![]() |
Foto editer downloaden?
Heb onlangs een nieuwe PC gekocht, maar tot mijn verbazing hebben ze die foto editer weggelaten, waar kan ik een (liefst Nederlands talig) fotobewerkings programma downloaden?
|
|
GIMP is zeker aan te raden als alternatief voor Photoshop, verder zijn er nog geweldig veel andere alternatieven die wel minder functies bieden maar daardoor ook veel eenvoudiger in gebruik zijn:
- XnView: eigenlijk bedoeld als viewer voor allerhande afbeeldingen, maar hij kan ook simpele bewerkingen (croppen, contrast, ...) uitvoeren (gebruik ik persoonlijk heel graag) - Paint.NET: een fotobewerkingspakket dat iets meer functies biedt (levels/histogram, lagen, ...) maar toch nog vrij eenvoudig en gratis is XnView is van functies vergelijkbaar met de PhotoEditor die bij Microsoft Office werd (wordt?) bijgeleverd. XnView is in ieder geval in het Nederlands beschikbaar, bij Paint.NET weet ik het niet zeker. Persoonlijk gebruik ik enkel Engelstalige programma's omdat je zo op internet makkelijker hulp kunt vragen (tutorials zijn ook meestal in het Engels bijvoorbeeld). |
Er is ook nog IrfanView, hoewel dat net als XnView eigenlijk gewoon een viewer is (en ook nog een fijnere, IMO), maar je kunt er ook best wat basic dingetjes mee doen.
|
Hoezo weggelaten dan? Welke bedoel je?
|
Citaat:
Nee, Pr0xy heeft gelijk, wellicht dat de TS wat specifieker aan kan geven welk programma hij dan mist, wellicht zoekt hij zoiets als paint? Want foto-bewerken kan op verschillende niveau's, en de programma's die hierboven staan aangegeven zijn van een andere orde dan 'klik-weg-rode-ogen'-programma's |
Citaat:
Maar persoonlijk zou ik zeggen: Paint.NET sluit vrijwel aan bij de mogelijkheden van Paint met het voordeel dat je met lagen kunt werken en zo dus bepaalde elementen uit je figuur kun afzonderen (en afzonderlijk verwijderen, zonder een gat in je hele figuur te krijgen). Het enige standaardbewerkingspakket dat ik ken is PhotoEdit dat bij MS Office komt (kan je niet veel mee doen, contrast, brightness, misschien zelfs bijsnijden, maar veel verder gaat het niet). Dan kom je met een deftige viewer (soit XnView, IrFanView, ACDSee) even ver of verder. |
Citaat:
|
Bedankt voor alle tips en antwoorden, blijkt de foto editer van mijn printer het zelfde te kunnen! :D
Heb wel >>DEZE<< gedownload en geinstaleerd en werkt heel makkelijk. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39. |