![]() |
[Wi] Kansen
Ik heb een probleem met een vraag namelijk:
15% van de bevolking heeft trombose: a. Wat is de kans dat als je 20 mensen opereert dat 4 trombose hebben? - d.m.v. binomiale verdeling: binomcdf(20,0.15,4) maar dan b. Wat is de kans dat bij MINSTENS 4 trombose voorkomt? - ik dacht dus namelijk zelf P(x>4) dus 1-P(x<3) maar als ik op de GR intoets: binoncdf(20,0.15,3) klopt het niet met het antwoordenboek? Dus hoe doe je iets als je moet hebben 4 of minder, dus 3,2,1,0 op de grafische rekenmachine? En hoe doe je dan ook hoogstens? |
Citaat:
|
Moet het niet P(x>3) zijn?
|
Ik snap niet dat je die eerste vraag goed hebt dan.
Er zit namelijk een groot verschil tussen binomcdf en binompdf. binompdf, is bijvoorbeeld de kans op EXACT 4 mensen. binomcdf is cumulatief. Dwz, binomcdf(20,0.15,4) = P(X = 0) + P(X = 1) + P(X = 2) + P(X = 3) + P(X = 4). P(X > 4) = 1 - P(X -< 3) = P(X = 0) + P(X = 1) + P(X = 2) + P(X = 3). Je kunt altijd nog proberen om die kansen apart uit te rekenen met binompdf. Maar volgens mij heb je vraag B gewoon goed gedaan. Weet je zeker dat je bij het laatste antwoord wel 1 - ... hebt gedaan? |
Ja foutje bij a heb ik inderdaad ook wel binompfd ingevuld, dus die klopt wel. Dus het verschil tussen binompfd en binomcdf is dat pfd echt EXACT 4 is en cdf alles opgeteld. Dan snap ik dat :)
Nu snap ik wat je moet doen als er MINSTENS staat, maar wat als er HOOGSTENS staat? is het dan ook 1- binomcdf? |
dan is het gewoon binomcdf
|
Houd wel goed in de gaten dat bijv. P(X < 3), hetzelfde is als P(X -<2).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16. |