![]() |
logische godsbewijzen???
Het valt me op dat de argumenten voor en tegen het bestaan van God zo ontzettend uit eigen duim worden gezogen. Daarom ben ik erg nieuwsgierig wat jullie vinden van de godsbewijzen van een aantal filosofen en theologen (trouwens is het sowieso leuk om te zien hoe bijna álle grote filosofen God in hun systeem stoppen)
of ben ik nu te modernistisch in deze postmoderne tijd :) geniet ervan: Anselmus: 1.God is het wezen groter dan hetwelk niets gedacht kan worden 2. definitie betekent: God zit in verstand 3. de dwaas zegt: er is geen God 4. De dwaas verstaat de definitie 5. God in zijn verstand 6. verstand en werkelijkheid tegelijkertijd is groter dan in het verstand alleen 7. stel je voor: de dwaas gelijk 8. 1 en 6 kunnen niet 9. God bestaat Thomas van Aquino (beetje Aristoteles hier en daar :) ): 1. Het kosmologische bewijs voor het bestaan van God: alles in ons denken is veroorzaakt door iets anders. Er is geen onbeperkte teruggang van oorzaken mogelijk want anders zou de serie nooit zijn begonnen. Er moet een onveroorzaakte veroorzaker of een nodig zijnde zijn: God. 2.Teleologische argument. Het universum vertoont gedrag dat voorspelbaar is en naar een doel gaat. Sommige objecten kunnen niet zelf naar een doel toe plannen, iemand anders moet dat doen: God. 3. Er zijn levels van perfectie dus er moet iets het meest perfect zijn. Kant: Antropologische argument: We hebben allemaal een morele impuls/ categorische imperatief. Moreel handelen heeft geen nut als er geen beloning is na dit leven. Iemand moet belonen, diegene moet eeuwig, perfect etc. zijn: God. Descartes: Lijkt op Anselmus: ik denk aan God als aan iemand die volmaakt is, ik als onvolmaakt kan niet iets volmaakts in mijn hoofd krijgen als het niet bestaat: God bestaat. Berkeley: Om te voorkomen dat onze wereld door zijn ‘esse est percipi’ een droom is, of een fantasiewereld neemt hij God: die zorgt dat we allemaal hetzelfde zien. Dus God zorgt voor de ‘de percipi’. |
Dit soort 'determinaties' zijn puur en alleen gebaseerd op gissingen.
Dit is wat IK niet snap: Normaal gesproken moet er bewijs vooraf gaan aan het weten/geloven van het bestaan van iets. Waarom is dat bij religie niet het geval (voor hen die geloven)? Als ik beweer dat ik een buitenaards wezen genaamd Kuwgfjegf ken, geloofd niemand mij, tot ik met echte bewijzen kom. Ik blijf maar lekker de dwaas. Trouwens: waarom heet het 'geloven' en niet 'weten'? |
1 Als er een god bestaat, merken we daar in ieder geval niets van, want goden zijn per definitie metafysisch en daar waar beweerd wordt dat ze het niet zijn, is hun invloed op het werkelijke onnodig om zaken te verklaren (Ockham's scheermes)
2 God is irrelevant Wat ik van de door de TS genoemde filosofen vind moge duidelijk zijn. :) |
Citaat:
Hehehehe. |
Citaat:
Even een ander dingetje waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben: waar geloven de gelovigen in? De basis is meestal de bijbel. Wat doen gelovigen dan met berichten als die in de National Geographic mei 2006 (van Nederland en België)? Hierin staat namelijk een artikel dat beweert dat er nog een bijbelboek is gevonden over Judas, waar beweerd wordt dat hij niet gezien kan worden als verrader maar als held; hij snapte waarom Jezus op aarde was en deed wat zijn lot hemm voorschreef. Voor meer info: lees de NG mei 2006. ;) Als je hierover informatie ingewonnen hebt ga je een keuze maken; je neemt het voor waar aan of je doet dat niet. Op basis waarvan doe je dat? |
dat was toch dat in de bijbel het woord "verrader" verkeerd vertaald was?
