Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2006, 18:54
Verwijderd
Na heel wat calculaties, kritische analyses en andere afwegingen is de conclusie toch heel helder dat ik met een LPG auto het goedkoopst uit ben. Ik ga een auto kopen waar de LPG als is ingebouwd en daarbij staat het voor vrijwel 95% vast dat het geen G3 installatie zal worden.

Zelf weet ik wel op welke plus- en minputen ik moet letten bij de aanschaf van een auto, dus dat is geen enkel probleem. Ik vroeg mij alleen af waar op te letten bij een LPG installatie. En dan met name op het gebied van onderhoud en hoe ik de staat van de LPG installatie kan controleren. Daarnaast ben ik ook heel nieuwschierig naar jullie ervaring met LPG.

Zelf heb ik natuurlijk al veel informatie opgezocht, maar ik wil natuurlijk niks over het hoofd zien. Dus brand maar los...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2006, 19:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
tja, een anwb of dekra-keuring wellicht.

En bij een gas-installatie is de staat van de leidingen van vitaal belang, daar zou je even naar kunnen kijken.

Overigens : hoeveel wil je gaan rijden, waarom geen g3, en waarom geen diesel ?

De gastank mag iig geen zichtbare beschadigingen en zo vertonen, lijkt me vrij logisch.

Als je een bepaalde auto op t oog hebt, probeer dan vantevoren een beetje uit te vogelen of die auto goed op gas kan. Sommige merken (bv Renault) laten de fabrieksgarantie vervallen bij een gas-installatie (nou denk ik niet dat er op jouw occasion fabrieksgarantie zal zitten, maar t zegt iets he).

Andere merken (bv alfa romeo) zijn dan weer heel geschikt om op gas te rijden. De kleppen moeten iig tegen een hogere druk bestand zijn. (en alfa-motoren zijn meestal hoge-compressie motoren).

overigens probeer ik je niet aan te praten om een alfa te kopen, dit voorbeeld schoot me gewoon te binnen.
Oud 15-02-2006, 20:04
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 15-02-2006 @ 20:25 :
tja, een anwb of dekra-keuring wellicht.

En bij een gas-installatie is de staat van de leidingen van vitaal belang, daar zou je even naar kunnen kijken.

De gastank mag iig geen zichtbare beschadigingen en zo vertonen, lijkt me vrij logisch.

Als je een bepaalde auto op t oog hebt, probeer dan vantevoren een beetje uit te vogelen of die auto goed op gas kan. Sommige merken (bv Renault) laten de fabrieksgarantie vervallen bij een gas-installatie (nou denk ik niet dat er op jouw occasion fabrieksgarantie zal zitten, maar t zegt iets he).

Andere merken (bv alfa romeo) zijn dan weer heel geschikt om op gas te rijden. De kleppen moeten iig tegen een hogere druk bestand zijn. (en alfa-motoren zijn meestal hoge-compressie motoren).

overigens probeer ik je niet aan te praten om een alfa te kopen, dit voorbeeld schoot me gewoon te binnen.
M'n moeder + diens echtgenoot hadden een half jaar geleden een Renault Laguna.. Deze hebben ze na 3 maand weggedaan, ze hadden geregeld problemen met de LPG-tank e.d. Dit was niet een zelf gemonteerde tank oid... Veel verstand heb ik er verder niet van Dit viel allemaal onder de garantie, toch waren ze dat gezeur zo zat dat ie alsnog is ingeruild. Mja, je kunt pech hebben hè Ook waren de instellingen bijv niet goed waardoor die auto telkens afsloeg e.d. (Al deze euvels konden wel verholpen worden, maar er gaat toch de nodige tijd en frustraties overheen)
Oud 15-02-2006, 20:06
Verwijderd
Citaat:
het gaat er niet om wat ik wil rijden, maar eerder om wat ik ga/moet rijden.

meer dan 30.000 km, en mijn keus gevallen op 'een' audi 80. En ik heb er niet eentje gevonden die een g3 installatie heeft.

Ik ben nu toe aan mijn 4e auto, en dan wil ik wel een degelijke snelwegbak hebben. Wegenbelasting etc maakt me niet zoveel uit. Een diesel is alleen (heel ietsjes) goedkoper als ik een TDI koop omdat deze motoren zuinig zijn. In alle andere gevallen (dus ook TD) is LPG de goedkopere versie.
Tenzij ik natuurlijk een VW golf koop, wat altijd een duizend-in-een-dozijn auto blijft.

De TDI is alleen in aanschaf enkele duizenden euro's duurder. En het eventuele onderhoud voor een LPG is ook goed geregeld. De vader van een klasgenoot van mij bouwt autogas in en is ook aangesloten bij enkele hoog aangeschreven controle instanties.

edit: Mijn oog is natuurlijk wel gevallen op het nieuwe model audi 80!

Laatst gewijzigd op 15-02-2006 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 20:07
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 15-02-2006 @ 21:04 :
M'n moeder + diens echtgenoot hadden een half jaar geleden een Renault Laguna.. Deze hebben ze na 3 maand weggedaan, ze hadden geregeld problemen met de LPG-tank e.d. Dit was niet een zelf gemonteerde tank oid... Veel verstand heb ik er verder niet van Dit viel allemaal onder de garantie, toch waren ze dat gezeur zo zat dat ie alsnog is ingeruild. Mja, je kunt pech hebben hè Ook waren de instellingen bijv niet goed waardoor die auto telkens afsloeg e.d. (Al deze euvels konden wel verholpen worden, maar er gaat toch de nodige tijd en frustraties overheen)
Dit schijnt wel vaker te gebeuren bij deze franse modelletjes. Ik heb zelf ook nagedacht over een laguna op G3, maar dat idee is alweer van de baan.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 20:56
Verwijderd
Anders zelf gas in laten bouwen, kost rond de 1800 voor een GasFX tank (beste merk).
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 21:08
Verwijderd
Citaat:

Renault laat alleen op bepaalde modellen de garantie vervallen als je LPG gaat rijden, zoals bij de Espace. Onze Laguna had gewoon fabrieksgarantie én LPG, nooit problemen mee gehad overigens. Het is sowieso verstandig om vantevoren bij de dealer te vragen of je dan nog fabrieksgarantie hebt (of het equivalent daarvan voor 2e hands auto's).

Overigens is iedere auto wel bestand tegen het rijden met LPG, kwestie van de koppen aanpakken voor gebruik met LPG, staat toevallig nog een artikel over in Autoweek die nu in de schappen ligt, wellicht handig voor TS.
Stond ook in dat je met een TDI motor vanaf 21.000 en een beetje km's per jaar goedkoper uit was, dus ik denk dat je - als je het geld hebt - in dit geval beter uit bent met een TDI auto.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 22:22
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:

Overigens is iedere auto wel bestand tegen het rijden met LPG, kwestie van de koppen aanpakken voor gebruik met LPG, staat toevallig nog een artikel over in Autoweek die nu in de schappen ligt, wellicht handig voor TS.
Stond ook in dat je met een TDI motor vanaf 21.000 en een beetje km's per jaar goedkoper uit was, dus ik denk dat je - als je het geld hebt - in dit geval beter uit bent met een TDI auto.
Dat artikel beligt de ongelofelijke langer praktijkervaringen van niet meer dan 1000km, hooguit. Daarnaast, met het feit dat een Seat Leon redelijk goed op gas loopt - zij het met een wat hoog verbruikt - wil dat nog niet zeggen dat alle auto's goed op gas lopen. (Dat is en blijft in mijn ogen onzin. Een auto is niet gebouwd om op gas te kunnen rijden, dan ontgaat mij nogal de logica achter de gedachte dat dat altijd zomaar goed zou gaan. Zelfs met stevigere klep(zittingen) e.d., kan gas wel degelijk problemen geven.)

Daarnaast : begrijpend lezen, waarde vriend. In de AW van vorige week stond dat, bij een kilometrage van 21dkm per jaar, een seat leon tdi goedkoper uit zou pakken als eenzelfde seat leon, maar dan de 1.6 op gas of benzine. (daar staat dus niet dat 'een tdi' goedkoper is bij 21dkm dan een benzine- of gasgestookte auto.)

--------------------------
tenslotte dit, over LPG en LPG-G3
---------------------------

de reden waarom je geen 'g3'-audi 80 zal vinden, is vrij simpel. 'G3' is namelijk niet een 'type' gasinstallatie oid. G3 staat voor 'generatie 3', en is een voornamelijk schoner systeem dan oudere systemen. Een auto op gas kan de aantekening mbt het hebben van een g3-installatie (op het kenteken een lettertje), enkel krijgen als de combinatie van zowel auto als gasinstallatie aan behoorlijk strenge voorwaarden voldoet.

alle auto's die aan de euro-5 norm voldoen, en de meeste die aan de euro-4 norm voldoen, kunnen, in combinatie met een moderne gasinstallatie (zoals bv een Vialla LPi-installatie) die aan de eisen voldoet, korting krijgen op de wegenbelasting en dan heet t officieel een LPG-G3 auto.

