Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2006, 11:04
coopergirl
coopergirl is offline
Hallo forummers

Ik heb een vraagje: in mijn huurcontract staat dat ik geen huisdieren mag. Een konijn of cavia mag nog, maar honden en katten zijn een echte nono. Laat ik nu net helemaal idolaat van katten zijn en de kat van mijn moeder ontzettend missen
Hoe dan ook, kun je eruit gezet worden als je een kat in huis neemt terwijl in het huurcontract staat dat dit niet mag? Ik weet van andere kamerbewoners die eveneens geen huisdieren mochten ook een kat hadden. Zij hebben hier nooit gezeur mee gehad... Mijn huisbaas is geen makkelijke man, dus alvorens ik een kat uberhaupt aanschaf wil ik weten waar ik aan begin..

De reden dat mijn huisbaas geen katten in huis wil is dat hij bang is dat wanneer ik mijn gangdeur open heb staan deze naar andere huisgenoten gaat, de kat vol vlooien zit en het huis bevlooid, het huis gaat stinken naar kat, het huis een haarhol wordt.
Oud 16-06-2006, 12:45
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-06-2006 @ 12:04 :
Hallo forummers

Ik heb een vraagje: in mijn huurcontract staat dat ik geen huisdieren mag. Een konijn of cavia mag nog, maar honden en katten zijn een echte nono. Laat ik nu net helemaal idolaat van katten zijn en de kat van mijn moeder ontzettend missen
Hoe dan ook, kun je eruit gezet worden als je een kat in huis neemt terwijl in het huurcontract staat dat dit niet mag? Ik weet van andere kamerbewoners die eveneens geen huisdieren mochten ook een kat hadden. Zij hebben hier nooit gezeur mee gehad... Mijn huisbaas is geen makkelijke man, dus alvorens ik een kat uberhaupt aanschaf wil ik weten waar ik aan begin..

De reden dat mijn huisbaas geen katten in huis wil is dat hij bang is dat wanneer ik mijn gangdeur open heb staan deze naar andere huisgenoten gaat, de kat vol vlooien zit en het huis bevlooid, het huis gaat stinken naar kat, het huis een haarhol wordt.
Je doet aan contractbreuk dus mag hij je er uit zetten jah.
Oud 16-06-2006, 13:06
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Staat hier ook in het contract, maar het stikt hier van de honden en katten. Zelf hebben we ook al jaren een kat. Nooit last meegehad. Volgens mij staat het er alleen maar in hier voor het geval je huisdier inderdaad overlast veroorzaakt dat je juridisch gezien geen poot hebt om op te staan.
Oud 16-06-2006, 13:27
Verwijderd
Gewoon ouderwets zaniken Zeg dat je belooft je woonruimte haar- en stankvrij te houden en hoezeer het hebben van een kat bijdraagt aan je levensvreugde. Een kat hebben is nou eenmaal een primaire levensbehoefte. En anders zeg je gewoon dat het een uit de kluiten gewassen cavia is
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 13:40
Darko
Darko is offline
Ik snap niet waarom je dat hier vraagt. Je hebt toch zelf met dat contract ingestemd? Live with it.
Oud 16-06-2006, 13:51
Go
Go is offline
Neem een huisdier dat niet in dat huurcontract beschreven is.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 14:32
Nona
Nona is offline
Citaat:
gerwin schreef op 16-06-2006 @ 14:51 :
Lees de openingspost eens...?

Ga eens in gesprek met je huisbaas, als je goede afspraken kunt maken is er vast niets aan de hand. Zet dat dan ook even op papier, zodat je elkaar eraan kunt houden. Hij zet jou er niet uit op het moment dat hij dat wil, met de kat als geldige reden. Hij heeft wel de zekerheid dat hij het huis weer netjes terug krijgt.
Oud 16-06-2006, 15:19
Go
Go is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 16-06-2006 @ 15:32 :
Lees de openingspost eens...? (...)
"in mijn huurcontract staat dat ik geen huisdieren mag. Een konijn of cavia mag nog (...)".

