Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2006, 12:06
lottaa
lottaa is offline
Wat vinden jullie er nou van dat er mensen zijn die vwo doen maar een of meerdere talen niet hoeven te doen omdat ze dysclexie hebben?

Brand los!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2006, 12:07
Verwijderd
Nonsens. Dat is net zo iets als dat je domme mensen VWO laat doen, maar de normering aanpast aan hun domheid.

Hé, dat laatste lijkt wel op wat er echt gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 12:10
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 20-06-2006 @ 13:07 :
Nonsens. Dat is net zo iets als dat je domme mensen VWO laat doen, maar de normering aanpast aan hun domheid.

Hé, dat laatste lijkt wel op wat er echt gebeurt.
Nou is domheid toch totaal iets anders als dyslectie.
Oud 20-06-2006, 12:12
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-06-2006 @ 13:10 :
Ben ik het mee eens.
En het gebeurd echt hoor. Mensen die alleen Nederlands en Engels op het vwo hoeven te doen, puur en alleen omdat ze dyslectie hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 12:35
Estar
Estar is offline
Citaat:
Maakt niet uit, ze krijgen al extra tijd, er wordt rekening mee gehouden als ze steeds dezelfde fouten maken.
Ik vind dat er op dat gebied genoeg rekening met dyslectie gehouden wordt.

Als je geen extra talen krijgt, wat blijft er dan over van je vwo niveau?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 12:40
Verwijderd
ik vind het onzin, en je hebt dyslectie verkeerd gespeld
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 13:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
koekjes schreef op 20-06-2006 @ 13:40 :
Dat hoort gewoon bij dat woord, ik vind het normaal vervelend als er spelfouten zijn, maar van dyslectie accepteer ik het

Ik vind best dat er rekening mee mag worden gehouden, maar mensen met dyslectie zullen toch ook echt talen moeten leren.
Oud 20-06-2006, 13:53
Verwijderd
het is DYSLEXIE, mensen
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 13:56
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
koekjes schreef op 20-06-2006 @ 13:40 :
Of jij
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 14:01
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Katje schreef op 20-06-2006 @ 14:53 :
het is DYSLEXIE, mensen
Oud 20-06-2006, 15:08
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Katje schreef op 20-06-2006 @ 14:53 :
het is DYSLEXIE, mensen
Ik heb nooit begrepen waarom ze een leesstoornis (of wat het ook precies is) een naam geven die zelfs voor mensen met een normaal leesniveau lastig te spellen en uit te spreken is... Maarja.
Het is onzin dat mensen met dyslexie minder talen hoeven te doen. Vwo-niveau is vwo-niveau, anders moet je maar havo doen met 2 ipv 3 vreemde talen. Wel vind ik dat leerlingen met dyslexie speciale aandacht (bijles, groot lettertype) moeten kunnen krijgen als ze daar behoefte aan hebben. Daarbij kan er eventueel een vermelding van gemaakt worden op de eindcijferlijst.
Oud 20-06-2006, 15:36
Dith
Dith is offline
Mijn leraar aardrijkskunde vertelde dat ze volgend jaar (of het jaar later, weet het niet precies) mensen met dyslexie maar twee talen laten doen en dan verplicht aardrijkskunde (ipv een derde taal) .
Ik heb mensen in de klas met dyslexie en bij mij op school wordt er best veel aan gedaan waardoor die mensen echt niet meer problemen hebben met frans of duits dan mensen die slecht in talen zijn.
Ik denk dat goede begeleiding véél beter werkt dan zeggen:'O, heb jij dyslexie? Nou dan hoef je dat vak niet te doen'.
Oud 20-06-2006, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Dith schreef op 20-06-2006 @ 16:36 :
Ik denk dat goede begeleiding véél beter werkt
Wat voor begeleiding stel jij voor die zo goed werkt dat iemand met dyslexie vier talen met een voldoende af kan sluiten? (Ik ben erg benieuwd en ik denk met mij heel veel mensen...het zou een doorbraak kunnen zijn... )
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 15:55
Dith
Dith is offline
Ik zou niet weten wat maar de mensen die ik in mijn klas heb die dyslexie hebben staan nu allemaal een 6 of hoger voor alle talen. Dus ik neem aan dat de begeleiding bij mij op school goed is, wat ze precies doen weet ik dus niet.
Oud 20-06-2006, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Dith schreef op 20-06-2006 @ 16:55 :
Ik zou niet weten wat maar de mensen die ik in mijn klas heb die dyslexie hebben staan nu allemaal een 6 of hoger voor alle talen. Dus ik neem aan dat de begeleiding bij mij op school goed is, wat ze precies doen weet ik dus niet.
Iemand die erge dyslexie heeft redt het ook met begeleiding vaak niet (voordat je de 'sticker' dyslexie kunt krijgen moet je minstens een half jaar of een jaar intensieve begeleiding gehad hebben zonder dat je veel vooruitgang geboekt hebt).
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 16:05
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik zou het best wel zonde vinden als iemand met een ontzettend talent voor bv wiskunde - en die dus graag een universitaire opleiding wil doen in die richting - naar de havo gestuurd wordt, puur en alleen omdat een dyslecticus echt niet zomaar in staat is 4 talen vloeiend te beheersen.
Oud 20-06-2006, 16:12
Dith
Dith is offline
Ik vind het ook gewoon oneerlijk.
Aardrijkskunde is een vak wat je grotendeels gewoon kan leren, bij talen moet je ook de grammatica begrijpen en niet alleen de woordjes leren.
Daarbij komt ook nog dat, volgens mijn leraar, aardrijkskunde tegenwoordig alleen nog maar begrijpend lezen is. Het examen van dit jaar vond hij een lachertje omdat de gemiddelde vraagstelling amper iets te maken had met de echte theorie en als je goed was in begrijpend lezen je makkelijk een voldoende kon halen (ik kan er verder niet over oordelen want ik heb geen examen gedaan). Dat betekent dus dat mensen met dyslexie er totaal geen voordeel bij hebben om aardrijkskunde te gaan doen.
Oud 20-06-2006, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Dith schreef op 20-06-2006 @ 17:12 :
Dat betekent dus dat mensen met dyslexie er totaal geen voordeel bij hebben om aardrijkskunde te gaan doen.
Waarom? Omdat het veel begrijpend lezen is...? Laat dat nu iets zijn waar iemand met dyslexie (er vanuitgaand dat hij/zij redelijk kan lezen) niet slecht in hoeft te zijn (juist niet vaak).

