![]() |
Flatscreen
Wat zijn redelijke waarden voor een flatscreen? Dan heb ik het niet over de maten, maar dingen als:
Dot Pitch Max. resolutie (+hz) Kleurondersteuning Responstijd Beeldhelderheid Beeldcontrastverhouding Energieverbruik Danku! |
www.tweakers.net
Ga naar een recente bestbuy-guide... en kijk dan welke zij adviseren voor welk budget |
En zie dan dat ze eigenlijk amper/geen verstand van monitoren hebben.. Waarom vertrouwt iedereen op die tweakers ''best'' buy guide, lol :rolleyes:
|
waarschijnlijk omdat tweakers.net een van de weinige profesionele nederlandstalige ict websites is, die altijd redelijk tot zeer goede revieuws hebben.....
@ meadow, t is maar net wat je er voor over hebt, maar iig kleurondersteuning minimaal 24 bits, responsetijd onder de 12 ms ( bij zeer fanatiek gamen is 8 of 4 ms beter ) de rest niet echt veel verstand van, ik zit hier nog steeds met m'n 15" crt bakkie :P |
Citaat:
Hun best buy adviezen zijn vast een stuk beter dan dat je de eerste de beste mediamarkt aanbieding aanschaft maar daarbij houdt het dan ook een beetje op. Hun AMD fanboi attitude ligt er sowieso wel erg dik op, het zou me niks verbazen als AMD ze gratis cpu's voor hun serverfarm in ruil geeft voor wat extra promotie. Ik heb amper Intel voorbij zien komen terwijl deze cputjes zeker wel competitieve prijzen hebben :s Maargoed. Stroomverbruik houdt verband met de grootte van het scherm. Andere eigenschappen van TFT's zijn niet eens zo interessant als het type TFT dat er in een bepaald merk/product zit. |
Citaat:
|
Alles wat afwijkt van de standaard lijkt wel 1337 tegenwoordig :(
|
Hmm oke. Ik denk er namelijk over een tweedehands monitor te kopen via marktplaats, en die lijkt aan deze voorwaarden prima te voldoen. Vandaar dat ik niet op tweakers ben gaan kijken.
Even ter vergelijking, wat is de reactiesnelheid van een ouderwetse bullebak monitor? |
Om dan toch maar even ontopic te reageren:
Bij een TFT zijn er verschillende dingen waar je op moet letten. De responsetijd is in feite de tijd die het scherm erover doet om van de ene kleur naar de andere kleur om te schakelen (vaak van donker naar licht); bij de meeste moderne monitoren zal dit minimaal 16ms en vaak lager zijn. Dat is eigenlijk vooral belangrijk als je veel spellen speelt, omdat bij een (te) hoge responsetijd het zgn. "ghosting" effect optreedt. Dan krijg je zoiets: http://www.gamepc.com/images/labs/re...17v2-ghost.jpg De beeldcontrastverhouding is ook altijd wel nuttig om te weten; is die hoog, bijvoorbeeld 1000:1, dan zal het scherm mooiere (rijkere) kleuren kunnen weergeven. Een hoge contrastverhouding geeft meestal aan dat je met een VA-paneel te maken hebt, zie volgende punt. Dan de "kleurondersteuning"; eigenlijk moet je daarbij kijken naar het soort paneel waar de monitor gebruik van maakt. Het populairst zijn TN (Twisted Nematic) panelen; deze hebben weliswaar een lage reactiesnelheid, maar kunnen relatief weinig kleuren weergeven (262.000). Om toch de benodige 16.2 miljoen kleuren te kunnen weergeven wordt gebruik gemaakt van "dithering", waarbij het scherm als het ware een kleur simuleert door een omgeving van pixels te laten zien met kleuren die er samen op lijken. Daar tegenover staan de VA (Vertical Alignment) (en vroeger IPS) panelen; deze zijn vaak duurder (en wat langzamer qua responsetijd, hoewel dat met de huidige overdrive-techniek eigenlijk niet meer aan de orde is), maar kunnen alle kleuren weergeven (256 tinten rood, 256 tinten blauw en 256 tinten groen; 256*256*256=16777216). Deze laatste panelen leveren dus een betere kleurweergave. Let wel, dat is in theorie... ik zet wel eens mijn vraagtekens bij of het in de praktijk ook echt een dramatisch verschil maakt. Dan is er ook nog het type aansluiting, D-Sub (blauwe stekker, net als bij CRT) of DVI. De laatste is digitaal en heeft geen last van het kwaliteitsverlies dat gepaard kan (!) gaan met een analoge D-Sub aansluiting (vanwege omzetting digitaal (videokaart) -> analoog (D-Sub) -> digitaal (TFT)). Als je kunt kiezen is DVI dus wel aan te bevelen. |
NArf! Dit is dithering to the extreme (8 kleuren):
http://gimel.esc.cam.ac.uk/james/resources/dither/k.gif waarbij het scherm als het ware een kleur simuleert door een omgeving van pixels te laten zien met kleuren die er samen op lijken. :cool: :p Kijk door je wimpers naar het plaatje en het wordt helemaal mooi! ;) |
De monitor in kwestie is inderdaad DVI. En mijn videokaart heeft daar twee sloten voor, dus da's ook oke. Klinkt lasof het best een prima apparaat is. hij heeft een responstijd van 12ms, maa rik game inderdaad wel, Oblivion op het moment. Zit dat in de weg?
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al met al kan je post wel wat nuance gebruiken. :) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Deze: http://www.marktplaats.nl/index.php?...%253D%26df%3D1
Mag de discussie over tweakers en AMD uit mijn topic? Heel leuk en aardig allemaal, maar het heeft er neits mee te maken. |
Citaat:
Hij redirect naar de homepage... |
Citaat:
|
Oké, deze dus:
http://www.marktplaats.nl/index.php?.../36840662.html Voor dat geld lijkt het me geen slechte koop (E-yama is volgens mij een budgetversie van Iiyama, die maken toch altijd redelijk goede monitoren). Ik vind het wel érg goedkoop eigenlijk, zeker van een vrachtwagen gevallen. Zou er maar een beetje mee oppassen. :o |
19" voor 70 euro? :D
Daar zit een stinkluchtje aan. :) |
Citaat:
|
I rest my case. Lees nog niet eens de reacties op mn post, die wel een beetje een flame uitwerking lijkt te hebben. :cool:
|
Citaat:
Oh, en stinkluchtje inderdaad. Meer dooie pixels dan levende missch :o |
Eizo is the word!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19. |