![]() |
Huurcontract: geen huisdieren
Hallo forummers
Ik heb een vraagje: in mijn huurcontract staat dat ik geen huisdieren mag. Een konijn of cavia mag nog, maar honden en katten zijn een echte nono. Laat ik nu net helemaal idolaat van katten zijn en de kat van mijn moeder ontzettend missen :( :o Hoe dan ook, kun je eruit gezet worden als je een kat in huis neemt terwijl in het huurcontract staat dat dit niet mag? Ik weet van andere kamerbewoners die eveneens geen huisdieren mochten ook een kat hadden. Zij hebben hier nooit gezeur mee gehad... Mijn huisbaas is geen makkelijke man, dus alvorens ik een kat uberhaupt aanschaf wil ik weten waar ik aan begin.. De reden dat mijn huisbaas geen katten in huis wil is dat hij bang is dat wanneer ik mijn gangdeur open heb staan deze naar andere huisgenoten gaat, de kat vol vlooien zit en het huis bevlooid, het huis gaat stinken naar kat, het huis een haarhol wordt. |
Citaat:
|
Staat hier ook in het contract, maar het stikt hier van de honden en katten. Zelf hebben we ook al jaren een kat. Nooit last meegehad. Volgens mij staat het er alleen maar in hier voor het geval je huisdier inderdaad overlast veroorzaakt dat je juridisch gezien geen poot hebt om op te staan.
|
Gewoon ouderwets zaniken (y) Zeg dat je belooft je woonruimte haar- en stankvrij te houden en hoezeer het hebben van een kat bijdraagt aan je levensvreugde. Een kat hebben is nou eenmaal een primaire levensbehoefte. En anders zeg je gewoon dat het een uit de kluiten gewassen cavia is :D
|
Ik snap niet waarom je dat hier vraagt. Je hebt toch zelf met dat contract ingestemd? Live with it.
|
Neem een huisdier dat niet in dat huurcontract beschreven is.
|
Citaat:
Ga eens in gesprek met je huisbaas, als je goede afspraken kunt maken is er vast niets aan de hand. Zet dat dan ook even op papier, zodat je elkaar eraan kunt houden. Hij zet jou er niet uit op het moment dat hij dat wil, met de kat als geldige reden. Hij heeft wel de zekerheid dat hij het huis weer netjes terug krijgt. |
Citaat:
Als een konijn of cavia mag, dan zijn er kennelijk uitzonderingen (of huisdieren die de huisbaas kennelijk tolereerd). Maak hier gebruik van, zou ik zeggen. |
Citaat:
|
je kunt ook muizen kopen en als je huisbaas daar dan last van krijgt stel je voor dat een kat dan heel goed werkt en dat jij wel zo aardig wilt zijn hem te kopen en verzorgen :p :rolleyes:
beetje kinderachtig meschien maar bedenk redenen die hij meschien nog niet heeft bedacht |
Vraag het gewoon eens lief, zeg dat het dier goed verzorgd gaat worden en op je kamer blijft. Vraag 't ook aan je huisgenoten, zodat je tegen je huisbaas kan zeggen dat niemand er problemen mee heeft. Mag het niet? Dan zou ik het ook niet doen. Of in ieder geval de komende tijd niet ;)
|
Katten mogen vaak niet omdat redelijk veel mensen er allergisch voor zijn en dat is lastig als je wisselende huisgenoten hebt. Maar meestal zijn er wel meerdere mensen die een kamer willen, dus dan zit er altijd iemand bij die niet allergisch is :)
Gewoon vriendelijk vragen aan je huisbaas of het mag, erbij zeggen dat je zal opletten dat de kat niets aan het huis beschadigt. |
Bij mij staat dat ook in het huurcontract, maar ik heb mijn huisbaas gewoon gebeld om het te vragen en hij had er op zich geen problemen mee, op voorwaarde dat ik de verantwoordelijkheid zou dragen voor de kat zelf en de gang vlo/haarvrij zou houden enz....
|
Het probleem is dus dat het meisje wat voor mij in de kamers zat het ontzettend ranzig heeft achtergelatenn. Als je in de serre stond rook je overal de kattenzeik. Overal lagen haren en het was echt heeeel vies. Toen ik het contract ondertekende gaf hij aan anti katten en honden te zijn. Eigenlijk tegen elk huisdier, maar omdat ik thuis al een cavia had en deze in een kooi zit mochtie mee. Ik zie hem echt niet vrijwillig instemmen met een poesje :( Hmmmz, dat zou dus betekenen dat ik eerst op een andere locatie moet gaan wonen waar wel katjes getolereerd worden :(
|
stond bij dat meisje dan ook in het contract dat ze geen huisdieren mocht hebben?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
neem een slang. een cobra of zo. da's volgens mij geen huisdier... |
En als je die kat nou is meeneemt en 'voorstelt' aan de eigenaar. Zodat hij een idee heeft van het beestje?
|
de reden dat je geen kat mag is dus dat de vorige bewoonster de kamer heel vies heeft achtergelaten? dan zou ik het erover hebben met de huisbaas en op een of andere manier vastleggen dat jij ervoor zorgt dat het netjes blijft. dat je anders de borg niet terugkrijgt oid
|
Citaat:
|
Citaat:
@ andere reacties: ikzelf heb niks met slangen, dus dat geeft niet zoveel voldoening om een terarium met slangen te houden :D Kippen vind ik enig, dat wel ♥ |
Ik denk niet dat je er gelijk uit wordt gekickt: je huurbaas zal hoogstens gaan eisen dat je kat weg moet.
