![]() |
piramide
Hoe berekenen ik de minimale oppervlakte van een vierzijdige piramide waarbij alleen een inhoud (bij mijn geval 2000cc) is gegeven?
Alvast bedankt! |
Citaat:
Zo uit mijn hoofd dacht ik dat de verhouding van de inhoud van een piramide en een kubus 1/3 was. Dus: 2000 X 3= 6000cc. Dan is de inhoud van een kubus 6000cc. Om daarvan de zijdes te berekenen: 3 wortel 6000=18,17120593 zijn de zijdes minimaal. 18,17120593^2 = 330, 192725. Als de formule van de inhoud van de piramide / kubus verhouding klopt, dan klopt dit denk ik wel. Beetje slordig voor je uitgewerkt, maar ik denk dat je er zo wel uitkomt. |
We zullen maar aannemen dat het een regelmatige vierzijdige pyramide betreft met basisribbe a en hoogte h.
Dan is de inhoud 1/3*a²*h=2000 en de opp a²+4*1/2a*√(a²/4+h²). Dus h= 6000/a² en als je dit invult bij de opp, dan heb je een functie in a die je kan minimaliseren. Succes. |
Citaat:
|
Als er alleen een inhoud is gegeven, dan is de minimale oppervlakte nul, de hoogte is dan oneindig.
Voor een niet-kommaneukerantwoord verwijs ik je naar Safe's reply. |
Citaat:
Voor je laatste zin: kan je ook een geldige reden geven? Voor een niet-kommaneukerantwoord :rolleyes: Echt helemaal gek :rolleyes: . Als de oppervlakte niet 0 kan zijn dan klopt het gewoon, dus zeik niet :o . |
Citaat:
|
allen ontzettend bedankt voor de inzet :)
|
Oh trouwens, klopt niet wat ik zeg. Ik dacht dat het om de oppervlakte van het grondvlak ging. Niet goed gelezen.
|
Klopt idd ook niet wat ik zeg, geloof ik.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13. |