Of bedoel je qua niveau van het vak?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 16:17
Verwijderd
Ik vind het btw wel erg zonde dat een kind wat misschien heel slim is naar het vmbo zou moeten ivm zijn of haar dyslexie...ik vind dat er zeker een aangepast programma moet zijn voor 'dat soort' kinderen...hoe, wie of wat dat is niet iets dat je zo even kunt bedenken, denk ik.

Zo hebben wij op m'n stage nu zo'n jongentje...heel slim, op bepaalde onderdelen de hoogste cito-score van de school, maar zwaar dyslectisch en dus een vmbo-advies. Hij gaat ook vmbo doen, hij wil dat zelf ook liever en zijn ouders ook. Daarna ziet hij wel verder. Als iedereen er vrede mee heeft, dan lijkt me dat ook een prima 'oplossing'.

Zelf heb ik ook eerst mavo gedaan, daarna havo, nu hbo en komend jaar universiteit. Als je wilt dan lukt het via een omweg ook wel, maar het duurt wel erg lang en daar heeft ook niemand wat aan...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 20-06-2006 @ 17:17 :
Ik vind het btw wel erg zonde dat een kind wat misschien heel slim is naar het vmbo zou moeten ivm zijn of haar dyslexie...ik vind dat er zeker een aangepast programma moet zijn voor 'dat soort' kinderen...hoe, wie of wat dat is niet iets dat je zo even kunt bedenken, denk ik.

Zo hebben wij op m'n stage nu zo'n jongentje...heel slim, op bepaalde onderdelen de hoogste cito-score van de school, maar zwaar dyslectisch en dus een vmbo-advies. Hij gaat ook vmbo doen, hij wil dat zelf ook liever en zijn ouders ook. Daarna ziet hij wel verder. Als iedereen er vrede mee heeft, dan lijkt me dat ook een prima 'oplossing'.

Zelf heb ik ook eerst mavo gedaan, daarna havo, nu hbo en komend jaar universiteit. Als je wilt dan lukt het via een omweg ook wel, maar het duurt wel erg lang en daar heeft ook niemand wat aan...
Inderdaad. Ik ben het met je eens dat mensen een aangepast programma moeten krijgen bij zware dyslexie.

Een jongen die ik ken heeft eerst mavo gedaan, daar zijn literatuurlijst nét gehaald en vervolgens toen hij naar havo (ng/nt) en vwo (ng/nt) ging is hij vrijgesteld van zijn literatuur (boekenlezen). Hierdoor heeft hij wel zijn VWO diploma NG/NT kunnen halen en is hij begonnen aan de studie Lucht en Ruimtevaarttechniek aan de TU in Delft.