Als een konijn of cavia mag, dan zijn er kennelijk uitzonderingen (of huisdieren die de huisbaas kennelijk tolereerd). Maak hier gebruik van, zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 15:31
Nona
Nona is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-06-2006 @ 12:04 :
Laat ik nu net helemaal idolaat van katten zijn en de kat van mijn moeder ontzettend missen
Dat stukje.
Oud 16-06-2006, 16:24
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
je kunt ook muizen kopen en als je huisbaas daar dan last van krijgt stel je voor dat een kat dan heel goed werkt en dat jij wel zo aardig wilt zijn hem te kopen en verzorgen

beetje kinderachtig meschien
maar bedenk redenen die hij meschien nog niet heeft bedacht
Oud 16-06-2006, 17:14
Verwijderd
Vraag het gewoon eens lief, zeg dat het dier goed verzorgd gaat worden en op je kamer blijft. Vraag 't ook aan je huisgenoten, zodat je tegen je huisbaas kan zeggen dat niemand er problemen mee heeft. Mag het niet? Dan zou ik het ook niet doen. Of in ieder geval de komende tijd niet
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 18:20
Verwijderd
Katten mogen vaak niet omdat redelijk veel mensen er allergisch voor zijn en dat is lastig als je wisselende huisgenoten hebt. Maar meestal zijn er wel meerdere mensen die een kamer willen, dus dan zit er altijd iemand bij die niet allergisch is

Gewoon vriendelijk vragen aan je huisbaas of het mag, erbij zeggen dat je zal opletten dat de kat niets aan het huis beschadigt.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 20:25
Verwijderd
Bij mij staat dat ook in het huurcontract, maar ik heb mijn huisbaas gewoon gebeld om het te vragen en hij had er op zich geen problemen mee, op voorwaarde dat ik de verantwoordelijkheid zou dragen voor de kat zelf en de gang vlo/haarvrij zou houden enz....
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 00:19
coopergirl
coopergirl is offline
Het probleem is dus dat het meisje wat voor mij in de kamers zat het ontzettend ranzig heeft achtergelatenn. Als je in de serre stond rook je overal de kattenzeik. Overal lagen haren en het was echt heeeel vies. Toen ik het contract ondertekende gaf hij aan anti katten en honden te zijn. Eigenlijk tegen elk huisdier, maar omdat ik thuis al een cavia had en deze in een kooi zit mochtie mee. Ik zie hem echt niet vrijwillig instemmen met een poesje Hmmmz, dat zou dus betekenen dat ik eerst op een andere locatie moet gaan wonen waar wel katjes getolereerd worden
Oud 17-06-2006, 10:03
PV
PV is offline
stond bij dat meisje dan ook in het contract dat ze geen huisdieren mocht hebben?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 11:20
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
PV schreef op 17-06-2006 @ 11:03 :
stond bij dat meisje dan ook in het contract dat ze geen huisdieren mocht hebben?
Doet dat er wat toe dan?
Oud 17-06-2006, 11:25
PV
PV is offline
Citaat:
wammus schreef op 17-06-2006 @ 12:20 :
Doet dat er wat toe dan?
Als het bij haar werd gedoogd? dan kan dat bij de TS ook.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 11:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
gerwin schreef op 16-06-2006 @ 16:19 :
Als een konijn of cavia mag, dan zijn er kennelijk uitzonderingen (of huisdieren die de huisbaas kennelijk tolereerd). Maak hier gebruik van, zou ik zeggen.
Neem een kip, da's geen huisdier maar pluimvee.
Oud 17-06-2006, 12:51
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 17-06-2006 @ 12:25 :
Als het bij haar werd gedoogd? dan kan dat bij de TS ook.
Natuurlijk niet. Die huisbaas is vrij om voor elke nieuwe huurder het contract te wijzigen. Het zou een mooie boel worden.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 13:55
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-06-2006 @ 12:51 :
Neem een kip, da's geen huisdier maar pluimvee.
het houden van pluimvee is waarschijnlijk wel binnenshuis niet toegestaan dmv een of andere gemeentelijke verordening.

