Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Antibiotica vaak ten onrechte voorgeschreven. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1414827)

ekki 22-05-2006 17:17

Antibiotica vaak ten onrechte voorgeschreven.

Citaat:

Antibiotica vaak ten onrechte voorgeschreven
Uitgegeven: 22 mei 2006 14:46

UTRECHT - Huisartsen schrijven vaak ten onrechte antibiotica voor bij klachten aan de luchtwegen. De behandeling van een keelontsteking met witte stippen en hoesten met groen slijm met antibiotica is meestal niet nodig, omdat de medicijnen de duur van de ziekte nauwelijks verkorten.

Ook werken de medicijnen vaak niet, omdat het gaat om een virusinfectie. Dit concludeert huisarts Huug van Duijn, die dinsdag op het onderwerp aan de Universiteit van Utrecht promoveert.

Van Duijn onderzocht onder 400.000 patiënten en bijna tweehonderd artsen hoe zij staan tegenover de behandeling van luchtwegklachten en hoe dat de uiteindelijke behandeling beïnvloedt. Zo blijkt dat veel huisartsen een aantal symptomen automatisch in een bepaalde categorie onderbrengen en daarvoor antibiotica voorschrijven.

"Oftewel, heb je een witte stip, dan krijg je penicilline, maar dat hoeft helemaal niet altijd. Het causale verband is er niet altijd", aldus Van Duijn.

Opvatting

Ook concludeert hij dat huisartsen die relatief veel antibiotica voorschrijven, dat vaak doen zonder aan de patiënt te vragen wat zij willen. "Ze gaan uit van de veronderstelde opvatting dat patiënten dat graag willen, maar ze checken het niet."

Steeds meer huisartsen schrijven een tweede keus penicilline voor. Dit aandeel is van 9 procent naar 25 procent gestegen. Deze 'reservemedicijnen' zijn bedoeld voor mensen die allergisch zijn voor gewone antibiotica, of worden voorgeschreven voor het geval het eerste medicijn niet werkt.

Zorgwekkend

Van Duijn vindt deze ontwikkeling zorgwekkend. "Deze medicijnen zijn niet alleen duurder, ze verknallen een eventuele tweede kans voor de patiënt en zo worden meer mensen resistent tegen deze penicilline." Opvallend is dat huisartsen die door vertegenwoordigers van farmaceutische bedrijven zijn bezocht, meer geneigd zijn de reservemedicijnen voor te schrijven.

Overigens laten patiënten zich niet alleen tevredenstellen met een recept voor een medicijnkuur. Patiënten zijn het meest tevreden, als de huisarts de patiënt goed onderzocht heeft. "Dus als de arts de klachten van de patiënt serieus neemt."

(c) ANP (bron: nu.nl)
Hebben jullie wel eens antibiotica gehad voor keelontsteking? Hielp dit?
Zeg je wel eens tegen een arts dat je geen antibiotica wilt? Of neem je het altijd als je arts dat voorschrijft?

ekki 22-05-2006 17:20

TS begint:
Ik heb wel eens antibiotica gehad voor keelontsteking. Reden: ik wilde graag met school mee naar Rome en ik wilde graag dat het over ging. Het ging ook over, maar ik kreeg enorm veel last van dat spul. Heel erg misselijk, als ik het me goed kan herinneren.

Ik heb ook wel eens antibiotica afgewezen, maar niet bij keelontsteking. Ooit had ik blaasontsteking en toen heb ik eerst andere dingen geprobeerd. En met succes, want sindsdien is het niet meer terug gekomen.

Met keelontsteking zou ik ook niet zo snel antibiotica nemen. Behalve als ik het echt niet meer zou kunnen uithouden. Ten eerste omdat ik vind dat antibiotica erg slecht is. Het doodt niet alleen de slechte bacteriën, maar ook de goede. Ten tweede omdat ik vind dat je best eens ziek mag zijn in je leven. Dan ben je gewoon een weekje thuis met vreselijke keelpijn, so what? Ziek zijn hoort erbij in het leven.

Wat kun je anders doen bij keelpijn: lauwe saliethee gorgelen (dat ontsmet), Bee Health snoepjes sabbelen (ontsmet ook, te krijgen bij natuurvoedingswinkels), witte kool op je keel (wel gebroken koolbladeren en dan op je keel doen en een sjaal eromheen ofzo. De pijn kan er ook even door toenemen overigens).

