![]() |
zijn er hier mensen met vliegangst?
ik ga binnenkort namelijk voor de 2e keer vliegen en de eerste keer vond ik het echt vreselijk. het was maar 3,5 uur en nu moet ik er 11. ik denk er over om even een pilletje te halen bij de huisarts, maar ik wil wel even weten wat de ervaringen zijn van de mensen hier.
|
ogen dichtknijpen, en op tanden bijten, zo erg kan het niet zijn
Pillen maken het gewon erger, stel je voor dat je in een stofzuiger zit en probeer te slapen En ik vlieg zelf ook niet graag, maar doe het wel genoeg zucht |
Ik heb geen vliegangst, maar ik was wel ontzettend zenuwachtig toen ik de eerste keer ging vliegen, ook omdat dat naar Amerika was en omdat de aanslagen van 11 september toen nog geen half jaar of zo geleden waren. Maar de reis verliep voorspoedig wat dat betreft dus ik ben wel van de angst af. :)
|
ik heb geen vliegangst
|
je hebt toch van die pillen voor mensen die wagenziek zijn, daar lig je er per pil iets van 2 uur als een zombie bij.
Tip: bijsluiter niet lezen ^^ ofja...je kunt um wel lezen maar doe dat pas als je in het vliegtuig zit en nadat je die pil hebt ingenomen. Dat hoef jij je over die vliegangst geen zorgen meer te maken :p |
Citaat:
ik heb 2 keer gevlogen. De eerste keer vond ik het best leuk en had ik nergens last van, maar de tweede keer was ik (zowel heen als terug) super zenuwachtig (angst om misselijk te worden) en was het echt niet tof. Citaat:
Wat bij mij hielp; rustig zitten en ademhalen (duh) en heel simpele puzzeltjes maken. Ik had de makkelijkste woordzoekers gekocht die ik vond en die als een bezetene allemaal zitten maken :( . Achter af lach je erom (tenzij je neerstort of er een psychisch trauma aan overhoud). |
Citaat:
Maar pillen maken het volgens mij alleen maar erger. Overwin het gewoon (en als dat echt niet lukt moet je amar niet vliegen :rolleyes: ) |
Citaat:
Natuurlijk helpt het om je zoveel mogelijk voor de angst af te sluiten, maar er zijn gewoon niveau's van angst waar dat gewoon onmogelijk is. Qua pillen angt er ook erg vanaf wat precies je angst is en wat voor pillen je neemt. Je kan pillen nemen die je wat kalmeren (Valeriaan tabletten enzo), pillen tegen de misselijkheid (bijv. Primatour) en pillen die je echt sterk ontspannen (Diazepam/Valium bijv.). |
Ik ben 2 jaar geleden naar Thailand gevlogen, vorig jaar naar China en dit jaar gaan we naar de VS. Allemaal vluchten van rond de 11 uur. Tussendoor hadden we ook wat korte vluchten, maar die waren lang zo erg niet. Het grootste probleem is dat je na een paar uur echt totaaaal niet meer weet hoe je moet zitten en wat je moet doen. Ik heb ook totaal geen vliegangst, ik vind het juist wel vet dat je zo dik in je stoel wordt gedrukt bij het opstijgen. Het ergste is gewoon het 11 uur zitten en niet kunnen bewegen.
Het is overigens ook vet kut als je achter de motoren zit, dan heb je veel meer lawaai en schudt de zaak volgens mij ook heftiger. Wij zaten een keer helemaal op de aller achterste rij. Dat merk je wel hoor. Wat overigens dan ook vrij waardeloos is, is dat je dan pas als allerlaatste het vliegtuig uit kan. Maar goed, verder moet je er maar niet zown groot punt van maken en gewoon genieten van je vakantie! |
ben gewoon bang om te vliegen, daardoor kan ik nergens heen, leuk he :(
|
Gewoon gaan, het stelt niks voor. Mijn vriendin heeft voor de eerste keer gevlogen, en ze was van te voren ook vrij zenuwachtig, maar toen we eenmaal in de lucht zaten zei ze : "Het valt eigenlijk best mee".
