![]() |
Tips om boetes in het verkeer tegen te gaan
We kennen het allemaal, die flauwe boetes die je niet van te voren zag aankomen. Misschien had je die wel van te voren aan zien komen als je wist wat je fout deed.
Daarom leek het mij leuk om een Tips sticky topic te maken waarin je de medeforummers tips kunt geven om boetes te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het voeren van mistlicht op de auto overdag, veel mensen doen het maar dat is niet toegestaan. Ook voor de fietser is het belangrijk goed op te vallen in het donker, zonder licht rijden is, zoals iedereen al weet, ook 'strafbaar'. Plaats je nuttige tips die iedereen misschien zou moeten weten of juist niet wist gewoon hieronder en wie weet help iemand wat eurotjes te besparen. Offtopic: Heb je een leuk ander ideetje om als Sticky te gebruiken stuur dan PM ;) |
Controleer regelmatig je verlichting en vervang kapotte lampen op tijd. Er staan namelijk best forse boetes op het rijden met ondeugdelijke verlichting.
|
Weet iemand vanaf wanneer je het licht aan moet doen in de loop van de avond? Ik doel van op fietsen.
Net als 's ochtends. Wanneer mag je het licht uit doen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Flitsboetes:
- Regelmatig op flitsservice.nl kijken, vaak is er een 'patroon' waar ze staan in je omgeving. Na een tijdje weet je precies waar ze dus regelmatig in de bosjes staan en je dus je voet van het gas moet halen. - Op verschillende muziekzenders hoor je waar ze staan te flitsen. Bij een lange/onbekende rit altijd even kijken. Ik heb lange tijd de WAP pagina van flitsservice onder een sneltoets van m'n telefoon gehad. Voor ik in de auto instapte even kijken op mijn telefoon was genoeg om wat boetes te vermijden. - Wil je toch doorrijden; de kans om in binnen de bebouwde kom geflitst te worden is vrij groot. Daar staan flitspalen en is veel te zien en druk verkeer, de kans dat er een driepoot of auto langs de kant staat te flitsen is ook groot.. en die zie je niet zo snel in een drukke omgeving. Op de snelweg is ver vooruit kijken. Buiten de bebouwde kom kun je het beste doorrijden is mijn ervaring. - Altijd je achteruitkijkspiegel in de gaten houden. Zeker op de snelweg. Wanneer er een auto achter je blijft hangen en je vertrouwd het niet, laat die dan gerust voor. In de meeste auto's op de weg zit maar één iemand... in VROS auto's zitten ze vaak met z'n tweeën (zover ik weet). Ook handig om in de gaten te houden. Kijk op flitsservice.nl welke VROS auto's er in je omgeving rondrijden, ben daar extra alert op. - Ben je toch aan het doorrijden, probeer dan binnen de grenzen van de wet Mulder te blijven. Dat is max. 30km te hard, behalve op de snelweg, dan is het 40km te hard. Het is dan alleen een financiële boete. Ook klote maar dat heeft verder geen consequenties. Bij hogere snelheden komt er een streepje achter je naam, dat wil je niet ;) - Zie je een flitser staan langs de andere kant van de weg, altijd even seinen naar de auto's die je tegemoet komen. - Heb je TomTom? Dan kun je de plekken van flitsservice als POI op de map zetten. Met CheckPoint kun je dan een geluidje laten afspelen. Bij sommige navigatiesystemen kan dat ook via RDS. |
Citaat:
Mistlichten: Alleen als het zicht minder dan 50m is aan. Hoe ver is 50m dan? Over het algemeen ongeveer van lantaarnpaal tot lantaarnpaal. 's Nachts mistlichten aan en er is >50m zicht? Strafbaar, zelfde geldt voor regen en mist etc. Voor de 'tunerts': eventuele neonversiering alleen aandoen als je geparkeerd staat, hier staat namelijk een vrij dikke boete op (ik dacht van rond de €95). Geld ook voor de blauwe ledjes die sommige (vooral Golf rijders) als stadslicht erin hebben gestoken. |
Luister naar Q-music!
