![]() |
[WB2] Vreemde opgave
Gegeven is de functie f(x)= (6-x) * wortel(x)
Op de grafiek van f ligt het punt A met 0 < xa < 6. (xa is de x-coordinaat van het punt A) Het punt B is de loodrechte projectie van A op de x-as. Stel xa = p. Bereken algebraisch voor welke waarde van p de oppervlakte O van de driehoek OAB minimaal is. Deze oefenopgave kreeg ik van mijn docent. Nu had ik eerst niet goed gelezen :o en de maximale oppervlakte berekend. Nu blijkt het dus om de minimale oppervlakte te gaan. Ik vind dit 'n beetje 'n vreemde vraag. Hoe pak ik dat aan? En is dat niet gewoon als p net iets groter is dan 0, of net iets kleiner dan 6? |
Bij het berekenen van de maximale oppervlakte heb je een formule opgesteld en daar het maximum van berekend (een top dus), toch? Dan kan je ook het minimum uitrekenen, lijkt mij.
|
Citaat:
Dit heb ik gedifferentieerd; 4,5*wortel(p)-1,25p*wortel(p) De afgeleide gelijk gesteld aan 0. Hiermee kreeg ik p = 0 of p = 3,6. Aangezien p groter moet zijn dan 0, is alleen de oplossing p=3,6 goed. Maar goed, bij p=3,6 is de oppervlakte van de driehoek dus maximaal. En er wordt naar een minimale oppervlakte gevraagd :s |
Berekening correct!
Teken de grafiek van zowel f als van de opp met de GR. Opp is min 0 als p=0 of p=6 en max als p=18/5=3,6. p=6 geeft O'(p)=-3√6 (?), maar ja de opp kan nooit <0 zijn! Opm: waarom kan p=0 niet? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
dus 4 1/2*p-1 1/4*p²=0, dus 1/4*p(18-5*p)=0, dus p=0 of p=18/5=3 3/5. Voor p=0 is O(p) gelijk aan 0, dus moet gelden: p=3 3/5. Dit geeft als gevraagde oppervlakte O(p)=(10 1/5-6 12/25)*sqrt(3 3/5) =(3 18/25)*sqrt(3 3/5)=(3 18/25)*3*sqrt(2)/sqrt(5) =1/5*(3 18/25)*3*sqrt(10)=3/5*93/25*sqrt(10)=279/125*sqrt(10) =2 29/125*sqrt(10). |
Als de grenzen niet meedoen is er geen min opp!!!
|
@Mathfreak: ook jij berekent hier de MAXIMALE oppervlakte. De vraag is echter de MINIMALE oppervlakte te berekenen...
|
Citaat:
|
De minimale oppervlakte is nul. Dat komt omdat je de driehoek willekeurig klein kunt maken.
Om het even wat inzichtelijker te maken: Stel dat de driehoek OAB x-coördinaat xa heeft. Dan is de oppervlakte gelijk aan (1/2)sqrt(xa)*(6-xa)*xa Neem nu de limiet xa -> 0, dan wordt de oppervlakte 0. |
Gaat analoog voor xa->6 overigens.
|
PPS: de waarde 0 is hier dus wél de minimale waarde, maar geen extreme waarde.
|
@Mephostophilis
De limietwaarde voor het opp bij x=0 en bij x=6 is wel 0, maar daarmee is het nog geen min waarde voor de opp! Overigens was er wiskundig geen reden om x=0 en x=6 uit te sluiten. Grappig dat je O(6) wel een min maar geen extreem noemt, ik neem aan omdat de afgeleide O'(6) geen 0 is. Dit wordt wel gekarakteriseerd door het begrip randmin! |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Wat betreft de tweede opmerking: het is wiskundig niet nodig x=0 en x=6 in het domein uit te sluiten. |
Citaat:
|
Kun je de formule niet invoeren in je rekenmachine en dan met x=min uitrekenen wat de waarde is :o?
Iig, zo heb ik dat gedaan bij het optimaliseren van verpakkingen. |
Citaat:
|
Oké, maar het gaat hier om een functie met een domein (a,b) en niet [a,b].
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40. |