![]() |
Bijspijkeren om op niveau VWO te komen!
Ik ga volgend jaar SPRINTVWO. Alleen doe ik nu dus MBO. Ik heb wel vwo(tot klas2) en havo gedaan t/m klas 4, alleen door problemen heb ik dat jaar niet gehaald.
Nu krijg ik dus toch de kans om VWO te gaan doen, die ik zeker weten wil aanpakken. Alleen tja, ik heb dus al 2 jaar die vakken niet meer gehad, en zelfs al 4 jaar geen duits meer! Dus ja, dat wordt bijspijkeren!! Maar nu vroeg ik me af, hoe kan ik dit het beste bijspijkeren? Hoe hebben die mensen gedaan die ook dingen moesten bijspijkeren? Ik heb 3 maanden zomervakantie, dus genoeg tijd om veel bij te spijkeren :) P.S Hij stond net bij eindexamens, maar volgens mij kan ik hem beter hier zetten dus vandaar dat ik hem hier ook nog eens neerzet! |
Misschien helpt het als je boeken van vwo-4 kan vinden, vooral voor vakken waar je denkt problemen mee te gaan krijgen. Probeer die dan een beetje snel en globaal door te werken. Voor vakken als geschiedenis heeft dat niet veel zin, omdat je in de vijfde en zesde hele nieuwe onderwerpen krijgt die losstaan van wat je in de vierde krijgt. Maar voor vakken als wiskunde etc is het wél handig.
|
Bijspijkeren voor het VWO, haha. Anyways, als je je talen wilt verbeteren kun je het beste buitenlandse TV kijken cq. boeken lezen. Of je je exacte vakken moet verbeteren ligt aan het profiel dat je in de gedachten hebt.
|
Citaat:
Talen verbeteren, ik kan al vloeiend Frans alleen duits heb ik al 4 jaar niet gehad, en krijg ik wel een toelatingstoets voor! En ik ga natuur en gezondheid doen, en qua wiskunde ben ik al bij, alleen de rest nog niet. |
Scheikundeboeken en natuurkunde boeken kun je meestal met wat inzet wel zelf doorwerken, er wordt erg veel in uitgelegd. Je snapt het dan niet net zo goed als wanneer er een docent bij is om het uit te leggen, maar 't is altijd beter dan niets.
Biologie lijkt me helemaal geen probleem om zelf te doen, dat is nog meer afhankelijk van je inzet en minder van 'begrijpen'. Bij de Slegte verkopen ze vaak tweedehands studieboeken, je kunt vast wel met de school waar je naar toe gaat regelen dat je nu al een boekenlijst krijgt. In kiosken zijn vaak wel Duitse tijdschriften te koop, als je alleen Duits 1 hebt is het voldoende als je tijdschriften en kranten kan begrijpen. |
Citaat:
Ik zal verder eens kijken of e scheikunde en natuurkundeboeken te huur/koop zijn. weet jij hoe duur die ongeveer zijn? En is het dan handig of ik boeken uit de 4e klas neem, of kan ik beter de boeken uit de 5e klas al doen? |
Citaat:
|
Misschien kun je wat HAVO-samengevat boekjes aanschaffen en die doornemen, dan ben je toch ook weer op niveau? (correct me if I'm wrong)
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
ik zou voor duits proberen woordenlijstjes te leren en wat grammatica (werkwoorden / voorzetsels / naamvallen ed)... anders is je woordenschat echt te klein...
|
Citaat:
Maar goed, voor andere vakken is het wel handig wanneer je de basis even doorneemt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, voor meer vakken weet ik het niet :P Ik kan je wel aanraden zo'n Havo-samengevat boekje door te nemen, die liggen bij de Slegte vaak wel voor een paar euro :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Welke stof is dan beter voor mij om voor te bereiden: * Havo 5 stof (wat voor mij makkelijker is, omdat ik veel van die stof al ken) * Vwo 4 stof ? :) |
waar ga je dat sprint vwo doen? :)
|
Citaat:
VWO - sprint is goed te doen, mits je alles bijhoudt. |
Citaat:
Wil je het ook gaan doen dan? En wat is je vooropleiding? Mij laten ze het proberen, omdat ik een nogal vervelende achtergrond heb en ik tests heb waaruit blijkt dat ik hoogbegaafd ben en het dus zou moeten aan kunnen en ik ook gymnasium heb gedaan. We zullen zien ;) Eerst nog maar eens door die toetsen heen komen! |
ikwil het ookgaan doen ja, alleen wordt het hier in de buurt niet aangeboden, woon in almere. :)
|
Citaat:
Wat is je vooropleiding? |
Ik denk dat het heel moeilijk wordt om Duits 1,2 te gaan doen.
Met Duits 1 (teksten) moet het wel te doen zijn. Gewoon veel oefenen |
Citaat:
|
Citaat:
welke school etc? |
Citaat:
|
Citaat:
Op de havo is duits1 spreken/luisteren en duits2 lezen/schrijven, inderdaad. Maar je kunt nooit duits2 kiezen zonder ook duits1 te hebben. Dit verschil tussen havo/vwo is met het oog op het toekomstige beroep, trouwens. Een wetenschapper moet vooral in staat zijn om artikelen in andere talen te lezen; iemand die praktisch werkt doet moet vooral in staat zijn om te communiceren in andere talen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24. |