neem een slang. een cobra of zo. da's volgens mij geen huisdier...
Oud 17-06-2006, 14:10
Verwijderd
En als je die kat nou is meeneemt en 'voorstelt' aan de eigenaar. Zodat hij een idee heeft van het beestje?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 16:01
Lente
Lente is offline
de reden dat je geen kat mag is dus dat de vorige bewoonster de kamer heel vies heeft achtergelaten? dan zou ik het erover hebben met de huisbaas en op een of andere manier vastleggen dat jij ervoor zorgt dat het netjes blijft. dat je anders de borg niet terugkrijgt oid
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 00:50
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
PV schreef op 17-06-2006 @ 11:03 :
Ja, dat stond bij haar ook in het contract! Boven mij woont een ander meisje met een lease kat, die komt een paar uur per dag bij haar op bezoek, semi illegaal.
Oud 18-06-2006, 00:52
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Lente schreef op 17-06-2006 @ 17:01 :
de reden dat je geen kat mag is dus dat de vorige bewoonster de kamer heel vies heeft achtergelaten? dan zou ik het erover hebben met de huisbaas en op een of andere manier vastleggen dat jij ervoor zorgt dat het netjes blijft. dat je anders de borg niet terugkrijgt oid
mmmm, dat vind ik wel een goed idee! Misschien dat hij dan overstag gaat.... Dank voor je creatieve ingeving

@ andere reacties: ikzelf heb niks met slangen, dus dat geeft niet zoveel voldoening om een terarium met slangen te houden

Kippen vind ik enig, dat wel ♥
Oud 18-06-2006, 23:07
Roos
Roos is offline
Ik denk niet dat je er gelijk uit wordt gekickt: je huurbaas zal hoogstens gaan eisen dat je kat weg moet.

Ik zou het in ieder geval wel goed afspreken met je huurbaas, want als je eenmaal een kat hebt, wil je hem natuurlijk niet zomaar weg doen.
Oud 19-06-2006, 06:42
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 16-06-2006 @ 19:20 :
Katten mogen vaak niet omdat redelijk veel mensen er allergisch voor zijn en dat is lastig als je wisselende huisgenoten hebt. Maar meestal zijn er wel meerdere mensen die een kamer willen, dus dan zit er altijd iemand bij die niet allergisch is

Gewoon vriendelijk vragen aan je huisbaas of het mag, erbij zeggen dat je zal opletten dat de kat niets aan het huis beschadigt.
Kun je net zo goed zeggen dat coopergirl maar een andere ruimte opzoekt om in te gaan wonen en te vervuilen met kattentroep.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 06:55
justhanna
justhanna is offline
Ben wel benieuwd of je het gesprek met de huisbaas bent aangegaan en wat er is uitgekomen
Oud 19-06-2006, 07:37
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 18-06-2006 @ 01:50 :
Ja, dat stond bij haar ook in het contract! Boven mij woont een ander meisje met een lease kat, die komt een paar uur per dag bij haar op bezoek, semi illegaal.

een lease-kat....
Oud 19-06-2006, 10:11
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lente schreef op 17-06-2006 @ 17:01 :
dat je anders de borg niet terugkrijgt oid
Dat zijn gevaarlijke afspraken hè
Oud 19-06-2006, 12:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-06-2006 @ 14:55 :
het houden van pluimvee is waarschijnlijk wel binnenshuis niet toegestaan dmv een of andere gemeentelijke verordening.
Uiteraard, maar wat ik ermee bedoelde is dat je best een stuk vee of een andere exoot kan aanschaffen (of beter gezged, kan zeggen dat je die aan zult schaffen) om de huisbaas met zijn neus op het feit te drukken dat een verbod op huisdieren zonder echt goede reden best een loze maatregel is.
Zeker als die regel al meermalen door anderen onbestraft gebroken is kun je best pleiten om die bepaling te laten schrappen uit het contract. Stel dat je beest de zaak schade toe zou brengen (stank etc) dan ben je toch verantwoordelijk voor die schade waardoor je huisbaas geen problemen hoeft te hebben.
Oud 19-06-2006, 13:12
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-06-2006 @ 13:52 :
Uiteraard, maar wat ik ermee bedoelde is dat je best een stuk vee of een andere exoot kan aanschaffen (of beter gezged, kan zeggen dat je die aan zult schaffen) om de huisbaas met zijn neus op het feit te drukken dat een verbod op huisdieren zonder echt goede reden best een loze maatregel is.
Zeker als die regel al meermalen door anderen onbestraft gebroken is kun je best pleiten om die bepaling te laten schrappen uit het contract. Stel dat je beest de zaak schade toe zou brengen (stank etc) dan ben je toch verantwoordelijk voor die schade waardoor je huisbaas geen problemen hoeft te hebben.
maar de TS heeft dat contract toch gelezen en getekend ? (en, laat ik aannemen, ook in die volgorde ). nou dan.