Nebel 22-05-2006 17:24

Tsja ik ken veel mensen die bij elk wissewasje maar naar de huisarts gaan en bij herhaaldelijk zeuren dan uiteindelijk antibiotica voorgeschreven krijgen. Ik heb zelfs weleens gehoord dat het dan soms niet eens om een bacteriele infectie gaat, maar dat die huisarts gewoon van de patient genoeg heeft en hoopt dat het placebo effect zijn werk doet.

Ikzelf neem vaak antibiotica, maar het word van tevoren goed beoordeeld. Ik kan niet anders, soms heb ik het zelf liever niet, maar bacterien en infecties zijn voor mij zeer gevaarlijk (ivm endocarditis), ik moet voor (chirurgische) ingrepen dan ook antibiotica hebben (bijvoorbeeld ook als ik een kies laat trekken). Bovendien is mijn afweersysteem erg slecht en komt mijn lichaam zelf bijna niet over een bacteriele infectie heen, en heb ik dus hulp nodig van antibiotica.

edit: wat ik bovendien raar vind van mensen die snel antibiotica gaan gebruiken (bijv als iets bij keelontsteking), zoveel beter voel je er niet door, heel je maagdarmsysteem naar de knoppen (tijdelijk natuurlijk) en je conditie ook meteen een stuk achteruit, tsja je lost dan het een op maar krijgt er weer andere klachten bij..

ekki 22-05-2006 17:47

Citaat:

Sassiefje schreef op 22-05-2006 @ 18:24 :
Ikzelf neem vaak antibiotica, maar het word van tevoren goed beoordeeld. Ik kan niet anders, soms heb ik het zelf liever niet, maar bacterien en infecties zijn voor mij zeer gevaarlijk (ivm endocarditis), ik moet voor (chirurgische) ingrepen dan ook antibiotica hebben (bijvoorbeeld ook als ik een kies laat trekken). Bovendien is mijn afweersysteem erg slecht en komt mijn lichaam zelf bijna niet over een bacteriele infectie heen, en heb ik dus hulp nodig van antibiotica.
Ja, dat is vervelend, ja. Wel een logische reden om antibiotica te nemen.

Citaat:

edit: wat ik bovendien raar vind van mensen die snel antibiotica gaan gebruiken (bijv als iets bij keelontsteking), zoveel beter voel je er niet door, heel je maagdarmsysteem naar de knoppen (tijdelijk natuurlijk) en je conditie ook meteen een stuk achteruit, tsja je lost dan het een op maar krijgt er weer andere klachten bij..
Dat vind ik dus ook. Als je in de zomer of herfst antibiotica neemt, kun je er in de winter nogal behoorlijk last van krijgen (slechtere weerstand, meer verkouden, sneller ziek, enz). En dat geldt natuurlijk sowieso. Ik wacht er dan ook altijd zo lang mogelijk mee.
Maar dit geldt trouwens toch ook voor jou? Is het geen vicueuse (hoe schrijf je dat ook weer?) cirkel waar je in zit: je krijgt een infectie, dus je neemt antibiotica. Door de hoeveelheid antibiotica is je afweersysteem slecht en als je dan weer een infectie krijgt moet je bijna wel antibiotica nemen, omdat je afweersysteen slecht is. En daardoor wordt je afweersysteem weer slechter, enzovoorts. Maar ik kan me voorstellen dat dat voor jou wel moet?

gurl19 22-05-2006 18:04

Ik heb het wel een aantal maal antibiotica gekregen voor keelontsteking. Maar het wordt ook wel eens met andere medicatie opgelost. Maar ik heb geen idee meer wat dat was.

vichog 22-05-2006 18:17

Ik zit nu in een antibiotica-kuur voor mijn longen vanwege het hoesten. Daar had ik ook veel last mee bij mijn keel. Dat van mijn keel is over, hoesten bijna, maar ik heb nu wel een oorontsteking. Ik weet niet of dat een bijwerking is maar dat zal wel niet, misschien helpt de antibiotica er wel tegen :confused:. Want mag ik nog daarnaast nog iets anders innemen of moet ik eerst door de kuur heen?

ekki 22-05-2006 18:27

Citaat:

vichog schreef op 22-05-2006 @ 19:17 :
Ik zit nu in een antibiotica-kuur voor mijn longen vanwege het hoesten. Daar had ik ook veel last mee bij mijn keel. Dat van mijn keel is over, hoesten bijna, maar ik heb nu wel een oorontsteking. Ik weet niet of dat een bijwerking is maar dat zal wel niet, misschien helpt de antibiotica er wel tegen :confused:. Want mag ik nog daarnaast nog iets anders innemen of moet ik eerst door de kuur heen?
Meestal mag je er wel wat dingen bij nemen, maar dan moet je even in de bijsluiter kijken of aan je huisarts of apotheker vragen of het samen kan. Nooit voortijdig de kuur stoppen iig!

