![]() |
Weet iemand hier wat je rechten zijn als roken opeens verboden wordt in het huis dat
je huurt?
Ik kreeg net mijn nieuwe huurcontract en daar staat in dat ik niet meer binnen mag roken, kan ik hier iets aan doen of niet? |
Was je vorige huurcontract voor een bepaalde tijd?
|
Citaat:
|
Volgens mij mag dat gewoon. Als je contract nog loopt mag je dat met ingang van die regel ontbinden, maar ik weet niet of dat is wat je wilt.
|
Ik zou gewoon proberen er onderling uit te komen, aan de vraag wat je 'rechten' zijn heb je niet zoveel als het jij tegenover een grauwe huurbaas is.
|
Citaat:
|
eindelijk een huurbaas die het snapt.... die stank krijg je nooit meer uit het huis!
|
Yep, het is toegestaan. Je kan wel proberen om af te spreken dat je wel mag roken maar de schade aan het huis daardoor wilt vergoeden.
Overigens kan ik je wel garanderen dat dat een gepeperde rekening zou zijn als je huisbaas geen halve maatregelen neemt bij het wegwerken van rookstank wanneer je uit je huis/kamer vertrekt. Dus tja.. of zo'n afspraak erg slim zou zijn. Of ga gewoon afkicken, dat zou ook alles oplossen. ;) |
Of ga buiten roken.
|
Citaat:
|
huur je een huis, of huur je een kamer in een huis ?
als je een huis huurt (jeweetwel, het hele huis, dus niet een kamer voor een student) dan denk ik niet dat het de bedoeling is dat dit soort regels afgesproken worden. (overigens is bij elk huurcontract wel een clausule opgenomen die ervoor zorgt dat, bij vertrek, de ex-huurder voor de kosten van schoonmaken van buitensporige stank e.d. op moet draaien). maar bij een studentenkamer vind ik zo'n regel eerlijk gezegd heel normaal. overigens, als je zou stoppen, los je meer problemen op dan als je 'er onder uit kan komen' of zo. - je gezondheid zal ernstig verbeteren - je kan zonder hijgen een trap op- en aflopen - je houd minder maand over aan het einde van je geld - de buren zullen je aardiger gaan vinden - je tanden worden witter - je adem wordt frisser - je houdt meer tijd over - je hebt minder kans op een langzame pijnlijke slopende ziekte waar je uiteindelijk langzaam en pijnlijk (en gezien het veroorzaakte sociale isolement, ook eenzaam) aan zal sterven. voordelen genoeg van het stoppen. noem me 1 voordeel van het doorgaan met roken. |
Citaat:
ts, het beste wat je kunt proberen is op een redelijke manier met de huisbaas te gaan praten om tot een overeenkomst te komen. Hij heeft het recht om dit in je nieuwe contract te zetten, maar je kunt natuurlijk altijd proberen te praten. En als dat niet lukt, dan zul je toch buiten moeten gaan roken. Of een ander huis zoeken. |
Jamaar...jamaar...roken is toch stóer?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, dit gaat ook behoorlijk offtopic. :) |
Citaat:
|
Bedankt voor de reacties.
Ik ga er volgende week even over praten met mijn huisbaas. |