![]() |
ingangsexamen - geneeskunde - belgië
Hallo,
ik ben een meisje, 16, dat nu in het 5de jaar Grieks-Latijn zit.. Maar na mijn humaniora zou ik graag geneeskunde gaan studeren... Ik zit dus een beetje in de verkeerde richting, maar Latijn en Grieks zo ik echt graag. Zijn er hier mensen die zo'n ingangsexamen gedaan hebben, en die me kunnen zeggen over welke onderwerpen je voor wiskunde biologie fysica chemie getoetst wordt? |
Citaat:
Mijn broertje wilde vorig jaar geneeskunde gaan studeren (in Nederland), maar had zich uit voorzorg ook aangemeldt voor het toelatingsexamen in België. Hij werdt toch ingeloot, maar hij en ik zijn allebei het toelatingsexamen alsnog gaan doen (ik was puur geinteresseerd in hoe de vragen in België gesteld werden. Ik kan je vertellen: voor een Nederlander is het verschrikkelijk! Ik studeer wiskunde en heb een jaar ook natuurkunde gestudeerd en ik vond die vragen verschrikkelijk vaag geformuleerd. Dit gold dan met name voor wiskunde, voor natuurkunde was het iets minder. Maar er zaten ook een paar termen bij waar ik in Nederland nog nooit van gehoord had (zelfs na 1 jaar wis- en natuurkunde op universitair niveau te hebben gestudeerd!). Daar kwam ook nog bij dat je bij het gehele examen geen rekenmachine mag gebruiken, je moet dus goed oefenen met hoofdrekenen. Het examen moet gelijk staan aan het niveau van 6VWO in Nederland, voor mijn gevoel lag het daar ver boven. Toch ben ik voor dat examen geslaagd (alleen heb ik er niets mee gedaan). Dat komt mede door het feit, denk ik, dat er alleen maar meerkeuzevragen worden gesteld. Mijn broertje was echter gezakt voor het examen, terwijl hij toch geslaagd is met goede cijfers voor de exacte vakken (hij is toegelaten op basis van een 8,0 gemiddeld; dus dat geeft wel aan dat je niet dom bent). Ik wens je veel succes, maar denk tevens dat het wel erg lastig wordt als je helemaal geen exacte vakken hebt gevolgd. Ten slotte: oefen veel met hoofdrekenen! Succes, Michel |
ja kan daar bij elke universiteit boekjes van aanvragen, de vragen van de vorige jaren staan normaal gezien op internet.
ik gaat ff kijke: ** http://www.med.kuleuven.ac.be/educat...lating_nl.html ** http://www.ond.vlaanderen.be/arts-tandarts/ kijk maar ff dan weet je wel genoeg denkik. je kan misschien een extra cursus volgen? |
Hartelijk bedankt,
ik ben alleszins al van plan om de leerstof chemie, bio, wiskunde en fysica op mezelf uit te breiden naar het pakket van de Latijn-Wetenschappen... Dan zou het normaal moeten te doen zijn, maar het stomme van zo'n examen is, dat dat op ca. 4 juli valt, dan heb je bijna geen tijd om voor te bereiden... |
hmajh, in mijn klas was da vorig jaar ook, de mensen die eraan meededen konden na de examens meteen weer beginnen leren, maar kom ff doorbijten dat lukt je wel. het is misschien best om voor chemie net iets meer te doen dan middelbaar, ka je es aan je leraar vraen ofzo, want wa ge int midelbaar ziet is best weinig.
ge ziet maar he, gewoon drie vragen van vorige jaren bekijken. (y) veel succes (y) |
Bedankt,
ik heb nu nog een jaar, en de chemie-leraar gaat me alleszins al helpen, en mijn leraar fysica ook! Biologie is te doen, maar die wiskunde é... Nu ja, 't schijnt dat ze de richting geneeskunde weer hervormd zal worden, men zou eerst 2 jaar moeten volgen, als inleinding, en dan pas het ingangsexamen... Dat komt dan op 9 jaar... weten jullie daar meer van? |
Citaat:
|
Waauw,
bedankt!! het zou best wel kunnen dat ik volgend schooljaar wel eens mail met een probleempje of zo bedankt! |
Citaat:
|
Wiskunde vind'k niet zo moeilijk bij dat toelatingsexamen, 'k kom wel uit richting met 8 uur wiskunde per week...
Veel moeilijker vind ik chemie, omdat daar soms termen gebruikt worden die ik niet echt ken...soms wel af te leiden wat men nu precies bedoelt... Biologie en fysica zijn ook wel te doen.... Je kan het examen ook in augustus doen he, de eerste ronde is in juli (dit jaar 4 juli) en de tweede in augustus (dit jaar 27 augustus). Ik wou meedoen aan de eerste ronde maar ik was vdmm te laat om me in te schrijven. Dus: ik heb nog slechts 1 kans om erdoor te zijn...tenzij ik een jaartje zou wachten natuurlijk maar geneeskunde is zo al een lange studie dus dat zie ik niet zitten. Dus als ik slaag, doe ik geneeskunde, slaag ik niet....tja, iets anders :) Ik ga wel proberen om het degelijk voor te bereiden, in hoeverre ik dat kan, leren tijdens de vakantie :) |
en let maar niet op het uur dat ik dit post, ik kom net van een 'fuifje' ter gelegenheid van onze promotie
hoi hoi gedaan humaniora! :D :D |
Citaat:
|
Zijn er hier trouwens mensen die gisteren aan het toelatingsexamen hebben deelgenomen?? Vetellen jullie eens hoe het was.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15. |