Op de RDS van Q-music staan de wegnummers en hectometerpaalnummers waar op dat moment de mobiele flitsers staan. Houd ook andere bestuurders in de gaten, als deze allemaal netjes de maximumsnelheid aanhouden staat er waarschijnlijk een flitser in de buurt. En natuurlijk de hectometerpaaltjes die op 3 pootjes staan, dat deugt ook niet ;) |
Citaat:
Voor je eigen veiligheid ook doen wanneer het mistig is of erg hard regent. |
Citaat:
rijden met stadslicht is in principe sowieso strafbaar, overigens, maar daar krijg je heus geen boete voor. flitsen voor flitsers (hehe) mag inderdaad niet :( mislampen ACHTER mag je alleen voeren als het zicht minder dan 50meter is. (en alleen bij slecht zicht veroorzaakt door mist. niet bij regen of sneeuw. Beste vlep'un, je beweert overigens dat je een MISTachterligt niet zou mogen voeren bij 'mist', dat mag natuurlijk wel. Het is echter niet de bedoeling dat je t ding snachts aangooit 'omdat t donker is'. Juist snachts zien mensen je lampen wel.) mislampen VOOR mag je voeren bij slecht zicht (bij mist, regen en/of sneeuw, en vrijwel alle oorzaken) minder dan 200 meter. |
Citaat:
|
Citaat:
maar goed, dat had ik ook wel duidelijker kunnen neerzetten dus bedankt voor de uitwijding ;) |
Mistlampen vóór gelden wettelijk inderdaad als groot licht, dus die mag je tegelijk met groot licht aandoen, met als verschil dat ze ook aanmogen bij dichte mist.
Tip om boetes tegen te gaan (als de overtreding niet té is): altijd relax blijven tegen oom agent. situatie 1 (B: burger, P: politie) P: goeiemiddag, rij- en kentekenbewijs aub B: hmz P: zo meneer, heeft u enig id waarom wij u staande houden? B: kan op dit moment ontkennen, of uit zn slof schieten (hebben jullie niet beters te doen/ga boeven vangen of iets in die geest). De agent zal nu niet denken: oh wat zielig, ik laat die meneer wel gaan. Tuurlijk niet. Voor hetzelfde geld stond die agent 2 uurtjes geleden nog iemand een ambulance in te sjouwen, en jij rijdt nu te hard en vertelt hm dat 'ie een 'normale' baan moet gaan zoeken. Right. situatie 2 gaat verder waar 1 gebleven is: B: ja, ik reed te hard (ozd) P: ja blablabla B: ik zal het nooit meer doen - iets in die geest Succes gegarandeerd! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je je gewoon netjes aan de regels houdt, hoef je je nergens druk om te maken. Dat is pas een tip...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mensen kijken wel 3 keer om zich heen voor ze de wet overtreden... Praktijkvoorbeeld: Als lekker door aan t trappen ben en er komt een blauwe astra sedan/vectra/focus sw achter me rijden, ga ik vrijwel altijd van het gas af. ff kijken wat er in zit. Wat dat betreft werkt het perfect. Maar je hebt gelijk: 't is wel klote :( |
Mijn tip: ga regelmatig naar de Duitse Autobahn om daar even alle frustraties eruit te rijden. Trap het gas volledig in en rij minimaal 200. Als je auto geen 200 haalt, leen dan een auto die dat wel haalt. Je komt dan helemaal tot rust.
|
Citaat:
|
hou er overigens ook rekening mee dat, zelfs in duitsland, je altijd 'gevaarlijk rijgedrag' ten laste gelegd kan worden. Oftewel : alleen als de situatie het redelijkerwijs toelaat, kun je 200 rijden.
|
Je moet natuurlijk wel een beetje je verstand erbij houden...
(en natuurlijk netjes aan de kant gaan als een dikke audi je met 250 wil inhalen :cool: ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou ik ben een keer naar Duitsland gereden, richting Duisburg, daar zou je ook voluit mogen wat ik gehoord heb, maar ik heb nergens bordjes gezien dat het ook echt mag, en ten tweede was het nog redelijk druk, dus echt gassen kun je daar niet, heb de 180 niet gehaald, terwijl ik hier in Nederland 225 heb gereden (oeeehhh wat stom).
|
Citaat:
sowieso mag je in deutschland niet onbeperkt scheuren, alleen als de situatie t toelaat. Maar eh, zoek de volgende keer maar een ander stuk autobahn op dan he. |
Citaat:
erhhh |
een goed netwerk met gasten die smsjes sturen naar degenen die opgevoerde brom/scoot heb helpt ook heel vaak...rijd nu al ruim 1,5jaar kei veeltehard (90-100 op me brom), heb nu 1 boete van 1,4kw...95€:D connecties is alles:D
|
Parkeer in België niet tegen het verkeer in. Dat is daar verboden. Dus als je aan de overkant van de straat een leuk plekje zou zien, toch even draaien, want gegarandeerd dat je er een flink boete voor krijgt.