Loontjuh 22-05-2006 18:36

Naar mijn mening grijpen huisartsen snel naar antibiotica. Ikzelf heb het nog nooit gehad. Gewoon omdat mijn moeder dat troep vindt en toen ze nog alle beslissingen voor mij maakte mij nooit zo'n kuur heeft laten doen. En ik ben er niet slechter van geworden ;) :p

Ook hoorde ik laatst dat hoe vaker je een antibiotica-kuur hebt gehad, hoe minder het werkt.

Nebel 22-05-2006 18:50

Citaat:

ekki schreef op 22-05-2006 @ 18:47 :

Maar dit geldt trouwens toch ook voor jou? Is het geen vicueuse (hoe schrijf je dat ook weer?) cirkel waar je in zit: je krijgt een infectie, dus je neemt antibiotica. Door de hoeveelheid antibiotica is je afweersysteem slecht en als je dan weer een infectie krijgt moet je bijna wel antibiotica nemen, omdat je afweersysteen slecht is. En daardoor wordt je afweersysteem weer slechter, enzovoorts. Maar ik kan me voorstellen dat dat voor jou wel moet?

Ja, als ik een tijdje veel antibiotica moet slikken, ook als ik bijvoorbeeld dus naar de kaakchrirug ben geweest, dan blijf ik heel lang 'kwakkelen' , ik moet dan echt echt rust hebben en verder heel goed voor mezelf zorgen om eroverheen te komen. Dan moet ik bijvoorbeeld maar even een tijd thuis blijven om zonder antibiotica over die luchtweginfectie heen te komen. Behalve als het dan toch erger word, want dan word het gevaarlijk.

Daantje_0705 22-05-2006 19:10

Ik vind dat artsen veel te snel antibiotica voorschrijven. Ook alleen maar om de patient tevreden te stellen omdat die niet tevreden is met het advies 'uitzieken'. Met mijn studie (biologie en medisch laboratoriumonderzoek) heb ik veel te maken met resistentie. Dat had allemaal niet gehoeven als er veel minder vaak en veel minder roekeloos antibiotica werd voorgeschreven. Overigens wil ik wel zeggen dat het in Nederland nog meevalt als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Belgie. Daar wordt drie keer zo vaak antibiotica voorgeschreven.

Zelf heb ik mijn hele leven lang nog nooit antibiotica voorgeschreven gekregen. Ik heb alles nog altijd zelf uitgeziekt.

Frostbite 22-05-2006 19:19

Ten onrechte of niet bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Het stikt van de medicijnen die wat mij betreft helemaal niet hoeven te bestaan maar als andere mensen die willen gebruiken moeten ze dat lekker doen.

KMBA 22-05-2006 19:37

Mensen zouden ook kunnen kijken naar de mogelijkheden die ons eigen lichaam bied... :D :rolleyes:

Flip! 22-05-2006 21:06

Ik heb ooit wel eens antibiotica gekregen, maar dat was niet voor keelontstekingen e.d.
Het was voor hoofdpijn, die ik soms wel wekenlang, elke avond heb.
Daarvoor kreeg ik antibiotica die de 'onsteking' in mijn nek verminderd. Op de bijsluiter stond ;'Bijwerkingen ; Hoofdpijn'
Ik heb er 1 pil van genomen, en de rest heb ik laten liggen.
Ik ga geen pillen slikken die een of andere ontsteking in mijn nek zal remmen, maar waar ik wel hoofdpijn van krijg.

Sowieso vind ik dat dokters veel te lui zijn in dergelijke dingen. Ze geven je meteen antibiotica mee, alsof ze daarmee willen zeggen dat je je niet zo aan moet stellen.

Ik geloof trouwens nog eerder dat je eigen lichaam je beter kan helpen dan een of ander snel voorgeschreven antibiotica kuurtje.

Roos 22-05-2006 21:20

Ik vind het opzich nog wel meevallen. Nederland scoort best goed in het antibiotica-beleid, vergeleken bij andere landen zoals Frankrijk of de VS.

Gelukkig heb ik een huisarts die niet strooit met a.b. Zelf heb ik toch aardig wat kuurtjes achter de kiezen, maar daar knapte ik dan ook altijd enorm snel van op.

Bij wat keelpijn a.b. geven is natuurlijk onzin.
Bij dikke keelpijn, waarbij het eten nauwelijks gaat, en hoge koorts a.b. geven, waarbij de ziektekiem waarschijnlijk een bacterie is, vind ik alleen maar logisch :p

Daantje_0705 22-05-2006 21:28

Ik vind antibiotica geven op zich prima. Maar geef het dan wel waar het voor bedoelt is en laat patienten er verantwoord mee omgaan.

Nebel 23-05-2006 07:51

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 22-05-2006 @ 22:28 :
Ik vind antibiotica geven op zich prima. Maar geef het dan wel waar het voor bedoelt is en laat patienten er verantwoord mee omgaan.
idd, er zijn er ook een heleboel die de kuur niet afmaken, en soms dan zelfs pilletjes die over zijn aan anderen geven:S

KMBA 23-05-2006 07:57

Met als gevolg dat er bacterien resitent tegen worden, dit gebeurt ook bij tubercolose bestrijding in Oost Europa (niet afgemaakte/onvolledige kuren)

KMBA

Andijvie 23-05-2006 10:14

Ik heb het eens gehad, maar toen liep ik al even rond met een keelontsteking die niet uit zichzelf makkelijk weg leek te gaan. Antibiotica hielp vrijwel direct, dus dat was niet ten onrechte. Maar mijn huisarts vertelde toen dat ze het niet te snel wilde voorschrijven, dus ze deed er wel voorzichtig mee. Dat doet ze sowieso wel, ook bij een blaasontsteking laat ze je eerst een week flink cranberrysap drinken enzo, als het dan nog niet minder is, dan pas krijg je antibiotica. Maar ik hoorde van mijn schoonzus dat haar huisarts meteen bij de eerste verschijnselen van een blaasontsteking als antibiotica geeft :|

grandmommy 23-05-2006 10:22

ik heb een keer antibiotica gehad, dat was denk ik een half jaar geleden. ik had al anderhalve week keelontsteking en het verbeterde niet en ik was bang dat het in een ergere ontsteking zou veranderen( ik weet niet meer hoe je het noemt maar er is een woord voor), daarom toch maar besloten om een kuur te nemen ook al ben ik niet zo happig op antibiotica. ik heb mijn kuur gewoon netjes afgemaakt en heb er verder wel wat bijwerkingen van gehad maar die waren niet erger dan de kwaal waar de kuur voor bedoelt was. achteraf een goede beslissing vind ik, want er was echt totaal geen verbetering en ik had koorts en nog wat ziekteverschijnselen, terwijl een keelontsteking bij mij hooguit een week duurt.

Nonaj 23-05-2006 11:46

Citaat:

Sassiefje schreef op 23-05-2006 @ 08:51 :
idd, er zijn er ook een heleboel die de kuur niet afmaken, en soms dan zelfs pilletjes die over zijn aan anderen geven:S
je mag andermans medicijnen toch niet gebruiken? :|

Ingetjuhh 23-05-2006 12:04

Ik heb zo vaak anti biotica gekregen, ook voor dingen waar je het niet bij verwacht..

En na een tijdje slaat het niet meer aan zoals nu, gewoon immuum voor geworden..

Ik denk dat ze wel wat voorzichtiger mogen zijn met het voorschrijven hiervan..

Elister 23-05-2006 12:52

Heb een keelontsteking en pas een penicilinekuur gekregen die niet heeft gewerkt. Ik dacht al dat ik iets ernstigs had maar het schijnt dus vaker niet te werken.. Gorgel nu met zoutwater en drink veel kamillethee.

Maar koolbladeren op je hals? Hoe werkt dat dan?

Alicia Silverstone 23-05-2006 14:37

Ik heb weleens een antibioticum gehad toen ik keelontsteking had. Alles deed erg veel pijn, ik kon zowat niet eten en het was anders dan gewoon wat keelpijn. Bovendien had ik 2 dagen later mijn eindexamens, ik wilde dus per se dat het snel over was. Ook bij een blaasontsteking vroeger heb ik weleens een antibioticum gehad.

