Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2006, 16:45
Verwijderd
Ik geef het volgende geval:

We hebben een auto die met een snelheid van 100km/h op de teller over de weg rijdt. Op deze weg staat tevens een flitspaal geinstalleerd. De afwijking van de teller is 8% beide kanten op. We nemen nu aan dat deze 8% erbij komt. De flitspaal heeft een meetcorrectie van 4 km/h. Op dit moment wordt de auto dus geflits. De eenvoudige kansberekening leert dat de kans hierop ongeveer 28% is.

Nu vroeg ik mij af in hoeverre je je kan beroepen op de afwijking van je eigen snelheidsmeter. Het is toch niet aan jou te wijten dat deze niet in staat is de precieze snelheid aan te geven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2006, 16:49
Verwijderd
Het is toch jouw auto?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 16:55
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2006 @ 17:49 :
Het is toch jouw auto?
ja ok, maar hoe kan je anders weten hoe hard je rijdt?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 16:56
Verwijderd
Vantevoren kijken of je snelheidsmeter nauwkeurig is en zonee, de afwijking van die snelheidsmeter in je rijgedrag verdisconteren.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 17:31
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2006 @ 17:56 :
Vantevoren kijken of je snelheidsmeter nauwkeurig is en zonee, de afwijking van die snelheidsmeter in je rijgedrag verdisconteren.
MAar het is toch niet normaal als je bij een auto eens in de zoveeltijd moet gaan meten wat je afwijking is. Dat is bovendien ook nog eens lastig te bepalen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 17:35
Verwijderd
Waarom is dat 'niet normaal'? Het is een feit van algemene bekendheid dat snelheidsmeters in auto's onbetrouwbaar kunnen zijn of dat kunnen worden na verloop van tijd, dat het analoge apparatuur is en dat ze dus een inherente afwijking hebben. Dat is jouw eigen verantwoordelijkheid als eigenaar van de auto.

Dat het lastig te bepalen, is verder ook niet een probleem dat je op iemand anders kunt afwikkelen. Dan ga je maar terug naar de garage waar je hem gekocht hebt en laat de afwijking daar bepalen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 18:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Dat soort afwijkingen zijn (bij een fatsoenlijke meter en onderhoud) marginaal en worden daarom beschouwd als deel van de factoren die de meetcorrectie weg neemt.

Afwijkingen zijn uiteraard je eigen verantwoordelijkheid.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 19:24
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 27-05-2006 @ 19:37 :
Dat soort afwijkingen zijn (bij een fatsoenlijke meter en onderhoud) marginaal en worden daarom beschouwd als deel van de factoren die de meetcorrectie weg neemt.

Afwijkingen zijn uiteraard je eigen verantwoordelijkheid.
Nee hoor, de afwijkingen van meters zijn vrijwel altijd meer dan 4% en liggen doorgaans zo rond de 8%. Daarnaast zal de meetcorrectie grotendeels afhankelijk zijn van de eigen onnauwkeurigheid wat betreft de tijd en sensoren. Als je bedenkt dat een sensor doorgaans een nauwkeurigheid heeft van 2% dan kan je bedenken dat als ze redelijk willen meten ze iig 2x de standaardafwijking moeten nemen, waarbij dat dus komt op 4%, dat op 100km/h levert dus een meetcorrectie van 4km/h.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 19:54
Verwijderd
Maar wat is nou het punt? Jij hebt geen zin om je eigendommen door te lichten om te kijken of ze wel doen wat je denkt dat ze doen, en je wilt dat aan een ander, in casu de politie, tegenwerpen? Beetje vreemd vind je niet?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 21:41
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
1. Cruise control op 50 km/h (of gewoon je voet heel stil houden bij 50 km/h )
2. Langs een controlepunt rijden waar je snelheid digitaal wordt weergegeven.
3. Bepaal je afwijking.

Klaar!
__________________
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 22:02
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-05-2006 @ 20:24 :
Nee hoor, de afwijkingen van meters zijn vrijwel altijd meer dan 4% en liggen doorgaans zo rond de 8%.
Slechte meters dan, maar ja, bottom line blijft dat je je er niet achter kunt verschuilen, wat Nare al zei.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 22:10
Verwijderd
Ja, ik vind het eigenlijk nogal stuitend: 'het is toch niet normaal dat ik regelmatig iets aan mijn auto moet doen' of 'het is toch niet aan mij te wijten'.

Je bent toch niet aan volkomen hulpeloos lammetje dat overgeleverd is aan de wilde krachten van de omgeving? Wel eens gehoord van de objectiverende formule 'weten of behoren te weten' ?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 00:38
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Lang leve GPS.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 10:29
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
de afwijking van een snelheidsmeter is vrijwel altijd naar boven (dus de teller geeft ca 5% hoger aan dan dat je eigenlijk rijdt; 8% lijkt mij wat aan de hoge kant).

geen enkele auto geeft aan dat je minder hard rijdt dan dat je eigenlijk doet.

tenzij je de wielen vervangen hebt door andere met een andere afrolomtrek, maar dat behoor je dan zelf te weten. (een maat grotere wielen, waarbij de complete afrolomtrek toeneemt, zal ervoor zorgen dat je teller niet meer deugt en je eigenlijk harder rijdt dan dat je teller aangeeft).

het is je eigen verantwoordelijkheid om dat soort dingen te weten. het is al heel schappelijk dat er een correctie wordt toegepast (die overigens voor zover ik weet in harde km's bepaalt is, niet in procenten, maar wel afhankelijk van bepaalde snelheden. bij <100km/u zal t 3 km/u correctie zijn.)

enkel bij een gloednieuwe auto zou de fabrikant wellicht iets te wijten zijn, als de teller 100 aangeeft en je rijdt 110 of zo. niet dat dat voor zal komen, aangezien fabrikanten liever geen claims aan hun broek hebben hangen worden tellers standaard wat optimistisch afgesteld.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 23:36
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
Jolt schreef op 28-05-2006 @ 01:38 :
Lang leve GPS.
Dan zou sjoemelen met je KM teller wel heel interessant worden...

Daarnaast is het jou verantwoordelijkheid om te zorgen dat je auto voldoet aan de eisen en 1 van de eisen is dat je KM teller juist functioneerd.

Bij een nieuwe auto zal er geen afwijking in zitten van 8km p u.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 12:18
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-05-2006 @ 18:31 :
MAar het is toch niet normaal als je bij een auto eens in de zoveeltijd moet gaan meten wat je afwijking is. Dat is bovendien ook nog eens lastig te bepalen.
Bij een vrachtwagen wordt elk jaar de snelheidsmeter geeikt. Van mij mogen ze dat ook wel bij de APK uitvoeren (dat is niet realistisch, ik weet het )
Mijn snelheidsmeter heeft een afwijking van 9 km/u. Ofwel; de meter geeft aan dat ik harder rijdt dan in werkelijkheid.
De meters langs de kant van de weg zijn niet altijd even nauwkeurig, overigens!

Als je een Tomtom-achtig systeem hebt: die geeft precies aan hoe hard je rijdt.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 27-05-2006 @ 22:41 :
1. Cruise control op 50 km/h (of gewoon je voet heel stil houden bij 50 km/h )
2. Langs een controlepunt rijden waar je snelheid digitaal wordt weergegeven.
3. Bepaal je afwijking.

Klaar!
De afwijking zal natuurlijk groter zijn bij een hogere snelheid
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 14:01
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2006 @ 23:10 :
Ja, ik vind het eigenlijk nogal stuitend: 'het is toch niet normaal dat ik regelmatig iets aan mijn auto moet doen' of 'het is toch niet aan mij te wijten'.

Je bent toch niet aan volkomen hulpeloos lammetje dat overgeleverd is aan de wilde krachten van de omgeving? Wel eens gehoord van de objectiverende formule 'weten of behoren te weten' ?
Nou het bijstellen van de km-teller valt niet in de categorie iets aan me auto doen. Ik vroeg me alleen af of je mocht verwachten dat de km-teller altijd de juiste snelheid aangeeft. Maar dat is dus kennelijk niet zo.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-05-2006, 14:02
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 30-05-2006 @ 13:18 :


Als je een Tomtom-achtig systeem hebt: die geeft precies aan hoe hard je rijdt.
Nee hoor, maar wel preciezer dan de km-teller. Volgens mij heeft een tom tom een afwijking van iets van 3-4%
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 15:40
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 30-05-2006 @ 15:01 :
Nou het bijstellen van de km-teller valt niet in de categorie iets aan me auto doen. Ik vroeg me alleen af of je mocht verwachten dat de km-teller altijd de juiste snelheid aangeeft. Maar dat is dus kennelijk niet zo.
Nou zal bij een apk een grote afwijking wel opgemerkt worden, en af-fabriek worden die dingen wel netjes (lees : optimistisch) afgesteld. Als er dan niks raars gebeurd, zal de afwijking altijd naar boven zijn, en is er niks aan de hand.

