Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2006, 19:51
Meadow
Meadow is offline
Wat zijn redelijke waarden voor een flatscreen? Dan heb ik het niet over de maten, maar dingen als:

Dot Pitch
Max. resolutie (+hz)
Kleurondersteuning
Responstijd
Beeldhelderheid
Beeldcontrastverhouding
Energieverbruik

Danku!
Oud 30-05-2006, 20:36
Barry K
Barry K is offline
www.tweakers.net

Ga naar een recente bestbuy-guide... en kijk dan welke zij adviseren voor welk budget
Oud 30-05-2006, 20:37
]{ing
]{ing is offline
En zie dan dat ze eigenlijk amper/geen verstand van monitoren hebben.. Waarom vertrouwt iedereen op die tweakers ''best'' buy guide, lol
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 21:14
J-roenn
J-roenn is offline
waarschijnlijk omdat tweakers.net een van de weinige profesionele nederlandstalige ict websites is, die altijd redelijk tot zeer goede revieuws hebben.....

@ meadow, t is maar net wat je er voor over hebt, maar iig kleurondersteuning minimaal 24 bits, responsetijd onder de 12 ms ( bij zeer fanatiek gamen is 8 of 4 ms beter )

de rest niet echt veel verstand van, ik zit hier nog steeds met m'n 15" crt bakkie
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 22:46
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 30-05-2006 @ 22:14 :
waarschijnlijk omdat tweakers.net een van de weinige profesionele nederlandstalige ict websites is, die altijd redelijk tot zeer goede revieuws hebben.....
Alleen voor server hardware dan misschien.. voor de rest zie ik daar eigenlijk maar weinig fatsoenlijke reviews. Altijd RAID kaarten en weet ik veel wat, zeker professioneel maar ook niks voor de gebruikelijke tweaker/power user. Enige wat ik persoonlijk waardeer aan tweakers.net is het nieuws (minus de pretentieuze nerd reacties die er vaak bij staan) en pricewatch.

Hun best buy adviezen zijn vast een stuk beter dan dat je de eerste de beste mediamarkt aanbieding aanschaft maar daarbij houdt het dan ook een beetje op. Hun AMD fanboi attitude ligt er sowieso wel erg dik op, het zou me niks verbazen als AMD ze gratis cpu's voor hun serverfarm in ruil geeft voor wat extra promotie. Ik heb amper Intel voorbij zien komen terwijl deze cputjes zeker wel competitieve prijzen hebben

Maargoed.

Stroomverbruik houdt verband met de grootte van het scherm. Andere eigenschappen van TFT's zijn niet eens zo interessant als het type TFT dat er in een bepaald merk/product zit.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 22:47
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
]{ing schreef op 30-05-2006 @ 23:46 :
Alleen voor server hardware dan misschien.. voor de rest zie ik daar eigenlijk maar weinig fatsoenlijke reviews. Altijd RAID kaarten en weet ik veel wat, zeker professioneel maar ook niks voor de gebruikelijke tweaker/power user.
Natuurlijk wel, RAID0 is hartstikke 1337!
Oud 30-05-2006, 22:49
]{ing
]{ing is offline
Alles wat afwijkt van de standaard lijkt wel 1337 tegenwoordig
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 22:58
Meadow
Meadow is offline
Hmm oke. Ik denk er namelijk over een tweedehands monitor te kopen via marktplaats, en die lijkt aan deze voorwaarden prima te voldoen. Vandaar dat ik niet op tweakers ben gaan kijken.
Even ter vergelijking, wat is de reactiesnelheid van een ouderwetse bullebak monitor?
Oud 30-05-2006, 23:24
M@rco
M@rco is offline
Om dan toch maar even ontopic te reageren:

Bij een TFT zijn er verschillende dingen waar je op moet letten. De responsetijd is in feite de tijd die het scherm erover doet om van de ene kleur naar de andere kleur om te schakelen (vaak van donker naar licht); bij de meeste moderne monitoren zal dit minimaal 16ms en vaak lager zijn. Dat is eigenlijk vooral belangrijk als je veel spellen speelt, omdat bij een (te) hoge responsetijd het zgn. "ghosting" effect optreedt. Dan krijg je zoiets:

De beeldcontrastverhouding is ook altijd wel nuttig om te weten; is die hoog, bijvoorbeeld 1000:1, dan zal het scherm mooiere (rijkere) kleuren kunnen weergeven. Een hoge contrastverhouding geeft meestal aan dat je met een VA-paneel te maken hebt, zie volgende punt.

Dan de "kleurondersteuning"; eigenlijk moet je daarbij kijken naar het soort paneel waar de monitor gebruik van maakt. Het populairst zijn TN (Twisted Nematic) panelen; deze hebben weliswaar een lage reactiesnelheid, maar kunnen relatief weinig kleuren weergeven (262.000). Om toch de benodige 16.2 miljoen kleuren te kunnen weergeven wordt gebruik gemaakt van "dithering", waarbij het scherm als het ware een kleur simuleert door een omgeving van pixels te laten zien met kleuren die er samen op lijken.
Daar tegenover staan de VA (Vertical Alignment) (en vroeger IPS) panelen; deze zijn vaak duurder (en wat langzamer qua responsetijd, hoewel dat met de huidige overdrive-techniek eigenlijk niet meer aan de orde is), maar kunnen alle kleuren weergeven (256 tinten rood, 256 tinten blauw en 256 tinten groen; 256*256*256=16777216). Deze laatste panelen leveren dus een betere kleurweergave. Let wel, dat is in theorie... ik zet wel eens mijn vraagtekens bij of het in de praktijk ook echt een dramatisch verschil maakt.

Dan is er ook nog het type aansluiting, D-Sub (blauwe stekker, net als bij CRT) of DVI. De laatste is digitaal en heeft geen last van het kwaliteitsverlies dat gepaard kan (!) gaan met een analoge D-Sub aansluiting (vanwege omzetting digitaal (videokaart) -> analoog (D-Sub) -> digitaal (TFT)). Als je kunt kiezen is DVI dus wel aan te bevelen.

Laatst gewijzigd op 31-05-2006 om 08:49.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 05:23
Not for Sale
Not for Sale is offline
NArf! Dit is dithering to the extreme (8 kleuren):

waarbij het scherm als het ware een kleur simuleert door een omgeving van pixels te laten zien met kleuren die er samen op lijken.

Kijk door je wimpers naar het plaatje en het wordt helemaal mooi!

Laatst gewijzigd op 31-05-2006 om 05:26.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 08:34
Meadow
Meadow is offline
De monitor in kwestie is inderdaad DVI. En mijn videokaart heeft daar twee sloten voor, dus da's ook oke. Klinkt lasof het best een prima apparaat is. hij heeft een responstijd van 12ms, maa rik game inderdaad wel, Oblivion op het moment. Zit dat in de weg?
Oud 31-05-2006, 08:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
]{ing schreef op 30-05-2006 @ 23:46 :
Alleen voor server hardware dan misschien.. voor de rest zie ik daar eigenlijk maar weinig fatsoenlijke reviews. Altijd RAID kaarten en weet ik veel wat, zeker professioneel maar ook niks voor de gebruikelijke tweaker/power user.
Een power user die geen RAID gebruikt? Dagelijks backups maken zeker.
Citaat:
Enige wat ik persoonlijk waardeer aan tweakers.net is het nieuws (minus de pretentieuze nerd reacties die er vaak bij staan) en pricewatch.
De reacties zijn anders van hoog niveau; hoger dan elk andere site ik ken. Mensen die al jarenlang professionele ervaring hebben en weten waarover ze praten. Niet allemaal natuurlijk; maar de nuance op tweakers.net is beter dan welk andere site ik gezien heb. En veelal een waardevolle aanvulling op het nieuwsbericht.
Citaat:
Hun best buy adviezen zijn vast een stuk beter dan dat je de eerste de beste mediamarkt aanbieding aanschaft maar daarbij houdt het dan ook een beetje op.
Dat mag je dan beter onderbouwen; wat is er precies mis met hun best buy adviezen?
Citaat:
Hun AMD fanboi attitude ligt er sowieso wel erg dik op, het zou me niks verbazen als AMD ze gratis cpu's voor hun serverfarm in ruil geeft voor wat extra promotie. Ik heb amper Intel voorbij zien komen terwijl deze cputjes zeker wel competitieve prijzen hebben
Ah kijk, het steekt je dat AMD zo populair is geworden de laatste jaren. Kijk alleen eens naar de verkoopcijfers en je ziet waarom. Intel heeft afgelopen jaren nauwelijks interessante producten gehad; je was een dief van je eigen portemonnaie als je voor intel ging. Dat lijkt nu allemaal te gaan veranderen (hoog tijd), maar is het dan vreemd dat AMD veel in het nieuws is? Zeker afgelopen paar jaar kwamen veel innovaties van AMD, die intel daarna zonder schaamte overnam. Pas de laatste paar maanden is Intel weer positief in het nieuws; wellicht niet onterecht.

Al met al kan je post wel wat nuance gebruiken.

Laatst gewijzigd op 31-05-2006 om 08:48.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 08:55
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-05-2006 @ 09:41 :
De reacties zijn anders van hoog niveau; hoger dan elk andere site ik ken. Mensen die al jarenlang professionele ervaring hebben en weten waarover ze praten. Niet allemaal natuurlijk; maar de nuance op tweakers.net is beter dan welk andere site ik gezien heb. En veelal een waardevolle aanvulling op het nieuwsbericht.
Dat valt ook wel weer mee. Sommige reacties lijken inderdaad van mensen te komen met kennis van zaken (ongetwijfeld méér dan op andere sites, maar dat is ook logisch), maar het percentage MS bashende (M$!) puisterige AMD fanboi kiddo's van 15 ligt daar net zo hoog als op elke andere site.
Citaat:
Not for Sale schreef op 31-05-2006 @ 06:23 :
waarbij het scherm als het ware een kleur simuleert door een omgeving van pixels te laten zien met kleuren die er samen op lijken.
Dat zeg ik!
Citaat:
Meadow schreef op 31-05-2006 @ 09:34 :
De monitor in kwestie is inderdaad DVI. En mijn videokaart heeft daar twee sloten voor, dus da's ook oke. Klinkt lasof het best een prima apparaat is. hij heeft een responstijd van 12ms, maa rik game inderdaad wel, Oblivion op het moment. Zit dat in de weg?
Nou, 12ms zou gewoon goed genoeg moeten zijn om te gamen. Om wat voor monitor gaat het dan precies (merk + type)?

Laatst gewijzigd op 31-05-2006 om 09:03.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 09:37
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 31-05-2006 @ 09:55 :
Dat valt ook wel weer mee. Sommige reacties lijken inderdaad van mensen te komen met kennis van zaken (ongetwijfeld méér dan op andere sites, maar dat is ook logisch), maar het percentage MS bashende (M$!) puisterige AMD fanboi kiddo's van 15 ligt daar net zo hoog als op elke andere site.
Dat valt echt wel mee; natuurlijk is er kritiek op Microsoft; sommige dingen die Microsoft uithaalt gaan regelrecht in tegen de belangen van consumenten en bedrijven; logisch dat er kritiek is. Wat betreft AMD: kijk eens naar de reacties van Intel artikelen de laatste tijd; ik zie toch echt een open minded stemming waarbij Intel duidelijk wordt geprezen vanwege zijn goede inspanningen. En dat terwijl hun nieuwe product nog niet gelanceerd is ("eerst zien dan geloven" is geen verkeerde filosofie).
Citaat:
Nou, 12ms zou gewoon goed genoeg moeten zijn om te gamen. Om wat voor monitor gaat het dan precies (merk + type)?
12ms als dat voor elke kleurwisseling zou gelden ja! Het probleem is dat sommige kleurwisselingen wel 100ms kunnen duren, en dan zit je dus aan 10fps wat dus ghosting oplevert. 12ms is de meest gunstige schatting van de fabrikant. 12ms zelf is al sneller dan de verversingsfrequentie van 60Hz, dus daaronder zou eigenlijk niet moeten uitmaken. Maar de 12ms haal je dus alleen onder theoretische/synthetische omstandigheden.
Oud 31-05-2006, 10:27
Meadow
Meadow is offline
Deze: http://www.marktplaats.nl/index.php?...%253D%26df%3D1

Mag de discussie over tweakers en AMD uit mijn topic? Heel leuk en aardig allemaal, maar het heeft er neits mee te maken.
Oud 31-05-2006, 10:36
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Meadow schreef op 31-05-2006 @ 11:27 :
Deze: http://www.marktplaats.nl/index.php?...%253D%26df%3D1

Mag de discussie over tweakers en AMD uit mijn topic? Heel leuk en aardig allemaal, maar het heeft er neits mee te maken.
Die link die werkt niet zo
Hij redirect naar de homepage...
Oud 31-05-2006, 10:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Meadow schreef op 31-05-2006 @ 11:27 :
Sorry
Oud 31-05-2006, 10:56
M@rco
M@rco is offline
Oké, deze dus:
http://www.marktplaats.nl/index.php?.../36840662.html

Voor dat geld lijkt het me geen slechte koop (E-yama is volgens mij een budgetversie van Iiyama, die maken toch altijd redelijk goede monitoren). Ik vind het wel érg goedkoop eigenlijk, zeker van een vrachtwagen gevallen. Zou er maar een beetje mee oppassen.
Oud 31-05-2006, 12:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
19" voor 70 euro?
Daar zit een stinkluchtje aan.
Oud 31-05-2006, 13:31
Meadow
Meadow is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-05-2006 @ 13:04 :
19" voor 70 euro?
Mja, ik was er ook al bang voor. Ben ook nog in grote dubio of ik het durf, maar nu weet ik iig waar ik op moet eltten en wat fatsoenlijke waarden zijn. Tnx everyody. Nu mogen jullie van mij verder rommelen over tweakers en AMD .
Oud 31-05-2006, 17:07
]{ing
]{ing is offline
I rest my case. Lees nog niet eens de reacties op mn post, die wel een beetje een flame uitwerking lijkt te hebben.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 21:06
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
]{ing schreef op 31-05-2006 @ 18:07 :
I rest my case. Lees nog niet eens de reacties op mn post, die wel een beetje een flame uitwerking lijkt te hebben.
Deze opmerking dan! Suggereren dat we flamende fb's hebben

Oh, en stinkluchtje inderdaad. Meer dooie pixels dan levende missch
Oud 31-05-2006, 21:14
Jolt
Jolt is offline
Eizo is the word!
Oud 31-05-2006, 22:33
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-05-2006 @ 13:04 :
19" voor 70 euro?