Gooi een moderne installatie in een vervuilende auto, en je krijgt die typegoedkeuring niet. Dan mag je wel rijden, maar dat kost 380 euro meer per jaar dan een G3 installatie.
Oud 16-02-2006, 02:29
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 15-02-2006 @ 23:22 :
Dat artikel beligt de ongelofelijke langer praktijkervaringen van niet meer dan 1000km, hooguit. Daarnaast, met het feit dat een Seat Leon redelijk goed op gas loopt - zij het met een wat hoog verbruikt - wil dat nog niet zeggen dat alle auto's goed op gas lopen. (Dat is en blijft in mijn ogen onzin. Een auto is niet gebouwd om op gas te kunnen rijden, dan ontgaat mij nogal de logica achter de gedachte dat dat altijd zomaar goed zou gaan. Zelfs met stevigere klep(zittingen) e.d., kan gas wel degelijk problemen geven.)

Daarnaast : begrijpend lezen, waarde vriend. In de AW van vorige week stond dat, bij een kilometrage van 21dkm per jaar, een seat leon tdi goedkoper uit zou pakken als eenzelfde seat leon, maar dan de 1.6 op gas of benzine. (daar staat dus niet dat 'een tdi' goedkoper is bij 21dkm dan een benzine- of gasgestookte auto.)
Dan nog geloof ik eerder de mening van mensen die dag in, dag uit met dat soort dingen bezig zijn over jouw gedachtes over LPG. Feit is gewoon dat we (afgezien van slecht onderhoud door de garage) niet meer slijtageproblemen hebben gehad dan wanneer de auto puur op benzine zou rijden. Ik ontken trouwens nergens dat rijden op LPG geen problemen kan veroorzaken.
Overigens was jij niet bij die tests en er wordt ook nergens vermeld hoeveel ze daadwerkelijk gereden hebben, dus hoe je bij 1000 km komt...

En niet zo uit de hoogte doen he, dat ik nu een keer niet goed genoeg heb gelezen is fijn voor jou, maar dan hoef je niet zo te doen, kthxbye.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 09:22
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 16-02-2006 @ 03:29 :
Dan nog geloof ik eerder de mening van mensen die dag in, dag uit met dat soort dingen bezig zijn over jouw gedachtes over LPG. Feit is gewoon dat we (afgezien van slecht onderhoud door de garage) niet meer slijtageproblemen hebben gehad dan wanneer de auto puur op benzine zou rijden. Ik ontken trouwens nergens dat rijden op LPG geen problemen kan veroorzaken.
Overigens was jij niet bij die tests en er wordt ook nergens vermeld hoeveel ze daadwerkelijk gereden hebben, dus hoe je bij 1000 km komt...

En niet zo uit de hoogte doen he, dat ik nu een keer niet goed genoeg heb gelezen is fijn voor jou, maar dan hoef je niet zo te doen, kthxbye.
jij zegt keihard dat 'een tdi vanaf 21dkm per jaar goedkoper is dan een g3-installatie', en dat is gewoon onzin. Dat geldt in de situatie waarbij getest werd, niet in de situatie van de TS.

daarnaast, je zegt ook dat alle auto's geschikt zijn om op gas te rijden. Hoe wil je dat rijmen met 'kan wel problemen opleveren' ?

overigens zijn die lui bij de AutoWeek mensen met een journalistieke opleiding, niet met een auto-gerelateerde opleiding. (hoe weet ik dat ? simpel, gevraagd aan de hoofdredacteur, Tony Broekhuizen.)
Oud 16-02-2006, 10:06
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-02-2006 @ 10:22 :
jij zegt keihard dat 'een tdi vanaf 21dkm per jaar goedkoper is dan een g3-installatie', en dat is gewoon onzin. Dat geldt in de situatie waarbij getest werd, niet in de situatie van de TS.

daarnaast, je zegt ook dat alle auto's geschikt zijn om op gas te rijden. Hoe wil je dat rijmen met 'kan wel problemen opleveren' ?

overigens zijn die lui bij de AutoWeek mensen met een journalistieke opleiding, niet met een auto-gerelateerde opleiding. (hoe weet ik dat ? simpel, gevraagd aan de hoofdredacteur, Tony Broekhuizen.)
En daar zei je ook wat van waar ik dus niks van zei, behalve dat je wel ff wat fatsoenlijker had mogen reageren.

Kom op zeg, sportief rijgedrag 'kan ook wel problemen opleveren', het is gewoon zo dat de huidige LPG/LPI installaties allang niet meer zo probleemgevoelig zijn als men denkt. Zeker met LPI waarbij het gas gewoon precies hetzelfde wordt ingespoten als benzine.

