![]() |
Mensen met dysclexie hoeven minder talen te doen?
Wat vinden jullie er nou van dat er mensen zijn die vwo doen maar een of meerdere talen niet hoeven te doen omdat ze dysclexie hebben?
Brand los! |
Nonsens. Dat is net zo iets als dat je domme mensen VWO laat doen, maar de normering aanpast aan hun domheid.
Hé, dat laatste lijkt wel op wat er echt gebeurt. |
Citaat:
|
Citaat:
En het gebeurd echt hoor. Mensen die alleen Nederlands en Engels op het vwo hoeven te doen, puur en alleen omdat ze dyslectie hebben. |
Citaat:
Ik vind dat er op dat gebied genoeg rekening met dyslectie gehouden wordt. Als je geen extra talen krijgt, wat blijft er dan over van je vwo niveau? |
ik vind het onzin, en je hebt dyslectie verkeerd gespeld :p
|
Citaat:
Ik vind best dat er rekening mee mag worden gehouden, maar mensen met dyslectie zullen toch ook echt talen moeten leren. |
het is DYSLEXIE, mensen :nono:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is onzin dat mensen met dyslexie minder talen hoeven te doen. Vwo-niveau is vwo-niveau, anders moet je maar havo doen met 2 ipv 3 vreemde talen. Wel vind ik dat leerlingen met dyslexie speciale aandacht (bijles, groot lettertype) moeten kunnen krijgen als ze daar behoefte aan hebben. Daarbij kan er eventueel een vermelding van gemaakt worden op de eindcijferlijst. |
Mijn leraar aardrijkskunde vertelde dat ze volgend jaar (of het jaar later, weet het niet precies) mensen met dyslexie maar twee talen laten doen en dan verplicht aardrijkskunde (ipv een derde taal) :|.
Ik heb mensen in de klas met dyslexie en bij mij op school wordt er best veel aan gedaan waardoor die mensen echt niet meer problemen hebben met frans of duits dan mensen die slecht in talen zijn. Ik denk dat goede begeleiding véél beter werkt dan zeggen:'O, heb jij dyslexie? Nou dan hoef je dat vak niet te doen'. |
Citaat:
|
Ik zou niet weten wat maar de mensen die ik in mijn klas heb die dyslexie hebben staan nu allemaal een 6 of hoger voor alle talen. Dus ik neem aan dat de begeleiding bij mij op school goed is, wat ze precies doen weet ik dus niet.
|
Citaat:
|
ik zou het best wel zonde vinden als iemand met een ontzettend talent voor bv wiskunde - en die dus graag een universitaire opleiding wil doen in die richting - naar de havo gestuurd wordt, puur en alleen omdat een dyslecticus echt niet zomaar in staat is 4 talen vloeiend te beheersen.
|
Ik vind het ook gewoon oneerlijk.
Aardrijkskunde is een vak wat je grotendeels gewoon kan leren, bij talen moet je ook de grammatica begrijpen en niet alleen de woordjes leren. Daarbij komt ook nog dat, volgens mijn leraar, aardrijkskunde tegenwoordig alleen nog maar begrijpend lezen is. Het examen van dit jaar vond hij een lachertje omdat de gemiddelde vraagstelling amper iets te maken had met de echte theorie en als je goed was in begrijpend lezen je makkelijk een voldoende kon halen (ik kan er verder niet over oordelen want ik heb geen examen gedaan). Dat betekent dus dat mensen met dyslexie er totaal geen voordeel bij hebben om aardrijkskunde te gaan doen. |
Citaat:
Of bedoel je qua niveau van het vak? |
Ik vind het btw wel erg zonde dat een kind wat misschien heel slim is naar het vmbo zou moeten ivm zijn of haar dyslexie...ik vind dat er zeker een aangepast programma moet zijn voor 'dat soort' kinderen...hoe, wie of wat dat is niet iets dat je zo even kunt bedenken, denk ik.
Zo hebben wij op m'n stage nu zo'n jongentje...heel slim, op bepaalde onderdelen de hoogste cito-score van de school, maar zwaar dyslectisch en dus een vmbo-advies. Hij gaat ook vmbo doen, hij wil dat zelf ook liever en zijn ouders ook. Daarna ziet hij wel verder. Als iedereen er vrede mee heeft, dan lijkt me dat ook een prima 'oplossing'. Zelf heb ik ook eerst mavo gedaan, daarna havo, nu hbo en komend jaar universiteit. Als je wilt dan lukt het via een omweg ook wel, maar het duurt wel erg lang en daar heeft ook niemand wat aan... |
Citaat:
Een jongen die ik ken heeft eerst mavo gedaan, daar zijn literatuurlijst nét gehaald en vervolgens toen hij naar havo (ng/nt) en vwo (ng/nt) ging is hij vrijgesteld van zijn literatuur (boekenlezen). Hierdoor heeft hij wel zijn VWO diploma NG/NT kunnen halen en is hij begonnen aan de studie Lucht en Ruimtevaarttechniek aan de TU in Delft. Het is inderdaad wel een omweg. Maar met zware dyslexie krijg je ind e nieuwe tweede fase vrijstelling :) |
Misschien is het een goede oplossing om die mensen een keuze te geven; ze kunnen de taal kiezen óf daar een ander vak voor in de plaats. Zomaar dingen laten vallen vind ik een beetje ver gaan.
Als iemand zware dyslexie heeft, werkt dat misschien niet zo goed, omdat er dan niet genoeg tijd is om de stof door te werken. Dan vraag ik me wel af wat zo'n persoon heeft aan - bijvoorbeeld - een VWO diploma. Mensen in het WO moeten vaak veel lezen, dat gaat moeilijk met zware dyslexie. Helemaal als het ook nog eens Engels is en geen Nederlands. |
Citaat:
Overgens heb ik zelf ook lees- en schrijfproblemen. Zelf haal ik vaak letters en cijfers door elkaar. Bijvoorbeeld 93 inplaats van 39. Nou mooi dat ze me gewoon naar de MAVO hebben gestuurd, terwijl ik exacte vakken makkelijk op HAVO-niveau had kunnen doen. Misschien wel VWO-niveau. Ik zou het dus niet eerlijk vinden dat mensen met dyslexie wel gewoon VWO mogen doen.http://images.scholieren.com/images/icons/icon8.gif |
Citaat:
Na de havo of VWO worden de vaardigheden van de dyslect beproeft. Als zij/hij de studie haalt moet hij/zij het niveau van het bedrijfsleven in principe aankunnen. Voorbeeld van een week van een dyslect ( mijn week uit derde klas ;) ) met een proefwerk engels en frans. engels = 10 uur leren -> 10 dagen van te voren beginnen frans = 8 uur leren -> 6 dagen Gemiddelde per week 8 uur huiswerk waarvan minstens 7 uur aan de talen. Aan de geen taal vakken deed ik geen huiswerk. ( haalde wel 7ens voor de talen :), maar bij andere dyslecten die evenveel huiswerk deden of meer was dit niet zo!) Ik heb lichte dyslexie en heb dus ook geen vrijstelling nodig. Toch ging er bij mij veel tijd inzitten. Nu in de vijfde is het stukke minder omdat we geen woordjes meer hoeven te leren. Maar om terug naar de vraagstelling te komen. Stel iemand met erge dyslexie maakt 12 uur per week huiswerk , waarvan minstens 11 uur aan de talen. Vervolgens haalt hij/zij nog steeds 4en voor de talen, voor de andere vakken staat hij zevens of hoger.(zonder huiswerk) Is vrijstelling dan terecht ? Ik vind van wel. Citaat:
|
Ik vind vrijstelling voor Frans1 en/of Duits1 geen probleem voor mensen die zwaar dyslectisch zijn. De weinige dyslectici die ik ken zijn bovengemiddeld intelligent en halen zonder moeite hoge punten voor de exacte vakken op VWO niveau. Het zou onterecht zijn wanneer leerlingen door hun dyslexie geen VWO-diploma zouden kunnen behalen omdat ze onvoldoende staan voor de talen, terwijl deze leerlingen misschien met gemak een universitaire bètaopleiding aan zouden kunnen. Ik vind overigens wel dat de studielast uren die voor Frans1 en Duits1 staan gecompenseerd moeten worden door bijvoorbeeld een ander vak te volgen. De uren van dit vak tellen dan uiteraard niet mee voor de verplichte uren binnen het vrije deel.