Ik zou het in ieder geval wel goed afspreken met je huurbaas, want als je eenmaal een kat hebt, wil je hem natuurlijk niet zomaar weg doen. |
Citaat:
|
Ben wel benieuwd of je het gesprek met de huisbaas bent aangegaan en wat er is uitgekomen :)
|
Citaat:
een lease-kat.... :D |
Citaat:
|
Citaat:
Zeker als die regel al meermalen door anderen onbestraft gebroken is kun je best pleiten om die bepaling te laten schrappen uit het contract. Stel dat je beest de zaak schade toe zou brengen (stank etc) dan ben je toch verantwoordelijk voor die schade waardoor je huisbaas geen problemen hoeft te hebben. |
Citaat:
overigens zou ik in haar geval gewoon die kat nemen en doen alsof ik nergens vanaf wist. 'o, mag dat niet huisdieren ? Goh, dat wist ik niet. Tja, ik heb t beest nu al...' |
Citaat:
|
Citaat:
In het contract heeft hij geschreven dat geen enkel huisdier is toegestaan. Omdat ik had gezeurd om een cavia of een konijn heb ik dat vervolgens zelf weer handmatig in het contract gezet omdat hij het was vergeten. Ofwel; er wordt eigenlijk niet echt onderscheidt in soorten dieren gemaakt.. |
Als 't in het contract staat en je doet het dan toch zou ik je der gelijk uit knikkeren... Weet niet op welke locatie je zit, maar als je een kamer kan huren waar geen huisdieren op mogen is ie heus nog wel in trek. Denk je dan beter voor een andere kamer kan gaan kijken.
Ik heb trouwens een schurfthekel aan katten. |
Citaat:
|
Citaat:
Gelukkig gaan ze deze zomer verhuizen, en hoop ik van de stank af te zijn! :| |
Waarom heb je eigenlijk het huurcontract getekend als je van te voren weet dat je geen huisdieren mag houden? Ik neem aan dat die huisbaas het van te voren heeft verteld.
|
Ik vind een kat onwijs stinken dus ik zou niet vrijwillig instemmen. Maar als jouw andere huisgenoten hem kunnen overtuigen dat ze er geen problemen mee hebben neem ik aan dat hij het minder erg zal vinden en eventueel akkoord gaat.
|
Citaat:
Bij katten scheelt het al wanneer je iedere dag de kattenbak even leegschept, je hoeft zo'n beestje echt niet te wassen, want ze zijn heel schoon. |
Citaat:
|
Citaat:
- Ik via de woningstichting nog lang niet in aanmerking voor een kamer/ huisje kom. - Ik haastig uithuis wilde - Voor een particulier dit niet extreem uitmelkerig is - Ik een tuin, schuurtjes, 2 kamers, eigen royale keuken, eigen wc heb (y) Dat is heel wat waard. Al met al vind ik de kamers/ locatie an sich hartstikke leuk. IK mis een kat erger dan ik van te voren had gedacht. Op een gegeven moment had ik 7 halve straatkatten in huis gehaald :bloos: Dat bleek niet zo practisch te zijn.. :o |
Aah, dus je hebt een vrij grote ruimte voor jezelf + kat? Als je een kamer had, is het wat minder makkelijk om een dier daar te houden. Maar als je meerdere kamers hebt, zie 'k het probleem niet zo. Ik zeg stiekem; gewoon doen!
|
Een kat stinkt dus echt wel behalve als je dat beest iedere dag wast :confused: Naïef.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou je ruikt echt overduidelijk als mensen katten hebben hoor dus de opmerking: 'ze likken zichzelf schoon' is echt hilarisch. Net alsof daarmee de geur van katten weg gaat. Of je het nu ontiegelijk vindt stinken of heerlijk vindt ruiken, er is altijd een geurtje in je huis hoor :confused:
|
Citaat:
Ik heb echt nog nooit kunnen ruiken dat mensen katten hebben, honden daarentegen wel. Die hebben soms echt zo'n luchtje. Alleen als je de kattenbak niet goed bijhoudt gaat het stinken ;) Bij mij in het huurcontract staat dat je alleen dieren mag hebben die in je kamer kunnen blijven en niet in de gemeenschappelijke ruimtes komen. Had het nog wel ff gevraagd en mn beheerder zei dat katten wel kunnen in overleg met andere huisgenoten. Ik hoop dat je je huurbaas kunt overtuigen dat jij wel netjes bent ,en zal zorgen dat je kat geen overlast zal bezorgen. |
Citaat:
Ja, sommige katten willen wel eens ergens buiten de kattenbak plassen, dat kan echt vreselijk stinken. Maar als je je kat goed opvoedt, plast hij altijd in de kattenbak, en die maak je vervolgens elke dag schoon. Dat ruik je écht niet hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
Tenzij uiteraard je voor hun snuf gaat hangen, want slechte adem hebben ze wel, of ze de bak ondergescheten hebben of in het geval dat ze binnen gingen plassen, maar dat doet een goed opgevoede kat niet, ergo, katten stinken niet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21. |