Foto's bewerken (Photoshop voor foto's en ImageReady voor webafbeeldingen/animaties) , logo's ontwerpen (Illustrator) , drukwerk vormgeven (InDesign), bestanden omzetten in PDF-formaat (Acrobat Pro), foto's van logo's omzetten in vector art (Illustrator), sitse ontwerpen (GoLive).
Voilà: in een notendop wat je ermee kan doen. De nut van programma's zit echter volgens mij niet in wat je ermee kan doen, maar wat je er zelf van kan gebruiken (wat voor jou nuttig is of nuttig zou kunnen zijn).
Zelf gebruik ik vooral Photoshop (ik werk veel met foto's en andere grafische bitmapbestanden), ook heel vaak met Acrobat Pro (zeer handig om drukwerk digitaal te delen, andere formaten hebben zo hun beperkingen: Word is sowieso uitgesloten vermits je niet precies kan positioneren, Publisher is wel oké maar niet iedereen heeft Publisher staan en InDesign vind ik op het moment nog wat overkill voor mezelf), en dan in mindere mate Illustrator voor een logo dat van een foto moet komen en dergelijke, mede omdat ik niet zo'n vector-held ben (hoewel ik het nut er zeker van inzie, maar (nog) niet kan werken met vectorgereedschappen). GoLive en InDesign heb ik wel eens gebruikt, maar voor sites blijf ik het liefst bij DreamWeaver en Publisher doet bij mij het DTP-werk.
Over Adobe CS (alle programma's van Adobe in feite) kan ik kort zijn: je kan er echt heel veel mee doen, meer dan je kan vermoeden; maar je moet er wel voor willen leren. Een foto zal zichzelf niet bewerken, dan ga je beter naar de Elements-serie van Adobe (Photoshop Elements, Première Elements): die houden je aan het handje vast; eventueel kun je ook het oudere Adobe PhotoDeluxe gebruiken voor fotobewerking als je weinig tijd hebt om de kneepjes van het vak te leren. Als je die site te veel tekst vindt, dan ga je nog veel sakkeren op CS: je moet echt moeite doen om de programma's wat te leren: veel boeken erover lezen, podcasts (Photoshop TV, e.a.) en dergelijke volgen zijn zeker aan te raden, vind ik.
|