlijk zal hebben.) Hoelang ben je van plan een auto te houden, Dukko ? |
Citaat:
Ik zei dat ik eerder die mensen geloof dan jou, niet dat die mensen er veel vanaf weten. Of de gemiddelde vertegenwoordiger net zoveel rijdt is irrelevant, die schrijft geen stukken voor AW. Bovendien lijkt het me sterk dat de stukken die ze schrijven niet gechecked worden op correctheid e.d., dat doet namelijk ieder tijdschrift. Dat klopt, sowieso is een Audi 80 op gas niet voorzien van LPI aangezien dat veel nieuwer is dan die auto. Zeg dát dan, in plaats van te generaliseren over LPG/LPI :P Daar ben ik zeker mee eens. Nog een minpuntje: Vanwege de leeftijd van het systeem dat er waarschijnlijk in zal liggen zul je zeer waarschijnlijk niet de inhoud van je LPG tank kunnen weergeven dmv de normale brandstoftankmeter. |
Citaat:
maar bij een nieuwe gasinstallatie zie je de gastank inhoud toch ook niet via de normale benzinemeter ? (immers, je moet de inhoud van de benzinetank ook in de gaten houden, aangezien je op benzine start en eventueel door moet kunnen rijden als de gastank leeg is). |
Citaat:
Ik ga er minstens 2 jaar in rijden. Ik ga er dan wel vanuit dat de auto de eerstvolgende keer best wel goed door de APK komt. |
Citaat:
ik geloof dat je ook papieren van de gasinstallatie bij de auto hoort te hebben ? |
Daar ga ik wel van uit ja, maar voor aanschaf zal ik dat natuurlijk wel even controleren.
Maar mijn zoektocht is natuurlijk nog niet voorbij en ik hou mijn ogen ook nog steeds open naar auto's op G3. Want dat is en blijft veel voordeliger. |
laatst stond er hiero (is nu al verkocht btw) een daewoo espero op g3 te koop, uit 1996, voor rond de 2000 euro.
zoiets zou misschien ook een optie zijn ? |
Citaat:
Er zijn ook systemen die gebruik maken van een ander soort systeem, met bv. 4 groene ledjes en 1 rode, als de rode gaat branden moet je snél tanken. |
Citaat:
Ik moet ook ergens mijn grens trekken ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
TS: Als je veel in het buitenland zit, hou rekening met verschillende aansluitingen. Ned-België is al een enorm verschil. Zorg dat je aansluiting verwisselbaar is in dat geval. In de winter verbruik je nog aanzienlijk wat benzine omdat je motor dan nog kouder is en het starten sowieso veel verbruikt en zeker als het heeft gevroren duurt het omschakeling soms lang. Mijn Mercedes heeft geen problemen, ik heb een automaat en hij geeft goed gas, trekt goed op, doet niet moeilijk met flink gas en snelheid. Maar je merkt het verbruik wel. 140 per uur zorgt voor een lege tank na Zwolle-Baarle-Nassau heen en weer terwijl dat bij 120 per uur niet zo is. De mijne kan overigens 50liter hebben en is op de plek van mijn reservewiel ingebouwd. Gelukkig want ik heb de kofferruimte nodig. |
bovenstaande illustreert waarom ik niet op gas rij.. vaak tanken.
|
Citaat:
Citaat:
|
Mja, ik weet niet hoe dat zit met vaste aansluitingen. Ik heb iig een losse en 2 koppen: de Belgische en de Nederlandse.
@ MightyMarcel. Ik merk het anders wel in mijn protefeuille met mijn werk op 100 km en mijn vriend op 200 km (uit elkaar ook nog). Dan tank ik liever een keer meer. |
volgens mij gewoon hetzelfde, met het verschil dat ik in nederland gewoon de slang eraan kan hangen en in België/Frankrijk eerst de converter erop moet draaien :)
|
Citaat:
daarnaast, doorrijden op benzine ondermijnt het hele punt van op gas rijden wel een beetje. @mutant : als alternatief voor gas is dr ook nog diesel he. Ja, dat is iets duurder, maar scheelt niet zoveel (als met benzine). oke, voordat diesel uitkan moet je behoorlijk veel rijden, maar het heeft zo zn voordelen. |
Mja, daar zat ik dus aan te denken, ik kan me niet voorstellen dat daar nog iets opgedraaid kan worden, maar hey, het zal vast werken ^^.
|
Citaat:
Nee, dat valt echt wel mee, soms komt dat gewoon zo uit, het is juist wel handig dat het kan. Daarbij is 't ook niet goed om nooit op benzine te rijden, je moet eens in de zoveel tijd ook je benzine oprijden en nieuwe tanken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is sowieso een Belgische auto :) Maar nieuwe motor enzo, dat zal ook wel wat kosten. En ik ben tevreden met de LPG-installatie. Die moet overigens om het jaar gekeurd worden (of was het zelfs halfjaarlijks...)
|
Denk dat het in België ook wel zal kunnen, maar dan zul je individueel een typegoedkeuring moeten aanvragen bij de instantie die daar hetzelfde doet als de RDW hier :)
|
Citaat:
overigens weet ik niet hoe t zit met belasting en zo en brandstofprijzen in belgie (je woont toch in belgie ?). in principe : in nl is benzine het goedkoopst tot 12dkm per jaar gas vanaf 12 dkm vanaf 25dkm kan diesel aardig uit er is wel een omslagpunt waarbij diesel echt goedkoper is als gas, maar dan praat je over 60dkm per jaar of zo. echter, het verschil (in kosten) tussen diesel en gas is niet zo vreselijk groot. |
Ik ga denk ik toch maar voor de TDI.
Ik zit een beetje in over het onderhoud dat een gasinstallatie met zich meebrengt. |
Citaat:
Maar onderhoud kan ik me niet zoveel bij voorstellen... |
Citaat:
En ja België. De brandstof is hier redelijk wat goedkoper, maar nog steeds best duur als je veel rijdt. En Dukko: welk onderhoud? Niemand heeft me iets verteld over onderhoud. Ik moet alleen op keuring en om de zoveel km krijgt ie een beurt die hij anders ook zou krijgen. En ik kan me niet bedenken dat ik zoveel speciaals moet doen. |
Citaat:
maar goed, het kan wel, een betrouwbare op auto op gas. dan praat je echter wel over een combinatie van ofwel een auto die gewoon goed op gas loopt ofwel een auto die erg betrouwbaar is (dat is een camry wel, denk ik) en een goede professionele inbouw van de juiste gasinstallatie. (overigens, voor de helft van het geld een tank vol is leuk, maar je rijdt niet even lang op diezelfde tank. Dus je tankt in principe niet echt voor de helft van de prijs.) |
Citaat:
daarnaast, in nederland wordt bij de apk-keuring de gasinstallatie ook meegenomen. Als die niet (meer) deugt is dat ook een afkeurpunt. ontopic : een tdi kan uiteraard ook problemen hebben he. |
Citaat:
mja, alle auto's kunnen problemen hebben. tdi's hebben dan weer meer slijtage door foutief gebruik van de turbo. |
Zoals vlep`un al zegt. Dat laat je gewoon doen. Ik geloof dat ik hem over 5 jaar ofzo wel eens op controle naar de installateur moet sturen, maar kom, wat betekent dat nu. Het is dan wel een kleine kost meer, maar die ene keer betekent echt niet veel meer in onderhoud. Je wordt overal aan herinnerd, er gaat een lampje in mijn auto flikkeren als ie op controle moet en hij piept zelfs als ik dat te lang durf uitstellen. En van de keuring en de installateur krijg ik een brief.
De Autokeuring in België neemt die installatie ook mee. Als compleet apart onderdeel overigens. Zodra je de tank hebt laten installleren, moet hij binnen de maand op keuring zijn geweest en anders vervalt het. En naïef, ach ik kan je veel leukere verhalen vertellen over naïviteit en autobanden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.