Ik vind het op zich logisch dat antibiotica worden voorgeschreven als de arts op basis van anamnese en onderzoek heeft beoordeeld dat het zinvol kan zijn. Ik vind dat van die tweede keus antibiotica wel slecht.

snoopy 23-05-2006 14:38

Ik heb vroeger wel vaak antibiotica gekregen, vooral op vakantie (Frankrijk...).
3 keer voor oorontsteking/keelontsteking

in Nederland heb ik 1 keer een antibiotica-kuur gekregen, toen had ik nierbekkenontsteking.
Ik heb ongeveer 1 keer per maand keelontsteking, en slik hiervoor nooit antibiotica. Ook oorontsteking komt enkele malen per jaar voor, maar het gaat vanzelf over. Ik heb zelfs een keer longontsteking gehad waarbij de arts zei: we kijken het even aan, als het langer duurt kunnen we een kuurtje doen!

Sarah 23-05-2006 14:40

Citaat:

Nonaj schreef op 23-05-2006 @ 12:46 :
je mag andermans medicijnen toch niet gebruiken? :|
nee, maar je wordt er niet voor gearresteerd als je het wel doet.

Ik heb nog nooit antibiotica gebruikt (y)
toen ik klein was had ik een vaak een oorontsteking, maar mijn ouders vonden altijd dat ik daar vanzelf overheen zou groeien zonder antibiotica, en ze hadden gelijk :)

MTpower 23-05-2006 16:10

Citaat:

ekki schreef op 22-05-2006 @ 18:17 :
Nee, wel andere medicatie (weet niet meer welke) en die hielpen goed.

Citaat:

Zeg je wel eens tegen een arts dat je geen antibiotica wilt? Of neem je het altijd als je arts dat voorschrijft?
Ik neem sowieso zo weinig mogelijk medicijnen, alleen als een kwaal zodanig is dat mijn school/werk/priveleven er onder lijdt neem ik medicijnen.
Voor een beetje hoofdpijn of misselijkheid vind ik het onzin om meteen maar een pilletje te nemen (n)

luchtballon 23-05-2006 17:21

Ik heb es antibiotica gehad voor keelontsteking. Maar toen had wel echt heel zware keelontsteking. Ik stikte echt bijna, en dan niet in een hoestbui dat je het even benauwd krijgt, maar ik kreeg sowieso nauwelijk lucht. Toen was ik in Frankrijk, maar blijkbaar doen ze het daar nogal snel aan dit topic te zien. Ik had ook nog 2 andere soorten pilletjes, maar ik kon/kan niet goed frans dus ik heb niet begrepen wat het was. Ik geloof ook gewoon iets verzachtends, en dus nog wat.

En ik heb een keer antibiotica gehad voor een hardnekkige verkoudheid. Dat vond ik wel onnnodig, maar ik wilde er wel snel van af zijn en geen rust nemen want het was zomervakantie. Ik was naar de dokter omdat ik bloed op ging hoesten, en die wilde weer van mij af zijn geloof ik.

scoutgirl14 23-05-2006 18:59

ik heb dit jaar 1 of 2 keer antibiotica gekregen omdat ik ooronsteking had en als ik het niet zou doen moes ik mischien worden geopereerd :s maar verder doet mij dokter het niet zo snel

MevrouwM 23-05-2006 21:27

Citaat:

Ingetjuhh schreef op 23-05-2006 @ 13:04 :
Ik heb zo vaak anti biotica gekregen, ook voor dingen waar je het niet bij verwacht..
Ik denk dat ze wel wat voorzichtiger mogen zijn met het voorschrijven hiervan..

Maar goed ik vind hierbij, je bent erzelf bij. Natuurlijk moet de arts voorzichtiger zijn met het voorschrijven, maar ook jij kan het wat minder snel aannemen.

Ik zelf heb niet zo vaak last van keelontsteking (of ik noem het niet snel zo). Wel ken ik mensen die bij een lichte verkoudheid menen dat ze keelontsteking hebben en direct aan de antibiotica willen. Dat vind ik overdreven.
Is het nodig, heb je echt erge keelontsteking dan is het natuurlijk een prima medicijn.

Verder ben ik in andere gevallen ook wat huiverig voor antibiotica. Ik heb regelmatig last van blaasonsteking maar heb hier nog nooit een kuur voor geslikt (uiteraard mocht dit wel van de arts). Zolang ik het nog kan oplossen zonder, dan zonder.