overigens zou ik in haar geval gewoon die kat nemen en doen alsof ik nergens vanaf wist. 'o, mag dat niet huisdieren ? Goh, dat wist ik niet. Tja, ik heb t beest nu al...'
Oud 19-06-2006, 15:43
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
gerwin schreef op 16-06-2006 @ 14:51 :
Dan kom ik al terecht op krokodillen en luipaarden.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 20:53
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 19-06-2006 @ 11:11 :
Dat zijn gevaarlijke afspraken hè
Vertelde mijn ouders van het borg-verhaal, mijn st.vader zei ^ bovenstaand in bijna exact dezelfde bewoording.. Heb m'n huisbaas nog niet gebeld, vandaag de hele dag gewerkt en morgen ook.. Daarbij moet ik eerst een deur schilderen/ schuren alvorens ik hem bel.. Om de wederzijdse onvrede enigszins bij te leggen

In het contract heeft hij geschreven dat geen enkel huisdier is toegestaan. Omdat ik had gezeurd om een cavia of een konijn heb ik dat vervolgens zelf weer handmatig in het contract gezet omdat hij het was vergeten. Ofwel; er wordt eigenlijk niet echt onderscheidt in soorten dieren gemaakt..
Oud 19-06-2006, 21:03
adon1s
adon1s is offline
Als 't in het contract staat en je doet het dan toch zou ik je der gelijk uit knikkeren... Weet niet op welke locatie je zit, maar als je een kamer kan huren waar geen huisdieren op mogen is ie heus nog wel in trek. Denk je dan beter voor een andere kamer kan gaan kijken.
Ik heb trouwens een schurfthekel aan katten.
Oud 19-06-2006, 21:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-06-2006 @ 14:12 :
maar de TS heeft dat contract toch gelezen en getekend ? (en, laat ik aannemen, ook in die volgorde ). nou dan.
Tuurlijk, daarom is de huisbaas ook niet verplicht die bepaling te veranderen. Dat betekend niet dat ze hem niet de oren van het hoofd mag zeuren of hij dat wil veranderen.
Oud 19-06-2006, 21:40
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
adon1s schreef op 19-06-2006 @ 22:03 :

Ik heb trouwens een schurfthekel aan katten.
Normaal vind ik katten wel leuk, maar in de flat waar ik woon heeft een bewoner 2 katten die regelmatig zeiken en schijten in de gezamelijke kelder waar ze komen!

Gelukkig gaan ze deze zomer verhuizen, en hoop ik van de stank af te zijn!
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 07:03
Vice
Vice is offline
Waarom heb je eigenlijk het huurcontract getekend als je van te voren weet dat je geen huisdieren mag houden? Ik neem aan dat die huisbaas het van te voren heeft verteld.
Oud 20-06-2006, 15:40
Verwijderd
Ik vind een kat onwijs stinken dus ik zou niet vrijwillig instemmen. Maar als jouw andere huisgenoten hem kunnen overtuigen dat ze er geen problemen mee hebben neem ik aan dat hij het minder erg zal vinden en eventueel akkoord gaat.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 15:53
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 20-06-2006 @ 16:40 :
Ik vind een kat onwijs stinken dus ik zou niet vrijwillig instemmen. Maar als jouw andere huisgenoten hem kunnen overtuigen dat ze er geen problemen mee hebben neem ik aan dat hij het minder erg zal vinden en eventueel akkoord gaat.
Als je katten goed verzorgd, stinken ze niet hoor. Net zoals honden, bij sommige mensen ruik je meteen dat ze een hond hebben als je hun huis binnen stapt. Andere mensen hebben een grote harige Bouvier, en die ruik je helemaal niet. (Terwijl Bouviers écht goed kunnen stinken )
Bij katten scheelt het al wanneer je iedere dag de kattenbak even leegschept, je hoeft zo'n beestje echt niet te wassen, want ze zijn heel schoon.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 16:06
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
White Trash schreef op 20-06-2006 @ 16:40 :
katten stinken niet. kattenpoep wel. dat hoor je dan ook op te ruimen.
Oud 20-06-2006, 18:00
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Vice schreef op 20-06-2006 @ 08:03 :
Waarom heb je eigenlijk het huurcontract getekend als je van te voren weet dat je geen huisdieren mag houden? Ik neem aan dat die huisbaas het van te voren heeft verteld.
- Omdat ik nu in de leukste wijk van Zwolle woon
- Ik via de woningstichting nog lang niet in aanmerking voor een kamer/ huisje kom.
- Ik haastig uithuis wilde
- Voor een particulier dit niet extreem uitmelkerig is
- Ik een tuin, schuurtjes, 2 kamers, eigen royale keuken, eigen wc heb Dat is heel wat waard.