Iedere malloot weet dat nog wel, maar het is ook zo dat die lui beroepshalve behoorlijk wat meer rijden dan dat jij doet. De relevantie van deze opmerking van jouw kant ontgaat me dan ook gezien het feit dat ik nergens heb beweerd dat die mensen een auto-gerelateerde achtergrond hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 17:05
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 16-02-2006 @ 11:06 :
En daar zei je ook wat van waar ik dus niks van zei, behalve dat je wel ff wat fatsoenlijker had mogen reageren.

Kom op zeg, sportief rijgedrag 'kan ook wel problemen opleveren', het is gewoon zo dat de huidige LPG/LPI installaties allang niet meer zo probleemgevoelig zijn als men denkt. Zeker met LPI waarbij het gas gewoon precies hetzelfde wordt ingespoten als benzine.

Iedere malloot weet dat nog wel, maar het is ook zo dat die lui beroepshalve behoorlijk wat meer rijden dan dat jij doet. De relevantie van deze opmerking van jouw kant ontgaat me dan ook gezien het feit dat ik nergens heb beweerd dat die mensen een auto-gerelateerde achtergrond hebben.
je beweert dat die lui er veel vanaf weten, terwijl dat op zich nog wel tegenvalt. (sowieso, de gemiddelde vertegenwoordiger rijdt net zoveel als een AW-redacteur). Daarnaast, of die lui meer rijden dan mij durf ik sowieso te betwijfelen. Niet dat dat ook maar enigszins terzake doet - ik zei alleen maar dat die mensen net zoveel verstand van auto's hebben als iedereen met een beetje gezond verstand en gezonde interesse. Niet meer en niet minder, afgezien van de lui die de vragen e.d. beantwoorden - en dat zijn dan weer andere mensen dan de redacteurs die de leuke stukjes mogen schrijven.

anyway, om ff serieus te reageren - aangezien de TS op zoek is naar een audi 80 oid, lijkt mij een moderne LPi installatie niet echt een optie. (te duur, beetje 'overkill' voor een oudere auto sowieso).

Dus, even afgezien van mijn bedenkingen bij bepaalde combinatie van motor en gasinstallatie, is een oudere gasinstallatie sowieso probleemgevoeliger dan een nieuwe. (om nog maar niet te spreken over de hoge km-stand die een audi 80 op gas waarschijnlijk zal hebben.)

Hoelang ben je van plan een auto te houden, Dukko ?
Oud 16-02-2006, 17:21
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-02-2006 @ 18:05 :
je beweert dat die lui er veel vanaf weten, terwijl dat op zich nog wel tegenvalt. (sowieso, de gemiddelde vertegenwoordiger rijdt net zoveel als een AW-redacteur). Daarnaast, of die lui meer rijden dan mij durf ik sowieso te betwijfelen. Niet dat dat ook maar enigszins terzake doet - ik zei alleen maar dat die mensen net zoveel verstand van auto's hebben als iedereen met een beetje gezond verstand en gezonde interesse. Niet meer en niet minder, afgezien van de lui die de vragen e.d. beantwoorden - en dat zijn dan weer andere mensen dan de redacteurs die de leuke stukjes mogen schrijven.

anyway, om ff serieus te reageren - aangezien de TS op zoek is naar een audi 80 oid, lijkt mij een moderne LPi installatie niet echt een optie. (te duur, beetje 'overkill' voor een oudere auto sowieso).

Dus, even afgezien van mijn bedenkingen bij bepaalde combinatie van motor en gasinstallatie, is een oudere gasinstallatie sowieso probleemgevoeliger dan een nieuwe. (om nog maar niet te spreken over de hoge km-stand die een audi 80 op gas waarschijnlijk zal hebben.)

Nee, dat beweer ik nergens, volg je eigen advies eens op dat betrekking houdt tot het begrijpend lezen.
Ik zei dat ik eerder die mensen geloof dan jou, niet dat die mensen er veel vanaf weten. Of de gemiddelde vertegenwoordiger net zoveel rijdt is irrelevant, die schrijft geen stukken voor AW.
Bovendien lijkt het me sterk dat de stukken die ze schrijven niet gechecked worden op correctheid e.d., dat doet namelijk ieder tijdschrift.

Dat klopt, sowieso is een Audi 80 op gas niet voorzien van LPI aangezien dat veel nieuwer is dan die auto.