-En verder: ik heb voor mijn acnee wel eens 3 maanden een antibiotica geslikt. Als ik daar achteraf op terugkijk vind ik dat wel echt lang en slecht klinken, maar ja ik was toen nog jonger en was mijn acnee helemaal zat!-

ekki 24-05-2006 12:10

Citaat:

Elister schreef op 23-05-2006 @ 13:52 :
Maar koolbladeren op je hals? Hoe werkt dat dan?
Tsja, dat schijnt wel eens te werken. Net als ui overigens. Gewoon koolbladeren breken (zo vaak mogelijk) en dan op je keel leggen. Doek eromheen zodat het blijft zitten en dan zo lang mogelijk er omheen houden. Die warmte is ook wel goed voor je keel.

ekki 24-05-2006 12:14

Citaat:

MevrouwM schreef op 23-05-2006 @ 22:27 :
Maar goed ik vind hierbij, je bent erzelf bij. Natuurlijk moet de arts voorzichtiger zijn met het voorschrijven, maar ook jij kan het wat minder snel aannemen.
De meeste mensen weten niet wat er slecht is aan antibiotica en waarom ze het niet zouden nemen. De meeste mensen hebben sowieso erg weinig kennis van dat soort dingen. Ik vind dus dat de arts de grootste verantwoordelijkheid heeft. En natuurlijk ben je ook zelf verantwoordelijk, maar je hebt zelf niet daarvoor gestudeerd, dus hoe kun je dan dingen over medicijnen weten?

Gisteren ofzo was 'de stadsdokter' op tv. De HAIO (huisarts in opleiding) gaf een meneer met oogontsteking antibiotica mee. Tijdens de nabespreking kwam naar voren dat dat waarschijnlijk toch niet zou helpen, omdat het waarschijnlijk een virale infectie was. Toen zei hij: maar ik wilde die meneer graag wat mee naar huis geven.
Sorry, maar dat vind ik echt slecht. Geef mij liever niks mee naar huis, maar zeg dat als het na 2 weken nog niet over is, ik terug moet komen. Ik wil geen medicijnen als het niet nodig is.

Carl2 25-05-2006 10:31

Ik heb het voorgeschreven gekregen voor acne..

Daantje_0705 25-05-2006 10:57

Citaat:

ekki schreef op 24-05-2006 @ 13:14 :
Gisteren ofzo was 'de stadsdokter' op tv. De HAIO (huisarts in opleiding) gaf een meneer met oogontsteking antibiotica mee. Tijdens de nabespreking kwam naar voren dat dat waarschijnlijk toch niet zou helpen, omdat het waarschijnlijk een virale infectie was. Toen zei hij: maar ik wilde die meneer graag wat mee naar huis geven.
Sorry, maar dat vind ik echt slecht. Geef mij liever niks mee naar huis, maar zeg dat als het na 2 weken nog niet over is, ik terug moet komen. Ik wil geen medicijnen als het niet nodig is.

Dat heb ik ook wel eens. Ik kom ook wel eens bij mijn huisarts omdat mijn klachten verergerd zijn (astma) en dan wil ik eigenlijk ook graag dat hij mijn medicijnen ophoogd of iets anders voorschrijft omdat ik er vanaf wil. Hij heeft dat al verschillende keren niet gedaan omdat het gewoon aan het weer ofzo lag en vanzelf over moet gaan. Dan heb ik ook liever dat hij me naar huis stuurt met 'het gaat vanzelf over' dan 'neem maar dit of dat want dan krijg je misschien niet dat en dat'. Dat vind ik echt slecht. Gelukkig is mijn huisarts dus niet zo.

mathfreak 25-05-2006 13:35

Citaat:

ekki schreef op 22-05-2006 @ 18:47 :
Is het geen vicueuse (hoe schrijf je dat ook weer?) cirkel waar je in zit
Offtopic: De correcte uitdrukking is vicieuze cirkel.

vichog 25-05-2006 13:45

Citaat:

Carl2 schreef op 25-05-2006 @ 11:31 :
Ik heb het voorgeschreven gekregen voor acne..
dan moet dat wel HEEL erg zijn, lijkt me... Een goed poedertje of flesjes moet toch ook voldoende zijn?

MevrouwM 25-05-2006 15:33

Citaat:

ekki schreef op 24-05-2006 @ 13:14 :
De meeste mensen weten niet wat er slecht is aan antibiotica en waarom ze het niet zouden nemen. De meeste mensen hebben sowieso erg weinig kennis van dat soort dingen. Ik vind dus dat de arts de grootste verantwoordelijkheid heeft. En natuurlijk ben je ook zelf verantwoordelijk, maar je hebt zelf niet daarvoor gestudeerd, dus hoe kun je dan dingen over medicijnen weten?
Klopt, niet iedereen heeft daar kennis van en dan is het zeker de taak van een arts mensen hierover te informeren.

