![]() |
Berekening reëel nationaal inkomen
Het volgende is bekend:
bevolkingsgroei is 4% groei nominaal nationaal inkomen is 6% verandering algemeen prijspeil is 2% Wat is het reëel nationaal inkomen per hoofd van de bevolking? Mijn redenering is als volgt: Maak er indexcijfers van. 106/102*100=103,92. Dat deel je vervolgens door die 104 en kom je op een indexcijfer van 99.92 uit. Een procentuele daling van 0.08% dus. Ik zie zo niet in wat er verkeerd aan mijn berekening is, maar het antwoordmodel (die alleen het antwoord geeft, geen uitwerkingen) geeft aan dat het antwoord een stijging van 4% van het reëel nationaal inkomen is. |
is het niet gewoon 6%-2% = 4%?
|
verandering algemeen prijspeil is 2%
Is dat + of - ? Als het - is: 106/98*100=108.163 108.163/104*100=104 104-100=4% Maar ik doe dan ook maar wat hoor.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou, als ze het hebben over een verandering van 2% zie ik het als een positieve verandering. Anders had er wel -2% gestaan. Maar iig bedankt!
|
Citaat:
|
heel simpel
RIC = NIC/ PIC Dus 106/102 *100= 103.92 |
Ja, dat idee stond hierboven ook al...
Alleen laat je dan de bevolkingsgroei geen invloed hebben.. dus dat is volgens mij fout. Het antwoord is volgens mij als volgt: Indexcijfer van reëel nationaal inkomen = (nominaal loon indexcijfer)/(prijsindexcijfer) Rëel loonindexcijfer per hoofd = (reëel loonindexcijfer)/(bevolkingsindex) |
ja maar je hoeft toch niet altijd alle gegevens die er staan te gebruiken? is met je examen ook niet hoor! wij hebben ook geleerd RIC = NIC/PIC maal 100
|
Nee, niet altijd, maar in dit geval is het wel degelijk van belang.
Ander voorbeeld: De totale uitgaven van de bevolking groeien met 4%, en de bevolking neemt met 10% toe. Waarom zou anders deze formule bestaan: Rëel loonindexcijfer per hoofd = (reëel loonindexcijfer)/(bevolkingsindex) En wees gerust: als je gelezen had, zie je dat ik ook gewoon RIC = NIC / PIC gebruik. Alleen het antwoord; RIC.. die wordt nog gedeeld door de bevolkingsindex |
Citaat:
> = groter dan < = kleiner dan |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50. |