![]() |
sociale studie....maar welke?
hee allemaal!
Ik zit nog steeds te twijfelen over mijn studiekeus.. :s Ik weet alleen dat het iets 'sociaals' moet zijn: cmv, creatieve therapie, mwd, sph, pedagogiek of psychologie aan de uni..maar welke?? Heeft iemand misschien tips of ervaringen, want qua beroep lijkt het me allemaal wel iets interessants hebbben.. Oja; en zo'n schakeljaar toegepaste psychologie heb ik al gedaan, maar ben ik niet echt verder mee gekomen. |
Waarom wil je dat je studie 'iets sociaals' is? Je moet eerst voor jezelf uitvogelen wat je precies wilt. Ben je vooral geïnteresseerd in de mens of de samenleving als verschijnsel, dus theoretisch? Dan moet je een studie als psychologie, sociologie of culturele antropologie doen. Ben je minder geïnteresseerd in de theorie en wil je vooral mét mensen werken? Dan kun je beter omkijken naar opleidingen als creatieve therapie, MWD of SPH (hoewel ik die indien even mogelijk toch zou vermijden ivm. werkloosheid later).
Je moet voor jezelf bepalen wát dat beroep is dat jou aantrekt. Er zijn duizendenéén beroepen die 'iets met mensen' of 'iets met de samenleving' doen. |
Ben je geinteresseerd in de ontwikkeling van kinderen, de opvoeding van kinderen, sociale groepen of toch juist het individu... Dat zijn dingen waar je over na moet denken. (maar als het goed is heb je je daar al in verdiept)
Ik snap niet dat de opleiding toegepaste psychologie niets heeft bijgedragen aan je keuze. Je had daar ruimte voor stages en je moest je veel verdiepen in diverse opleidingen. Heb je stages gelopen? Zo niet, waarom niet? Dat is de perfecte kans om erachter te komen wat je precies trekt. |
ik doe MWD dus als je vragen hebt kan je wel pm'en ofzo :)
xxx |
Citaat:
Verdiep je eens in al die opleidingen, door naar de site te gaan en te kijken wat voor vakken je zoal krijgt en wat je er later mee kunt worden. |
www.uvh.nl is i.i.g wel sociaal
|
Citaat:
(ik ben idd liever lui dan moet fantome :p) |
ik doe SPH, dus als je specifieke vragen hebt...you're welcome:)
|
hee mensen!
Bedankt voor al jullie antwoorden! :bloos: Hier kan ik zeker iets mee! Citaat:
|
Citaat:
|
in Enschede...Ik vond het daar heel erg gericht op mwd... Tijdens communicatie ( cvt) deden we altijd gesprekjes in de richting van mwd...De rest van de opleiding ging meer over psychologie, hoorcolleges enzo. Waar doe jij ptp ?
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarbij kon je dus wel stage lopen en is het niet zo handig dat je dat niet hebt gedaan gezien het feit dat je niet weet wat je wilt. Hoe heb je je vrije studiepunten opgevuld dan? En heb je niets geleerd van al die reflectieverslagen die je hebt moeten schrijven?! |
Er is ook nog een tamelijk nieuwe opleiding die voortkomt uit 3 oude opleidingen.
Social Studies dit is CMV, MWD en SPH samengevoegd. Ik zelf zit in sittard op SPH en bij ons (hogeschool zuyd) start social studies in september, in 's-hertogenbosch echter, is de opleiding al wat jaren langer. Dat is dan op Avans hogescholen. |
Citaat:
En daarnaast, moeten we nu gaan discussieren over het feit of ik er nu wel of niet wat aan heb gehad? Bij pgo waren de meeste taken eerlijk verdeeld, maar het organiseren van een speeldag vind ik nou niet echt bij pabo horen; het beroep leer je er niet echt mee kennen! Zo waren er nog meer voorbeelden van taken ( waarvan ik vond) dat ze niet goed aansloten! |
Citaat:
|
Citaat:
@bloemetje1818: Als je echt niet kunt kiezen zou social studies of een oriënterend propedeuse jaar (bv. OPGM op de Hogeschool Rotterdam) misschien een mooie oplossing zijn. Je krijgt dan van alles wat en kunt na een jaar op basis van meer kennis over de opleidingen een keuze maken waar je mee verder wilt. Zelf doe ik HBO pedagogiek, als je vragen hebt over die opleiding dan hoor ik het wel. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18. |