Mijn opmerking was wel een beetje gericht op Ingetjuhh die zelf aangeeft dat het niet meer aanslaat. Ik was hierbij er eigenlijk vanuit gegaan dat ze dit wist, maar ja hoeft natuurlijk niet.

Verder hoop ik toch wel dat wel een hele groep mensen is die er wel kennis van heeft. Ik bedoel deze groep mensen kunnen ook nog altijd zelf dingen opzoeken (natuurlijk is de een hier vaardiger in dan een anders maar toch).
Maar toch, ook mensen die wel de achtergrond van dit medicijn weten, slikken het toch "graag".

MevrouwM 25-05-2006 15:38

Citaat:

vichog schreef op 25-05-2006 @ 14:45 :
dan moet dat wel HEEL erg zijn, lijkt me... Een goed poedertje of flesjes moet toch ook voldoende zijn?
Mwah acnee is vaak ook wel heel erg.
Bij acnee denk ik tenminste niet aan 1 puistje. Dat is wel op te lossen met een zalfje oid, maar echte acnee, dat dus niet!
Maar ja een dokter zal het idd niet voorschrijven als het echt niet nodig is.

Ikkuuuuuh 30-08-2006 19:38

In Thailand geven ze je meteen het zwaarste voor kleine dingetjes en kan je bijna alles in een gewone apotheek kopen. Ik had uitslag van een bepaalde muggensteek en kreeg allemaal zakjes en moest 10 pilletjes per dag slikken 5 dagen lang. het ging wel snel over (inclusief mn acné) maar er zaten 4 per dag aan anti-biotica bij! Is dit wel gezond?

MieX 30-08-2006 19:47

4 pilletjes per dag is niet zo duidelijk als het om de vraag gezond of gevaarlijk gaat (dan moet je nog weten welke stof erin zit en welke dosering), maar dat t wat overdreven voor een muggenbult (of een beejte uitslag) is lijkt me duidelijk, tenzij ze enorm bang waren dat het malaria zou kunnen zijn (maar daar heb ik (nog) niet zo'n verstand van)

biep 31-08-2006 06:57

pff, moeten jullie eens in de VS gaan kijken...
daar schrijven ze letterlijk voor ieder wissewasjes antibiotica voor.

zelfs in hun 'betadine' zit antibiotica volgens de verpakking (het staat er op zon manier op dat het geweldig is, net als dat heart burn pillen daar worden aangeprezen als snoepjes ed).

ik vind dus dat t allemaal wel mee valt hier.

Amma 31-08-2006 11:03

Ik had al een hele tijd last van enorm opgezette amandelen toen de dokter me 2 keer een antibiotica kuur voorschreef, de 2e wat zwaarder dan de 1e. Het was niet zo dat het pijnlijk of ontstoken was, het was gewoon chronisch opgezet ofzo :confused:
Natuurlijk hielpen die kuren helemaal niks, maar heeft het me wel 100 euro van de no claim gekost (n)
Uiteindelijk zijn mn amandelen verwijderd.

~lienepien~ 31-08-2006 12:41

Citaat:

Heb een keer voor een tekenbeet antibiotica gehad. Wilde het zelf eigenlijk niet maar arts drong nogal aan. Heb later bij een andere arts nagevraagd; antibiotica was niet nodig geweest... (n)

Poepkind 31-08-2006 17:47

Citaat:

byebye schreef op 31-08-2006 @ 13:41 :
Heb een keer voor een tekenbeet antibiotica gehad. Wilde het zelf eigenlijk niet maar arts drong nogal aan. Heb later bij een andere arts nagevraagd; antibiotica was niet nodig geweest... (n)
Van teken kan je wel een ernstige infectie krijgen, maar ik weet eigenlijk niet meer of het een virus is of een bacterie.

Voor de rest vind ik het gebruik van antibiotica prima bij een bacteriele infectie. Als de arts twijfelt kan je toch die bacterien laten opkweken enzo, en dan kan je precies zien voor welk antibioticum de bacterie resistent is. Dat zouden ze vaker moeten doen, want volgens mij gebeurt dat nu alleen maar als je dodelijk ziek in het ziekenhuis ligt.

