Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2006, 20:11
dwight88
dwight88 is offline
Hallo,

ik heb een normale rekening bij de ABN Amro. Hierop kan ik roodstaan, iets dat ik wel eens gebruik. Door wat grotere uitgaven is het de afgelopen 4 maanden niet voorgekomen dat ik boven 0 ben uitgekomen (mijn salaris komt wel hier op binnen). Er staat mij iets bij dat dit maar 3 maanden mag, en er dan 'iets gebeurd'. Ik heb echter nog nergens nooit iets van gehoord...

iemand die mij hier misschien iets over kan vertellen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2006, 20:38
Go
Go is offline
Dan gaat de bank lachen. Als je langere tijd rood staat, kun je beter een doorlopend krediet of zoiets aanvragen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 20:50
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
gerwin schreef op 26-05-2006 @ 21:38 :
Dan gaat de bank lachen. Als je langere tijd rood staat, kun je beter een doorlopend krediet of zoiets aanvragen beetje bezuinigen.
Oud 27-05-2006, 06:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
gerwin schreef op 26-05-2006 @ 21:38 :
Dan gaat de bank lachen. Als je langere tijd rood staat, kun je beter een doorlopend krediet of zoiets aanvragen.
Wat een onzin.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 07:21
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
in principe is een doorlopend krediet wel goedkoper (minder rente), maar voor een student vrijwel onmogelijk om te krijgen volgens mij.

maar een studentenkrediet kan een prima oplossing zijn voor sommigen, lijkt me. beter dan eeuwig rood staan (rood staan is nou eenmaal de duurste manier van geld lenen, op kopen op afbetaling na).

op veel studentenrekeningen mag je onbeperkt (wat tijd betreft, niet wat bedrag betreft ) rood staan. bij de postbank sowieso.
Oud 27-05-2006, 10:15
Iduna
Iduna is offline
Volgens mij moet je dan rente betalen? Ik weet niet hoe dat precies zit.

Studeer je? Dan heb je een studentenrekening omdat je stufi ontvangt, bij deze rekening kun je er voor kiezen om rood te staan.
M.a.w. is het dus handiger om op die rekening rood te staan (als het echt moet) dan op je normale betaalrekening.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 10:37
Go
Go is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-05-2006 @ 07:56 :
Wat een onzin.
Vertel.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 11:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
gerwin schreef op 27-05-2006 @ 11:37 :
Vertel.
Ik betaal bij de abn amro ontzettend weinig rente wanneer ik rood sta. Het is de moeite niet om een krediet te nemen. Zeker niet als je verwacht binnenkort niet meer rood te staan.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 12:57
Go
Go is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-05-2006 @ 12:12 :
Ik betaal bij de abn amro ontzettend weinig rente wanneer ik rood sta. Het is de moeite niet om een krediet te nemen. Zeker niet als je verwacht binnenkort niet meer rood te staan.
Wat is het percentage dat je betaalt? Over het algemeen geldt toch echt dat roodstaan duurder is dan een doorlopend krediet opnemen (afgezien van het niet-maken van schulden natuurlijk, maar daar kan TS volgens mij zelf ook wel opkomen).
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 13:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
gerwin schreef op 27-05-2006 @ 13:57 :
Wat is het percentage dat je betaalt? Over het algemeen geldt toch echt dat roodstaan duurder is dan een doorlopend krediet opnemen (afgezien van het niet-maken van schulden natuurlijk, maar daar kan TS volgens mij zelf ook wel opkomen).
Uh wat het percentage is weet ik niet. Heb wel een studentenverzekering en het is steeds iets van 3 euro. Ik merk t niet eens. Weet ook niet hoe vaak er rente wordt afgeschreven Nu sta ik overigens niet meer rood hoor
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 14:01
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-05-2006 @ 14:00 :
Uh wat het percentage is weet ik niet. Heb wel een studentenverzekering en het is steeds iets van 3 euro. Ik merk t niet eens. Weet ook niet hoe vaak er rente wordt afgeschreven Nu sta ik overigens niet meer rood hoor
rente wordt elke maand afgeschreven. bij een limiet van 1000 euro betaal je 7,6% rente. dat loopt op, bij een limiet van 5000 euro betaal je 9,3%.

als je 1000 euro rood staat, dan kost je dan over een jaar genomen dus 76 euro.

en dat is goedkoper dan rood staan voor 'gewone mensen' (dit is een studententarief), maar goedkoop is het alsnog niet.

