![]() |
3 mnd roodstaan?
Hallo,
ik heb een normale rekening bij de ABN Amro. Hierop kan ik roodstaan, iets dat ik wel eens gebruik. Door wat grotere uitgaven is het de afgelopen 4 maanden niet voorgekomen dat ik boven 0 ben uitgekomen (mijn salaris komt wel hier op binnen). Er staat mij iets bij dat dit maar 3 maanden mag, en er dan 'iets gebeurd'. Ik heb echter nog nergens nooit iets van gehoord... iemand die mij hier misschien iets over kan vertellen? |
Dan gaat de bank lachen. Als je langere tijd rood staat, kun je beter een doorlopend krediet of zoiets aanvragen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
in principe is een doorlopend krediet wel goedkoper (minder rente), maar voor een student vrijwel onmogelijk om te krijgen volgens mij.
maar een studentenkrediet kan een prima oplossing zijn voor sommigen, lijkt me. beter dan eeuwig rood staan (rood staan is nou eenmaal de duurste manier van geld lenen, op kopen op afbetaling na). op veel studentenrekeningen mag je onbeperkt (wat tijd betreft, niet wat bedrag betreft ;)) rood staan. bij de postbank sowieso. |
Volgens mij moet je dan rente betalen? Ik weet niet hoe dat precies zit.
Studeer je? Dan heb je een studentenrekening omdat je stufi ontvangt, bij deze rekening kun je er voor kiezen om rood te staan. M.a.w. is het dus handiger om op die rekening rood te staan (als het echt moet) dan op je normale betaalrekening. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
als je 1000 euro rood staat, dan kost je dan over een jaar genomen dus 76 euro. en dat is goedkoper dan rood staan voor 'gewone mensen' (dit is een studententarief), maar goedkoop is het alsnog niet. overigens vind ik het wel knap om eerst te stellen dat rood staan niet zo duur is en dat een doorlopend krediet nemen 'onzin' zou zijn, om vervolgens zelf niet te weten hoe duur dat rood staan dan precies is. Nee, dat is niet persoonlijk bedoelt, ook al denk je waarschijnlijk van wel. |
Absoluut gezien is die paar euro per maand niet zoveel geld... maar relatief gezien is rood staan wel duur. Alleen zou ik me bij onder de vijfhonder euro niet zo druk maken. Dat doe ik zelf ook niet :P
|
Citaat:
|
Volgens mij heb ik zoiets wel gelezen in de AV (van de Rabobank). Je zou er jouw Algemene Voorwaardes er eens op na moeten slaan. Die kunnen je wel uitsluitsel geven.
Ik sta zelf overigens nooit rood. Ik heb bij het afsluiten van mijn studentenrekening ook aangegeven dat ik daar geen behoefte aan heb. Waarom haal je het niet van je spaarrekening en stort je het terug als je weer wat over hebt? Dus een soort micro-conjuctuur demper. Werkt perfect bij mij. Ok, dat werkt niet bij een structureel overschot, maar dan is rood staan of een krediet ook geen oplossing. Dan zul je toch iets aan de in- of uitgavenpatroon moeten doen. |
Citaat:
|
Citaat:
Overigens had ik niet het idee dat TS veel rood staat en vind ik het nog steeds onzin om een doorlopend krediet te nemen. |
Citaat:
|
om op de vraag van TS te antwoorden;
het maakt geen ene drol uit, als je maar de servicekosten en de wereldpas kosten netjes af laat schrijven en de rente uiteraard. Er moet wel elke maand minimaal 2,5% van het totaal bedrag binnen komen op de rekening. |
Citaat:
Die 2,5% is bij een doorlopend krediet het geval. Heb een doorlopend krediet bij de ABN en betaal meer rente dan wat hier wordt opgegeven voor het rood staan. Pas bij de 5000 euro betaal ik minder. Rood staan is over het algemeen goedkoper bij lage bedragen. Een flexibel krediet is bij hogere bedragen goedkoper. Bij studenten geld waarschijnlijk de 3 maanden termijn niet. Ik ben geen student en mijn rekening wordt na 3 maanden roodstaan geblokeer tot het moment dat je weer positief staat (al is het maar 1 cent). Daarna gaat opnieuw de 3 maanden termijn in. Gelukkig verdien ik meer dan ik rood kan staan dus sta elke maand netjes positief. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37. |