![]() |
boete bij te hard rijden als gevolg van afwijking in de meetapparatuur
Ik geef het volgende geval:
We hebben een auto die met een snelheid van 100km/h op de teller over de weg rijdt. Op deze weg staat tevens een flitspaal geinstalleerd. De afwijking van de teller is 8% beide kanten op. We nemen nu aan dat deze 8% erbij komt. De flitspaal heeft een meetcorrectie van 4 km/h. Op dit moment wordt de auto dus geflits. De eenvoudige kansberekening leert dat de kans hierop ongeveer 28% is. Nu vroeg ik mij af in hoeverre je je kan beroepen op de afwijking van je eigen snelheidsmeter. Het is toch niet aan jou te wijten dat deze niet in staat is de precieze snelheid aan te geven. |
Het is toch jouw auto?
|
Citaat:
|
Vantevoren kijken of je snelheidsmeter nauwkeurig is en zonee, de afwijking van die snelheidsmeter in je rijgedrag verdisconteren.
|
Citaat:
|
Waarom is dat 'niet normaal'? Het is een feit van algemene bekendheid dat snelheidsmeters in auto's onbetrouwbaar kunnen zijn of dat kunnen worden na verloop van tijd, dat het analoge apparatuur is en dat ze dus een inherente afwijking hebben. Dat is jouw eigen verantwoordelijkheid als eigenaar van de auto.
Dat het lastig te bepalen, is verder ook niet een probleem dat je op iemand anders kunt afwikkelen. Dan ga je maar terug naar de garage waar je hem gekocht hebt en laat de afwijking daar bepalen. |
Dat soort afwijkingen zijn (bij een fatsoenlijke meter en onderhoud) marginaal en worden daarom beschouwd als deel van de factoren die de meetcorrectie weg neemt.
Afwijkingen zijn uiteraard je eigen verantwoordelijkheid. |
Citaat:
|
Maar wat is nou het punt? Jij hebt geen zin om je eigendommen door te lichten om te kijken of ze wel doen wat je denkt dat ze doen, en je wilt dat aan een ander, in casu de politie, tegenwerpen? Beetje vreemd vind je niet?
|
1. Cruise control op 50 km/h (of gewoon je voet heel stil houden bij 50 km/h :p )
2. Langs een controlepunt rijden waar je snelheid digitaal wordt weergegeven. 3. Bepaal je afwijking. Klaar! |
Citaat:
|
Ja, ik vind het eigenlijk nogal stuitend: 'het is toch niet normaal dat ik regelmatig iets aan mijn auto moet doen' of 'het is toch niet aan mij te wijten'.
Je bent toch niet aan volkomen hulpeloos lammetje dat overgeleverd is aan de wilde krachten van de omgeving? Wel eens gehoord van de objectiverende formule 'weten of behoren te weten' ? |
Lang leve GPS.
|
de afwijking van een snelheidsmeter is vrijwel altijd naar boven (dus de teller geeft ca 5% hoger aan dan dat je eigenlijk rijdt; 8% lijkt mij wat aan de hoge kant).
geen enkele auto geeft aan dat je minder hard rijdt dan dat je eigenlijk doet. tenzij je de wielen vervangen hebt door andere met een andere afrolomtrek, maar dat behoor je dan zelf te weten. (een maat grotere wielen, waarbij de complete afrolomtrek toeneemt, zal ervoor zorgen dat je teller niet meer deugt en je eigenlijk harder rijdt dan dat je teller aangeeft). het is je eigen verantwoordelijkheid om dat soort dingen te weten. het is al heel schappelijk dat er een correctie wordt toegepast (die overigens voor zover ik weet in harde km's bepaalt is, niet in procenten, maar wel afhankelijk van bepaalde snelheden. bij <100km/u zal t 3 km/u correctie zijn.) enkel bij een gloednieuwe auto zou de fabrikant wellicht iets te wijten zijn, als de teller 100 aangeeft en je rijdt 110 of zo. niet dat dat voor zal komen, aangezien fabrikanten liever geen claims aan hun broek hebben hangen worden tellers standaard wat optimistisch afgesteld. |
Citaat:
Daarnaast is het jou verantwoordelijkheid om te zorgen dat je auto voldoet aan de eisen en 1 van de eisen is dat je KM teller juist functioneerd. Bij een nieuwe auto zal er geen afwijking in zitten van 8km p u. |
Citaat:
Mijn snelheidsmeter heeft een afwijking van 9 km/u. Ofwel; de meter geeft aan dat ik harder rijdt dan in werkelijkheid. De meters langs de kant van de weg zijn niet altijd even nauwkeurig, overigens! Als je een Tomtom-achtig systeem hebt: die geeft precies aan hoe hard je rijdt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De afwijking van een tomtom-systeem is <1%. Echter, het is geen continu-meting, het is een meting die heel vaak uitgevoerd wordt, en daartussen kan de afwijking theoretisch groter zijn (maar dat is niet zo, een gps-systeem is gewoon behoorlijk nauwkeurig, zolang er een goede plaatsbepaling is. GPS heeft al tijden geen afwijking van een kilometer meer he, tis nu officieel een publiek te gebruiken netwerk.) overigens zou een afwijking van de tomtom dus wel de 'verkeerde' kan op kunnen gaan, dat je dus harder rijdt dan dat je teller aangeeft, en bij een analoge snelheidsmeter is dat vrijwel onmogelijk. |
Citaat:
Kleine afwijking van 5 km/u op mijn teller, vind ik nog veel eigenlijk. Maja kijk toch veel op mijn tom tom. |
Citaat:
Als je kilometer teller dat aangeeft dan zit daar waarschijnlijk een afwijking in hoor ;-) |
Tom tom ;)
|
Citaat:
Ben een beetje chagarijnig momenteel. |
Citaat:
|
Een GPS is inderdaad de beste manier om je echte snelheid te checken. Ik ijkte een jaar of 6 geleden al snelheidsmeters met een Garmin GPS-toestel uit een sportvliegtuig. Was wel komisch, ik had er ineens 2 antennes bij op het dak met draadjes vanuit het interieur. Je moest eens weten hoeveel mensen spontaan langzamer gingen rijden toen ze me in hun spiegels zagen ;)
Maar ook zonder tomtom kun je makkelijk je snelheid ijken. Bij een Europese of Japanse auto mag je ervan uit gaan dat je snelheidsmeter zo'n 5% afwijkt. Als je 105 rijdt, dan rijdt je dus feitelijk maar 100. Maar een flitser flitst niet bij 100, maar pas bij 108. Dat betekent dat als je geflitst wordt, je op je teller ruim boven de 110 hebt gereden. Bij sommige nieuwe auto's is het nog makkelijker. Bij BMW's kun je instellen dat er een pieper afgaat als je harder rijdt dan de vooraf ingestelde snelheid, en bij bv. de Renault Mégane kun je een snelheidsbegrenzer instellen, hij gaat dan domweg niet harder. Kijk alleen uit met Amerikanen die tweedehands ingevoerd zijn. In Amerika mag de teller niet afwijken, en is de snelheid die de teller aangeeft, dus de snelheid die je rijdt. Maar als je netjes 60 mijl aanhoudt, rij je 96 km/u dus dan zit je altijd goed. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.