De afwijking van een tomtom-systeem is <1%. Echter, het is geen continu-meting, het is een meting die heel vaak uitgevoerd wordt, en daartussen kan de afwijking theoretisch groter zijn (maar dat is niet zo, een gps-systeem is gewoon behoorlijk nauwkeurig, zolang er een goede plaatsbepaling is. GPS heeft al tijden geen afwijking van een kilometer meer he, tis nu officieel een publiek te gebruiken netwerk.)

overigens zou een afwijking van de tomtom dus wel de 'verkeerde' kan op kunnen gaan, dat je dus harder rijdt dan dat je teller aangeeft, en bij een analoge snelheidsmeter is dat vrijwel onmogelijk.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 20:06
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
starslayer schreef op 30-05-2006 @ 00:36 :
Dan zou sjoemelen met je KM teller wel heel interessant worden...

Daarnaast is het jou verantwoordelijkheid om te zorgen dat je auto voldoet aan de eisen en 1 van de eisen is dat je KM teller juist functioneerd.

Bij een nieuwe auto zal er geen afwijking in zitten van 8km p u.
Nou als ik 140 rij, dan staat op mijn tom tom dat ik maar 135 rij.
Kleine afwijking van 5 km/u op mijn teller, vind ik nog veel eigenlijk.

Maja kijk toch veel op mijn tom tom.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 20:13
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 31-05-2006 @ 21:06 :
Nou als ik 140 rij, dan staat op mijn tom tom dat ik maar 135 rij.
Kleine afwijking van 5 km/u op mijn teller, vind ik nog veel eigenlijk.

Maja kijk toch veel op mijn tom tom.
Hoe weet je dat je 140 rijd?
Als je kilometer teller dat aangeeft dan zit daar waarschijnlijk een afwijking in hoor ;-)
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 20:15
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Tom tom
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 20:19
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 31-05-2006 @ 21:15 :
Tom tom
Jah dat snap ik alleen ik las het anders dat je tomtom het fout aangaf maar je zegt oo kdat die het goede aangeeft laat maar weer :-)
Ben een beetje chagarijnig momenteel.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 06:51
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Jolt schreef op 31-05-2006 @ 21:06 :
Nou als ik 140 rij, dan staat op mijn tom tom dat ik maar 135 rij.
Kleine afwijking van 5 km/u op mijn teller, vind ik nog veel eigenlijk.

Maja kijk toch veel op mijn tom tom.
afwijking van 3%, is normaal.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2006, 11:55
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Een GPS is inderdaad de beste manier om je echte snelheid te checken. Ik ijkte een jaar of 6 geleden al snelheidsmeters met een Garmin GPS-toestel uit een sportvliegtuig. Was wel komisch, ik had er ineens 2 antennes bij op het dak met draadjes vanuit het interieur. Je moest eens weten hoeveel mensen spontaan langzamer gingen rijden toen ze me in hun spiegels zagen

Maar ook zonder tomtom kun je makkelijk je snelheid ijken. Bij een Europese of Japanse auto mag je ervan uit gaan dat je snelheidsmeter zo'n 5% afwijkt. Als je 105 rijdt, dan rijdt je dus feitelijk maar 100. Maar een flitser flitst niet bij 100, maar pas bij 108. Dat betekent dat als je geflitst wordt, je op je teller ruim boven de 110 hebt gereden.

Bij sommige nieuwe auto's is het nog makkelijker. Bij BMW's kun je instellen dat er een pieper afgaat als je harder rijdt dan de vooraf ingestelde snelheid, en bij bv. de Renault Mégane kun je een snelheidsbegrenzer instellen, hij gaat dan domweg niet harder.

Kijk alleen uit met Amerikanen die tweedehands ingevoerd zijn. In Amerika mag de teller niet afwijken, en is de snelheid die de teller aangeeft, dus de snelheid die je rijdt. Maar als je netjes 60 mijl aanhoudt, rij je 96 km/u dus dan zit je altijd goed.
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam

Laatst gewijzigd op 04-06-2006 om 13:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.