![]() |
Probleem met nForce4-chipset
Ik heb sinds vorig weekend een nForce4-mobo (A8N-E), maar hij draait nog niet echt lekker stabiel. Ik heb een probleem met de audio die af en toe (geïntegreerde RealTek AC'97 shizzle) nog maar half werkt (c.q. wel in mijn musikCube mediaspeler, maar niet in Media Player Classic, en ook niet in games). Na een reboot doet ie het dan wel weer.
Verder is er een vaag probleem met de HD. De HD waar ik problemen mee heb is een 120 GB IDE HD van Maxtor. Nu weet ik dat er problemen zijn met bepaalde drives, maar heeft iemand suggesties? Ik heb uiteraard al de laatste drivers van nVidia geïnstalleerd, maar dat heeft de problemen niet echt opgelost. |
|
Ik heb geen SLI?
|
oeee sow sowwy ;)
Gebruik je sata? zo niet dan kan je de standaard ide controller van windows gebruiken, die werk stukken beter. |
Citaat:
|
Je stelt dat je een probleem hebt met je Hdd, maar je vertelt niet wat.
|
Draait je HDD in Ultra ATA (DMA) mode of in PIO mode?
|
*schrikt* ik heb hier bijna dezelfde, alleen de SLI uitvoering.
je bedoelt dat je geluid aan 1 kant uitvalt? dan moet je je geluid aan de voorkant aansluiten, dat lost het probleem op (y) van de HD weet ik niks. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Bios updaten, nforce 4 en Maxtor schijnen wel eens problemen te hebben.
|
Nouja, niet zozeer bios, maar vooral firmware van de schijf, maar dat is helemaal op eigen risico. Je kunt beter even googlen op 'maxtor nforce4 compatibility bug' of iets dergelijks, dan vind je ongetwijfeld een shitload aan ervaringen.
|
Nieuwe bios verhelpt het probleem :)
In iedergeval bij de CrossFire serie van Asus. |
Citaat:
Maar PIO mode harddisk staat er bekend om dat je ook haperingen in het geluid kunt krijgen daardoor, omdat de processor al het werk moet doen en gewoon stukken geen tijd heeft voor andere dingen zoals je audiostream verwerken. |
Citaat:
Mijn (IDE) HD draait in UDMA 6 - Ultra 133 modus. Het probleem met het geluid is ook geen haperingen; het doet dan gewoon helemaal niets meer. Wat is een goed tooltje om de HD te testen? De schijf is op zich al een paar jaar oud en een tijdje geleden was hij wel een beetje brak geworden, maar er is nog nooit data verloren gegaan oid. Ik kan niet meer iets als het aloude Schijfcontrole vinden. Jolt - wat is de CrossFire-serie? Behoort de A8N-E daar ook toe? |
Test je HD dan eens met de utility van de fabrikant. Bij Maxtor is dat PowerMAX. Je kunt de Ultimate Boot CD (google) gebruiken voor een bootable ISO waar al dit soort utilities op staan.
|
Citaat:
Bij de Crossfire versie moest je dat doen. |
Citaat:
|
Ach dat valt wel mee, niet op mijn MSI K8N Neo 3 als op mijn MSI K8N Neo4 en mijn DFI SLI-D Nf4 gehad.
In combinatie met Maxtor Diamond Max 9 120 GB en 160 :) |
Citaat:
|
Ik heb inmiddels mijn BIOS geupdate en PowerMax losgelaten op mijn IDE-drive. Sindsdien nog geen HD-problemen gehad, en ook geen audio-problemen.
Nog een ander probleem wat ik heb sinds het nieuwe mobo: Hibernate werkt niet goed meer. Ik gebruikte altijd Hibernate gedurende de nacht, maar als ik nu op Hibernate klik gaat ie heel even zo dat scherm laten zien waarop staat dat ie bezig is met hiberneren, waarna hij weer terugvalt naar de desktop. Daar blijkt dan dat het Ethernet wel afgesloten is, maar dat wordt dan weer aangesloten. Iemand enig idee hoe dat komt? Standby werkt wel. Wat is eigenlijk het verschil in stroomverbruik tussen Standby en Hibernate? Ik zou vermoeden dat bij Standby alleen het RAM stroom trekt, bij Hibernate (in principe) niets. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij mijn PC netjes 2W. :) |
Juist :)
Hier nog wat extra informatie over standby/hibernate: http://episteme.arstechnica.com/grou...4/m/5560975395 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47. |