Zeg dát dan, in plaats van te generaliseren over LPG/LPI
Daar ben ik zeker mee eens. Nog een minpuntje: Vanwege de leeftijd van het systeem dat er waarschijnlijk in zal liggen zul je zeer waarschijnlijk niet de inhoud van je LPG tank kunnen weergeven dmv de normale brandstoftankmeter.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 19:39
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 16-02-2006 @ 18:21 :

Zeg dát dan, in plaats van te generaliseren over LPG/LPI
Daar ben ik zeker mee eens. Nog een minpuntje: Vanwege de leeftijd van het systeem dat er waarschijnlijk in zal liggen zul je zeer waarschijnlijk niet de inhoud van je LPG tank kunnen weergeven dmv de normale brandstoftankmeter.
hm, mn pa had vroeger een lada - jaja, een nieuwe nog wel ! - op gas, daar zat wel een metertje in.

maar bij een nieuwe gasinstallatie zie je de gastank inhoud toch ook niet via de normale benzinemeter ? (immers, je moet de inhoud van de benzinetank ook in de gaten houden, aangezien je op benzine start en eventueel door moet kunnen rijden als de gastank leeg is).
Oud 17-02-2006, 07:53
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-02-2006 @ 18:05 :
Het gaat om een audi 80 met 2 ton op de teller, alle onderhoudsboekjes zitten er verder bij. De auto wordt geleverd met een jaar APK.

Ik ga er minstens 2 jaar in rijden. Ik ga er dan wel vanuit dat de auto de eerstvolgende keer best wel goed door de APK komt.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 08:04
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Dukko schreef op 17-02-2006 @ 08:53 :
Het gaat om een audi 80 met 2 ton op de teller, alle onderhoudsboekjes zitten er verder bij. De auto wordt geleverd met een jaar APK.

Ik ga er minstens 2 jaar in rijden. Ik ga er dan wel vanuit dat de auto de eerstvolgende keer best wel goed door de APK komt.
hou er rekening mee dat een apk-keuring geen betrouwbaarheidstest is he.

ik geloof dat je ook papieren van de gasinstallatie bij de auto hoort te hebben ?
Oud 17-02-2006, 08:34
Verwijderd
Daar ga ik wel van uit ja, maar voor aanschaf zal ik dat natuurlijk wel even controleren.

Maar mijn zoektocht is natuurlijk nog niet voorbij en ik hou mijn ogen ook nog steeds open naar auto's op G3. Want dat is en blijft veel voordeliger.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 10:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
laatst stond er hiero (is nu al verkocht btw) een daewoo espero op g3 te koop, uit 1996, voor rond de 2000 euro.

zoiets zou misschien ook een optie zijn ?
Oud 17-02-2006, 11:25
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-02-2006 @ 20:39 :
hm, mn pa had vroeger een lada - jaja, een nieuwe nog wel ! - op gas, daar zat wel een metertje in.

maar bij een nieuwe gasinstallatie zie je de gastank inhoud toch ook niet via de normale benzinemeter ? (immers, je moet de inhoud van de benzinetank ook in de gaten houden, aangezien je op benzine start en eventueel door moet kunnen rijden als de gastank leeg is).
Je start op benzine, dus in het begin (totdat je bij onze auto 3250rpm haalt of naar de 2 opschakelt) zie je hoeveel benzine je nog hebt. Daarna laat ie zien hoeveel LPG je hebt.
Er zijn ook systemen die gebruik maken van een ander soort systeem, met bv. 4 groene ledjes en 1 rode, als de rode gaat branden moet je snél tanken.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 13:57
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-02-2006 @ 11:26 :
laatst stond er hiero (is nu al verkocht btw) een daewoo espero op g3 te koop, uit 1996, voor rond de 2000 euro.

zoiets zou misschien ook een optie zijn ?
Ook al gezien ja, maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat een hele lelijke auto.

Ik moet ook ergens mijn grens trekken
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 16:43
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Dukko schreef op 17-02-2006 @ 14:57 :
Ook al gezien ja, maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat een hele lelijke auto.

Ik moet ook ergens mijn grens trekken
ben ik met je eens, maar 'zoiets'. een espero is natuurlijk het toppunt, maar iets uit die hoek kan best leuk zijn.
Oud 18-02-2006, 13:50
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 17-02-2006 @ 12:25 :
Je start op benzine, dus in het begin (totdat je bij onze auto 3250rpm haalt of naar de 2 opschakelt) zie je hoeveel benzine je nog hebt. Daarna laat ie zien hoeveel LPG je hebt.
Er zijn ook systemen die gebruik maken van een ander soort systeem, met bv. 4 groene ledjes en 1 rode, als de rode gaat branden moet je snél tanken.
Correct
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 13:35
Verwijderd
Citaat:
vlep`un schreef op 17-02-2006 @ 12:25 :
Die heb ik. Maar dat snél valt reuze mee. Ik ben op rood van iets voorbij Utrecht naar Baarle-Nassau gereden.

TS: Als je veel in het buitenland zit, hou rekening met verschillende aansluitingen. Ned-België is al een enorm verschil. Zorg dat je aansluiting verwisselbaar is in dat geval.

In de winter verbruik je nog aanzienlijk wat benzine omdat je motor dan nog kouder is en het starten sowieso veel verbruikt en zeker als het heeft gevroren duurt het omschakeling soms lang.

Mijn Mercedes heeft geen problemen, ik heb een automaat en hij geeft goed gas, trekt goed op, doet niet moeilijk met flink gas en snelheid. Maar je merkt het verbruik wel. 140 per uur zorgt voor een lege tank na Zwolle-Baarle-Nassau heen en weer terwijl dat bij 120 per uur niet zo is.
De mijne kan overigens 50liter hebben en is op de plek van mijn reservewiel ingebouwd. Gelukkig want ik heb de kofferruimte nodig.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 14:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
bovenstaande illustreert waarom ik niet op gas rij.. vaak tanken.
Oud 21-02-2006, 14:40
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-02-2006 @ 15:13 :
bovenstaande illustreert waarom ik niet op gas rij.. vaak tanken.
valt ook wel mee, naar ik mij meen te herinneren rijdt de onze 1:10,x en heeft een 40 liter tank, m.a.w. zo ongeveer na 400 (en een beetje) km sta je bij het benzinestation, als je wilt tanken, anders rij je gewoon door op benzine.

Citaat:
TS: Als je veel in het buitenland zit, hou rekening met verschillende aansluitingen. Ned-België is al een enorm verschil. Zorg dat je aansluiting verwisselbaar is in dat geval.
of koop een convertje voor weinig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2006, 15:04
Verwijderd
Mja, ik weet niet hoe dat zit met vaste aansluitingen. Ik heb iig een losse en 2 koppen: de Belgische en de Nederlandse.

@ MightyMarcel. Ik merk het anders wel in mijn protefeuille met mijn werk op 100 km en mijn vriend op 200 km (uit elkaar ook nog). Dan tank ik liever een keer meer.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 15:07
Verwijderd
volgens mij gewoon hetzelfde, met het verschil dat ik in nederland gewoon de slang eraan kan hangen en in België/Frankrijk eerst de converter erop moet draaien
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 15:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 21-02-2006 @ 15:40 :
valt ook wel mee, naar ik mij meen te herinneren rijdt de onze 1:10,x en heeft een 40 liter tank, m.a.w. zo ongeveer na 400 (en een beetje) km sta je bij het benzinestation, als je wilt tanken, anders rij je gewoon door op benzine.

of koop een convertje voor weinig
mwa, ik vind dat vaak, om de 400km tanken. overigens, 1 op 10 en een beetje op gas lukt je alleen onder ideale omstandigheden lijkt me.

daarnaast, doorrijden op benzine ondermijnt het hele punt van op gas rijden wel een beetje.

@mutant : als alternatief voor gas is dr ook nog diesel he. Ja, dat is iets duurder, maar scheelt niet zoveel (als met benzine).

oke, voordat diesel uitkan moet je behoorlijk veel rijden, maar het heeft zo zn voordelen.
Oud 21-02-2006, 15:11
Verwijderd
Mja, daar zat ik dus aan te denken, ik kan me niet voorstellen dat daar nog iets opgedraaid kan worden, maar hey, het zal vast werken ^^.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 15:15
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-02-2006 @ 16:11 :
mwa, ik vind dat vaak, om de 400km tanken. overigens, 1 op 10 en een beetje op gas lukt je alleen onder ideale omstandigheden lijkt me.

daarnaast, doorrijden op benzine ondermijnt het hele punt van op gas rijden wel een beetje.

@mutant : als alternatief voor gas is dr ook nog diesel he. Ja, dat is iets duurder, maar scheelt niet zoveel (als met benzine).

oke, voordat diesel uitkan moet je behoorlijk veel rijden, maar het heeft zo zn voordelen.
Mwa, met benzine rijdt ie niet echt veel verder. Dat 1:10 is gewoon een gemiddelde van het hele jaar door, 's winters rijdt ie iets minder zuinig, 's zomers iets zuiniger.

Nee, dat valt echt wel mee, soms komt dat gewoon zo uit, het is juist wel handig dat het kan. Daarbij is 't ook niet goed om nooit op benzine te rijden, je moet eens in de zoveel tijd ook je benzine oprijden en nieuwe tanken.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 21-02-2006 @ 16:11 :
Mja, daar zat ik dus aan te denken, ik kan me niet voorstellen dat daar nog iets opgedraaid kan worden, maar hey, het zal vast werken ^^.
ik zal eens kijken of ik die converter nog heb liggen, vast niet aangezien we al een behoorlijke tijd niet meer op vakantie gaan. als ik em nog heb maak ik wel een foto voor je
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 15:41
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-02-2006 @ 16:11 :

Kun je een auto dan laten ombouwen naar diesel? Overigens heeft mijn vader bekeken wat voor mij het interessantste was en dat was toch de LPG.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 21-02-2006 @ 16:41 :
Kun je een auto dan laten ombouwen naar diesel? Overigens heeft mijn vader bekeken wat voor mij het interessantste was en dat was toch de LPG.
Andere motor en alles wat erbij hoort, inclusief een herkeuring bij de RDW, althans hier in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 15:56
Verwijderd
Het is sowieso een Belgische auto Maar nieuwe motor enzo, dat zal ook wel wat kosten. En ik ben tevreden met de LPG-installatie. Die moet overigens om het jaar gekeurd worden (of was het zelfs halfjaarlijks...)
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 16:09
Verwijderd
Denk dat het in België ook wel zal kunnen, maar dan zul je individueel een typegoedkeuring moeten aanvragen bij de instantie die daar hetzelfde doet als de RDW hier
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 17:24
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mutant schreef op 21-02-2006 @ 16:41 :
nou, in theorie kun je een auto wel ombouwen naar diesel, maar dat bedoelde ik niet. Je kan ook gewoon een auto kopen die op diesel loopt he .

overigens weet ik niet hoe t zit met belasting en zo en brandstofprijzen in belgie (je woont toch in belgie ?).

in principe :
in nl is benzine het goedkoopst tot 12dkm per jaar
gas vanaf 12 dkm
vanaf 25dkm kan diesel aardig uit

er is wel een omslagpunt waarbij diesel echt goedkoper is als gas, maar dan praat je over 60dkm per jaar of zo.

echter, het verschil (in kosten) tussen diesel en gas is niet zo vreselijk groot.
Oud 21-02-2006, 20:27
Verwijderd
Ik ga denk ik toch maar voor de TDI.

Ik zit een beetje in over het onderhoud dat een gasinstallatie met zich meebrengt.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 23:18
Schuah
Schuah is offline
Citaat:
Dukko schreef op 21-02-2006 @ 21:27 :
Ik ga denk ik toch maar voor de TDI.

Ik zit een beetje in over het onderhoud dat een gasinstallatie met zich meebrengt.
Onderhoud van een gasinstallatie? Mijn vader heeft erg veel (nu praat ik over + 150.000km per jaar) ervaring met rijden op gas (G3). Hij heeft in z'n Camry één keer problemen gehad, maar ik moet zeggen dat ik enorm jaloers ben op hem! Hij gooit voor minder dan de helft z'n tank vol! Zelf ben ik dus een groot voorstander van LPG.

Maar onderhoud kan ik me niet zoveel bij voorstellen...
Oud 22-02-2006, 10:37
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-02-2006 @ 18:24 :
nou, in theorie kun je een auto wel ombouwen naar diesel, maar dat bedoelde ik niet. Je kan ook gewoon een auto kopen die op diesel loopt he .
Als je vrij recent een Mercedes hebt gekocht, dan ga je niet zomaar een nieuwe auto kopen ^^. En ik had ook een Mercedes op diesel kunnen kopen, maar toevallig was deze een automaat, zo goed als nieuw qua gebruik, maar doordat ie toch al 6 jaar was, erg betaalbaar. Zoiets kwam ik niet nog een keer tegen .

En ja België. De brandstof is hier redelijk wat goedkoper, maar nog steeds best duur als je veel rijdt.

En Dukko: welk onderhoud? Niemand heeft me iets verteld over onderhoud. Ik moet alleen op keuring en om de zoveel km krijgt ie een beurt die hij anders ook zou krijgen. En ik kan me niet bedenken dat ik zoveel speciaals moet doen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 10:37
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Schuah schreef op 22-02-2006 @ 00:18 :
Onderhoud van een gasinstallatie? Mijn vader heeft erg veel (nu praat ik over + 150.000km per jaar) ervaring met rijden op gas (G3). Hij heeft in z'n Camry één keer problemen gehad, maar ik moet zeggen dat ik enorm jaloers ben op hem! Hij gooit voor minder dan de helft z'n tank vol! Zelf ben ik dus een groot voorstander van LPG.