Al met al vind ik de kamers/ locatie an sich hartstikke leuk. IK mis een kat erger dan ik van te voren had gedacht. Op een gegeven moment had ik 7 halve straatkatten in huis gehaald Dat bleek niet zo practisch te zijn..
Oud 20-06-2006, 18:35
Verwijderd
Aah, dus je hebt een vrij grote ruimte voor jezelf + kat? Als je een kamer had, is het wat minder makkelijk om een dier daar te houden. Maar als je meerdere kamers hebt, zie 'k het probleem niet zo. Ik zeg stiekem; gewoon doen!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 10:37
Verwijderd
Een kat stinkt dus echt wel behalve als je dat beest iedere dag wast Naïef.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 11:11
Go
Go is offline
Citaat:
White Trash schreef op 21-06-2006 @ 11:37 :
Een kat stinkt dus echt wel behalve als je dat beest iedere dag wast Naïef.
Een kat houdt zichzelf schoon door zich schoon te likken.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 11:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
White Trash schreef op 21-06-2006 @ 11:37 :
Een kat stinkt dus echt wel behalve als je dat beest iedere dag wast
Jij hebt geen katten, dat weet ik wel.
Oud 21-06-2006, 12:50
Verwijderd
Nou je ruikt echt overduidelijk als mensen katten hebben hoor dus de opmerking: 'ze likken zichzelf schoon' is echt hilarisch. Net alsof daarmee de geur van katten weg gaat. Of je het nu ontiegelijk vindt stinken of heerlijk vindt ruiken, er is altijd een geurtje in je huis hoor
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 13:32
amor
amor is offline
Citaat:
White Trash schreef op 21-06-2006 @ 13:50 :
Nou je ruikt echt overduidelijk als mensen katten hebben hoor dus de opmerking: 'ze likken zichzelf schoon' is echt hilarisch. Net alsof daarmee de geur van katten weg gaat. Of je het nu ontiegelijk vindt stinken of heerlijk vindt ruiken, er is altijd een geurtje in je huis hoor

Ik heb echt nog nooit kunnen ruiken dat mensen katten hebben, honden daarentegen wel. Die hebben soms echt zo'n luchtje. Alleen als je de kattenbak niet goed bijhoudt gaat het stinken

Bij mij in het huurcontract staat dat je alleen dieren mag hebben die in je kamer kunnen blijven en niet in de gemeenschappelijke ruimtes komen. Had het nog wel ff gevraagd en mn beheerder zei dat katten wel kunnen in overleg met andere huisgenoten. Ik hoop dat je je huurbaas kunt overtuigen dat jij wel netjes bent ,en zal zorgen dat je kat geen overlast zal bezorgen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Ik heb nog nooit aan een huis geroken dat er katten wonen..

Ja, sommige katten willen wel eens ergens buiten de kattenbak plassen, dat kan echt vreselijk stinken. Maar als je je kat goed opvoedt, plast hij altijd in de kattenbak, en die maak je vervolgens elke dag schoon. Dat ruik je écht niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 14:07
Vice
Vice is offline
Citaat:
amor schreef op 21-06-2006 @ 14:32 :

Ik heb echt nog nooit kunnen ruiken dat mensen katten hebben, honden daarentegen wel. Die hebben soms echt zo'n luchtje. Alleen als je de kattenbak niet goed bijhoudt gaat het stinken [/B]
Als je honden bepaalde voeding geeft, krijgen ze inderdaad zo'n hondenluchtje, maar niet niet allen honden hebben dat.
Oud 21-06-2006, 19:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik denk toch echt dat je nu onzin aan het uitkramen bent, ik heb zelf twee katten en er is niks te ruiken.

Tenzij uiteraard je voor hun snuf gaat hangen, want slechte adem hebben ze wel, of ze de bak ondergescheten hebben of in het geval dat ze binnen gingen plassen, maar dat doet een goed opgevoede kat niet, ergo, katten stinken niet.
Reageren

Regels voor berichten