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben ook in de 3 jaar dat ik studeer geen duits of frans tegengekomen wat echt gelezen moest worden. Al het belangrijke werk wordt toch in het engels gepubliceerd. Imo wordt de waarde van frans en duits enorm overschat. Ik ben het er wel mee eens. Zelf had ik graag frans laten vallen. Met extreem veel moeite ging ik altijd over, soms zelfs met 3 onvoldoendes (frans, duits en engels) en een enorme berg compensatie van de andere vakken. Er moet uiteraard wel wat tegenover staan (ander vak) en het moet een keuze zijn. Ikzelf heb altijd enorm veel moeite moeten steken in de talen, zo ver zelfs dat ik de andere vakken verwaarloosde, hoewel ik daar nog wel redelijk tot goede cijfers voor haalde. 1 taal minder had me het echt makkelijker gemaakt. Maar goed, ik wilde het persee en heb ook altijd de HAVO adviezen genegeerd en ben in een keer geslaagt. Engels moet je sowieso leren, dat is gewoon noodzakelijk. Wat mensen hier zeggen dat begrijpent lezen moeilijk is kan ja. Ik kan dat gelukkig wel, maar ik denk als je al niet begrijpent kan lezen het VWO sowieso lastig wordt, net als een vervolgopleiding en een baan. Dat is toch wel vrij essencieel en zonder dat is het denk ik niet te doen. Ik vind het wel onzin om alles maar veel te gaan versoepelen om mensen die in 1 stukje misschien wel goed zijn de kans te geven een hoger niveau te doen. Je moet toch wel een bepaald algemeen niveau kunnen halen, anders kan je het verderop ook wel vergeten. Toch ben ik voor vervanging van frans of duits door een ander (examen) vak. Je doet dan net zoveel als de rest in zijn algemeenheid (uren die er officieel voor staan) maar het scheelt een heleboel fustratie en werk op iets wat toch niet zo zinnig is. |
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast is het natuurlijk ontzettend laf als je als VWO'er geen Kafka of Baudelaire zou kunnen lezen. Vraag maar aan MickeyV! Eigenlijk is mijn punt dat je zonder een beetje passieve kennis van het Duits en Frans niet ontwikkeld genoeg bent om VWO'er te heten. De meesten zullen geen conferenties in het Duits voeren, maar wat ben je nou voor figuur als je Babelfish nodig hebt om Die Zeit te begrijpen. |
Bij dezen bevestig ik het volgende: het is natuurlijk ontzettend laf als je als VWO'er geen Kafka of Baudelaire zou kunnen lezen.
:D Bij Muziekwetenschap krijg je overigens inderdaad Duitse boeken. In de propaedeuse overigens slechts twee (die geen van beide integraal gelezen hoefden te worden), te weten een uit het Nederlands vertaald werk, dat in het Nederlands niet meer beschikbaar was, "Die Sprache der Musik im 20. Jahrhundert" en "Der Musikbegriff im deutschen Barock" van Damman. Die laatste is voor de liefhebber, zullen we maar zeggen, gelardeerd met hele lappen, onvertaald gelaten, van tekst uit citaten uit door Duitse muziektheoretici in niet altijd even prettig Latijn geschreven boekwerken uit de 17e eeuw. Reeds op p. 11 worden we getrakteerd op "MUSICA est Scientia Mathematica subalternata comprimis Arithmeticae circa Cantilenam Harmonicam artificiose et prudenter componendam occupata Hominis maxime movendi moderate causa in DEI gloriam. Brevius: MUSICA est Scientia Mathematica Cantilenae Harmonicae factivae." :rolleyes: |
Onzin, dan kun je mensen met een slecht ruimtelijk inzicht ook wel allerlei vrijstellingen gaan geven omdat ze in de eerste drie jaar misschien op scheikunde of natuurkunde zouden blijven zitten, terwijl ze wellicht wel C&M op vwo-niveau zouden kunnen.
Het vwo-niveau is sowieso al behoorlijk laag (en nog verder dalende volgens mij), dus enige algemene kennis (waaronder dus Duits en Frans lezen) is toch wel het minste dat verwacht mag worden. |
Ik weet niet of ik voor of tegen ben eigenlijk. Ik heb zelf dyslexie, HAVO gedaan met frans1,2. Aan de ene kant kan het een verlichting zijn voor iemand met dyslexie, de andere kant is wel er zijn genoeg mogelijkheden om voor een taal of ander vak een voldoende te halen, bijvoorbeeld door het mondeling afnemen van tentamens.