Dus: gewoon boeken en gaan, het stelt niks voor. Er vertrekken dagelijks VEEL vliegtuigen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en dat is het ook tegenwoordig. Je gaat toch geen vakantie laten omdat je niet 3 uurtjes in het vliegtuig durft? Komop zeg :) |
Citaat:
En verder moet je tijdens het vliegen gewoon met andere dingen bezig zijn. Als je met vrienden gaat, ga lekker zitten kletsen of een spelletje doen, of ga anders wat lezen of slapen of puzzelen ofzo. Maar ga niet zitten nadenken of je wel veilig aankomt of niet, want dan wordt t alleen maar erger. |
veiligheid is geen punt, gewoon dat je er niet uitkan, paniekaanvallen, hyperventileren blabla,angstaanvallen gek worden..
|
Citaat:
je hebt er cursussen voor, ik weet er verder alleen niks vanaf.. |
Citaat:
Verder kun je idd weinig doen, alleen zo rustig mogelijk blijven en eventueel idd iets van reisziekte-pilletjes nemen.. |
Neem je mp3 speler mee. Zet daar je favoriete muziek op en luister daar de hele tijd naar. Wanneer je merkt dat je begint te vervelen zet je m wat harder en ga je je echt concentreren op die muziek.
|
Ik heb het een héél klein beetje, voornamelijk met opstijgen en turbulentie. Ik probeer altijd te ontspannen en zoals Anneka al zegt muziek op te zetten, afleiding zoeken. :)
|
Citaat:
|
Ik vlieg morgenvroeg naar spanje.. Voor het eerst. Het is maar een uurtje maar ik heb er echt geen zin in! En de verhalen hier over misselijkheid had ik beter ook niet kunnen lezen...
Ik ga denk ik maar niet bij het raam zitten... :( bah |
Citaat:
|
een piloot had eens gezegd:
het gevaarlijke van het vliegen is de reis naar schiphol.... |
Ik heb geen echte vliegangst maar voel me niet op mijn gemak in het vliegtuig. Heb tot een paar jaar geleden de halve wereld over gevlogen en het deed me niks. Maar toen begon ik zelf met vlieglessen, en sindsdien vind ik het niet fijn om in zo'n groot vliegtuig te zitten, omdat ik niet kan zien wat er in de cockpit gebeurt. Als ik zelf vlieg, of met iemand meevlieg, geef ik er niks om, zelfs van aerobatics word ik niet misselijk. Maar zodra ik niet kan zien wat er voor me gebeurt, heb ik het niet naar mijn zin. Is hetzelfde als op de weg, sinds ik mijn rijbewijs heb, vind ik het niet prettig om achterin een bus te zitten...
|
geen vlieganst, integendeel, ik vind het eigenlijk wel een fijn gevoel dat opstijgen en dat landen... ooit wil ik zelf eens achter dat 'stuur' zitten en opstijgen
maar bah, als je een een binnenvlucht van 2 uur hebt, een vlucht van 14 uur en dan nog een vlucht van 2 uur ben je kapot, ik toch! en al die wachttijden, en overstappen, en dat slechte vliegtuigeten, al die controle's, iedere keer al je zakken leeghalen, pff geen angst maar ik vind het een heel gedoe Vooral de laatste keer, vertraging, ik heb 54 uur over mijn reis gedaan, zonder deftig te slapen, ik zou meer daar angst voor hebben :p |
Citaat:
Maar dit is dus een andere soort vliegangst. |
Citaat:
|
Citaat:
|
euh nee?
|
hmmm, ik kan volgende week een paar dagen naar Londen, maar dan moet ik dus wel vliegen. Vind eigenlijk dat ik het gewoon maar moet doen, tis zo'n fucking klein stukkie. Maar tegelijkertijd denk ik ook dat ik als het eenmaal zo ver is dat ik tijdens het taxien tegen mezelf zeg;
"Potverdorie! klein stukje, my ass. Dit wordt 50 minuten kommer en kwel :( !" |
Citaat:
En je zult zien dat je na deze vlucht denkt van : "Het stelt idd niks voor". Gewoon doen dus. |
Citaat:
Maar het is niet de angst voor het crashen, maar meer angst voor misselijkheid. |
Ik heb enorm veel vliegangst... Alleen de gedachte al. :eek:
|
ik denk dat afleiding tijdens de vlucht wel heel belangrijk is. zeker als je rond de 11 uur moet vliegen.
Dus boek mee, mp3speler mee, puzzelboekjes enz... |
Wat ik milde gevallen heb zien helpen is een favoriet boek meenemen. Iets dat je goed kent en misschien al 10x hebt gelezen. Maakt niet uit. Doordat het vertrouwd is kan je er in wegkruipen en jezelf afleiden.
Echt vliegfobie daar is geen truukje tegen opgewassen, daar moet je voor op een cursus of bv. hypnotherapie voor doen. |
Ik vind turbulentie afschuwelijk, maar verder gaat het wel. Tijdens het taxien ben ik altijd nerveus ("Shit, het gaat zo gebeuren"), maar dat is na het opstijgen weer over.
|
Na, ik ben dus nu terug van me vakantie en het was dus echt heel erg leuk.
Ik ben niet meer langs de huisarts geweest, maar heb er wel voor gezorgd dat ik me goed bezig kon houden. Muziek, puzzels, een heel goed boek, ik heb zelfs nog even kunnen slapen. Daarnaast hadden we het best wel goed aan boord, muziek, video etc en ook een aantal keren eten en drinken. Dat laatste heb ik niet veel van gegeten al is wat we kregen wel goed. Ik heb er niet echt heel veel last van gehad. Alleen de landing op onze heenreis was niet zo super heel veel turbulentie en dat toestel schoot alle kanten op. En op de terugweg werd nog ff bekend gemaakt dat er kans was op terroristische aanslagen in Engelang, rond Londen, laten wij daar net over heen moeten vliegen :s Verder zat ik bij het stijgen echt wel met zweethanden maar eenmaal in de lucht viel het mee |
Citaat:
|
Even voor de duidelijkheid turbulentie is niets anders dan lucht en daar kan een vliegtuig heeeeeeeeeeeeel goed tegen. als je echt bang bent dan moet je dit weten de (zogenaamde) delen van een vlucht waar iets kan gebeuren als het moet is het met starten of landen.
|
Ik vind vliegen verschrikkelijk :bloos:
Vroeger niet, ben aantal keer naar Amerika gevlogen en nergens last van, maar sinds mijn zusje eens helemaal in paniek raakte in het vliegtuig (= met zuurstofmasker op afgevoerd worden :confused: ) vind ik het verschrikkelijk. Sindssien ben ik nog wel een aantal keer wezen vliegen,maar dat is puur omdat mijn vriend vind dat ik moet en ik stiekem ook Maar ik denk teveel na, over alles wat mis zou kunnen gaan en waar ze vast vergeten op te letten :eek: Vooral opstijgen is hel, daarna zit ik gewoon dik te stressen maar doe ik net alsof ik het heel leuk vind. Wat niemand ooit gelooft... Ik kan me ook al hele vakantie druk maken om terugreis , :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee niet echt vliegangst, ik vind het wel leuk. Maar ik ben ook altijd wel weer blij als ik er weer uit mag :)
|
Citaat:
Ik vind het ook nogal belachelijk dat volgens jou mensen zoals mijn moeder niet zouden moeten vliegen. Angst is niet zomaar te overwinnen. |
Citaat:
En de "dan moet je maar niet vliegen" was sarcastisch. Je zegt trouwens zelf dat ze zonder de pilletjes ook kon vliegen, dus wat is het probleem? |
Citaat:
Het 'probleem' :p is dat jij zegt dat die pilletjes niet helpen, en dat ze dus echt wél helpen. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar als het met pilletjes op te lossen is, of iig beter wordt, is het denk ik niet echt nodig zo'n cursus te volgen. Die zal waarschijnlijk ook wel erg duur zijn? |
Citaat:
Decontrole angst is niet zo makkelijk weg te krijgen. Mensen die teveel nadenken over hoe alles werkt en wat er mis zou kunnen gaan en dat piloten vast iets over het hoofd zien etc... Dat zijn moeilijker te behandelen angsten. |
Citaat:
Hoe dan ook, zo'n cursus is inderdaad erg nuttig. Ik zou niet weten hoeveel het kost, maar er zijn er iig genoeg. Kijk eens rond bij Schiphol of KLM ofzo, die zullen er vast ook één hebben. @the exploding boy: in ons college werd gezegd dat het altijd goed op te vangen is, mits het echt vliegangst betreft. Dus geen claustrofobie die tot uiting komt in het vliegtuig oid. Mijn oom heeft trouwens een vlucht meegevlogen bij een piloot en sindsdien kan hij veel beter tegen vliegen. Terwijl hij juist ook erg bang was voor vergeten knopjes enzo. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42. |