Overigens werd ik pas tegengehouden voor een alcoholcontrole en ik voerde mijn mistlichten (ik moet over een ongelofelijk belachelijk klotestuk weg tussen bomen, zonder straatverlichting en met tig bochten rijden en dan helpen die mistlichten echt wel). De agent vroeg me vriendelijk ze uit te doen en ik reageerde heel vriendelijk en verbaasd, oh? En deed ze meteen uit. Dus ze doen niet altijd moeilijk. |
Citaat:
I'm innocent... :D |
als je op de snelweg bij everdingen/culemborg (A2) etc rijdt, dan moet je je echt aan de aangegeven snelheid houden, want ze flitsen je daar al bij een km te hard..
|
Waarom is-ie niet meer sticky? :(
|
Citaat:
|
Altijd leuk zo'n container die ineens langs de n34 staat :p Echt, nergens een huis te bekennen (En nee, het is geen container die daar een stamplaats heeft ;))
Dus: opletten op containers die op bizarre plekken staan :p |
Een onbekende:
Bij trajectcontroles wordt pas gemeten vanaf 8 km/h te hard...Dus bij een toegestane snelheid van 100 meet men pas vanaf 108 en bij 120 meet men vanaf 128...De rest krijgt Géén boete...(dus kun je best 127 gemiddeld rijden) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nope, trajectcontrole heeft slechts een correctie van 3 km/h, volgens mij.
|
Idd, trajectcontrole houdt de standaard tellerafwijking (3km/u) aan. Dus geen 8km/u.
|
Het was ook te mooi om waar te zijn ;'(
Mmm ik dacht zelfs dat de correctie 4 km/u was, blijkt het maar 3 km/u te zijn.. Nog minder dus! |
De correctie is 4 km/u. Echter heb je ook te maken met een tellerafwijking, dat kan bij 100 km/p ook zo'n 7 km/u zijn. Verschilt erg per auto. Ga je op de GPS (exacte snelheid) dus 104 km/u rijden, wat zo'n ~110 op je teller is, dan zit je of op of over de grens. Even gokken en hooguit 14 euro boete betalen ;)
|
Hmm.. Ik rij al maandenlang dagelijks 4x door een trajectcontrole. Bij de ene mag je 120, daar rij ik nét geen 130 op m'n teller. Bij de andere mag je 100, daar rij ik 110 op de teller en vaak nog iets erboven.
Nooit boetes! Overigens, de TC op de A2 tussen Maarssen en Breukelen is al een tijdje buiten werking en mobiel controleren kunnen ze op dat stuk nagenoeg niet. Lekker doorrijden daar dus :) |
Dus koop daarom een GPS :P, en daarnaast laat hij ook zien waar de flitspalen staan, dus even vol in de ankers 200 meter ervoor en dan weer knallen :)
|
Citaat:
http://www.fietslichtaan.nl/: [quote] In het donker, bij slecht zicht moet het licht op je fiets aan. Wit of geel voor, rood achter. En oh ja, niet knipperend! Ook reflectie is verplicht: achter op je fiets, op je trappers en aan de zijkant van je wielen. 20 euro; voor en/of achter geen licht 20 euro; geen reflectie op een van de genoemde onderdelen 30 euro; verwarrende lichtgeving; knipperend, verkeerde kleur, teveel verlichting |
Citaat:
|
Jawel, download Checkpoint en POIEdit, met wat prutsen krijg je dan ook de mobiele flitsers erop van flitsservice (dus voor je weggaat wel even syncen) :)
|
Heb ik nu ingesteld, dat altijd als ik mijn PDA aan mijn pc hang, dat ie automatisch even update :P
leuk joh! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.