~lienepien~ 31-08-2006 18:21

Citaat:

Poepkind schreef op 31-08-2006 @ 18:47 :
Van teken kan je wel een ernstige infectie krijgen, maar ik weet eigenlijk niet meer of het een virus is of een bacterie.
Dat klopt, maar je hoeft pas antibiotica voorgeschreven te krijgen als je symptomen van Lyme hebt; was bij mij niet het geval.
Voor-het-geval-dat kan een arts het direct voorschrijven, maar dan is de kans op resistentie weer groter.

DDM 31-08-2006 19:59

Citaat:

Poepkind schreef op 31-08-2006 @ 18:47 :

Voor de rest vind ik het gebruik van antibiotica prima bij een bacteriele infectie. Als de arts twijfelt kan je toch die bacterien laten opkweken enzo, en dan kan je precies zien voor welk antibioticum de bacterie resistent is. Dat zouden ze vaker moeten doen, want volgens mij gebeurt dat nu alleen maar als je dodelijk ziek in het ziekenhuis ligt.

Een bacterie. Waarom zou je vaker AB willen voorschrijven en een kweek nemen? De meeste aandoeningen zijn self-limiting. Denk aan oorontstekingen, oogontstekingen en keelinfecties. De waarde van een kweek is beperkt. Als de kweek bekend is, is de infectie al over. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. En die behoren vooral tot de tweede lijn.

Kamarazow 31-08-2006 20:11

@ Topicstarter:

Ik ben als klein kind en baby volgegooid met AB. Mijn tanden hebben daardoor al toen ze doorkwamen een gelige aanslag gehad.

Gelukkig hadden mijn ouders besloten me naar een homepaath te brengen. Volgens hen werden de klachten veel minder door zijn behandeling. Uiteindelijk heeft het trainen in de buitenlucht bij een astmacentrum mij van mijn klachten afgeholpen.

Ik had namelijk erg kwetsbare longen. Ik heb veel longontsteking gehad toen ik klein was. Op dit moment is alles prima gelukkig.

vosje16 31-08-2006 20:37

Ik was een tijdje geleden naar de dokter gegaan omdat mijn moeder er zo hard op aandrong. 'k Had eerst enkele dagen keelpijn gehad, maar daarna was het overgegaan op mijn longen en moest ik de hele dag slijm ophoesten. Ik dacht dat het vanzelf ook wel over ging gaan, dus daarom dat ik in eerste instantie niet naar de dokter wou, maar mijn moeder dacht dat het een longontsteking was.

Uiteindelijk ben ik toch gegaan, maar mijn afspraak was 's avonds laat. Tegen dan had ik alweer bijna al het slijm van die dag uit mijn longen gehoest, waardoor hij nix speciaals aan mijn longen hoorde (zei hij). Hij ging mij een hoestsiroop voorschrijven en antibiotica voor als het binnen 3 dagen nog niet over was...Dit vind ik toch een beetje raar. Hij zegt dat hij nix verdachts hoort, maar toch gaat ie mij antibiotica voorschrijven :s 'k Heb hem gezegd dat ik niet per se antibiotica wou hebben als het niet nodig was maar hij heeft het mij toch voorgeschreven. 'k Heb het papiertje enkele dagen later weggegooid toen ik merkte dat het weer beter ging :p

dark princess 03-09-2006 13:21

Citaat:

Ik kreeg vaak antibiotica voor 'voorhoofdsholte-' en 'bijholteonsteking' terwijl dat helemaal niet hielp (was de kuur afgelopen, had ik het weer)...toch kreeg ik tot 6 keer toe dat voorgeschreven (in 3 jaar tijd). Ik had daarbij ook last van mijn keel, maar echte keelontsteking was het dus niet. Toen heb ik gezegd dat ik dat niet meer wilde, want het hielp dus niet en dat snapte de dokter niet :confused:

Kenjirro 03-09-2006 16:06

Ik heb ooit keelonstekeing gehad, en daar hielp antibiotica prima bij. Twas ook echt nodig, aangezien mijn hele keel dik en opgezwollen was.

Bij mijn broertje wisten ze niet of hij een virus of bacterieele infectie had, gaven ze hem maar anti biotica :rolleyes: (n)

Maija 03-09-2006 18:54

keelontsteking word toch bijna altijd veroorzakat door een virus, antibiotica is alleen maar om bacterien tegen te gaan..
Het maakt je alleen maar kwetsbaarder voor bijvoorbeeld gisten etc.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59.