overigens vind ik het wel knap om eerst te stellen dat rood staan niet zo duur is en dat een doorlopend krediet nemen 'onzin' zou zijn, om vervolgens zelf niet te weten hoe duur dat rood staan dan precies is. Nee, dat is niet persoonlijk bedoelt, ook al denk je waarschijnlijk van wel.
Oud 27-05-2006, 15:07
Verwijderd
Absoluut gezien is die paar euro per maand niet zoveel geld... maar relatief gezien is rood staan wel duur. Alleen zou ik me bij onder de vijfhonder euro niet zo druk maken. Dat doe ik zelf ook niet
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 15:52
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-05-2006 @ 08:21 :
op veel studentenrekeningen mag je onbeperkt (wat tijd betreft, niet wat bedrag betreft ) rood staan. bij de postbank sowieso.
Ja, totdat je gaat werken en bij aanvang al behoorlijk goed verdient, dan doet men ineens moeilijk over je kredietwaardigheid en kun je geen cent meer van ze lenen. En dat noemt zich een studentgerichte bank.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 19:21
LB06
LB06 is offline
Volgens mij heb ik zoiets wel gelezen in de AV (van de Rabobank). Je zou er jouw Algemene Voorwaardes er eens op na moeten slaan. Die kunnen je wel uitsluitsel geven.

Ik sta zelf overigens nooit rood. Ik heb bij het afsluiten van mijn studentenrekening ook aangegeven dat ik daar geen behoefte aan heb. Waarom haal je het niet van je spaarrekening en stort je het terug als je weer wat over hebt? Dus een soort micro-conjuctuur demper. Werkt perfect bij mij.

Ok, dat werkt niet bij een structureel overschot, maar dan is rood staan of een krediet ook geen oplossing. Dan zul je toch iets aan de in- of uitgavenpatroon moeten doen.

Laatst gewijzigd op 28-05-2006 om 18:42.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 01:48
Roos
Roos is offline
Citaat:
LB06 schreef op 27-05-2006 @ 20:21 :
Ik sta zelf overigens nooit. Ik heb bij het afsluiten van mijn studentenrekening ook aangegeven dat ik daar geen behoefte aan heb. Waarom haal je het niet van je spaarrekening en stort je het terug als je weer wat over hebt? Dus een soort micro-conjuctuur demper. Werkt perfect bij mij.
Moet je wel een spaarrekening met geld erop, hebben
Oud 28-05-2006, 08:55
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-05-2006 @ 15:01 :

overigens vind ik het wel knap om eerst te stellen dat rood staan niet zo duur is en dat een doorlopend krediet nemen 'onzin' zou zijn, om vervolgens zelf niet te weten hoe duur dat rood staan dan precies is. Nee, dat is niet persoonlijk bedoelt, ook al denk je waarschijnlijk van wel.
Ach zeikerd, doe eens wat nuttigs met je leven

Overigens had ik niet het idee dat TS veel rood staat en vind ik het nog steeds onzin om een doorlopend krediet te nemen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 09:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2006 @ 16:52 :
Ja, totdat je gaat werken en bij aanvang al behoorlijk goed verdient, dan doet men ineens moeilijk over je kredietwaardigheid en kun je geen cent meer van ze lenen. En dat noemt zich een studentgerichte bank.
ja, want een jurist zit natuurlijk veel slechter in zn centjes dan een student. vreemde redenering, i know, maar dat doen ze bij de postbank ook, weet ik inmiddels. (o, dus je hebt nu per maand ca 4x zoveel te besteden als een jaar geleden. nou meneer, dan mag u nu dus niet meer zomaar rood staan. huh ?)
Oud 28-05-2006, 12:57
Tiño
Tiño is offline
om op de vraag van TS te antwoorden;

het maakt geen ene drol uit, als je maar de servicekosten en de wereldpas kosten netjes af laat schrijven en de rente uiteraard. Er moet wel elke maand minimaal 2,5% van het totaal bedrag binnen komen op de rekening.
Oud 29-05-2006, 12:25
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
Tiño schreef op 28-05-2006 @ 13:57 :
om op de vraag van TS te antwoorden;

het maakt geen ene drol uit, als je maar de servicekosten en de wereldpas kosten netjes af laat schrijven en de rente uiteraard. Er moet wel elke maand minimaal 2,5% van het totaal bedrag binnen komen op de rekening.

Die 2,5% is bij een doorlopend krediet het geval. Heb een doorlopend krediet bij de ABN en betaal meer rente dan wat hier wordt opgegeven voor het rood staan. Pas bij de 5000 euro betaal ik minder.

Rood staan is over het algemeen goedkoper bij lage bedragen. Een flexibel krediet is bij hogere bedragen goedkoper.

Bij studenten geld waarschijnlijk de 3 maanden termijn niet. Ik ben geen student en mijn rekening wordt na 3 maanden roodstaan geblokeer tot het moment dat je weer positief staat (al is het maar 1 cent). Daarna gaat opnieuw de 3 maanden termijn in.

Gelukkig verdien ik meer dan ik rood kan staan dus sta elke maand netjes positief.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten