Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2006, 13:19
Hakuna
Hakuna is offline
Heb onlangs een nieuwe PC gekocht, maar tot mijn verbazing hebben ze die foto editer weggelaten, waar kan ik een (liefst Nederlands talig) fotobewerkings programma downloaden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2006, 15:46
ExVaal
ExVaal is offline
The Gimp? http://www.gimp.org/

Gratis alternatief voor Photoshop
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 18:43
ILUsion
ILUsion is offline
GIMP is zeker aan te raden als alternatief voor Photoshop, verder zijn er nog geweldig veel andere alternatieven die wel minder functies bieden maar daardoor ook veel eenvoudiger in gebruik zijn:

- XnView: eigenlijk bedoeld als viewer voor allerhande afbeeldingen, maar hij kan ook simpele bewerkingen (croppen, contrast, ...) uitvoeren (gebruik ik persoonlijk heel graag)
- Paint.NET: een fotobewerkingspakket dat iets meer functies biedt (levels/histogram, lagen, ...) maar toch nog vrij eenvoudig en gratis is

XnView is van functies vergelijkbaar met de PhotoEditor die bij Microsoft Office werd (wordt?) bijgeleverd.

XnView is in ieder geval in het Nederlands beschikbaar, bij Paint.NET weet ik het niet zeker. Persoonlijk gebruik ik enkel Engelstalige programma's omdat je zo op internet makkelijker hulp kunt vragen (tutorials zijn ook meestal in het Engels bijvoorbeeld).
Oud 06-04-2006, 21:28
M@rco
M@rco is offline
Er is ook nog IrfanView, hoewel dat net als XnView eigenlijk gewoon een viewer is (en ook nog een fijnere, IMO), maar je kunt er ook best wat basic dingetjes mee doen.
Oud 07-04-2006, 01:44
Pr0xy
Pr0xy is offline
Hoezo weggelaten dan? Welke bedoel je?
Oud 07-04-2006, 09:45
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Pr0xy schreef op 07-04-2006 @ 02:44 :
Hoezo weggelaten dan? Welke bedoel je?
het standaard fotobewerkings-programma wat altijd bij PC's word meegeleverd

Nee, Pr0xy heeft gelijk, wellicht dat de TS wat specifieker aan kan geven welk programma hij dan mist, wellicht zoekt hij zoiets als paint? Want foto-bewerken kan op verschillende niveau's, en de programma's die hierboven staan aangegeven zijn van een andere orde dan 'klik-weg-rode-ogen'-programma's
Oud 07-04-2006, 10:39
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
dafelix schreef op 07-04-2006 @ 10:45 :
het standaard fotobewerkings-programma wat altijd bij PC's word meegeleverd

Nee, Pr0xy heeft gelijk, wellicht dat de TS wat specifieker aan kan geven welk programma hij dan mist, wellicht zoekt hij zoiets als paint? Want foto-bewerken kan op verschillende niveau's, en de programma's die hierboven staan aangegeven zijn van een andere orde dan 'klik-weg-rode-ogen'-programma's
Paint is niet fotobewerken, dat is pixelneuken (nou ja, op enkele uitzonderingen na; op DeviantArt staan mooie dingen die helemaal in paint gemaakt zijn).

Maar persoonlijk zou ik zeggen: Paint.NET sluit vrijwel aan bij de mogelijkheden van Paint met het voordeel dat je met lagen kunt werken en zo dus bepaalde elementen uit je figuur kun afzonderen (en afzonderlijk verwijderen, zonder een gat in je hele figuur te krijgen).

Het enige standaardbewerkingspakket dat ik ken is PhotoEdit dat bij MS Office komt (kan je niet veel mee doen, contrast, brightness, misschien zelfs bijsnijden, maar veel verder gaat het niet). Dan kom je met een deftige viewer (soit XnView, IrFanView, ACDSee) even ver of verder.
Oud 07-04-2006, 11:58
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 07-04-2006 @ 11:39 :
Paint is niet fotobewerken, dat is pixelneuken (nou ja, op enkele uitzonderingen na; op DeviantArt staan mooie dingen die helemaal in paint gemaakt zijn).
(...)
dat vind jij (en ik ben 't met je eens), maar iemand anders kan 't wel classificeren als foto-bewerken, dus dat was direct 't punt wat ik duidelijk wilde maken, wellicht bedoelt de TS wel iets heel anders bij fotobewerken dan jij en ik
Oud 07-04-2006, 16:19
Hakuna
Hakuna is offline
Bedankt voor alle tips en antwoorden, blijkt de foto editer van mijn printer het zelfde te kunnen!

Heb wel >>DEZE<< gedownload en geinstaleerd en werkt heel makkelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten