Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
En het gebeurd echt hoor. Mensen die alleen Nederlands en Engels op het vwo hoeven te doen, puur en alleen omdat ze dyslectie hebben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik vind dat er op dat gebied genoeg rekening met dyslectie gehouden wordt. Als je geen extra talen krijgt, wat blijft er dan over van je vwo niveau? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind best dat er rekening mee mag worden gehouden, maar mensen met dyslectie zullen toch ook echt talen moeten leren.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Het is onzin dat mensen met dyslexie minder talen hoeven te doen. Vwo-niveau is vwo-niveau, anders moet je maar havo doen met 2 ipv 3 vreemde talen. Wel vind ik dat leerlingen met dyslexie speciale aandacht (bijles, groot lettertype) moeten kunnen krijgen als ze daar behoefte aan hebben. Daarbij kan er eventueel een vermelding van gemaakt worden op de eindcijferlijst.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Of bedoel je qua niveau van het vak? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een jongen die ik ken heeft eerst mavo gedaan, daar zijn literatuurlijst nét gehaald en vervolgens toen hij naar havo (ng/nt) en vwo (ng/nt) ging is hij vrijgesteld van zijn literatuur (boekenlezen). Hierdoor heeft hij wel zijn VWO diploma NG/NT kunnen halen en is hij begonnen aan de studie Lucht en Ruimtevaarttechniek aan de TU in Delft. Het is inderdaad wel een omweg. Maar met zware dyslexie krijg je ind e nieuwe tweede fase vrijstelling ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Overgens heb ik zelf ook lees- en schrijfproblemen. Zelf haal ik vaak letters en cijfers door elkaar. Bijvoorbeeld 93 inplaats van 39. Nou mooi dat ze me gewoon naar de MAVO hebben gestuurd, terwijl ik exacte vakken makkelijk op HAVO-niveau had kunnen doen. Misschien wel VWO-niveau. Ik zou het dus niet eerlijk vinden dat mensen met dyslexie wel gewoon VWO mogen doen. ![]()
|||
Citaat:
Na de havo of VWO worden de vaardigheden van de dyslect beproeft. Als zij/hij de studie haalt moet hij/zij het niveau van het bedrijfsleven in principe aankunnen. Voorbeeld van een week van een dyslect ( mijn week uit derde klas ![]() engels = 10 uur leren -> 10 dagen van te voren beginnen frans = 8 uur leren -> 6 dagen Gemiddelde per week 8 uur huiswerk waarvan minstens 7 uur aan de talen. Aan de geen taal vakken deed ik geen huiswerk. ( haalde wel 7ens voor de talen ![]() Ik heb lichte dyslexie en heb dus ook geen vrijstelling nodig. Toch ging er bij mij veel tijd inzitten. Nu in de vijfde is het stukke minder omdat we geen woordjes meer hoeven te leren. Maar om terug naar de vraagstelling te komen. Stel iemand met erge dyslexie maakt 12 uur per week huiswerk , waarvan minstens 11 uur aan de talen. Vervolgens haalt hij/zij nog steeds 4en voor de talen, voor de andere vakken staat hij zevens of hoger.(zonder huiswerk) Is vrijstelling dan terecht ? Ik vind van wel. Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 21:43. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ben ook in de 3 jaar dat ik studeer geen duits of frans tegengekomen wat echt gelezen moest worden. Al het belangrijke werk wordt toch in het engels gepubliceerd. Imo wordt de waarde van frans en duits enorm overschat. Ik ben het er wel mee eens. Zelf had ik graag frans laten vallen. Met extreem veel moeite ging ik altijd over, soms zelfs met 3 onvoldoendes (frans, duits en engels) en een enorme berg compensatie van de andere vakken. Er moet uiteraard wel wat tegenover staan (ander vak) en het moet een keuze zijn. Ikzelf heb altijd enorm veel moeite moeten steken in de talen, zo ver zelfs dat ik de andere vakken verwaarloosde, hoewel ik daar nog wel redelijk tot goede cijfers voor haalde. 1 taal minder had me het echt makkelijker gemaakt. Maar goed, ik wilde het persee en heb ook altijd de HAVO adviezen genegeerd en ben in een keer geslaagt. Engels moet je sowieso leren, dat is gewoon noodzakelijk. Wat mensen hier zeggen dat begrijpent lezen moeilijk is kan ja. Ik kan dat gelukkig wel, maar ik denk als je al niet begrijpent kan lezen het VWO sowieso lastig wordt, net als een vervolgopleiding en een baan. Dat is toch wel vrij essencieel en zonder dat is het denk ik niet te doen. Ik vind het wel onzin om alles maar veel te gaan versoepelen om mensen die in 1 stukje misschien wel goed zijn de kans te geven een hoger niveau te doen. Je moet toch wel een bepaald algemeen niveau kunnen halen, anders kan je het verderop ook wel vergeten. Toch ben ik voor vervanging van frans of duits door een ander (examen) vak. Je doet dan net zoveel als de rest in zijn algemeenheid (uren die er officieel voor staan) maar het scheelt een heleboel fustratie en werk op iets wat toch niet zo zinnig is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast is het natuurlijk ontzettend laf als je als VWO'er geen Kafka of Baudelaire zou kunnen lezen. Vraag maar aan MickeyV! Eigenlijk is mijn punt dat je zonder een beetje passieve kennis van het Duits en Frans niet ontwikkeld genoeg bent om VWO'er te heten. De meesten zullen geen conferenties in het Duits voeren, maar wat ben je nou voor figuur als je Babelfish nodig hebt om Die Zeit te begrijpen. Laatst gewijzigd op 21-06-2006 om 01:12. |
![]() |
|||
Citaat:
Ik heb ook een jaar biologie gedaan. Er zijn zeker wel boeken in het duits (vroeger was dat belangrijk, nu niet meer) maar daar hoeven we echt niets mee. Ik heb sowieso nog nooit mensen gehoord over andere talen dan Engels lezen voor hun studie en ik ken toch aardig wat mensen met andere studie's dan geneeskunde. Face it, engels is gewoon iets wat je moet kunnen en waar al het belangrijke werk wel in geschreven wordt. Zo nuttig zijn duits en frans niet. Daarbij, je kan er wat mij betreft voor kiezen om het wel te doen. Kafka is prima te doen in het nederlands, veel van vertaalt. Heb er zelf ook wat van gelezen, in het nederlands ja. Niks mis mee, hoewel je mij niet zal horen ontkennen dat de oorspronkelijke taal vaak beter is. Maar ja, als we zo gaan beginnen kunnen we het ook over Tolstoi hebben. De russische literatuur moet een VWO'er wat mij betreft net zo goed lezen en je krijgt daar niet eens de kans toe op het VWO. Citaat:
Komt nog bij dat als je vrij slecht in de exacte vakken bent het opzich makkelijker hebt. Die vallen eigenlijk allemaal weg als je verder gaat en in de onderbouw stelt het ook niet veel voor. Alleen wiskunde en nask, dat zijn er 2, terwijl de talen er 4 zijn. Ik ben het met je eens dat het VWO niveau te laag is, maar maak je het persee nu zoveel makkelijker door 1 taal in te ruilen voor een ander vak? Imo niet. Kijk zelfs maar naar de oude stijl, daar had je toch echt minder vakken en in de optiek van de meesten was dat toch van beter niveau.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens zal je ook bij een exacte studie veel moeten lezen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En inderdaad je kan ze alles geven. Als de student dat niet kan haalt hij/zij de studie gewoon niet.
||
Citaat:
Maar die moeten sowieso minder vakken dan de dyslecten. Alleen wiskunde, scheikunde en natuurkunde. En scheikunde en natuurkunde heb je niet eens in het eerste. Bovendien heb je in de bovenbouw alleen wia1 , terwijl de dyslecten hun 4 talen behouden. De hoeveelheid exacte vakken tegenover de talen is ongelijk. En ja het is zonde als iemand zou blijven zitten op wiskunde en natuurkunde, maar dat is het ook bij nederlands en engels. Ze zouden die mensen wel extra tijd kunnen geven bij de exacte vakken.
||||
Citaat:
Citaat:
![]() ( tegenwoordig moet je ook nog testen hoor ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-06-2006 om 17:06. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Automatiseren heeft met het geheugen te maken. Dyslecten hebben moeite met het automatisch laten verlopen van het leesprocces. Ze doen er langer over voordat ze de woordjes 1 voor 1 zonder te spellen kunnen oplezen. Ook het woordjes leren van een vreemde taal duurt veel langer. Met grammatica begrijpen hebben dyslecten niet meer moeite dan een normaal persoon wel in het automatiseren van die grammatica.
||
Citaat:
Het zal een extra dimensie aan onze discussie toevoegen. Ik heb wat gegoogled maar heb niks kunnen vinden. Enkel dat de werktempo van de gemiddelde dyslect op de universiteit 70% lager is.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Perfecte taalkundigheid VS. Kwaliteit persoon Verwijderd | 44 | 04-04-2010 11:01 | |
Psychologie |
Medicatie.... Verwijderd | 51 | 16-07-2009 00:41 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 |