![]() |
||
Citaat:
Zeg je wel eens tegen een arts dat je geen antibiotica wilt? Of neem je het altijd als je arts dat voorschrijft?
Laatst gewijzigd op 22-05-2006 om 17:22. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Maar dit geldt trouwens toch ook voor jou? Is het geen vicueuse (hoe schrijf je dat ook weer?) cirkel waar je in zit: je krijgt een infectie, dus je neemt antibiotica. Door de hoeveelheid antibiotica is je afweersysteem slecht en als je dan weer een infectie krijgt moet je bijna wel antibiotica nemen, omdat je afweersysteen slecht is. En daardoor wordt je afweersysteem weer slechter, enzovoorts. Maar ik kan me voorstellen dat dat voor jou wel moet?
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb nog nooit antibiotica gebruikt ![]() toen ik klein was had ik een vaak een oorontsteking, maar mijn ouders vonden altijd dat ik daar vanzelf overheen zou groeien zonder antibiotica, en ze hadden gelijk ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Voor een beetje hoofdpijn of misselijkheid vind ik het onzin om meteen maar een pilletje te nemen ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zelf heb niet zo vaak last van keelontsteking (of ik noem het niet snel zo). Wel ken ik mensen die bij een lichte verkoudheid menen dat ze keelontsteking hebben en direct aan de antibiotica willen. Dat vind ik overdreven. Is het nodig, heb je echt erge keelontsteking dan is het natuurlijk een prima medicijn. Verder ben ik in andere gevallen ook wat huiverig voor antibiotica. Ik heb regelmatig last van blaasonsteking maar heb hier nog nooit een kuur voor geslikt (uiteraard mocht dit wel van de arts). Zolang ik het nog kan oplossen zonder, dan zonder. -En verder: ik heb voor mijn acnee wel eens 3 maanden een antibiotica geslikt. Als ik daar achteraf op terugkijk vind ik dat wel echt lang en slecht klinken, maar ja ik was toen nog jonger en was mijn acnee helemaal zat!- |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Gisteren ofzo was 'de stadsdokter' op tv. De HAIO (huisarts in opleiding) gaf een meneer met oogontsteking antibiotica mee. Tijdens de nabespreking kwam naar voren dat dat waarschijnlijk toch niet zou helpen, omdat het waarschijnlijk een virale infectie was. Toen zei hij: maar ik wilde die meneer graag wat mee naar huis geven. Sorry, maar dat vind ik echt slecht. Geef mij liever niks mee naar huis, maar zeg dat als het na 2 weken nog niet over is, ik terug moet komen. Ik wil geen medicijnen als het niet nodig is.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn opmerking was wel een beetje gericht op Ingetjuhh die zelf aangeeft dat het niet meer aanslaat. Ik was hierbij er eigenlijk vanuit gegaan dat ze dit wist, maar ja hoeft natuurlijk niet. Verder hoop ik toch wel dat wel een hele groep mensen is die er wel kennis van heeft. Ik bedoel deze groep mensen kunnen ook nog altijd zelf dingen opzoeken (natuurlijk is de een hier vaardiger in dan een anders maar toch). Maar toch, ook mensen die wel de achtergrond van dit medicijn weten, slikken het toch "graag". |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij acnee denk ik tenminste niet aan 1 puistje. Dat is wel op te lossen met een zalfje oid, maar echte acnee, dat dus niet! Maar ja een dokter zal het idd niet voorschrijven als het echt niet nodig is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Voor de rest vind ik het gebruik van antibiotica prima bij een bacteriele infectie. Als de arts twijfelt kan je toch die bacterien laten opkweken enzo, en dan kan je precies zien voor welk antibioticum de bacterie resistent is. Dat zouden ze vaker moeten doen, want volgens mij gebeurt dat nu alleen maar als je dodelijk ziek in het ziekenhuis ligt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor-het-geval-dat kan een arts het direct voorschrijven, maar dan is de kans op resistentie weer groter. |
![]() |
||
Citaat:
Een bacterie. Waarom zou je vaker AB willen voorschrijven en een kweek nemen? De meeste aandoeningen zijn self-limiting. Denk aan oorontstekingen, oogontstekingen en keelinfecties. De waarde van een kweek is beperkt. Als de kweek bekend is, is de infectie al over. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. En die behoren vooral tot de tweede lijn.
||
Citaat:
![]()
|
|