|
Citaat:
|
ik heb het van discovery :o
Zon hele serie over jesus was het, ik had toen een aflevering gezien waarin ze iets zeiden van dat het verkeerd vertaald was ofzo |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nee, ik heb nog nooit een overtuigend argument gezien voor het bestaan van god(en). |
Citaat:
1. het is geen evangelie 2. het is niet door Judas geschreven 3. het voegt niks toe en doet niks af |
Citaat:
Het gaat om het woordje paradosei als ik me niet vergis (zal het nog eens nazoeken) het betekent uitleveren maar wordt in een evangelie vertaald met verraden als Judas in het spel komt. Tja...dat kan, beetje jammer, geen drama |
Citaat:
kritiek op thomas: waarom moet er een level van perfectie zijn? Hij zegt dat iets lelijk kan zijn, redelijk, mooi etc. Maar er moet een uiterste zijn en dat uiterste is God kritiek op Kant: kijk eens naar de wereld, denk je echt dat de rechtvaardige hier op aarde beloond word? Ikzelf denk niet dat een beloning vereist is voor goede daden, maar als je tot zover met Kant mee wil gaan moet je denk ik toch de laatste stap zetten, anders stort je filosofie al in als je 10 jaar onderzoek doet. kritiek op Berkley: je redenering klopt niet A. we moeten niet in een droomwereld leven B. daarvoor hebben we God nodig C. God bestaat Als je zegt dat God ook een droom is krijg je: A. we moeten niet in een droomwereld leven B. daarvoor hebben we God nodig C. God is ook een droom (hier gaat het fout omdat datgene dat je invoegt als noodzakelijkheid ineens ook het probleem is dat je op moet lossen, op die manier had je hem niet hoeven invoegen) D. God bestaat niet Je kunt niet aan de hand van B's redenering stellen dat God niet bestaat, hooguit dat zijn redenering niet logisch is. en wat heeft dit forum? mijn posts gaan steeds fout :s |
Citaat:
|
Citaat:
2. So...? 3. Het geeft een visie op de geschiedenis die door geen andere schrijver erkend is. Hoezo niets toevoegen en afdoen? |
Citaat:
|
blabla
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is ook precies de reden dat mensen die bang zijn voor verandering zullen roepen dat het niet klopt, dat Judas het niet schreef, etc, etc. Alle filosofen die in de TS post zijn overigens een stel amateurs. Anders hadden ze vast wel gezien dat je voordat je met een redenatie komt, je die wel eerst op de werkelijkheid moet stoelen. Om bijvoorbeeld te stellen dat god bestaat omdat het heelal naar een doel toe gaat zul je namelijk eerst moeten bewijzen dat dat zo is en alle andere factoren uit moeten sluiten. Hetzelfde laken een pak voor de overigen, verder ging bart Klink daar al uitgebreider op in, ik heb er weinig maar aan toe te voegen. |
Citaat:
Wie die God is? doet er niet toe Of God bestaat? is ook niet eens de discussie een psychologische analyse van mij (of mij als vertegenwoordiger van de christenheid)? Ten eerste niet interessant en ten tweede niet voordelig voor jouw geloofwaardigheid |
Citaat:
Het is enkel de wens van de gelovige om de ongelovige kennis te laten maken met zijn geloof om zodoende ieder zelf te laten kiezen. (Je kiest voor, of tegen God. Een middenweg bestaat niet. Iemand die ontkent dat God bestaat, kiest tegen God. Daarmee bepaal je uiteindelijk je eigen lot; zolang je maar de mogelijk hebt gehad om te kiezen). Wat er aan 'westerse discussies' gevoerd is (leuk overigens, dat jij denkt alles te volgen, waarbij je feitelijk alleen maar gehoord hebt wat je wil horen, en de rest negeert) is totaal irrelevant voor het geloof van een christen. Hoe een gelovige zo zeker kan zijn van het bestaan van God, zal een ongelovige pas begrijpen zodra hij zelf dat bestaan accepteert. Dat is precies het probleem voor veel ongelovigen; het geloven komt voor het weten, niet andersom. |
okee over Judas:
