Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   strafblad (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1398982)

AnneCath 22-04-2006 18:29

strafblad

Mijn vriend is afgelopen week aangehouden voor rijden onder invloed, allemaal heel terecht maar na veel gedoe kreeg hij een rij ontzegging tot de volgende ochtend en zijn rijbewijs is ingenomen. Hij is nog een beginners rijder. Klopt het dan dat je een strafblad krijgt en dat ook dit zwaar kan tellen op bijvoorbeeld sollicitaties. En dat het strafblad na 5 jaar bij dit soort misdaden ongedaan gemaakt worden?

Ben een beetje radeloos en boos natuurlijk maar goed ook wel een rede verder die ik kan begrijpen.

Martin 22-04-2006 18:32

Het ligt eraan wat voor werk hij wil gaan doen, maar in principe heeft het niet veel effect bij sollicitaties.

(Voorbeeld: in de fin. dienstverlening kom je niet/amper meer aan de slag als blijkt dat jij veroordeeld bent geweest voor "vermogensdelicten". (=direct gevolg van de WFD))

T_ID 22-04-2006 20:52

Zo erg veel telt het niet mee. Vrachtwagenchauffeur of vervoerende beroepen kan je vergeten denk ik zo. Verantwoordelijke banen zoals bijvoorbeeld de marechaussee zit er ook niet meer in. Tevens zijn het punten van je rijbewijs, maar voor de rest is de impact niet zo groot.

Wees blij dat ik niet aan de macht ben, ik zou rijverboden die nu in uren gegeven worden met dezelfde getallen, maar dan in weken geven. :)

x-spekkie-x 22-04-2006 21:05

Het ligt aan het promillage.
Boven de 0.8 (terwijl max 0.2 is toegestaan voor beginnersrijbewijs) krijg je een strafpunt op je rijbewijs. Drie strafpunten is weg rijbewijs.

Go 22-04-2006 21:43

Het gaat er volgens mij om waar de grens ligt van waar het overgaat van een overtreding naar een misdrijf. In dat laatste geval krijg je een strafblad. Als hij meer dan 0.5 promille heeft geblazen, is het een misdrijf.

Koen 24-04-2006 10:47

Citaat:

gerwin schreef op 22-04-2006 @ 22:43 :
Het gaat er volgens mij om waar de grens ligt van waar het overgaat van een overtreding naar een misdrijf. In dat laatste geval krijg je een strafblad. Als hij meer dan 0.5 promille heeft geblazen, is het een misdrijf.
Rijden onder invloed is altijd een misdrijf. (bron) Er zijn wel overal op internet tabellen te vinden met boetes voor overtreding van de toegestane hoeveelheid alcohol, maar nergens is iets te lezen over een strafblad. Denk dus ook niet dat je die krijgt, in ieder geval niet na de eerste keer.

Gimme more beer 24-04-2006 11:18

Citaat:

Koen schreef op 24-04-2006 @ 11:47 :
Rijden onder invloed is altijd een misdrijf. (bron) Er zijn wel overal op internet tabellen te vinden met boetes voor overtreding van de toegestane hoeveelheid alcohol, maar nergens is iets te lezen over een strafblad. Denk dus ook niet dat je die krijgt, in ieder geval niet na de eerste keer.
Nou ja, bij een misdrijf krijg je in principe altijd een strafblad, mits je schuldig wordt geacht. Het is alleen zo dat je vaak de eerste keer "wegkomt" met een schikkingsvoorstel. Dan heb je dus geen strafblad.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.