Het is inderdaad wel een omweg. Maar met zware dyslexie krijg je ind e nieuwe tweede fase vrijstelling
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 16:50
Verwijderd
Misschien is het een goede oplossing om die mensen een keuze te geven; ze kunnen de taal kiezen óf daar een ander vak voor in de plaats. Zomaar dingen laten vallen vind ik een beetje ver gaan.

Als iemand zware dyslexie heeft, werkt dat misschien niet zo goed, omdat er dan niet genoeg tijd is om de stof door te werken. Dan vraag ik me wel af wat zo'n persoon heeft aan - bijvoorbeeld - een VWO diploma. Mensen in het WO moeten vaak veel lezen, dat gaat moeilijk met zware dyslexie. Helemaal als het ook nog eens Engels is en geen Nederlands.

Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 16:53.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 17:23
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 20-06-2006 @ 13:07 :
Eens, in het bedrijfsleven houden ze ook geen rekening met dyslexie. Zulke mensen kosten alleen maar meer geld.

Overgens heb ik zelf ook lees- en schrijfproblemen. Zelf haal ik vaak letters en cijfers door elkaar. Bijvoorbeeld 93 inplaats van 39. Nou mooi dat ze me gewoon naar de MAVO hebben gestuurd, terwijl ik exacte vakken makkelijk op HAVO-niveau had kunnen doen. Misschien wel VWO-niveau. Ik zou het dus niet eerlijk vinden dat mensen met dyslexie wel gewoon VWO mogen doen.
Oud 20-06-2006, 21:37
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Vice schreef op 20-06-2006 @ 18:23 :
Eens, in het bedrijfsleven houden ze ook geen rekening met dyslexie. Zulke mensen kosten alleen maar meer geld.
Voor de zwaardere vormen van dyslexie vind ik vrijstelling een goed idee. Talenten moeten niet verspilt worden vanwege twee taalvakken! Ook kan hierdoor het niveau van het nederlands en engels omhoog gegooit worden doordat zij hiervoor nu meer aandacht hebben. En dat heb je bij het bedrijfsleven meer nodig dan frans en duits. ( vooral bij de beta richtingen).

Na de havo of VWO worden de vaardigheden van de dyslect beproeft. Als zij/hij de studie haalt moet hij/zij het niveau van het bedrijfsleven in principe aankunnen.

Voorbeeld van een week van een dyslect ( mijn week uit derde klas ) met een proefwerk engels en frans.
engels = 10 uur leren -> 10 dagen van te voren beginnen
frans = 8 uur leren -> 6 dagen

Gemiddelde per week 8 uur huiswerk waarvan minstens 7 uur aan de talen. Aan de geen taal vakken deed ik geen huiswerk.
( haalde wel 7ens voor de talen , maar bij andere dyslecten die evenveel huiswerk deden of meer was dit niet zo!)

Ik heb lichte dyslexie en heb dus ook geen vrijstelling nodig. Toch ging er bij mij veel tijd inzitten. Nu in de vijfde is het stukke minder omdat we geen woordjes meer hoeven te leren.

Maar om terug naar de vraagstelling te komen.
Stel iemand met erge dyslexie maakt 12 uur per week huiswerk , waarvan minstens 11 uur aan de talen.
Vervolgens haalt hij/zij nog steeds 4en voor de talen, voor de andere vakken staat hij zevens of hoger.(zonder huiswerk)
Is vrijstelling dan terecht ?

Ik vind van wel.

Citaat:
Overgens heb ik zelf ook lees- en schrijfproblemen. Zelf haal ik vaak letters en cijfers door elkaar. Bijvoorbeeld 93 inplaats van 39. Nou mooi dat ze me gewoon naar de MAVO hebben gestuurd, terwijl ik exacte vakken makkelijk op HAVO-niveau had kunnen doen. Misschien wel VWO-niveau. Ik zou het dus niet eerlijk vinden dat mensen met dyslexie wel gewoon VWO mogen doen.
Dat jij zo bent behandeld is geen argument om dyslecten ook zo te behandelen. Maar het is inderdaad oneerlijk en naar mijn mening zou jij de kans moeten hebben gekregen om havo of vwo te doen.

Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 21:43.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 21:59
Verwijderd
Ik vind vrijstelling voor Frans1 en/of Duits1 geen probleem voor mensen die zwaar dyslectisch zijn. De weinige dyslectici die ik ken zijn bovengemiddeld intelligent en halen zonder moeite hoge punten voor de exacte vakken op VWO niveau. Het zou onterecht zijn wanneer leerlingen door hun dyslexie geen VWO-diploma zouden kunnen behalen omdat ze onvoldoende staan voor de talen, terwijl deze leerlingen misschien met gemak een universitaire bètaopleiding aan zouden kunnen. Ik vind overigens wel dat de studielast uren die voor Frans1 en Duits1 staan gecompenseerd moeten worden door bijvoorbeeld een ander vak te volgen. De uren van dit vak tellen dan uiteraard niet mee voor de verplichte uren binnen het vrije deel.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Klopt, maar de analogie ligt hem in het feit dat zowel domheid als dyslexie (deels) aangeboren zijn. Daarom is het onzin om het een te zien als geldige grond voor een niveau lager, terwijl voor dyslexie uitzonderingen gemaakt worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2006, 22:13
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Dith schreef op 20-06-2006 @ 16:55 :
Maar dat is omdat tegenwoordig iedereen dyslexie heeft? Op de basisschool was je 'apart' als je dyslexie had, nu ben je eerder apart als je het niet hebt.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 22:15
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Daarbij komt ook nog dat, volgens mijn leraar, aardrijkskunde tegenwoordig alleen nog maar begrijpend lezen is. Het examen van dit jaar vond hij een lachertje omdat de gemiddelde vraagstelling amper iets te maken had met de echte theorie en als je goed was in begrijpend lezen je makkelijk een voldoende kon halen (ik kan er verder niet over oordelen want ik heb geen examen gedaan). Dat betekent dus dat mensen met dyslexie er totaal geen voordeel bij hebben om aardrijkskunde te gaan doen.
Nee, helemaal niet want deze hebben natuurlijk ook veel last bij begrijpend lezen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 22:18
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-06-2006 @ 17:50 :
Misschien is het een goede oplossing om die mensen een keuze te geven; ze kunnen de taal kiezen óf daar een ander vak voor in de plaats. Zomaar dingen laten vallen vind ik een beetje ver gaan.

Als iemand zware dyslexie heeft, werkt dat misschien niet zo goed, omdat er dan niet genoeg tijd is om de stof door te werken. Dan vraag ik me wel af wat zo'n persoon heeft aan - bijvoorbeeld - een VWO diploma. Mensen in het WO moeten vaak veel lezen, dat gaat moeilijk met zware dyslexie. Helemaal als het ook nog eens Engels is en geen Nederlands.
Ja maar zij zijn vaak goed in de exacte vakken, en kiezen juist dan opleidingen (vaak) als technische natuurkunde, wiskunde ect. En daar heb je natuurlijk vooral met berekeningen enzo te maken.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 22:35
Estar
Estar is offline
Citaat:
lottaa schreef op 20-06-2006 @ 23:13 :
Maar dat is omdat tegenwoordig iedereen dyslexie heeft? Op de basisschool was je 'apart' als je dyslexie had, nu ben je eerder apart als je het niet hebt.
Stel je toch niet zo aan, het slaat nergens op om te zeggen nu ben je apart als je het niet hebt want dat is niet zo.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 22:37
Vice
Vice is offline
Citaat:
I love stars schreef op 20-06-2006 @ 22:37 :
Voor de zwaardere vormen van dyslexie vind ik vrijstelling een goed idee. Talenten moeten niet verspilt worden vanwege twee taalvakken! Ook kan hierdoor het niveau van het nederlands en engels omhoog gegooit worden doordat zij hiervoor nu meer aandacht hebben. En dat heb je bij het bedrijfsleven meer nodig dan frans en duits. ( vooral bij de beta richtingen).

Na de havo of VWO worden de vaardigheden van de dyslect beproeft. Als zij/hij de studie haalt moet hij/zij het niveau van het bedrijfsleven in principe aankunnen.

Voorbeeld van een week van een dyslect ( mijn week uit derde klas ) met een proefwerk engels en frans.
engels = 10 uur leren -> 10 dagen van te voren beginnen
frans = 8 uur leren -> 6 dagen

Gemiddelde per week 8 uur huiswerk waarvan minstens 7 uur aan de talen. Aan de geen taal vakken deed ik geen huiswerk.
( haalde wel 7ens voor de talen , maar bij andere dyslecten die evenveel huiswerk deden of meer was dit niet zo!)

Ik heb lichte dyslexie en heb dus ook geen vrijstelling nodig. Toch ging er bij mij veel tijd inzitten. Nu in de vijfde is het stukke minder omdat we geen woordjes meer hoeven te leren.

Maar om terug naar de vraagstelling te komen.
Stel iemand met erge dyslexie maakt 12 uur per week huiswerk , waarvan minstens 11 uur aan de talen.
Vervolgens haalt hij/zij nog steeds 4en voor de talen, voor de andere vakken staat hij zevens of hoger.(zonder huiswerk)
Is vrijstelling dan terecht ?