1. je mag het van mij een evangelie noemen maar het is niet een beschrijving van het leven van jezus meer, de historie is eraf. Goed, noem het een evangelie, ook goed. 2. het is niet geschreven door Judas omdat het gedateerd wordt in de tweede helft van de tweede eeuw/derde eeuw/vierde eeuw. Judas was ongeveer dertig in het jaar dertig. Als het evangelie van hem is zou hij op zijn jongst 150 moeten zijn (maar waarschijnlijk nog ouder) toen hij het schreef 3. fundamenten van het Christendom? Achja het schijnt een trend te zijn om alles wat tegen het christendom ingaat serieus te nemen. Of het nou gaat om een roman (da vinci code) of een gedramatiseerde reportage over een mysterieus document..het blijft boeien he? Goed, het evangelie van Judas is een beetje een ophemeling van Judas, is een gnostisch geschrift dat door de vroege kerk niet in de canon is opgenomen. Het is interessant om te zien waar het vroeger seculeerde maar het doet echt niks met de fundamenten van het Christendom... Wat trappen jullie trouwens makkelijk in dat Amerikaanse gelul. Zien jullie dan niet dat dit soor bronnen al veel vaker zijn gevonden en door wetenschappers (en niet alleen theologen) behandeld zijn zonder dat ze tegen de wereld gingen schreeuwen dat het christendom weerlegd was? Ze geven jullie mysterie en ze geven jullie een complot en iedereen raakt overenthousiast, en dan christenen naief noemen :nono: |
Citaat:
Citaat:
Hm. Is het gevonden document dan 100% zeker een origineel; of is het een overlevering ? Citaat:
Iedereen die de Da Vinci Code aanneemt alsof het ook maar een gedeeltelijke waarheid zou zijn, mogen ze van mij te werk stellen in een werkkamp voor achterlijke idioten. Feit blijft overigens dat vooral de niet-gelovigen bewijzen nodig hebben om de correctheid van de bijbel te ontkennen, of om het bestaan van God te ontkennen. Een gelovige heeft geen bewijs nodig om de bijbel te geloven. Citaat:
Sterker nog : de andere evangelieen ontkennen helemaal niet dat Judas een bepaalde rol gespeeld heeft in de kruisiging van Jezus; wat dat betreft verandert er dus helemaal niets, alleen de bewoording is anders. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
de katholieke kerk 'verbiedt' geen boeken, en heeft dat ook nooit gedaan. enkel de godsgetrouwheid van sommige boeken wordt door de RKK niet erkend. |
Citaat:
Verder schijnt het je niet te boeien dat de bijbel ervan aan elkaar hangt. Wanneer leefde de schrijver van Genesis bijvoorbeeld? Een feitelijke onmogelijkheid.. Wie tekende de zondvloed op? Noach zelf? Nog iets dat niet kan. Iemand die een boek schrijft terwijl hij al een aantal jaar dood is kan er dan ook nog wel bij denk ik zo, al helemaal aangezien ik eerst wel eens bronnen wil zien voor die dateringen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Of misschien niet meer? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bepaalde zinnen kloppen niet dus snap ik niet helemaal maar wat ik ervan begrijp is dat hij zijn definitie zo maakt dat God wel moet bestaan. 'Zo kan ik het ook'. Citaat:
Hoe kan God dan onveroorzaakt zijn? Citaat:
Nee. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Hallo allemaal,
leuk onderwerp :) Ten eerste wil ik met een andere vraagstelling een antwoord geven. Af en toe ben je droevig, blij, boos etc.... Je gevoelens, je hebt ze wel, maar je ziet ze niet. Je verstand, je denkt dingen te gaan doen, maar je ziet het niet. Lucht? op wat lijkt lucht??? zien jullie het wel, ik niet... Wat ik eigenlijk wil zeggen is; de meeste dingen zien we, maar er zijn ook "gevallen" wat we niet kunnen zien maar die wel bestaan. God heeft adem en eva geschapen, wat een toeval, De Jodendom beweert dit, Christendom en de Islam. God heeft bewijzen gestuurd, de bijbel, tora (bijbel van de Joden), en de koran. Helaas zijn de andere 2 heilige boeken met de jaren mee veranderd. Maar hierin stonden ook vaste feiten in, nu nog steeds in de Koran. Stel je eens voor? De meeste dingen, gevallen kun je met de wetenschap verklaren, maar er zijn ook gevallen wanneer het niet kan. Kan je een eiercel en een zaad pakken en in een ruimte zelf een kind maken?? Nee, ookal zou je het willen, er zou alleen maar vlees ontstaan, verder niets. Die stuk vlees zou geen ziel hebben, geen verstand etc (er is by the way ooit onderzoek gemaakt, hieruit geef ik dus ook een voorbeeld) Kijk om je heen, alles is zo mooi gerangschikt, ecosysteem. Zelfs de kleinste wezen heeft de aarde nodig. God heeft heelveel profeten naar de aarde gestuurd, alleen om het geen te vertellen dat God bestaat, en dat de mensen niet uit niets zijn ontstaan. Er zijn zoveel harde feiten, maar men is gewoon blind, wij willen dingen zien wanneer het ons uitkomt.... |
Citaat:
instant weerlegging door omkering: Kijk om je heen, alles is zo mooi gerangschikt, ecosysteem. Zelfs het kleinste wezen heeft de aarde nodig. De evolutie heeft zoveel tijd gehad om deze aarde op te bouwen. Er zijn zoveel harde feiten, maar gelovigen zijn gewoon blind, ze willen dingen zien die er niet zijn.... |
Argumenten wat betreft geloven kunnen niet op zo'n simpele wijze weerlegt of bewezen worden.
Puur geloven heeft immers weinig met redenatie te maken. Alvorens er een discussie begint moet je vaststellen of je in god gelooft of niet. Dat maakt de discussie onmogelijk.. Je kan slechts de materiele wereld verklaren of de spirituele wereld verklaren vanuit eigen ervaringen. Ik sluit me wat dit betreft aan bij de Islam. 'Voor degenen die niet geloven, maakt het geen verschil of jij hen waarschuwt of dat jij hen niet waarschuwt: zij zullen niet geloven'. Ongelovigen zijn zich niet bewust van wat hun ego doet en wat hun diepste bewustzijn hen voorschrijft. Zij zitten opgesloten in hun eigen redenatievermogen. Niet dat dat erg is, het is uiterst efficient in een maatschappij waar veel controle is. Een feit is echter nou eenmaal dat deze maatschappij steeds individualistischer wordt. Ongelovigen zullen dus steeds meer controle over hun omgeving moeten uitoefenen en hun heil in materiele zaken moeten zoeken dat het inefficient wordt. Wanneer de hierarchie verdwijnt en ze het slecht hebben, hebben ze niks om op terug te vallen (ze geloven immers niet in welke vorm van god dan ook) en krijg je een extreme vorm van consumeren. Dat is voor mij dan ook de reden waarom ik in god geloof. Het is in de huidige maatschappij voor mij de meest geschikte vorm van functioneren. Ik zou het verder ook prima vinden om iedere avond lekker wat biertjes op de bank weg te tikken, jointjes te roken en een potje poker te spelen. Ik presteer dan alleen bar weinig en dat vind ik bezwaarlijk. |
Citaat:
Waar heb je voorkeur aan? |
Citaat:
Ik zie het ook niet als juist wanneer iemand beweert gelovig te zijn, omdat hij iedere avond een passage uit de bijbel leest en voor het eten zinnetjes opdreunt die geen betekenis meer hebben. Ik laat me beinvloeden door geschriften, maar zeker niet beperken... |
ik ben niet atheistisch, maar ik vind die eeuwenoude dogma's maar een beetje vaag en ze hebben geen poot om op te staan en zijn vaak tegenstrijdig, daarom kijk ik ook eerst of het waar is, voor ik het ga geloven
|
Citaat:
We kunnen wel degelijk eiercellen kunstmatisch bevruchten. Het is alleen makkelijker om het bij een draagmoeder in te brengen ivm met voeding en bescherming. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
:(
|
Citaat:
:D :D :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
agh mensen kom op, ik ben zo i zo niet van plan om jullie van iets te overtuigen...
Die voorbeeld die ik gaf (over een kind) is een onderzoek die ooit werd verricht door een aantal wetenschappers, alleen weet ik niet meer wanneer en door wie het werd verricht. Men zegt wel, gelovigen willen alsware de "harde feiten" niet zien. Ze zijn eenmaal gelovig, en geloven in niets anders dan dat ze weten. You're right! We zijn allemaal volwassen mensen, we weten wat goed is en wat fout. We zijn op zo'n leeftijd dat iedereen makkelijk een ondoerzoekje kan verrichten. Dat gaat moeilijk als je alleen maar zit op je stoel, zonder wat te lezen, zoeken etc... Ten eerste, zelfs de wetenschappers hebben verklaard dat de Koran feiten in zich heeft. Een simpel voorbeeld, de koran gaf al aan hoe een kind in de baarmoeder komt etc etc. Moet je eens na denken, als de Koran afkomstig was van een mens, hoe zouden de mensen nou in die tijd dit weten? Ik weet het helaas niet allemaal uit mijn hoofd, maar er zijn meerdere details in de Koran aangegeven wat "pas" te voorschijn is gebracht. Terwijl de Koran jarengeleden is gekomen?? Hoe kan dat dan? Er moet dus "iemand"zijn geweest die dit allemaal wist? Of de farao die is verdwenen in de zee? dit is ook aangegeven zowel in de bijbel als de koran. Ze hebben de farao ook gevonden. Het is zo i zo geen bullshit... Een schilder maakt een mooi potret, iedereen bewondert het. Alles zit perfect in elkaar... Maar zou het niet onlogisch zijn als men zou beweren dat de schilderij van zelf is ontstaan??? Of als men zou zeggen de schilderij heeft zich zelf gemaakt??? De schilder lijkt niet op de schilderij, en de schilderij niet op de schilder... Dit is simpelweg een klein voorbeeld., zo zou je het ook kunnen bekijken ;) |
Citaat:
2. Men neme een mes. 3. Men combineert de voorgaande onderdelen. Tsja... Dat middeleeuwers verder niets wilden weten is jammer, maar dat betekent niet dat er moderne wetenschap voor nodig is om te weten te komen hoe een kind zich ontwikkelt. |
ik begrijp het ff niet... ik heb het nu over de ontwikkeling van een kind? dus eerst een ei dan .....
waar basseer jij je feit op? het kan weliswaar de middeleuwen zijn geweeest, maar geloof mij maar de mensen waren meer bezig met de handel dan de geneeskunde.... |
Citaat:
|
Citaat:
Je bent dom als je dus in iets gelooft? kan je dit een beetje formuleren? Ik geloof dat ik een ziel heb, dat ik emoties heb, dat ik lucht in adem. Dat ik het af en toe warm krijg, dat ik slaap krijg, ik geloof dat ik kan nadenken? Dus jij gelooft niet hierin? Zo wel, hoe kan je dit bewijzen :) |
Citaat:
Citaat:
Als dit wel zo zou zijn, geeft dat trouwens ook geen antwoord op het hele probleem, want hoe is die maker dan weer ontstaan? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17. |