Ik denk dat iemand die cm doet met dyslexie gewoon de talen moet volgen hoort immers bij het profiel, maar als iemand nt/ng doet en dat niet zou kunnen vanwege dyslexie door dat hij of zij frans en of duits moet volgen dan vind ik dat het wel kan. Daar naast vraag ik me af hoe nuttig het is om een taal te laten vallen dat dracht niet bij aan de leervermogens, het geeft verlichting. Maar ik denk dat iemand met dyslexie zeker havo/vwo regulier kan doen mits de begeleiding maar goed is en individueel. |
Citaat:
Ik heb ook een jaar biologie gedaan. Er zijn zeker wel boeken in het duits (vroeger was dat belangrijk, nu niet meer) maar daar hoeven we echt niets mee. Ik heb sowieso nog nooit mensen gehoord over andere talen dan Engels lezen voor hun studie en ik ken toch aardig wat mensen met andere studie's dan geneeskunde. Face it, engels is gewoon iets wat je moet kunnen en waar al het belangrijke werk wel in geschreven wordt. Zo nuttig zijn duits en frans niet. Daarbij, je kan er wat mij betreft voor kiezen om het wel te doen. Kafka is prima te doen in het nederlands, veel van vertaalt. Heb er zelf ook wat van gelezen, in het nederlands ja. Niks mis mee, hoewel je mij niet zal horen ontkennen dat de oorspronkelijke taal vaak beter is. Maar ja, als we zo gaan beginnen kunnen we het ook over Tolstoi hebben. De russische literatuur moet een VWO'er wat mij betreft net zo goed lezen en je krijgt daar niet eens de kans toe op het VWO. Citaat:
Komt nog bij dat als je vrij slecht in de exacte vakken bent het opzich makkelijker hebt. Die vallen eigenlijk allemaal weg als je verder gaat en in de onderbouw stelt het ook niet veel voor. Alleen wiskunde en nask, dat zijn er 2, terwijl de talen er 4 zijn. Ik ben het met je eens dat het VWO niveau te laag is, maar maak je het persee nu zoveel makkelijker door 1 taal in te ruilen voor een ander vak? Imo niet. Kijk zelfs maar naar de oude stijl, daar had je toch echt minder vakken en in de optiek van de meesten was dat toch van beter niveau. |
Citaat:
Overigens zal je ook bij een exacte studie veel moeten lezen. |
Het slaat zoooo nergens op dat mensen met dyslexie vakken zouden mogen laten vallen. VWO is VWO en om dat te halen moet je aan bepaalde eisen voldoen. Het gaat om het hele pakket niet om de helft.
Bij mij is al jong, na dagen van testen (dat moest toen nog!) dyslexie ontdekt. Ik heb dit jaar mijn VWO (2 in 1 jaar) gehaald met een een 7 op NL en Duits en een 8 op Engels en Frans. Terwijl op de have had ik wel vrijstelling voor frans, nederlands en engels kon ik altijd wel bijhouden maar frans en duits zorgde voor grote problemen. Maar met heel veel oefening (al in de zomervakantie heb ik 3 weken dagelijks bijles frans gehad) is het haalbaar. Als ik het kan, kan iedereen het zeg ik altijd maar. |
Citaat:
|
Citaat:
En inderdaad je kan ze alles geven. Als de student dat niet kan haalt hij/zij de studie gewoon niet. |
Citaat:
Maar die moeten sowieso minder vakken dan de dyslecten. Alleen wiskunde, scheikunde en natuurkunde. En scheikunde en natuurkunde heb je niet eens in het eerste. Bovendien heb je in de bovenbouw alleen wia1 , terwijl de dyslecten hun 4 talen behouden. De hoeveelheid exacte vakken tegenover de talen is ongelijk. En ja het is zonde als iemand zou blijven zitten op wiskunde en natuurkunde, maar dat is het ook bij nederlands en engels. Ze zouden die mensen wel extra tijd kunnen geven bij de exacte vakken. |
Citaat:
Citaat:
( tegenwoordig moet je ook nog testen hoor :confused: ) Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Automatiseren heeft met het geheugen te maken. Dyslecten hebben moeite met het automatisch laten verlopen van het leesprocces. Ze doen er langer over voordat ze de woordjes 1 voor 1 zonder te spellen kunnen oplezen. Ook het woordjes leren van een vreemde taal duurt veel langer. Met grammatica begrijpen hebben dyslecten niet meer moeite dan een normaal persoon wel in het automatiseren van die grammatica. |
ja want anders hou je weinig kwaliteit over aan de beta kant :)
|
Ik vind het echt geen onzin. En zo makkelijk kan je niet een vak laten vallen, op mn oude school ging dat iig niet zomaar met een verklaring maar was daar meer voor nodig.
|
Ik vraag me af of er cijfers zijn van mensen met dyslexie en het afronden van opleidingen in het HO. Hoeveel procent van de zware dyslecten zo'n opleiding goed kan doorkomen dus.
|
Citaat:
Het zal een extra dimensie aan onze discussie toevoegen. Ik heb wat gegoogled maar heb niks kunnen vinden. Enkel dat de werktempo van de gemiddelde dyslect op de universiteit 70% lager is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.