Maar onderhoud kan ik me niet zoveel bij voorstellen...
gas inbouwen en probleemloos rijden kan prima, maar is wel een beetje geluk hebben. Sowieso zullen bij de meeste auto's klepzittingen vervangen moeten worden bij inbouw, en mag je relatief vaak de kleppen laten stellen (geen ramp). Daarnaast hebben auto's op gas - oudere auto's iig - vaker last van backfires (eventueel met vervelende gevolgen) en in een aantal gevallen snapt t motormanagement dr geen reet van en gaat je auto op de vreemdste momenten inhouden.

maar goed, het kan wel, een betrouwbare op auto op gas. dan praat je echter wel over een combinatie van ofwel een auto die gewoon goed op gas loopt ofwel een auto die erg betrouwbaar is (dat is een camry wel, denk ik) en een goede professionele inbouw van de juiste gasinstallatie.

(overigens, voor de helft van het geld een tank vol is leuk, maar je rijdt niet even lang op diezelfde tank. Dus je tankt in principe niet echt voor de helft van de prijs.)
Oud 22-02-2006, 10:39
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mutant schreef op 22-02-2006 @ 11:37 :
Als je vrij recent een Mercedes hebt gekocht, dan ga je niet zomaar een nieuwe auto kopen ^^. En ik had ook een Mercedes op diesel kunnen kopen, maar toevallig was deze een automaat, zo goed als nieuw qua gebruik, maar doordat ie toch al 6 jaar was, erg betaalbaar. Zoiets kwam ik niet nog een keer tegen .

En Dukko: welk onderhoud? Niemand heeft me iets verteld over onderhoud. Ik moet alleen op keuring en om de zoveel km krijgt ie een beurt die hij anders ook zou krijgen. En ik kan me niet bedenken dat ik zoveel speciaals moet doen.
ik verbaas me toch lichtelijk over de naiviteit (niet lullig bedoelt) waarmee wordt aangenomen dat het toevoegen van extra componenten aan een auto (gasinstallatie) geen extra onderhoud met zich mee zou kunnen brengen. Je stopt er immers meer dingen in, dat moet ook onderhouden worden.

daarnaast, in nederland wordt bij de apk-keuring de gasinstallatie ook meegenomen. Als die niet (meer) deugt is dat ook een afkeurpunt.

ontopic : een tdi kan uiteraard ook problemen hebben he.
Oud 22-02-2006, 12:42
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-02-2006 @ 11:39 :
ik verbaas me toch lichtelijk over de naiviteit (niet lullig bedoelt) waarmee wordt aangenomen dat het toevoegen van extra componenten aan een auto (gasinstallatie) geen extra onderhoud met zich mee zou kunnen brengen. Je stopt er immers meer dingen in, dat moet ook onderhouden worden.

daarnaast, in nederland wordt bij de apk-keuring de gasinstallatie ook meegenomen. Als die niet (meer) deugt is dat ook een afkeurpunt.

ontopic : een tdi kan uiteraard ook problemen hebben he.
Feit is gewoon dat veel mensen dat soort dingen niet weten omdat het gewoon wordt meegenomen tijdens de kleine en grote beurten die je auto krijgt. Ik kan me niet herinneren dat onze auto óóít specifiek voor onderhoud aan de lpg tank naar de garage moest.

mja, alle auto's kunnen problemen hebben. tdi's hebben dan weer meer slijtage door foutief gebruik van de turbo.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 08:30
Verwijderd
Zoals vlep`un al zegt. Dat laat je gewoon doen. Ik geloof dat ik hem over 5 jaar ofzo wel eens op controle naar de installateur moet sturen, maar kom, wat betekent dat nu. Het is dan wel een kleine kost meer, maar die ene keer betekent echt niet veel meer in onderhoud. Je wordt overal aan herinnerd, er gaat een lampje in mijn auto flikkeren als ie op controle moet en hij piept zelfs als ik dat te lang durf uitstellen. En van de keuring en de installateur krijg ik een brief.

De Autokeuring in België neemt die installatie ook mee. Als compleet apart onderdeel overigens. Zodra je de tank hebt laten installleren, moet hij binnen de maand op keuring zijn geweest en anders vervalt het.

En naïef, ach ik kan je veel leukere verhalen vertellen over naïviteit en autobanden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten