![]() |
Wat voor soort christen?
Ik heb een poll gemaakt om te zien wat voor soort christenen op dit forum komen.
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar. |
ik vind iig dat je met indelen leuk te werk bent gegaan.
|
Ik ben een ongelovige thomas. :bloos:
Ik probeer slechts de positieve dingen uit verschillende godsdiensten halen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik val trouwens ook onder de categorie Heilig Boontje :p |
Ik ga maar voor zwaar denk ik. Een grote nadruk op bevindelijkheid leg ik niet, maar ik ben ook niet vrijzinnig of evangelisch. Lastig hoor, zo'n poll :p
Edit: misschien ook leuk |
En TS??
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Topic Starter
(Jij dus!) |
Citaat:
|
remonstrant (armeniaan)
heb maar voor 'anders christen' gestemd. 'vrijzinnig' vond ik niet echt bij me passen hoewel de meeste remonstranten dat wel zijn. |
Anders, namelijk:
|
Citaat:
|
Agnost.
|
ik streef naar de eerste. Ik ga ook naar zo'n kerk.
|
Ik ben geen Christen, evenmin ben ik aanhanger van welke andere religie dan ook.
|
Citaat:
Maar goed ik ga voor PKN. |
Eerlijk gezegd vind ik de indeling onlogisch.
de PKN bevat namelijk zowel zware als vrijzinnige stromingen. Verder is de term "zware" en "vrijzinnig" te vaag. Nu is Ger. Gem duidelijk. Maar HHK een stuk minder, omdat zij voortkomen uit een aantal gemeente van de gereformeerde bond. Hierdoor kan men veronderstellen dat er zowel sterk bevindinglijke stromingen bestaan als meer gematigde. Hierdoor is het voor leden van bijv CGK, GKV en NGK moeilijk te bepalen of ook zij tot de "zware" partij worden gerekend of niet. Voor bijv. een bevindinglijke gergemmer zal bijv een gkv'er als vrijzinnig worden betiteld, terwijl dezelfde gkv'er voor een gemiddelde synodaal als zwaar wordt beschouwd. |
Citaat:
En over de site van het rd: ik vind het vooral vervelend dat ze zondag gesloten zijn, omdat ik vaak op zondag bedenk dat ik iets wil weten uit de reformatorische hoek oid. :s (okee, dat kan ook wel op een andere dag inderdaad, maar het treft altijd net dat ik het op zondag nodig heb) |
Ik ben een ongelovige. :eek:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb voor de PKN gekozen omdat dit een heel groot kerkverband is. Zwaar en vrijzinnig. Inderdaad waar hoor je bij. Een hele vrijzinnige vind een 'lichte'stroming in de PKN bijv. weer heel zwaar. Maar wat vind JIJ wat je bent en daar gaat het om. Inderdaad, in de poll had misschien wel een middenweg te plaatsen. Maar wat is de middenweg. Ook weer erg moeilijk. Toch vind ik dat ik een goede indeling hebt gemaakt. |
Je kan het op twee manieren proberen op te splitsen: op geloofsverwantschap, wat zeer moeilijk tot vrijwel onmogelijk is, of op kerkgenootschap, waarbij je de kerkgenootschappen die dicht bij elkaar liggen probeert te clusteren.
In het laatste geval zou ik een volgende indeling voorstellen PKN / Remonstrants Ger.Gem. / Oud Ger.Gem. etc. CGK / GK(v) / NGK / GK(h) Evangelisch / Pinkster RK / Oosters Ortodox Anders Christen Anders Gelovig Geen Geloof Waarbij Hersteld hervormden en eventuele tegenhangers uit de Synodale kerk zichzelf kan proberen in te delen op grond van verwantschap met de reeds genoemde genootschappen. |
Citaat:
Op zich is de indeling ook wel redelijk, alleen mis ik een plaatsje voor ongeveer de helft van alle CU stemmers. Oftewel de middeweg tussen CDA en SGP zonder evangelisch te worden genoemd. |
Ik ben geen christen, maar ook weer niet totaal ongelovig. Hmm, daar is geen optie voor he?
|
Ik zit te twijfelen tussen anders christen en ik ben geen christen maar heb een ander geloof.
Uiteindelijk heb ik die laatste maar gedaan. |
Citaat:
|
Boeddhist
|
Christelijk Gereformeerde Kerk
|
Ik ben geen christen ik heb een ander geloof.
|
ik zit nu bij een pinkstergemeente maar denk eraan om naar een evangelische te gaan.
|
Ik ben ongelovig maar ik weet eht nog niet zo goed eigenlijk. Ik denk niet dat ik geloof nee :bloos:.
|
Citaat:
|
ik geloof niet :)
|
rooms katholiek
|
Rooms-Katholiek
|
protestant hervormd
|
Citaat:
|
Citaat:
|
filosoof
|
Christelijk gereformeerd, maar gelukkig staat dat er niet bij, net als ongeveer 30 andere verschillende kerken.
|
Citaat:
ontopic: ik streef een groot gedeelte van de (een?) humanistische visie na :) mijn visie op mijzelf, het leven en de wereld, is verder te veel constant in beweging om voor vast neer te pennen. verder Agnost/atheist..iets in die richting.. |
Grappig dan weer dat het merendeel hier niet gelooft. Zijn dat mensen die van een goede, opbouwende discussie houden en daarnaast geïntresseerd zijn in religie, of zijn dat mensen die de gelovigen van hun ongelijk willen overtuigen?
|
Citaat:
Zelf geloof ik niet, maar waar is dit topic voor bedoelt? De topictitel suggereerd christenen only, maar de poll suggereerd dat iedereen mee kan doen. |
Citaat:
|
Citaat:
van beiden wat,denk ik :) ik hoef niet per se anderen van mijn waarheid te overtuigen..liever niet zelfs..want dat voelt niet "juist"..een ieder moet voor zichzelf maar zijn/haar waarheid zien te vinden..daar hebben ze mij niet voor nodig. |
ik ben lid van de Hervormde kerk :)
|
hoewel niets wel een erg krap begrip is..
|
Citaat:
En idd, wat At The Drive-In al zei, ik doelde op filosofische visies, en niet op levensregels, rituelen, godenverering etc |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52. |