Ik vind van wel.
Het gaat niet zozeer om dat ze geen Frans en Duits hebben, maar dat ze gewoon meer moeite hebben tekst en hebben dus ook meer tijd nodig. De kans is dus groot dat ze niet aantrekkelijk zijn voor een werkgever. Ze hebben liever iemand die een bepaalde opdracht in 4 uur doet, inplaats van 7 uur.

Citaat:
lottaa schreef op 20-06-2006 @ 23:18 :
Ja maar zij zijn vaak goed in de exacte vakken, en kiezen juist dan opleidingen (vaak) als technische natuurkunde, wiskunde ect. En daar heb je natuurlijk vooral met berekeningen enzo te maken.
Ook daar kan je beter niet dyslexies zijn. Mijn vader bijvoorbeeld is actuaris (dus veel berekeningen), maar was nooit zo ver gekomen als hij dyslexies was.
Oud 20-06-2006, 23:01
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 20-06-2006 @ 22:37 :
Het probleem is dat je tijdens je studie ook geacht worden zonder enige moeite Engels te lezen/spreken/schrijven (bij veel dyslectici al een probleem); bij veel studies ook af en toe Duits of Frans. Daarom heb je bij het VWO juist de lees-variant van Duits en Frans: universiteiten willen dat alle studenten in staat zijn om allerlei boeken en publicaties door te werken, niet alleen uit het Engelse taalgebied. Als jij in Utrecht wiskunde gaat studeren en een paper moet schrijven over Hilbert's programma of de Riemann-hypothese of het vermoeden van Poincaré gaat bewijzen (te laat, maar toch), dan ben je ook de lul.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 23:17
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Snees schreef op 21-06-2006 @ 00:01 :
Het probleem is dat je tijdens je studie ook geacht worden zonder enige moeite Engels te lezen/spreken/schrijven (bij veel dyslectici al een probleem); bij veel studies ook af en toe Duits of Frans. Daarom heb je bij het VWO juist de lees-variant van Duits en Frans: universiteiten willen dat alle studenten in staat zijn om allerlei boeken en publicaties door te werken, niet alleen uit het Engelse taalgebied. Als jij in Utrecht wiskunde gaat studeren en een paper moet schrijven over Hilbert's programma of de Riemann-hypothese of het vermoeden van Poincaré gaat bewijzen (te laat, maar toch), dan ben je ook de lul.
Die hele deelvakken zijn al onzin en je leert daar helemaal geen taal mee, dus wat mij betreft gelul.
Ik ben ook in de 3 jaar dat ik studeer geen duits of frans tegengekomen wat echt gelezen moest worden. Al het belangrijke werk wordt toch in het engels gepubliceerd. Imo wordt de waarde van frans en duits enorm overschat.

Ik ben het er wel mee eens. Zelf had ik graag frans laten vallen. Met extreem veel moeite ging ik altijd over, soms zelfs met 3 onvoldoendes (frans, duits en engels) en een enorme berg compensatie van de andere vakken. Er moet uiteraard wel wat tegenover staan (ander vak) en het moet een keuze zijn.
Ikzelf heb altijd enorm veel moeite moeten steken in de talen, zo ver zelfs dat ik de andere vakken verwaarloosde, hoewel ik daar nog wel redelijk tot goede cijfers voor haalde. 1 taal minder had me het echt makkelijker gemaakt. Maar goed, ik wilde het persee en heb ook altijd de HAVO adviezen genegeerd en ben in een keer geslaagt. Engels moet je sowieso leren, dat is gewoon noodzakelijk.
Wat mensen hier zeggen dat begrijpent lezen moeilijk is kan ja. Ik kan dat gelukkig wel, maar ik denk als je al niet begrijpent kan lezen het VWO sowieso lastig wordt, net als een vervolgopleiding en een baan. Dat is toch wel vrij essencieel en zonder dat is het denk ik niet te doen.
Ik vind het wel onzin om alles maar veel te gaan versoepelen om mensen die in 1 stukje misschien wel goed zijn de kans te geven een hoger niveau te doen. Je moet toch wel een bepaald algemeen niveau kunnen halen, anders kan je het verderop ook wel vergeten. Toch ben ik voor vervanging van frans of duits door een ander (examen) vak. Je doet dan net zoveel als de rest in zijn algemeenheid (uren die er officieel voor staan) maar het scheelt een heleboel fustratie en werk op iets wat toch niet zo zinnig is.
Oud 21-06-2006, 00:27
Verwijderd
Citaat:
Dat zegt hij ook niet
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 01:05
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 21-06-2006 @ 00:17 :
Die hele deelvakken zijn al onzin en je leert daar helemaal geen taal mee, dus wat mij betreft gelul.
Ik ben ook in de 3 jaar dat ik studeer geen duits of frans tegengekomen wat echt gelezen moest worden. Al het belangrijke werk wordt toch in het engels gepubliceerd. Imo wordt de waarde van frans en duits enorm overschat.
Dat jij met die deelvakken geen taal leest, ligt misschien aan jou, maar ik kan zonder al te veel moeite Duitse of Franse literatuur lezen. Voor mijn VWO moest ik op een gegeven moment zelfs een boek in gotisch Duits lezen (wie heeft het over de Wikipedia-generatie?). Geneeskunde is met zo'n grote toestroom een uitzondering op de regel; bij Muziekwetenschap krijg je bijv. wel te maken met Duitse bronteksten.

Daarnaast is het natuurlijk ontzettend laf als je als VWO'er geen Kafka of Baudelaire zou kunnen lezen. Vraag maar aan MickeyV! Eigenlijk is mijn punt dat je zonder een beetje passieve kennis van het Duits en Frans niet ontwikkeld genoeg bent om VWO'er te heten. De meesten zullen geen conferenties in het Duits voeren, maar wat ben je nou voor figuur als je Babelfish nodig hebt om Die Zeit te begrijpen.

Laatst gewijzigd op 21-06-2006 om 01:12.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 01:41
MickeyV
MickeyV is offline
Bij dezen bevestig ik het volgende: het is natuurlijk ontzettend laf als je als VWO'er geen Kafka of Baudelaire zou kunnen lezen.

Bij Muziekwetenschap krijg je overigens inderdaad Duitse boeken. In de propaedeuse overigens slechts twee (die geen van beide integraal gelezen hoefden te worden), te weten een uit het Nederlands vertaald werk, dat in het Nederlands niet meer beschikbaar was, "Die Sprache der Musik im 20. Jahrhundert" en "Der Musikbegriff im deutschen Barock" van Damman. Die laatste is voor de liefhebber, zullen we maar zeggen, gelardeerd met hele lappen, onvertaald gelaten, van tekst uit citaten uit door Duitse muziektheoretici in niet altijd even prettig Latijn geschreven boekwerken uit de 17e eeuw. Reeds op p. 11 worden we getrakteerd op "MUSICA est Scientia Mathematica subalternata comprimis Arithmeticae circa Cantilenam Harmonicam artificiose et prudenter componendam occupata Hominis maxime movendi moderate causa in DEI gloriam. Brevius: MUSICA est Scientia Mathematica Cantilenae Harmonicae factivae."

Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 06:41
Broeder
Broeder is offline
Onzin, dan kun je mensen met een slecht ruimtelijk inzicht ook wel allerlei vrijstellingen gaan geven omdat ze in de eerste drie jaar misschien op scheikunde of natuurkunde zouden blijven zitten, terwijl ze wellicht wel C&M op vwo-niveau zouden kunnen.

Het vwo-niveau is sowieso al behoorlijk laag (en nog verder dalende volgens mij), dus enige algemene kennis (waaronder dus Duits en Frans lezen) is toch wel het minste dat verwacht mag worden.
Oud 21-06-2006, 08:29
light fighter
light fighter is offline
Ik weet niet of ik voor of tegen ben eigenlijk. Ik heb zelf dyslexie, HAVO gedaan met frans1,2. Aan de ene kant kan het een verlichting zijn voor iemand met dyslexie, de andere kant is wel er zijn genoeg mogelijkheden om voor een taal of ander vak een voldoende te halen, bijvoorbeeld door het mondeling afnemen van tentamens.
Ik denk dat iemand die cm doet met dyslexie gewoon de talen moet volgen hoort immers bij het profiel, maar als iemand nt/ng doet en dat niet zou kunnen vanwege dyslexie door dat hij of zij frans en of duits moet volgen dan vind ik dat het wel kan.
Daar naast vraag ik me af hoe nuttig het is om een taal te laten vallen dat dracht niet bij aan de leervermogens, het geeft verlichting. Maar ik denk dat iemand met dyslexie zeker havo/vwo regulier kan doen mits de begeleiding maar goed is en individueel.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 08:29
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Snees schreef op 21-06-2006 @ 02:05 :
Dat jij met die deelvakken geen taal leest, ligt misschien aan jou, maar ik kan zonder al te veel moeite Duitse of Franse literatuur lezen. Voor mijn VWO moest ik op een gegeven moment zelfs een boek in gotisch Duits lezen (wie heeft het over de Wikipedia-generatie?). Geneeskunde is met zo'n grote toestroom een uitzondering op de regel; bij Muziekwetenschap krijg je bijv. wel te maken met Duitse bronteksten.

Daarnaast is het natuurlijk ontzettend laf als je als VWO'er geen Kafka of Baudelaire zou kunnen lezen. Vraag maar aan MickeyV! Eigenlijk is mijn punt dat je zonder een beetje passieve kennis van het Duits en Frans niet ontwikkeld genoeg bent om VWO'er te heten. De meesten zullen geen conferenties in het Duits voeren, maar wat ben je nou voor figuur als je Babelfish nodig hebt om Die Zeit te begrijpen.
Lezen is geen taal beheersen. Ik kom met het lezen in het duits nog wel een heel eind, maar frans hoef ik niet echt te proberen.
Ik heb ook een jaar biologie gedaan. Er zijn zeker wel boeken in het duits (vroeger was dat belangrijk, nu niet meer) maar daar hoeven we echt niets mee.
Ik heb sowieso nog nooit mensen gehoord over andere talen dan Engels lezen voor hun studie en ik ken toch aardig wat mensen met andere studie's dan geneeskunde. Face it, engels is gewoon iets wat je moet kunnen en waar al het belangrijke werk wel in geschreven wordt. Zo nuttig zijn duits en frans niet. Daarbij, je kan er wat mij betreft voor kiezen om het wel te doen.

Kafka is prima te doen in het nederlands, veel van vertaalt. Heb er zelf ook wat van gelezen, in het nederlands ja. Niks mis mee, hoewel je mij niet zal horen ontkennen dat de oorspronkelijke taal vaak beter is. Maar ja, als we zo gaan beginnen kunnen we het ook over Tolstoi hebben. De russische literatuur moet een VWO'er wat mij betreft net zo goed lezen en je krijgt daar niet eens de kans toe op het VWO.

Citaat:
Broeder schreef op 21-06-2006 @ 07:41 :
Onzin, dan kun je mensen met een slecht ruimtelijk inzicht ook wel allerlei vrijstellingen gaan geven omdat ze in de eerste drie jaar misschien op scheikunde of natuurkunde zouden blijven zitten, terwijl ze wellicht wel C&M op vwo-niveau zouden kunnen.

Het vwo-niveau is sowieso al behoorlijk laag (en nog verder dalende volgens mij), dus enige algemene kennis (waaronder dus Duits en Frans lezen) is toch wel het minste dat verwacht mag worden.
Er is een verschil tussen alleen maar slecht zijn en dyslectisch.
Komt nog bij dat als je vrij slecht in de exacte vakken bent het opzich makkelijker hebt. Die vallen eigenlijk allemaal weg als je verder gaat en in de onderbouw stelt het ook niet veel voor. Alleen wiskunde en nask, dat zijn er 2, terwijl de talen er 4 zijn.

Ik ben het met je eens dat het VWO niveau te laag is, maar maak je het persee nu zoveel makkelijker door 1 taal in te ruilen voor een ander vak?
Imo niet. Kijk zelfs maar naar de oude stijl, daar had je toch echt minder vakken en in de optiek van de meesten was dat toch van beter niveau.
Oud 21-06-2006, 08:45
Verwijderd
Citaat:
lottaa schreef op 20-06-2006 @ 23:18 :
In dat geval vind ik dat, als ze goede cijfers halen voor de exacte vakken, ze een taal mogen laten vallen. Maar 6'jes zijn niet goed genoeg natuurlijk.

Overigens zal je ook bij een exacte studie veel moeten lezen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 10:46
JNR
JNR is offline
Het slaat zoooo nergens op dat mensen met dyslexie vakken zouden mogen laten vallen. VWO is VWO en om dat te halen moet je aan bepaalde eisen voldoen. Het gaat om het hele pakket niet om de helft.

Bij mij is al jong, na dagen van testen (dat moest toen nog!) dyslexie ontdekt. Ik heb dit jaar mijn VWO (2 in 1 jaar) gehaald met een een 7 op NL en Duits en een 8 op Engels en Frans. Terwijl op de have had ik wel vrijstelling voor frans, nederlands en engels kon ik altijd wel bijhouden maar frans en duits zorgde voor grote problemen.
Maar met heel veel oefening (al in de zomervakantie heb ik 3 weken dagelijks bijles frans gehad) is het haalbaar. Als ik het kan, kan iedereen het zeg ik altijd maar.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 12:31
Verwijderd
Citaat:
JNR schreef op 21-06-2006 @ 11:46 :
Het slaat zoooo nergens op dat mensen met dyslexie vakken zouden mogen laten vallen. VWO is VWO en om dat te halen moet je aan bepaalde eisen voldoen. Het gaat om het hele pakket niet om de helft.
Dat is waar, ja..
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 16:44
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Snees schreef op 21-06-2006 @ 00:01 :
Vandaar dat ik vind dat er in die tijd extra tijd aan engels en nederlands moet worden besteed.

En inderdaad je kan ze alles geven. Als de student dat niet kan haalt hij/zij de studie gewoon niet.
Oud 21-06-2006, 16:53
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Broeder schreef op 21-06-2006 @ 07:41 :

Scheikunde en natuurkunde heb je geen ruimtelijk inzicht voor nodig ( niet in de onderbouw tenminste). Maar wat jij bedoelt dyscalsulie ( of hoe je het ook schrijven mag) waarschijnlijk en/of mensen die gewoon slecht zijn in exacte vakken.

Maar die moeten sowieso minder vakken dan de dyslecten.
Alleen wiskunde, scheikunde en natuurkunde. En scheikunde en natuurkunde heb je niet eens in het eerste. Bovendien heb je in de bovenbouw alleen wia1 , terwijl de dyslecten hun 4 talen behouden. De hoeveelheid exacte vakken tegenover de talen is ongelijk.

En ja het is zonde als iemand zou blijven zitten op wiskunde en natuurkunde, maar dat is het ook bij nederlands en engels.

Ze zouden die mensen wel extra tijd kunnen geven bij de exacte vakken.
Oud 21-06-2006, 17:01
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
JNR schreef op 21-06-2006 @ 11:46 :
Het gaat om het voorbereiden voor de uni, kan iemand de uni. aan met de voorbeiding dan is het goed. ( oftewel VWO sucks vooral bij de bèta wetenschappen)

Citaat:
Bij mij is al jong, na dagen van testen (dat moest toen nog!) dyslexie ontdekt. Ik heb dit jaar mijn VWO (2 in 1 jaar) gehaald met een een 7 op NL en Duits en een 8 op Engels en Frans. Terwijl op de havo had ik wel vrijstelling voor frans, nederlands en engels kon ik altijd wel bijhouden maar frans en duits zorgde voor grote problemen.
Maar met heel veel oefening (al in de zomervakantie heb ik 3 weken dagelijks bijles frans gehad) is het haalbaar.

( tegenwoordig moet je ook nog testen hoor )

Citaat:

Als ik het kan, kan iedereen het zeg ik altijd maar.
Dat is een foutieve redenering, jij bent een ander mens dan B.

Laatst gewijzigd op 21-06-2006 om 17:06.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 17:02
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ik vind het ook gewoon oneerlijk.
Aardrijkskunde is een vak wat je grotendeels gewoon kan leren, bij talen moet je ook de grammatica begrijpen en niet alleen de woordjes leren.
dat is nou net waar dyslecten moeite mee hebben he, grammatica begrijpen. woordjes leren kan een dyslect volgens mij net zo goed als een ander, ze hebben geen problemen met hun geheugen.
Oud 21-06-2006, 17:05
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-06-2006 @ 18:02 :
dat is nou net waar dyslecten moeite mee hebben he, grammatica begrijpen. woordjes leren kan een dyslect volgens mij net zo goed als een ander, ze hebben geen problemen met hun geheugen.
dyslecten hebben problemen met automatiseren en fonologieën ( klank - letterkoppeling).

Automatiseren heeft met het geheugen te maken. Dyslecten hebben moeite met het automatisch laten verlopen van het leesprocces. Ze doen er langer over voordat ze de woordjes 1 voor 1 zonder te spellen kunnen oplezen. Ook het woordjes leren van een vreemde taal duurt veel langer.

Met grammatica begrijpen hebben dyslecten niet meer moeite dan een normaal persoon wel in het automatiseren van die grammatica.
Oud 21-06-2006, 18:05
professor2
professor2 is offline
ja want anders hou je weinig kwaliteit over aan de beta kant
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 19:18
Liss
Liss is offline
Ik vind het echt geen onzin. En zo makkelijk kan je niet een vak laten vallen, op mn oude school ging dat iig niet zomaar met een verklaring maar was daar meer voor nodig.
Oud 21-06-2006, 19:45
Verwijderd
Ik vraag me af of er cijfers zijn van mensen met dyslexie en het afronden van opleidingen in het HO. Hoeveel procent van de zware dyslecten zo'n opleiding goed kan doorkomen dus.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 20:40
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-06-2006 @ 20:45 :
Ik vraag me af of er cijfers zijn van mensen met dyslexie en het afronden van opleidingen in het HO. Hoeveel procent van de zware dyslecten zo'n opleiding goed kan doorkomen dus.
Dat zou ik ook wel willen weten.
Het zal een extra dimensie aan onze discussie toevoegen.

Ik heb wat gegoogled maar heb niks kunnen vinden. Enkel dat de werktempo van de gemiddelde dyslect op de universiteit 70% lager is.
Reageren

Regels voor berichten